Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Gammel pony med seneskade
Forfatter: 
Dato:  10-12-2014 00:07

I går kom jeg hjem fra arbejde til en 3-benet pony

Hun ville ikke støtte på venstre forben og vi havde en del bøvl med at få hende ind fra fold.

 

Billede

 

Dyrlægen blev tilkaldt og diagnosen lød på beskadigelse af den dybe bøjesene på venstre forben. Hvordan det er sket, ved jeg ikke, men dyrlægen mente, hun måske har siddet fast i en rod på folden nede i et hjørne, hvor der er ret sumpet. Han gav hende noget smertestillende og jeg fik besked på at køle 5-10 minutter ad gangen med 1-2 timers mellemrum de næste 2-3 døgn. Hun skal have smertestillende de næste 5 dage og hun skal gå på en lille sygefold. Om ca 10 dage skal hun scannes, så han kan bedømme skadens omfang. Han anbefalede også nye stiletter til damen, gerne hurtigst muligt, så smeden har været her i dag og lægge nye forsko på med kiler under.

 

Billede

 

Billede

Hun synes absolut IKKE, det var sjovt, da han skulle sko det raske ben og hun skulle støtte på det dårlige.

 

Vi har lavet sygefold til hende og ponyerne har været ude 1 times tid i dag. Jeg var lidt nervøs for om vores shetlandspony Nova på 4 år, ville begynde at tonse rundt pga overskudsenergi fra at have været spærret inde i sin boks hele dagen og så køre Chanell op også, men hun blev ved sygefolden og var en meget dygtig selskabspony

I morgen kommer de ud noget længere tid, grunden til at de har stået inde i dag er, at det var for mørkt i går til, at vi kunne se at lave en sygefold. Så jeg kørte tidligt fra arbejde i dag, så vi kunne få den lavet og få dem ud bare lidt i dag.

 

Billede

 

Min kæreste går ledig i øjeblikket, så han har været sød og ordne kølningen, mens jeg har været på arbejde i dag og har lovet også at stå for det i morgen.

 

Chanell er ved godt mod, appetitten fejler intet og hun støtter en del mere på benet i dag end hun gjorde i går. Senen er selvfølgelig ret hævet.

 

Chanell er 26 år, så jeg er ikke alt for optimistisk, men hun er en sej lille dame, så jeg håber stadig. For 4 år siden lavede hun en skade på et af støtteligamenterne til gaffelbåndet på venstre bagben og der gav dyrlægen ikke meget håb om bedring. Han sagde dengang, at det var en vanskelig skade et rigtig træls sted og de fleste heste med sådan en skade endte med at blive aflivet eller leve som foldbumser.

Alligevel var hun 100% rentgående efter 4 måneder på sygefold til dyrlægens store forundring.

Så man har vel lov at håbe...

 

Er der nogen der har gode råd eller erfaringer med skader på den dybe bøjesene, så kom gerne med dem og så vil det da heller ikke gøre noget, hvis I krydser fingre for min gamle dame


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skade på den dybe bøjesene
Forfatter: 
Dato:  10-12-2014 01:24

Øv, din hest ser godt nok ud til at have smerter i det ben, det er vist ret typisk med seneskader at de bukker helt "over" for at aflaste, men grimt ser det ud :-(

Min 7-årige islænderhoppe har for nyligt haft en skade på den dybe bøjesene i det ene bagben. Skaden opstod omkring april i år og stod halt i omkring 4 måneder. I august, september, oktober og november har jeg genoptrænet hende først 2 måneder i skridt, så 2 måneder med travintervaller og her kort før december begyndte jeg at galopere. Jeg har (nærmest) kun redet ligeud og fortrinsvis på hård bund.

Desværre har hun de sidste par uger været plaget af "noget" i det ene forben, som vi i går fandt frem til var en hovbyld.. Så nu er vi sat lige tilbage igen, før bylden springer. Om ikke andet har der bestemt ikke været noget at bemærke med bagbenet under genoptræningen, senen er slet ikke hævet længere og vi har altså været oppe at skridte to timer, og galoperer nu (før hovbylden begyndte at spøge) 3-4 gange 2 minutter pr tur.

 

Jeg tror desværre at forbensskader kan være sværere, fordi hesten har mere vægt på. Din hest er jo også oppe i alderen, men hvis jeg var dig ville jeg væbne mig med tålmodighed og give det den tid det tager. Næsten alle seneskader bliver gode igen, men enkelte skader kan tage op til 1,5-2 år før de er helet helt op. Min dyrlæge gav mig det gode råd at lade hesten gå på fold med flokken. Ud over at ehsten havde en ebdre livskvalitet gennem forløbet (som jo kan trække langt ud), voksede arret i senen ikke for stramt sammen i ophelingsprocessen, og sammen med en utrolig langsom genoptræning (dobbelt så lang som genoptræningsprogrammet) tror jeg vi havde en god grobund for succes. Rigtig meget held og lykke til jer! :-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Seneskade
Forfatter: 
Dato:  10-12-2014 09:34

Øv, hvor gør det mig bare ondt at høre Skader på senerne er efter min mening noget af det værste.


Min hest fik en skade på den dybe bøjesene på venstre bagben i vinteren (februar) 2009, grundet elendig og glat bund i ridehuset på det sted jeg havde ham opstaldet. Senen var næsten knækket midt over. Det var et langt og rigtig hårdt forløb, da min dyrlæge ordinerede 100% boksro de første 2 mdr. Det var svært idet hesten er ren fuldblod, gammel væddeløber og opstaldningsstedet kun fodrede med valset havre = kæmpe energibombe.

 

Jeg skulle skridte ham 1 time på hårdt underlag hver dag den første 1 måned. På det tidspunkt var han ikke særlig trafiksikker, så vi måtte gøre det i ridehuset, hvor bunden var stenhård (godt for os). Det var med livet som indsats næsten hver dag. Han var ikke ondskabsfuld, men fyldt med overskydende energi og en masse frustrationer over ikke at måtte springe rundt og te sig tosset. At der så det meste af tiden var 8 andre heste i det lille 20*40 ridehus, gjorde bestemt heller ikke genoptræningen nemmere.

MEN, vi klarede os igennem genoptræningen som sammenlagt tog 3-4 mdr. Den første 1 måned skridtede vi, derefter lagde vi trav-intervaller ind på 1 min første dag, 2 min anden dag osv. osv. fordelt over en times ridt. Efter 2 mdr. fik han lov at komme på lille sygefold med masser af hø og overvågning, så han ikke lavede ballade. Derudover fik vi lov at galoppere i samme intervaller, som vi startede ud med i traven og efter yderligere en måned blev min kære hest erklæret 100% rask og kunne komme normalt på fold.

Vi startede endda vores første stævne sammen i maj 2009 (LC1).

Slut maj 2009 valgte jeg at flytte ham, da hverken han eller jeg trivedes med at stå opstaldet på en rideskole, hvor stressniveauet kører i højeste gear størstedelen af døgnet.

Det er det bedste jeg har gjort for min hest, og jeg er sikker på at det har været med til at han den dag i dag ikke har gener fra sin seneskade. :)


Sagde Josephine

 

Med sine to soulmates og guldklumper

Maphard & Nuller <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 seneskade
Forfatter: 
Dato:  10-12-2014 18:43

Jeg har ponyerne hjemme, så det gør alting lettere, da jeg selv bestemmer det hele

 

Chanell går allerede meget bedre i dag og hævelsen er begyndt at falde en lille bitte bitte smule, så kølingen virker

 

Min dyrlæge sagde, at jeg skal vente med at skridte hende på hård bund, til vi har set hvad scanningen viser. Så indtil da kommer hun bare på sin sygefold et par timer om dagen. I dag har de været ude i 4 timer mod normalt 9-10 timer og de tager det SÅ pænt. Normalt kan de godt finde på at tage nogle ordentlige galop/bukke ture rundt på hele folden og derfor synes dyrlægen ikke, at hun skal have adgang til hele folden.

Hun får ALT den tid, hun skal bruge på at blive god igen. Vil hellere gå langsommere frem end nødvendigt end forcere noget og så ende med, at hun ikke heler, som hun skal. Selvom hun er en ældre dame, så bliver hun stadig brugt til mange dejlige skovture og det håber jeg da, at hun kan komme til igen.

 

Jeg har ikke adgang til hverken ridehus eller bane, så vi må vel klæde os ud som juletræer og traske rundt på asfalten på de små landeveje i mørket, når hun må komme ud og skridte. Jeg har lige købt en rideheldragt og nået at bruge den én gang, men den kan vel også bruges som termodragt, selvom man bare skal gå ved siden af

 

Har I haft givet nogle tilskud eller brugt omslag af nogen art? Chanell får i forvejen Matrix HA fra Havens(glucosamin produkt), da hun har mild gigt i begge bagben, men tænker, om der er andet der kan hjælpe?


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 kkkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  12-12-2014 12:49

Dejligt, at din hest begynder at få det bedre!

 

Desværre er der ikke nogen gode erfaringer herfra.

Mn elskede pony på 15, snart 16 år, har også fået en skade i den dybe bøje sene.

 

Efter 3 1/2 mdr. med ro bliver det kun værre, så hun drager af sted til de evige græsmarker mandag efter samråd med dyrlægen, hvor vi ikke kan stille mere op

 

Håber det går bedre for din hest

 




Sagde Inger...


Med pletponyen Fiona og plet babyen Signifikant ved min side <3


R.I.P Bandit <3


Aldrig glemt

men i hjertet altid gemt <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 seneskade
Forfatter: 
Dato:  12-12-2014 17:06

Jeg er ked af at høre, at din pony ikke kommer sig Inger. Det må ikke være sjovt

 

Pga mit arbejde er det min kæreste, der har haft dem på fold ca 4 timer de sidste par dage og han siger, at han ikke kan se noget halteri, når han trækker hende frem og tilbage til sygefolden.

I morgen er det sidste dag med smertestillende til Chanell og jeg er meget spændt på, om hun så begynder at vise værre halthedstegn fra søndag, når der ikke er mere smertestillende.


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 kkkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  15-12-2014 07:43

Jeg håber i hvert fald det aller bedste for din hest

 

Det er bestemt ikke sjovt, men der har desværre ikke været en anden udvej




Sagde Inger...


Med pletponyen Fiona og plet babyen Signifikant ved min side <3


R.I.P Bandit <3


Aldrig glemt

men i hjertet altid gemt <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Seneskade
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 11:19

Stakkels lille gamle ponyhyp - hvor er det uheldigt.
Og når det så er sagt, så må man vist også sige heldigt, at hun har en ejer som dig, som trods hendes høje alder, giver hende endnu en chance for at komme sig


Først billede minder meget om benstillingen på min, da han lavede sin skade for snart 3 mdr. siden. Ganske naturligt, at de ikke vil støtte helt på benet, når de har så ondt.

 

Min hest har revet den overfladiske bøjesene helt over og er ordineret boksro i 6 til 12 mdr. Han må dog komme ud i sin paddock en smule hver dag(direkte adgang fra boksen).
Han er heldigvis ekstremt boksglad, så det går ok indtil videre.

God bedring med din lille hyp


Mvh

Gitte og Den Lille Grå

 

Klubchampionatsvinder Dressur 2007

Klubchampionatsvinder Distance 2009, 2012 & 2013

Bedste ikke-pointgivende distance-equipage 2011, 2012 & 2013

Distrikt 1 Championatsvinder Distance 2013

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 seneskade
Forfatter: 
Dato:  17-12-2014 21:57

Så længe dyrlægen siger god for at holde liv i den gamle dame, så får hun alle de chancer hun overhovedet kan få. Siger dyrlægen stop, så får hun fred, for hun skal ikke gå rundt og have unødigt ondt bare for min skyld

Men Chanell er så heller ikke plaget af at være livstræt ellers, faktisk nærmere det modsatte. Hun er en livlig dame med masser af krudt i måsen og hun elsker at komme på vores langture ud i det blå. Udover hendes milde gigt i bagbenene og så selvfølgelig den nyopståede seneskade, så fejler hun absolut intet og hun holder sig helt fantastisk godt. Hvis det var modsat og seneskaden var yderlige en ting oveni en bunke af andre skavanker på en skrantende gammel sur pony, så havde jeg sagt stop.

 

Chanell fik det sidste smertestillende i søndags og jeg var spændt på, om hun så ville støtte på benet. Men hun støtter fint på benet og jeg har faktisk svært ved at se, om hun halter, når hun bliver trukket til og fra fold. Til gengæld er hun hævet i knæet og selvfølgelig i senen. Dyrlægen kommer på mandag og scanner hende og jeg håber, at han siger god for, at hun må komme ud og skridte på hård bund.


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 Seneskader
Forfatter: 
Dato:  18-12-2014 19:42

Min skal først scannes, når der er gået 6 mdr. Og så må vi se, hvad den viser.
Hvis det er helt galt, så stopper vi. Ser det ok ud, så får han mere tid, hvis han stadig er lige så glad og opmærksom, som han er lige nu

Jeg har desværre ikke min stående hjemme, men han står på et lille skønt privat sted og har den eneste boks med adgang til paddock, så det kan ikke blive bedre, når situationen nu er, som den er.

 


Mvh

Gitte og Den Lille Grå

 

Klubchampionatsvinder Dressur 2007

Klubchampionatsvinder Distance 2009, 2012 & 2013

Bedste ikke-pointgivende distance-equipage 2011, 2012 & 2013

Distrikt 1 Championatsvinder Distance 2013

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 seneskade
Forfatter: 
Dato:  22-12-2014 23:31

I dag er Chanell blevet scannet og det så ud, som dyrlægen forventede at det ville. Scanningen viste, at det er støttesenen, det er galt med og at det er værst, lige der hvor den hæfter på den dybe bøjesene. Jeg viste hende frem på hård bund i skridt og hun var en smule halt og snublede lidt på det dårlige ben, også helt som dyrlægen forventede, at hun ville. Hævelsen i knæet er helt væk, men senen er stadig hævet. Jeg skal selv holde øje med om hævelsen i senen falder og om hun er øm. Hvis det går fremad, så må jeg begynde at skridte hende for hånd om 3-4 uger, bare et kvarters tid til at starte med. Hun skal så scannes igen om 2-3 måneder alt efter om det går fremad.

Dyrlægen så hendes lille sygefold, som hun efterhånden har fået pløjet en del op. Den ligger på det højeste, det mest plane og det tørreste sted på folden, så jeg kan ikke rigtig gøre mere, for at undgå mudder. Dyrlægen sagde, at jeg kunne håbe på frost, så kunne jeg nemlig godt flytte folden, eller tromle der hvor hun står nu og så lave den lidt større. Så nu håber jeg egentlig bare på, at der snart kommer noget frost - gerne sne til jul, tak


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ældre heste...
Forfatter: 
Dato:  25-12-2014 20:21

Skader på gamle heste er noget skidt. Boksro kan hurtigt få andre skavanker til at bryde op. Genoptræningen er også sværere, jo ældre hesten bliver.

 

Min den gamle har fået en ledbehandling i år, hun er umiddelbart kommet fint igen, men har heller ikke været i boksro - og genoptræningen har været langstrakt. Hun er 20 år gammel og var kun halt på buet spor (hård bund). Der var ingen forandringer på røgten.

 

Det er virkeligt svært med de gamle heste. :/ Håber det bedste for din. :)


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Laser-behandling
Forfatter: 
Dato:  26-12-2014 17:08

Har lige hørt om en hest der får laserbehandling for en seneskade i begge forben. Det har efter 4-5 behandlinger hjulpet rigtig meget, og hesten er nu næsten helt haltfri. Den skal fortsætte behandlingerne lidt endnu, og det forventes at den kan blive helt rask igen. Inden da havde den haft 2 mdr.s boksro efter ordre fra dyrlægen (det er altså 60 dage muret inde i en boks !!!), og det havde ingen effekt overhovedet (udover at den må have været stærkt angrebet af "muskelsvind"). Den er nu igen på fold om dagen og får 1 behandling om ugen.

 

Jeg ved ikke hvem der behandler denne hest, men jeg har fundet dette - her kan du i hvert fald se lidt flere oplysninger om laser-behandlinger.

 

www.laserterapeuten.dk

 

Håber det bedste for dig og din hest - det er bare så træls når ens hest er syg og dårlig !!!

 

Mvh Bente

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider