Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Fed bliver federe
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 08:13

jeg har denne pony der giver mig knopper.

Den har hele sommeren gået på græs (godt gødet græs) og med mundkurv, sparsomt redet.

Nu er den kommet på stald, på folden er der græs, men efterhånden nedbidt og de er kun ude ca 5-6 timer. På stald får den en håndfuld horselux grow med ekstra vitaminer, afmålt hø, står på halm.

Den bliver redet hårdt en gang i ugen til undervisning, og så redet let 1-3 gange ud over. Den er drægtig med termin i januar, så altså gået ind i de sidste tre mdr hvor man siger at føllet tager noget.

 

Men, ponyens depoter vokser og vokser og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, drægtigheden begynder også at begrænse muligheden for motion på hårdere niveau ...

 

Kan det være hormonerne der får den til at holde på fedtet ?

 

Dette er dens 4. føl og den har tidligere opført sig normalt med vægten og figuren.

 

vi taler nu om en pony med deller under armene under halsen hen af ryggen og selv inderlår er med deller ??

har aldrig oplevet noget lign


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hjælp udefra
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 10:45

Jeg har - i årevis - kæmpet med en EMS-hest og fedtdepoter, uden held og har endelig fundet en dyrlæge med interesse og viden omkring stofskifteproblemer. Og hvilken lettelse.

 

Jeg synes du skal finde en dyrlæge der ved meget omkring dette emne og få noget hjælp, for det er nærmest en ulig kamp.

 

Held og lykke med den lille pony og kommede føl

1
0
Svar på denne tråd
 
 Fedtdepoter.
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 10:55

Hippolyt har produkter til såden en , snak med dem.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hormonerne
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 11:22

Hej,

Jeg har hørt mange sige, at hvis deres hoppe var lidt forfangen, kunne de bare sætte den i fol, for så ville føllet tage det overskydende... Jeg har så for ikke så længe siden læst, at det ikke passer, men at der rent faktisk er en forhøjet risiko for forfangenhed på grund af hormonelle forhold under drægtigheden. Derfor er det rigtig godt, at du reagerer på din ponys depoter, selv om man naturligvis er forsigtig med at ændre på noget så tæt på folingen. Jeg ville nok sørge for at øge mængden af motion men så til gengæld holde op med den "hårde" ridning. Flere gange om ugen med jævn motion er sikkert bedre. Desuden kan der evt. spares på høet eller sættes på jordfold, og som en anden har nævnt findes der særlige tilskud til den slags heste. Det vil nok alligevel være klogt at have en dyrlæge eller foderkonsulent inde over, netop på grund af at drægtigheden er så langt fremme.

Held og lykke - håber du får et dejligt føl og en sund hoppe!

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Fold og hø
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 12:38

det er ikke muligt at ændre folden, de har den med mindst græs ;)

 

Tør ikke skære ned for høet, hun har tidligere været mistænkt for mavesår, og lige nu får de hø når jeg putter ca kl 22 og der er slikket når der fodres næste morgen (høet er i hønet)

Har faktisk overvejet om hun skal sættes op i hø, om det kan være manglende grovfoder der er med til at lave depoter.

De kommer ind ca kl 14 og frem til kl 22 får de foder ca kl 17/18 og har ellers kun halm.

Har ikke analyse på høet, men det er lavet på gødet marker og er enten første eller andet slet.

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 lav en analyse
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 12:44

Jeg vil råde dig til at få lavet en analyse til 150 kr, hos Dodsson & Horrell i England.

Der er så meget hø og wrap med enten højt sukker i år, eller/og meget høj fordøjelighed = feder ad h........ til og så kæmper du og din pony altså en ulig kamp.

 

Så hvis du får analysen i hus, kan du vurdere om ponyen skal sættes op eller ned i hø.

 

Held og lykke.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Graviditets sukkersyge ?
Forfatter: 
Dato:  27-11-2014 14:17

kan heste få dette ?

 

kom til at snakke med en som nævnte om heste kunne få dette, og når jeg sammenligner med mig selv, så passer det meget godt med at man ophober meget væske sidst i graviditeten.

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 trivelig pony
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 09:53

lyder som min dartmoor.. hun var godt i stand, spiste mindre end de to shetlændere hun gik sammen med men var alligevel tykkere.. satte hende i fol = både tykkere om maven og nakken..

foråret kom og selvom kræet kun gik på vinterfolden, og imellem masser af ukrudt, så blev kræet bare ikke tyndere og jeg var faktisk pænt bekymret...

Føllet kom og damen var stadig overvægtig.. men HELDIGVIS gav hun godt med mælk.. og maven begyndte langsomt men sikkert at blive mindre.. det var især den hårde spækkam jeg mærkede hendes huld på.. foråret kom og føllet var jo på vej til at holde sin første fødselsdag.. hoppen var super fit og jeg håbede at damen kunne holdes slank ved næsten ingen græs.. nope.. så maven er dog her over sommeren blevet lidt større men heldigvis ikke kriminel.. og hun bliver brugt mere og mere..

 

Den lille fede er kun 5 år og har ikke EMS, men jeg er ret så sikker på at hun er disponeret for det, så jeg har besluttet at forebyggelse er vejen hele hendes liv...

jeg har prøvet græs og med mundkurv med meget dårligt resultat hos denne meget madglade og trivelige pony.. her blev løsningen at hun bare ikke kan komme på græs der ligner noget der har lidt nærring.. så hellere fodre med hø..

Men når hoppen er drægtig er det jo svært at slanke den, da føllet jo skal have hvad den har brug for..

 


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Græs og denne pony
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 16:34

hun har jo gået på græs og med sparsom motion hele sommeren hvor det kun er følmaven der er vokset, men efter at hun er begyndt at komme på stald med restriktiv fodring er det at depoterne er begyndt at vokse

 

Efter samtale med min dyrlæge er vi blevet enige om at prøve at sætte hende op i foder. Hun får horselux grow, og i stedet for en lille håndfuld med ekstra vitaminer prøver vi at give fuld ration af grow.


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider