Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hø ad libitum, tykke heste
Forfatter: 
Dato:  23-11-2014 22:35

Hej alle sammen!

Jeg fik i går sat to slowfeedernet op til mine 4 ponyer.

De er alle meget madglade. De går i løsdrift og får kun hø og deres vitaminer.

De er en smule godt i stand, og bliver ikke rigtigt redet for tiden pga. nogle personlige grunde.

Jeg er ret vild med ideen om at de hele tiden har noget at tykke i, og derfor er jeg ved at prøve denne ide af dog med slowfeeder.

Men kan det virkelig fungere når hestene er meget madglade uden de foræder sig?

Da der simpelhen går for langtid mellem de gange de får hø, og er ikke meget for at give dem halm. Der er storset heller ingen græs på folden.

 

Lige nu har jeg ingen ide om hvor meget de har spist det sidste døgn, dog synes jeg det ligner af meget.. Så får købt mig en vægt i morgen... De vil vel også finde ud af på et tidspunkt at der hele tiden er hø, og ingen grund til at overæde?..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ad libitum
Forfatter: 
Dato:  23-11-2014 22:52

De bør lære at maden aldrig forsvinder, ligesom at de aldrig bør gå og være sultne. Så mon ikke det blot er for en periode at de overæder? Jeg ville da i hvert fald give det en chance.

 

En god idé i opstartsfasen kan være at blande høet grundigt med lidt halm, sådan at de skal bruge ekstra tid på at sortere høet ud gennem slowfeederen. Det kender jeg en der havde succes med til hende tykke og ret så glubske pony, da den skulle lære at spise ad libitum.

 

Min egen hest (der er en stor slank dv på 5, der er ved bygge muskler op og dermed ikke rigtig sammenlignelig med madglade ponyer)har fri adgang til en kombination af hø og wrap. Halm har han også altid til rådighed, men det er mere forring af den plastbalje han får noget af stråfoderet i (han er ikke glad ved at høet rører plasticbunden). Det er meget forskelligt hvad han spiser fra dag til dag. Nogle gange ryger der 17 kg andre gange er det måske kun 12 han får spist.

Så jeg vil mene at det er helt normalt, at dine måske spiser mere i perioder. Selv om de jo nok også lige skal lære det der med at maden ikke forsvinder.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  23-11-2014 22:54

Hvis jeg gav mine to hø ad lib. så ja, ville de kunne trille til sidst.

 

Jeg ville aldrig give hø/wrap ad lib. jeg tror ikke på det er sundt for hestene at gå og være smælder fede. Jeg ser det mere som om man vil være god ved sine heste, men faktisk ender med ikke at være det pga de netop bliver alt for fede og oppustet af det.

 

Jeg vil så hellere at de har lidt halm at pille i, for det står de ikke og æder hele tiden, men indimellem tager de et par bidder af det. Mine får 10 kg (2 hø og 8 wrap)


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
6
Svar på denne tråd
 
 Hhhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  23-11-2014 23:00

Nu er det jo sådan at det er i slowfeeder, og de bruger over dobbelt så lang tid som de plejer. Det er bestemt ikke sundt for en hest at rende rundt smælder fed, men bestemt heller ikke sundt at rende rundt i flere timer uden mad hvilket de ellers kommer til.

 

Tror jeg vil begynde at blande det lidt med halm, hvilket jeg heller ikke har noget imod hvis de bare får hø samtidig.

5
1
Svar på denne tråd
 
 halmkkkk
Forfatter: 
Dato:  23-11-2014 23:03

De to har hos tidligere ejer fået hø morgen og aften, og ellers har den stået på halm. Her har de stået og spist af halmen som var det hø, hvilket gjorde dem meget oppustet bagtil.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu kan man jo..
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 08:03

ikke bare sige at fordi heste får hø ad lib, så er de fede.. Det er vidst mest uvidenhed, der får folk til at komme med sådanne udtalelser

 

Mine to store heste har hø ad libitum.. På folden får de det blot i deres traktordæk, der er spist op i midt på eftermiddagen, men så tuller de bare ud og nipper i græsset.. Hvilket de også gør i løbet af dagen..

 

På stald får de hø i slowfeedernet.. De spiser en minibig i ugen, 2 heste..

 

De er bestemt ikke fede.. Vil slet ikke acceptere fede heste, det er akkurat ligeså slemt som tynde heste.!

 

Som en anden skriver lærer hestene at der altid er mad og de derfor ikke behøver sluge alt maden, samt at det tager dobbelt så lang tid for dem at spise fra slowfeedernet..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

4
1
Svar på denne tråd
 
 gode erfaringer
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 11:11

Der er mange der har rigtig gode erfaringer med hø ad lib. i slowfeedere.

Du skal dog sørge for at få wrap eller hø med lavt sukker og lav på kalorier samt gerne meget groft. At blande med halm, især i begyndelsen, er en rigtig god idé .

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pony appetit :O)
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 13:39

Nu er er der efter min erfaring himmelvid forskel på en varmblodsheste og på mange af de nøjsomme pony racers spisevaner, så det er svært at drage sammenligninger.

 

Mange ponyer lever simpelthen for at spise, og gør det gerne døgnet rundt hvis det er muligt.

 

Jeg vil også helst tilbyde mine ponyer stråfoder around the clock, så jeg har valgt at investere i noget godt frøgræshalm som jeg supplerer den daglige ration af hø op med.

 

Halm kan også give god tyggetid uden for mange kalorier, men en forslugen ponyhoppe der måtte aflives af akut højtsiddende forstoppelse, formentlig pga. af grovspisning af halm, har sat mig en skræk i livet for at fodre med halm, så jeg har valgt frøgræs i stedet.

 

Frøgras indeholder næsten ingen ernergi, men masser af ædetid. Til gengæld kan frøgræs have tendens til at støve, hvorfor det ikke er så godt til allergiheste.

1
0
Svar på denne tråd
 
 ad libitum...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 14:48

Piphans:

Jeg er på ingen måde enig i din betragtning af frøgræs !!

Jeg har personligt set 3 analyser på frøgræs fra i år, alle 3 med så høj næringsværdi, at det ville fede langt mere end det wrap jeg på nuværende tidspunkt bruger til mine heste !!!

 

MAN KAN IKKE SE ELLER REGNE MED AT NOGET IKKE INDEHOLDER KALORIER !

 

Det kan KUN vides, hvis man laver analyse !!!

 

Derudover er det ikke alt frøgræs der støver, det komme an på hvordan/hvornår det er høstet og opbevaret, præcis som hø....

 

Mht. shetlændere og alle andre heste i øvrigt - NOGLE kan lære og have mad til rådighed ad libitum - andre kan bare ikke !!

 

Mine egne to - en hest og en stor pony - fik afprøvet ad libitum hø/wrap MED lave kalorier for 2 år siden - resultatet var at de åd mere end 40 kg/døgn !!!.

Jeg fik at vide, bare fyld op, luk øjnene og de skal nok lære det !!!

Ak, ak og ak.....begge tog mere end 100 kg på over vinteren, og lærte bare ALDRIG at maden ikke slap op...

De bevægede sig simpelthen ikke væk fra slowfeederen (småmasket net), men åd bare derudad, og da foråret kom, blev ponyen desværre forfangen

;(.....

Så jeg har lært det på den hårde måde....., og de er begge slanke og i perfekt foderstand i dag - dog på afvejet wrap MED analyse, og så bare fordelt på flere måltider, p.t. 4 måltider, alt grovfoder er i småmaskede hønet med halm i bunden, og kontrol på vægtmålebånd hver eneste mandag !!

 

Så hvis hestene - uanset race - kan lære og spise ad libitum, vil jeg klart foretrække dette, men mine kunne bare ikke, og jeg er helt sikkert ikke den eneste, hvis heste ikke har kunne styre det, selv om man virkelig prøvede !!

 

Men til alle som vil prøve, held og lykke, jeg håber det går godt !!

Men hvis der går måneder, og I bare kan se de bliver federe og federe dagligt, så stop mens legen er god - ellers kan de ende helt galt når foråret kommer, og de små grønne spirer kommer op af jorden.....

 

Mange hilsner Tina


Ejer af Cisco Joy og Sofus !!


En verden uden heste - føj for et mareridt !!

 

 

3
1
Svar på denne tråd
 
 Undskyld Tina
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 15:07

Jeg har kun skrevet mine egne betragtninger, og føler det lidt som et angreb når der besvares med så mange udråbstegn..

Beklager hvis nogen føler sig misinformeret på baggrund af mine personlige betragtninger.

 

Jeg blander mig hermed ikke længere i debatten...

3
0
Svar på denne tråd
 
 Selvfølgelig..
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 15:49
Er der forskel på heste og nogen kan ikke håndtere mad ad libitum og nogen skal fodres meget restriktivt for at undgå fedme og sygdom..

Jeg kigger dagligt på mine heste og regulere straks deres foder hvis de taber sig eller tager på.. For jeg vil kun have heste i perfekt huld.!

Mine heste skiller sig nok meget ud, for de går på ko græs og får hø ad libitum.. Men sjovt nok er de ikke fede og de laver endda intet af betydning.. Jeg er bare meget over dem og tager de på, nedsættes tid på græs, arealet eller hø tildelingen ( om sommeren ).. Jeg oplever ikke huldproblemer med fri hø om vinteren..

Ellers er jeg enig med Piphans og forstår godt hun føler sig angrebet med alle de udråbstegn........!




 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

2
0
Svar på denne tråd
 
 hhhhhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 18:47

Tina1972: Jeg er rigtig glad for at du gider bruge din tid på at svare på mit spørgsmål, men ingen grund til alle de udråbstegn..

 

Piphans: Har ingen erfaringer med frøgræs, og kender heller ikke rigtigt til det.. Men desværre er min ene pony faktisk allergihest, så støv er et NO GO. Derfor er jeg heller ikke så pjattet med halm.

 

Jeg har 2 Irish cob og 2 miniature. Selvfølgelig er det ikke sikkert at det kommer til at fungere, men jeg hader at se hestene kaste sig over høet hvergang, selvom jeg har prøvet at fordele det over 4 gange. Alle hestene har som sagt levet af halm ud over mogen og aften ved tidligere opstaldningssted og det er altså ikke optimalt.

De går i løsdrift og af den grund vil jeg også gerne have at de får rigeligt af grovfoder især når vinteren kommer.. Den ene er unghest og har haft tildens til at tabe sig over vinteren, hvilket jeg gætter på er mangel på grovfoder. De 2 små er et føl på 6 måneder og hoppe på 6 år, som jeg endnu ikke har haft så lang tid.. Og min pony på 14 som også taber sig over vinteren dog ikke voldsomt.

Selvfølgelig vil jeg ikke have fede heste, men hellere lidt godt på sidebenene når vinteren kommer..

2
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 20:10

hvis dine ponyer er nogle madører, kan du jo gøre et par ting for at mindske indtaget af strå.

 

ja,- slowfeedernet er et hit,- sørg for at det er med små masker

 

bland wrap/hø med halm, det betyder endnu mere arbejde for at få fat i de gode strå

 

hvis du har mulighed for det, så lav en fold i folden,- altså en lille indhegning hvor du laver et automatisk rul-op-led og monterer en timer (ja,- er lidt dyrt) på denne måde kan du sætte timeren til at åbne på et givent tidspunkt, så er du ikke afhængig af at være på stedet, og du kan sørge for at de også har noget at tygge i efter mange timer.

 

mon ikke den kombination kan holde selv trivelige ponyer til den slanke side,- men KUN hvis du sørger for at mængderne er de rette, ud fra hvor meget krudt der er i høet/wrappen.

 

god fornøjelse


*** Misssophie


1
0
Svar på denne tråd
 
 Beklager...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 22:12

Jeg vil da gerne beklage mine udråbstegn ..., beklager meget hvis nogen føler sig stødt .... :(

- de er ikke sat for at støde nogen, men blev bare en del af en skriftlig fortælling om en/flere oplevelser jeg har haft.... ;)

Men det er en kæmpe overraskelse for mange, også for mig, at frøgræs rent faktisk har det indhold det har...

 

Vi har jo alle dage fået at vide, at frøgræs bare var "fyldfoder", og at det intet indeholdte af næringsværdi... Hvilket jeg selv, og også andre har indset, ikke er tilfældet....

At det gik som det gik med mine egne heste, er stadig et mareridtskapitel for mig.... håber aldrig andre behøver at komme i den situation, hvor jeg nok advarer kraftigt ! (Ikke for at støde nogen ;) )

Og jeg som "troede" jeg vidste så meget om alt muligt, nej, jeg blev klogere på rigtig mange ting hen over den vinter, og også i de år som er gået herefter....

 

I dag har jeg som sagt heste i perfekt huld, og gør som ovenfor beskrevet; holder hele tiden øje med dem, justerer foder og bruger vægtmålebånd, og bruger meget tid på analyser, sammensætninger, mineralbalancer og i det hele taget at få optimeret hele vejen rundt...

 

Jeg ville personligt rigtig gerne fodre ad libitum, hvis det var muligt, men det er det bare ikke med de to heste jeg har i stalden på nuværende tidspunkt, på trods af småmaskede hønet, men hvem ved, måske engang i fremtiden ;)

 

Og jeg mener virkelig held og lykke til dem som prøver - jeg selv er overbevist om, at det er den bedste måde at fodre på - det kan bare ikke lade sig gøre i øjeblikket ;)

 

Hilsen Tina

 


Ejer af Cisco Joy og Sofus !!


En verden uden heste - føj for et mareridt !!

 

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 mange faktorer
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 09:13

Jeg tror at der er flere faktorer der afgør om det kan lade sig gøe eller ej.

Grovfoderet først og fremmest.

Maskestørrelsen på slowfeederne.

Størrelsen på flokken. 2 heste, der har gået sammen i årevis, bevæger sig ikke/flytter ikke så meget på hinanden, leger ofte heller ikke så meget som store flokke.

Folden. Er den stor og spændende og skal udforskes hele tiden?

Og så er det selvfølgelig lettere at få til at fungere med heste der hele livet har været vant til mad ad lib., simpelthen fordi de ikke er og har været nøjsomme.

Det er også nemmere med groft, magert hø end med groft, magert wrap har jeg erfaret. Det er altså nemmere at køre meget wrap ned i skrutten, vel nok pga. det indeholder mindre tørstof.

Og er hø'et eller wrappen fx. højt på sukker og lavt på protein, så æder og æder de for at opretholde muskelmassen og vel også fordi at protein mætter.

Er det omvendt for højt på protein, så feder det så også meget.

 

Ja, guldfisk havde været nemmere

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ad libitum
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 17:08

Der er vel ingen, som i forsøget på at lade hesten spise ad libitum, der lader den tage mere 100 kg på. Det er da som al anden fodring noget man holder øje med dagligt og regulerer efter behov.

jeg kan forstå hvis hesten i starten tager en smule på, men over 100 kg så er den jo svært overvægtig og har været det længe. Hvis den da ikke var for tynd til at starte med.

 

 

Jeg finder også at der er mere tyggetid i hø end wrap. Så det hjælper lidt på at det kan holde i flere timer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Slowfeedere
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 11:07

Jeg har 4 heste - en DV/OX blanding på 164 cm - en fjordhest (den lidt grove type) på 12 år - en islænder på 6 år og en shetlænder på 12 år.

De får allesammen hø ad libitum både på fold og i boks - i slowfeedernet.

Jeg har ingen problemer med at mine bliver for tykke og da min store DV blanding har haft mavesår sidste vinter og stadig døjer lidt med det - så skal ingen af mine heste gå uden stråfoder overhovedet.

Jeg har konstateret at i starten de får hø ad libitum så æder de hele dagen - men efterhånden vænner de sig til at der hele tiden er mad og så behøver man ikke skynde sig at spise... de fordeler spisetiden og mængden efterhånden.

Jeg fodrer kun med hø i vinter - frøgræs og halm og wrap er no-go for min mavesårshest og min fjordhest bliver vommet af halm.

Frøgræs blev min hest meget syg af sidste vinter så derfor er det også no-go hos mig.

Så jeg tror at de fleste der siger at deres heste ikke kan tåle at få hø ad libitum er fordi de ikke har prøvet det i længere tid - så de når til det punkt at de ikke "hamstrer" maden men får et naturligt forhold til det.

Jeg sammenligner det lidt med hvis vi blev lukket inde i en slikbutik og fik at vide at vi måtte spise alt det vi ville - så ville jeg ihvertfald æde rigtig meget - men hvis man i mange dage har fået lov til at spise alt det man vil - så bliver det naturligt mindre og mindre man spiser....

/Lisbet


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hø ad lib
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 19:24

Jeg tror godt, det kan fungere.

 

Jeg har seks shetlandsponyer og har haft de samme tanker som dig. Det er en udfordring, at de helst skal have noget at tygge i hele døgnet, mens de samtidig ikke må blive for fede.

 

Mine plejer at få hø eller wrap i murerbaljer, men her i sommer har jeg fået to rigtig fine slowfeedernet med små masker.

 

I går gav jeg ponyerne wrap i baljerne, og fyldte også nettene til dem. Og minsandten om ikke de stadig havde noget tilbage, da jeg kom for at fylde op igen i morges. Da jeg tjekkede igen i eftermiddag, var nettene stadig godt fyldte, mens baljerne efterhånden var tomme.

 

Selvfølgelig skal man holde øje med deres vægt, men jeg er optimistisk, for jeg tror ikke, de gider stå hele dagen og bøvle med de net, når de kan spise sig forholdsvis mætte ved baljerne og så gå og nippe resten af døgnet. Jeg håber, min glæde varer ved ;-)


mvh Stine

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hø ad libitum
Forfatter: 
Dato:  26-11-2014 19:43

Jeg er glad for at høre at andre har succes med hø ad libitum.

Jeg har ikke før de er kommet hjem at stå haft mulighed for at bestemme helt over deres foderplan, og har heller ikke før rigtig sat mig ind i hvad der er bedst for hesten. Jeg har bare levet i den tro at andre har styr på det.

HELDIGVIS har jeg nu selv brugt meget tid på at læse mig fremtil hvad der er bedst for en hestemave, og kan nu se at mine heste efter hvad jeg har fundet frem til har haft en dårlig "levestil" på meget halm, og begrænset hø. Her er det dog kun de 2 store jeg snakker om.

De 2 små har jeg endnu ikke haft så længe, og har vist førhen haft okay mulighed for hø. Derimod ligner de begge balloner pga. at de ikke har været behandlet for orm (den ene i en længere periode), som der er styr på nu.

 

Jeg må indrømme at det "piner" mig lidt ligenu at se dem stå næsten konstant ved høet, og bare æde sig fede... Men jeg er kommet fremtil at dette er altså det bedste for en hestemave, så jeg håber så inderligt at de snart finder ud af at der altså hele tiden er mad.

Nu er jeg også rigtig gode venner med ejeren af det tidligere opstaldningssted til de 2 store, hvor der lige nu står 2 shetlænder kun på en kost af halm i den tro at det er sundt når de er tykke, udfra hvad hun har fået fortalt af folk. Jeg håber også at hun vil begynde at ændre det i en ny retning når jeg får snakket med hende, da det umuligt kan være godt for maven..

1
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 09:42

Så vidt jeg har forstået, betyder ad libitum, at det er ubegrænset? Det har jeg kun én, der får, de to andre får i småmaskede net i stedet.

 

Dette fordi den ene aldrig får spist nok, mens de to andre altid får spist for meget. Samtidig med forskelle i spisetempo har de også vidt forskellige energibehov - og den største energisluger er selvfølgelig også den, der spiser langsomst, det er klart

Så den bliver også nødt til at blive fodret udover høet om vinteren, det har de andre strengt taget ikke behov for.

 

Det er kun om vinteren mine har hele døgnet; Så længe de har græs på foldene, får de ikke wrap på folden og en del af året går de jo ude det meste af døgnet på græs. Men den del af året, hvor de får ad lib, fungerer de fint - det er langt sværere at holde dem slanke på det ellers relativt magre sommergræs, vi har.

 

Mine har efterhånden fundet en rytme, hvor de sjældent tømmer deres net. Den gamle, som har levet de første ti år af sit liv med langt mindre hø kommer vist aldrig rigtigt til at tro på, at det ikke slipper op, men mine unge ser ud til at finde ud af det. Den ene havde ellers lige haft en enkelt vintersæson med meget lidt hø tildelt inden jeg fik ham hjem og var en værre slughals, men han spiser mere normalt nu.

 

Hvis de spiser for hurtigt kan du fx:
- Lægge to net omkring wrappen, så det er sværere at få ud

- Stoppe halvt halm /halvt wrap (eller hø) i nettene

- Hænge nettene løst fra loftet midt i de hele ligesom en boksebold, så det er sværere for hesten at få til at hænge stille og dermed sværere at få wrappen ud. Det får dem også gerne til at "pille" det forsigtigere ud i stedet for at hive og flå som nogle af dem gør. Tror det er bedre for deres halse.... Hvis det altså kan lade sig gøre

0
0
Svar på denne tråd
 
 Steder at hænge nettet
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 20:59

Jeg havde fra starten af også hængt nettet på vores bjælke i stalden, og det at den hang gjorde også at det tog længere tid for dem, da den selvfølgelig gynger.... Men ud fra hvad jeg har læst er det ikke en særlig sund hovedstilling for dem, at de skal strække halsen for at nå den?.. Så nu er den kommet ned af mod jorden (op mod væggen), og det gør det altså en del nemmmere for dem at få fat i når de trykker mulen mod...

Meningen var at den fra start af skulle være mellem 2 pæle, men den ide har jeg droppet hvertfald indtil sommer, for det får jeg altså bare ikke gjort så det er lavet ordetligt, også med vinteren i vente synes jeg ikke den er holdbar.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Her.....
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 23:25

Her hos os har vi 2 styks shetlænder der går med hø a libitum i slowfeedernet. De spiser omkring 8-10 kg hø om dagen. Nogle dage er nettene tomme før andre dage, men er nogrt de selv regulerer efter vejr osv :-) ville ALDRIG fodre på andre måder efter at have set

hvor harmonisk fodring kan være.... Puha... Og her er ingen fede ponyer, men derimod ponyer der taber sig lidt, men er vist et "luksus" problem ;)

 

 

 

man kan ikke sulte en hest til at tabe sig ;)

 

 

 

her har de også halm til rådighed men det fordi de selv regulerer når de har brug for noget træstof, så går de fra høet for at få en bod halm :-)


Sagde Maya

Med den talentfulde charmetrold, Vito..

 

...SOM NU SØGER PART!!!

 

Undervisning, træning og inspiration..

http://www.vitosworld.dk/

 

 

 

Følg og på Facebook!

www.facebook.com/VtiosWorld

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-11-2014 09:51

Maya, det kan jo være at du ville få nogle andre problemstilliger hvis du havde nogle andre heste, ingen heste er ens

 

man tror nogen gange at man har fundet de vises sten,- og så får man en hest som bare ikke fungerer med ens løsninger, og så skal man være kreativ, og ændre på tingene

 

her har vi fuldfed nordsvensk brugshest, fuldblod, traver og shettere,- i to løsdrifte,- men for pokker hvor er det næsten umuligt at sørge for forhold hvor alle fungerer optimalt...


*** Misssophie


2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider