Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 What to do?!
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 22:41

Hej HN :-)

 

Jeg er lidt i vildrede.. Håber i kan vejlede mig lidt, og samtidig holde det i en PÆN tone.

 

Min 7-års fjordvallak har i noget tid virket irriteret bagtil - han går ikke optimalt på sin bagpart. Hans koder støder sammen, træder ikke ind over sig og bukker i galop. (Jeg rider kun skridtture pt.)

Efter han var forfangen i sommers, havde jeg min dyrlæge ude, som erklærede ham rask og samtidig tjekkede ham for sædstrengsadherance på min forspørgsel og fandt intet. Denne dyrlæge stoler jeg 100% på, han har altid behandlet vores heste og har kastreret selvsamme hest.

 

Jeg valgte dog alligevel at få hestekiropraktor Rikke Andersen ud, der lavede en gennemtjek af hesten og (selvfølgelig) mener hun, at han uden tvivl lider af sædstrengsadherance, som er grunden til at han går besværet. Hun anbefalede at han skulle opereres.

 

Har efterfølgende snakket med min dyrlæge, som mener denne diagnose er en mode-ting og at min hest ikke burde have det, eftersom han selv har kastreret ham og siger det ikke er muligt. Han anbefaler mig, at jeg får dyrlæge Linus Camitz ud og får taget røntgen af bagparten, for at se hvad det er der nager ham.

 

Hvad ville i gøre?

 

Det er mange penge for en på SU.. Specielt hvis jeg vælger at få taget røntgen, hvor der måske intet er at se, for så derefter at få ham opereret for sædstrengsadherance.

 

HJÆLP :-(


 

mvh freja

-hjalte følsbjerg-

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 mit forslag
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 12:52

Jeg synes du skal vælge at få en dyrlægeklinik - f.eks. Hørsholm til at tjekke din hest - de kan tjekke både for det ene og det andet og har erfaring i operation for sædstrengsadherance.

Jeg fik min pony tjekket først af Rikke A. så af Equivet og til sidst Hørsholm. alle tre var enige om at han havde det. Det hjalp ham rigtig meget at blive opereret.


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 13:28

Få en anden dyrlæge til at tjekke hesten, end ham der har kasteret den. Selvfølgelig siger ham der har kasteret den at den ikke har arvæv (det kan jo betyde hans job ikke er lavet ordenligt)

 

Kan anbefale Hørsholm.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 17:38

jeg ville også få anden dyrlæge til at tjekke, men ville så til gengæld vælge en, som ikke selv udfører den form for operation.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad du
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 21:35

skal gøre, må du gøre op med dig selv, men her er vores historie som måske kan hjælpe dig. Vores hest gik heller ikke ordenligt bagtil, han blev fra tid til anden halt på flere ben og var ind imellem stort set umulig at ride på. Vi havde ham i røngent i stort set hele kroppen (alle ben i alle led og ryg og lænd). Masser af små-fejl som blev blokeret men det gav intet svar andet end nogle KÆMPE dyrlægeregninger. Vi havde massør, kiropraktor, kranio sakral terapeut, magnetmanden og 2 forskellige "hestehviskere" ude alle med hver deres teori, men intet der hjalp. Efter at have læst om Rikke Andersen tilkaldte jeg hende. Der havde hesten været undersøgt af 2 forskellige dyrlæger for sædstrengsadhærance, for jeg hældte efterhånden til at det måtte være det, men begge dyrlæger sagde at: ja han var øm dernede, men de mente ikke det var nok til hans adfærd. Rikke kom ud og sagde (selvfølgelig) at det var der hans problem sad og jeg besluttede nu at sende ham til operation uanset hvad dyrlægen mente. Efter operationen fortalte dyrlægen der havde foretaget indgrebet at han havde en dyb kanal i den ene side der var fyldt med pus og de derfor havde været nød til at lade et kæmpe sår være åbent for at det ikke skulle ske igen. Det havde han så gået med i 4 år, stakkels dreng. Efter blev han helt anderledes både gangartsmæssig og ridemæssig, det var helt vildt så stor forandring. Desværre havde hele oplevelsen med operation, medicin mv. givet ham mavesår som vi nu er ved at bekæmpe. Summen af alt dette er at denne dejlige hest har kostet mig langt over 100.000 kr. selvom jeg har avlet ham selv, og han kan stort set intet i en alder af 7 år. Så husk for hver gang at du tilkalder nogen så koster det og pludselig kan man have brugt ustyrlige summer på "ingenting" eller ihvertfald uden at have fået et reelt svar på problemet. Skulle jeg gøre noget om, ville jeg have fået Rikke ud noget før og sendt ham til operation med det samme, men det er jo nemt at sige bagefter.


Med venlig hilsen


Lene



0
0
Svar på denne tråd
 
 arvæv.
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 22:38

er aldeles ingen mode ting. Desuden kan alt arvæv ved sædstrengene ikke mærkes klinisk. Så din dyrlæge kan ikke udelukke det. Det er fysisk umuligt.

Vi har lige fået vores vallak opereret for det. Vi kommer godt nok fra sjælland, men valgte højgaard på fyn, da de virkede best mht nakosen, indgrebet og pris. Kirurgen modtog os (tilbage i sep i år) samme dag, som jeg havde bestilt operation. Han mærkede og fortalte, at han kun kunne mærke noget i den ene side, men at han ville kigge i begge sider for en sikkerhedsskyld, hvis vi valgte at gennemføre, da man netop ikke kan vide sig sikker, før der er lukket op. Få timer efter var det hele overstået og hesten vågen og fin. Kirurgen kunne fortælle, at han havde fundet arvæv i BEGGE sider. Det var ikke store dannelser, men af "normal" str, men det sad rigtig dumt, så det var godt at få væk.

Kirurgen havde desuden en seriøs samtale med os inden han foretog indgrebet, så det er altså ikke noget de gør "for sjov eller mode".

Idag har vi en helt anden hest, men han skal opleve alt træning forfra, fordi han forbinder de simpleste ting med ubehag. Hele hans udtryk har ændret sig og i longen kan han ligepludselig en masse, hvor han før i tiden forsøgte og hurtigt gav op med et forkrampet udtryk i hovedet. På folden ser vi også en gladere mere afslappet hest, så det er ikke kun i træning de er påvirket, det er i hele deres daglig dag.

Mit eneste råd til dig ts er, at du må lytte til din hest. De har altid ret, selvom vi mennesker indimellem er lidt langsomme i "opfattelsen" af, hvad de prøver at fortælle os

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak......
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 11:51

Tusind tak for svar og for at dele jeres erfaringer!

 

Jeg har idag snakket med en dyrlæge fra Linus Camitz hesteklinik og fået en aftale om at de kommer ud og ser på min hest d. 10/12. De var MEGET søde og forstående og vi blev enige om at starte med at lave en ryg- og halthedsundersøgelse, inden røntgen.

Så håber jeg at de kan se noget..

 

Har dog bestemt mig for, at hvis ikke de kan komme frem til hvad der er galt, bliver han opereret. Jeg skal nemlig ikke op og bruge over 100.000 kr, da jeg er på SU. Jeg har fået haft kiropraktor, kranio sakral og dyrlæger på, så nu er det er sidste ting, inden jeg vælger at få ham opereret.

Han er kun 7 år, så det er nu det skal gøres, hvis jeg skal kunne bruge ham mange år fremover :-)


 

mvh freja

-hjalte følsbjerg-

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Husk også
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 20:07

at der findes ringe heste, desværre.

 

Det er ikke alle mennesker, mig selv inkl. der vil ofre mange penge på dem, så hellere aflivning.

 

Held og lykke.


 

Mvh Janni

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 kjdbfejkbfkj
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 12:06

Lige der, er vi så ikke enige Janni. Jeg afliver ikke en hest, uden at vide om det den fejler er noget der kan behandles. Kun hvis den ikke kan behandles/være på medicin resten af sit liv/har ondt, så vil jeg overveje aflivning.

Lige den her hest, er meget speciel for mig. Har haft ham fra han var føl - dvs i næsten 8 år nu. Jeg ville tage en kugle for den hest.

Ved ikke om det bare er mig der har det sådan med min hest


 

mvh freja

-hjalte følsbjerg-

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 14:07

Jeg har endnu til gode at høre Rikke har taget fejl omkring sædstrengsadherancer.... Hun tog heller ikke fejl med de 3 hun tjekkede hos os, 2 heriblandt mine egne... De blev opereret... De havde alle 3 meget, i begge sider.... Og ja, på mine fandt hun det efter 2 hestedyrlæger intet kunne finde...

 

Håber du vil opdatere i denne tråd efter den 10-12

 

Og har du lyst, har jeg lavet en gruppe på FB der hedder "Sædstrengsadherance hos vallakker" deri er der flere og flere som deler deres erfaringer med dette og man kan få en masse gode råd og anbefalinger.....


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

1
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider