Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Gode råd til fold
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 22:11

Hejsa

 

Jeg har brug for nogle gode råd omkring det at lave en fold, det er første gang vi skal gøre det og vil helst gøre det bedst, billigst og så vedligeholdelsesfrit som muligt :)

 

Grunden er omkranset af træer og krat, som de fleste steder er super tætte - enkelte steder er der lidt åbninger på max 2 meter, som jeg vil plante til - så de også blver mere lukkede.

 

Hvad synes i om skov-, dyre- eller hundeheng (110 cm højt og med 10*10cm masker) kontra stødhegn? Jeg har nemlig spekuleret på, om jeg skulle hegne hele grunden (3HA)ind i hundehegn i skel (træerne og krattet står indenfor skellet) og så ikke have stødhegn.

 

Hvis nogen har gjort nogle kup nogen steder, vil jeg da også gerne høre det :)

 

På forhånd tak

 

Mvh. Trine

1
0
Svar på denne tråd
 
 lovligt hegn???
Forfatter: 
Dato:  31-10-2014 07:28

der er lovgivning på dette område du skal overholde.

 

hestene skal være forsvarligt indhegnet- ellers hænger du på de skader de evt laver hvis de bryder igennem hegnet.

 

Hegn på 110 cm i højden kan være ok- alt efter hvilken str hest du skal have gående.

 

Mit hegn er 120 cm, dvs øverste reb er 120 cm og nederste er ca 60/70.

 

Hundehegn koster da mere end hestehegn- så skal det være en billig løsning undre det mig du overvejer denne slags hegn.

 

For mig skal hegn være æstetisk pænt foruden det skal være sikkerhedsmæssigt ok for hestene.

 

Vi valgte træpæle- hvidt elreb.

har indhegnet ca 4 Ha og betalte os fra det proffessionelt dvs de kom med en pælehammer og satte alle stolper, osv.

 

 

Karina

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uden strøm...
Forfatter: 
Dato:  31-10-2014 08:14

Mine heste har heller ikke strøm om folden. Tænker, at det er lidt de samme forhold som hos dig?

 

Det går på et stort varieret naturområde, hvor strømhegn ville være meget svært. Men der er naturligt hegn + at min mand har bygget alle de gamle stengærde op. Oven over det, har vi ganske alm. reb - de fleste steder kan de slet ikke komme til stengærdet pga. den naturlige bevoksning...

Billede

 

 

 

Billede

 

Billede

 

Da området er ret stort 10-15 tdrl, har vi flere steder lavet låger som er brede nok til traktor...

 

Vi har altid haft hestene hegnet ind på denne måde og har aldrig haft heste der løb ud - især dejligt at undgå det elektriske hegn når man har føl...

 

Billede

 

God arbejdslyst - og fornøjelse med at få hestene hjem :)


Med venlig hilsen

 

 

Anja

 

 

Lækre Passiersadler sælges

(alt for) billigt :)

Se mine annoncer

2
0
Svar på denne tråd
 
 Gode råde til fold
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 17:17

Hejsa KarinaE og Anja

 

Tak for svar :)

 

Jeg har samme holdning, som dig Karina, pænt at se på og sikkert for hestene. Havde jeg pengene ville jeg købe et af de er PVC hegn, som er helt vedligholdelsesfrit, men men men det koster jo kassen.

 

Vi skal have stor hest, lille pony samt har jeg et hingsteføl (som bliver til en stor hest).

 

Jeg spørger ang. hundehegn, fordi jeg ögså har et par hunde, så en stor del af grunden skal alligevel hegnes ind med det :) og jo det bliver også dyrt.

 

Jeg ville høre om nogen havde nogle dårlige erfaringer omkring dette f.eks. at hestene kan løbe igennem alligvel eller kan sidde fast.

 

Som Anja skriver så er der naturligt hegn rundt om det meste af grunden, selvfølgelig skal der være en form for hegn for at holde dem inde, spørgsmålet er bare hvilken type.....

 

Anja - det ser bare flot ud med det stenhegn :)

 

Mvh. Trine

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 et par links
Forfatter: 
Dato:  09-11-2014 10:21

Et hundehegn vil måske være for lavt til en stor hest. Jeg tror en kombination af dyrhegn og stødhegn ville være det sikreste. Læs evt. mere her

hobbyheste.dk/hestefold-etablering- og-lovgivning/

hobbyheste.dk/har-du-tjekket-hegn- nylig/

 

Poda har også lavet en fin folder

www.poda.dk/Resources/Files/ downloads/hegn-til-heste.pdf

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hegn....
Forfatter: 
Dato:  09-11-2014 11:35

Tror mange har for lavt hegn.

 

Har flere steder set at hegnet skal været hestens højde - 10%.

Altså 168cm -10% = 151,2cm.

 

Bla her: www.hegn.dk/pdf/ Regels%C3%A6t%20for%20...%201_1.pdf

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ej lovkrav, men PODA, der vil sælge
Forfatter: 
Dato:  09-11-2014 19:47

Kun mindstemålene på fold og antal heste holder.

 

Vi bruger selv White Lightning på ø 150 PP-rør for hver ca. 5,4 m.

 

Hullerne til rørerne bores til en dybde på ca. 1 m - 1,1 m.

 

Nederste wire 45 cm over terræn og øverste 110.

 

Til sidst skæres rørene til i toppen, så de bliver lige lange.

 

God arbejdslyst.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 højden er en anbefaling ikke lovkrav
Forfatter: 
Dato:  09-11-2014 20:45

Der er ikke et lovkrav om højden, men det som PODA anbefaler er ikke helt hen i vejret. Bare fordi man sælger hegn, giver man ikke nødvendigvis dårlige råd...

 

Min fjordhest på 145 har faktisk præsteret at springe over mit 130 cm høje hegn. Såeh stangmål -10% er ikke bare et råd med økonomiske bagtanker!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er nu hele artiklen, jeg henviser
Forfatter: 
Dato:  09-11-2014 21:32

til, og ikke kun højde på hegn.

 

Man kan foranledes til at tro, at det er lovkrav, at skal være være låger ved led, og at tråden skal være 8 mm o.s.v.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider