Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Det perfekte hestehold - Umuligt?!
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 17:15

Har næsten lige læst en artikel vedrørende mavesår, som har fået mig til at tænke lidt.

 

Det er almindeligt kendt at en hest ikke bør gå mere end 4 timer uden at få noget i maven, grundet den konstante produktion af mavesyre. Men artiklen her nævner så at halm ikke kan gøre nogen gavn - faktisk øges sandsynligheden med 4 gange, hvis hesten spiser halm.

Det er også almindelig sund fornuft at hø/wrap ville være at foretrække, MEN det er ikke alle der har den mulighed.

 

Har tænkt 2 eksempler:

 

  1. Mange har deres heste opstaldet ude, hvor de går ude fra morgen til aften, med enten halm/frøgræs eller slet intet på folden. De fleste er vel i gennemsnit ude i 8 timer vil jeg tro?
    - De har forhøjet chance for mavesår, både med og uden halm.
  2. De med ponyer/meget nøjsomme heste. Lad os sige en pony på 300 kg, der får 2 kg hø pr. 100 kg hest, det vil give 6 kg hø på en dag. Men hvad gør man så resten af tiden? Slowfeedernet eller ej, 6 kg hø kan ikke række 24 timer. Og hvis halm øger chancen for mavesår 4 gange, er det jo ikke til megen hjælp.

Kan det virkelig være rigtigt at der er SÅ meget vi kan gøre forkert hele tiden, eller er noget af et hysteri?
Ifølge den artikel går alle vores heste vel så rundt med kronisk mavesår? - Er klar over at det er et udbredt problem, og mange heste lider af det uden at ejeren er klar over det. Men kan det passe at det er SÅ gralt?

Jeg kender naturligvis svaret på ovenstående problemstillinger; Grovfoder af libitum, men ikke alle heste kan tåle den kost.

 


Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 17:37

Jeg synes det er noget hysteri ;)

 

Min hest får både havre og afmålt wrap og hø. Hun har det godt, hendes blodprøver er normale og hun har bestemt ikke mavesår (hun er faktisk tjekket for det)

 

Vi giver halm som de kan pille i og jeg tror de fleste heste har brug for træstoffet i halmen, så længe de ikke foræder sig i det.

 

Vores får hø og wrap hver morgen, eftermiddag og om aften. Det er afmålt alle gangene, der er altid halm. De går i løsdrift og er derfor altid ude.

 

Vores kan bestemt ikke tåle ad lib. de bliver simpelthen alt for fede. Både den store og Shetlandsponyen.

 

Jeg tror måske bare at man skal bruge sin alm. sunde fornuft :)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
0
Svar på denne tråd
 
 det perfekte hestehold
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 17:56

Jeg synes selv, at min islænder har de bedste forhold; han går hele året på nedbidt fold og får desuden hø i slowfeeder net. Mængden af hø reguleres i forhold til vejr, huld osv.

 

Han har haft ems, er nu erklæret rask men rent fodrings mæssigt blir han stadig behandlet som en ems hest.

 

Den nedbidte fold har aldrig været et problem for ham og det har ikke været svært at holde ham i fin huld.

 

I vinter perioden har vi mulighed for at udvide folden og det gør vi ved at lade hans fold kammerat græsse den ned først og derefter blir der lukket op for dem begge.

 

Jordfold har jeg prøvet og det var jeg rigtig ked af ..... alt for mange timer uden mad!

 

Halm dur ikke her; min hest vil simpelthen ikke ha det.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 19:08

 

Jeg tror du må ha' kløjst i artikelen ellers har den der har skrevet misforstået noget. Jeg kender i hvertfald kun til en undersøgelse der siger ( Nanna Lutherson ) at det er hvis hesten KUN får halm som grovfoder at chancen øges med 4 gange for mavesår :)


Nu med eget ponydyr

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 22:26

Hej.

Jeg synes også der er gået hysteri i fodring af vores heste.

Selvfølgelig vil vi alle fodre så optimalt som muligt, men ved fornuftigt foder program, er det min overbevisning at hverken havre, halm eller lignende er så skadeligt som nogen antager.

 

Mine heste kan ikke leve af wrap af libitum, det er afprøvet og de blev så fede at jeg har kæmpet for at slanke dem igen.

 

For tiden synes jeg selv jeg har de perfekte rammer for mine heste.

 

De går på fold ca 10 -14 timer i døgnet. Dette er græsfolde med rigeligt at spise af.

Om natten kommer de ind og her har de adgang til fri wrap til natten, halm til fri afbenyttelse ( som de faktisk ofte tager en god portion af, på trods af at der altid er wrap.)

 

De får også noget lucerne og vitaminer og gulerødder som krybbefoder når de kommer ind.

 

På denne måde får mine heste opfyldt behovet for noget at spise hele døgnet. Græsset på folden er der ikke noget krudt i på denne årstid, men de får noget i maven og opfyldt deres naturlige adfærd for søgen efter føde, og de får gået nogle km rundt på marken hver dag. Det gør så at de kan tåle at have wrap hele natten, uden at blive for fede.

 

Så jeg kan opfylde kravene for tiden.

Men havde det ikke været sådan et fantastisk høstår som i år, så jeg kunne få alt mit hø i 1. slet, så jeg nu her i snart december stadig har meget græs tilbage. Eller hvis jeg havde haft flere heste end mine 3 stk til al min jord, så ville jeg ikke have dårlig samvittighed over at have hestene på 3-4 gange wrap i døgnet afmålt så ikke de blev for fede.

Lige som jeg ikke synes havre i fornuftige mængder sammen med godt stråfoder er farligt.

 

Vi andre ved også hvordan vi burde spise, kun grønt og godt kød, ikke stivelse osv osv. Og alligevel guffer mange af os pasta, slik og hvidt brød, bacon i os, og tænk.... vi ikke bare overlever..... mange af os har det helt godt, hvis vi spiser med omtanke og sørger for at afmåle mængden mellem det gode og det dårlige.

 

Alt med måde, må være mit motto

 

Hilsen Ane

2
0
Svar på denne tråd
 
 prøv at vend det rundt
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 23:16

den ene dag må vi gerne spise rugbrød, næste dag må vi ikke, men så skal vi drikke mælk, og ugen efter ja så dør vi af mælk

 

jeg tror at der er nogle mennesker som har for meget tid/penge til at lave artikler/forsøg om et eller andet, bare for at lave noget. der findes så mange artikler/forsøg som modsiger hinanden, helt vildt

jeg vender lidt det døve øre til og bruger min fornuft, både når det kommer til mig selv, men også når det kommer til både hestene og kattene.

 



4
0
Svar på denne tråd
 
 Det perfekte.....
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 10:35

Det perfekte hestehold er "umuligt", men man kan med sund fornuft og god management nå der hen ad.

 

Men som i alt andet er der flere diskussioner indvævet i ordet "det perfekte hestehold".

 

Første diskussion er, hvilke muligheder for opstaldning du har - alle former for opstaldning, ude som hjemme, består af til-/fravalg.

 

Hvor lang tid på fold - ude opstaldning er ofte i kortere tid pga få folde eller at staldpigen jo skal nå sit arbejde indenfor arbejdstid. Hjemme ender de ofte med at være ude i 10-14 timer, fordi folk jo smider dem på fold før de kører på arbejde, og jo ofte først er hjemme sent efter arbejde.

Du kan have "fold-problemer" mht jordbundstyper, som i fed lerjord giver mudder eller mængder af græs alt efter årstid. I sandjord giver tørke eller tørre folde.

Hestetyper sammen - jeg har fx den værste konstellation - et stk easykeeper og et styk mager DV'er. Håbløst at lade dem gå på græsfold sammen, og fodre dem sammen.

Møddingsmulighed - kan du have halmmødding, eller er du afhængig af lille mødding = spåner/træpille bund. Og så tilbage til, hvor tit kan hestene få grovfoder tildelt i løbet af dagen ect.

Kan du få grovfoderanalyse på dit hø/wrap, eller er det umuligt at få i lokalområdet ect.

 

Jeg er nået til, at jeg kigger på mine heste, og fodre med mine øjne og fornemmelser.

Er de i fin huld, hverken for tykke eller for tynde. Er de veloplagte i ridningen, og virker veloplagte i deres hverdag. Er dyrlægen tilfredse med dem - ja så er det "godt nok" for mig.

 

Jeg har dem hjemme, som sagt en easykeeper og en mager cykel. Og easykeeperen er nu oppe på 7 kg wrap om dagen, cyklen på 12 kg wrap om dagen. De får det fordelt over 3-4 gange, alt efter hvornår jeg er hjemme fra arbejde om eftermiddagen.

De går på adskilte folde, så cyklen kan æde græs som han vil, og easykeeperen ikke får så meget.

Om vinteren spare jeg mine sommerfold pga tung lerjord, som bliver total trådt op. Til gengæld har jeg valgt at leje ekstra jord, så de har fået 1/2 tdl jord/fold hver om vinteren til at græsse i bund og "træde op".

De får som sagt grovfoder enten morgen og tidlig eftermiddag, eller kun morgen, alt efter min arbejdstid. Så får de grovfoder når de kommer på boks, samt til natten.

Selvom de bor lige uden for hoveddøren, så kan jeg jo ikke rende rundt hele dagen og give 1 kg hø hist og pist - det skal være praktisk og "lade sig gøre agtig", da jeg jo også har et liv udenfor hestestalden.

 

Jeg har så valgt halm, som nippefoder, når høet/wrappen er væk. Kun fordi jeg oplever at frøgræs har støvet for mig, og de ikke gad æde det.

Halm får de tilbudt hele året rundt, også på græsfold. Og de spiser af det hele året rundt.

 

Og jeps det er godt at læse og tilegne sig viden, men man må nogle gange vælge at gøre det "så godt som muligt i min situation", fremfor "perfekt".

Lidt lige som med al andet i denne hesteverden mht ridning, sadelmager, kiropraktor og KST m.m., vælg det som fungerer bedst muligt for dig og hesten. Gør hvad du kan for evt at optimerer tingene, men lad være med at mene at livet skal leves perfekt.

 

mvh Charlotte

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 morgan
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 12:23

Det er godt skrevet Morgan

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider