Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 dækken
Forfatter: 
Dato:  22-11-2014 21:14

hejsa dejlige hn´er :)

jeg er virkeig i tvivl omkring dækken.

jeg ejer en dejlig blanding imellem fuldblod og araber.

han sætter ikke vinterpels så dækken er nødvendig.

lige nu svinger graderne imellem 5-10 alt efter vind og vejr.

og han går med et 400g dækken udendørs. om natten er der ca 10 grader i stalden og der står han med stalddækken på 150g.

 

jeg har fået af vide at man skal tjekke hans temperatur ved kodeledet, ørene, bringen og krydset.

der er han altid koldere end mine hænder men en nat hvor min far skulle lukke dem ind glemte han at skifte dækken så han stod med 400g indenfor i stalden og næste morgen var han ikke kold. men dejlig lun. hesten bliver vildt sur når jeg om aften skal tage hans udedækken af for at give ham stalddækken på.

 

1) kan det virkelig passe at han skal stå med 300-400g indendørs!???

2) hvor mange g tror i så han skal have på udenfor??

3) hvordan finder i ud af om man skal have flere g i dækkenet?

 

det blev til en længere roman :D men håber virkelig i kan hjælpe mig og min dejlige hest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  22-11-2014 21:56

 

Det er meget at hesten står med 300-400 gram allerede, især når den ikke er klippet.

 

Men ja, en hest kan godt stå med så meget uden at svede. Hesten kan sagtens have det varmt - uden og svede.
Faktisk skal de ikke være varme under dækkenet, men nærmere tempererede dvs. hånden skal blive varm når du ligger den under dækkenet. Men der skal ikke være promte varmt.

Det er lidt svært og beskrive.

 

Så jeg ville nu lade hesten beholde de mindre gram på i stalden :)

 

Der udover, så se om du kan skifte på staldgangen fx eller imens hesten spiser - det kan tit give en anden reaktion på at få dækken af/på.


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 mmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  22-11-2014 22:16

tak for svar :)

men der er intet problem med at skifte dækken men han viser bare at han ikke vil have det af.

men når jeg har fået af vide at de steder jeg skal tjekke temperatur er kolde (fik af vide at det skulle være kropstemperatur) burde han så ikke have flere g på?

 

det er ikke sådan at man bare "brænder" når man tager hånden ind under dækkenet. men hånden blier varm efter lidt tid. :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dækken.
Forfatter: 
Dato:  22-11-2014 22:23

Hej.

 

Da min nu afdøde araber/fuldblod også var dækken hest, brugte jeg på denne årstid altid dækkner med 200 - 250g både inde og ude.

Han blev ikke klippet ander end en dækken klip.

 

Han var ikke kold men heller ikke specielt varm, nermere lun, eks. hvis du har meget kolde hænder skal du lige ane lidt varme. Der er den eneste måde jeg kan beskrive det på.

Jeg plejer gerne at sige 10 grader og under, men stadig pluds grader da er det rigligt med overstående i sær når han ikke er klippet.

Fra frysepunktet og under har jeg så lagt lid flere gram på hvis jeg syntes at han virkede kold.

Det er faktisk kun i da sidste 2 meget hårde vintre at jeg var nødtil at give ham flere gram på over 450 g.

 

Får han nok ar spise ude på folden altså hø/halm, de forbrænder altså en god det mere om vinteren for at holde varmen.

 

Vh.

Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-11-2014 10:04

Halm genererer ikke varme, det er kun grovfoder der gør det, altså fordøjelige fibre...

 

En hest skal være alm temp under sit dækken, der skal ikke være varmt eller lunt lige når man stikker hånden ind, men man skal kunne mærke hestens egen kropsvarme efter et par sekunder hvor man har lagt hånden... Forbliver den kold efter 5 sekunder, kunne det tyde på den skal have mere på.. Men se på hesten, virker den tilpas og smidig under arbejde, spiser og står normalt under hvile, så fryser den ikke...

 

Men 400 gram på ikke klippet hest, det er dælme meget nu... Til sammenligning har jeg en 4 års der er tæppeklippet, han går med regndækken uden for... Perfekt temp under dækkenet :)


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-11-2014 13:39

 

 

Din hest bliver sur, når du vil skiftet til stalddækkenet som også er med en del mindre gram end udedækkenet, samt hesten også er lun med udedækkenet på inde. Tja jeg ville på intet tidspunkt være i tvivl om, at din hest gerne vil beholde det tykke dækken på inde :) Min uklippet hest har afhængig af vejret, mellem 250-350 + hals på på fold og 250-300 og ingen hals på stald om natten.

 

Så pak du bare hesten godt ind, så den er glad uanset om nogen mener den har "for Meget" tøj på :)



Selv den mindste stjerne lyser.....

1
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-11-2014 23:58

der er faktisk kun en som kan fortælle dig om hvornår hesten fryser, og det er hesten selv

 

vi har alle forskellige meninger om hvornår de skal have antal gram på, men det er fordi vi har alle forskellige heste, som har hvert deres behov

 

mine går med 150 g endnu og har gjort det længe - faktisk længere end normalt da de ikke gik med regndækner ret længe.

men man skal mærke på sin hest 2 gange om dagen, og så ellers ser på om den ellers trives

jeg kan tydeligt se på mine hvornår vi skal gå op i gram.



0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 07:47

Hvis hesten ikke ligefrem står og ryster når du tager den ind, synes jeg ikke du skal give den mere dækken på.


Til samligning kan jeg fortælle dig min frossenpind som ALTID står og ryster trods dækkener op og ned af stolper, har 300 gram på nu og er fuldt klippet.

 

Hun ender - når vinteren rigtig sætter ind - ca på 600 gram med hel hals ellers vil hun også fryse.

 

Men hun fryser ikke pt.

 

Så jeg ville nøjes med de 400 gram og så stalddækkenet om natten.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor..
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 07:58

har den i det hele taget 400 gram på om dagen også er den endda ikke klippet.?

 

Min ridehest er fuldklippet og går med 200 gram.. Jeg kan om morgenen godt syntes han er lige til den varme side, selv i fredags da det frøs..

 

Ellers er jeg enig i at ingen kan fortælle dig om din hest har for meget eller for lidt på.. Det skal DU selv mærke på hesten.. Den skal ikke være varm under dækkenet, men blot lun..

 

Heste trives allerbedst ved en temperatur på 8-10 grader..


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 mmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  24-11-2014 12:15

de får ikke noget hø eller halm på folden da de har 2 ha eng med masser af græs.

men jeg synes han pakker sig sammen både inde i boksen men også når jeg rider....

 

hvad ville i så stille op med skridtæppe?? for lige nu rider jeg med et lændedækken hele tiden og et ulddækken ud over når jeg skridter.

0
0
Svar på denne tråd
 
 grovfoder
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 10:32

Græs om vinteren giver maverne noget at arbejde med men ikke nok til at hestene reelt skaber meget varme gennem det, der skal der altså reelt godt grovfoder (Hø/wrap) til, så er din hest meget slank ville jeg tildele grovfoder på folden istedet for at bruge så varme dækkener allerede.

 

Mine går også på 2 hektar græsfold og bliver endnu ikke tildelt grovfoder på fodl, men det er så bestemt heller ikke nødvendigt her endnu, når kulden for alvor sætter ind vil de få enten hø eller wrap tildelt i foderkasse på folden.

Mine to ungheste går uden dækken og de har ikke sat meget vinterpels endnu, men holder fint varmen, nu står de så også sjældent stille ret længe ad gangen :)

Min snart 18 årige hoppe er fuldklippet og går med 100gr. pt, og er en dejlig fin temperatur under dækkenet, selv her på de kolde regnfulde dage.

 

nu bliver jeg måske upopulær, men har du fået din hest gået gennem kiropraktisk når den pakker sig under ridning? Det burde ikke være nødvendigt med så meget tøj på under ridning allerede, så måske der skal kigges et helt andet sted??

 

Nu ved jeg ikke hvad materiale lændedækkenet er i, men jeg villle bruge uld eller et thermatex, ikke fleece, da de andre i min erfaring bare er bedre til at varme samtidig med at de lader overskudsvarme dampe af.

 

Mvh

Mie


R.I.P Dagirr, tak for de mange skønne stunder vi havde :) <3

 

Med de tre skønne arabermuler <3

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 sælges, se min profil for flere oplysninger :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er ikke
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 13:23

En mulighed med wrap på folden da de 2 andre heste ikke må få mere og spise.

 

Der har været en kiropraktor ude og se på ham sant massør de kommer regelmæssigt da han "stivner" i bagben og hofte. Sammen med dyrlæge har vi fundet ud af at det er pga han fryser.

 

De dækkener jeg rider med er begge af uld :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 13:35

Hvad med at prøve et ulddækken som du har nu og så et fleecedækken med hel hals?

Sådan et skal jeg selv ud og købe (skal bruges til primært stævner)

 

Du skal ikke lytte på alle de der ikke tror på at din hest fryser, det kan altså desværre godt lade sig gøre. Nogle heste er bare enormt kuldskære. Min egen inkl. lige så snart vinteren sætter rigtig ind får hun også masser af tøj på. Bare hun står uden en smule på 2 min imens jeg kører en børste over hende kan hun stå og begynde og ryste.

 

Ellers er hun normal sund og rask.

 

Min tidligere hest var til gengæld slet ikke kulskær. Han gik med 300 gram hele vinteren - også i den total isvinter med masser af frost. Så det er meget forskelligt.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 super.....
Forfatter: 
Dato:  25-11-2014 18:29

tak for svar :)

det er jo første vinter med en hest der bruger dækken så vildt lækkert med alle de gode svar :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider