Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Mavesår
Forfatter: 
Dato:  29-10-2014 21:55

Min mandagsmodel af en hest har netop fået konstateret mavesår, og jeg må indrømme at jeg var et stort spørgsmålstegn. Jeg troede at mavesår ramte heste der fik meget korn, lidt stråfoder og var stressede. Min får kun stråfoder (15-18 kg wrap) og vitaminer, bor langt ude på landet i en skov, hvor der stort set intet sker, går på fold fra morgen til aften med "sine damer". Nå men ifølge dyrlægen er det måske en eftervirkning af operation for sædstrengsadherance som han lige har været igennem for 4 uger siden med deraf følgende faste, stress og medicin. Har du erfaringer med mavesår hos heste ? hvordan forløb det og blev hesten ok igen ? Jeg skal starte med at give medicin i 4 uger (@!#$ det er dyrt !!) og derefter skal han tjekkes igen, og jeg er SÅ nervøs for resultatet. Alle erfaringer også evt. kosttilskud til forebyggelse ønskes


Med venlig hilsen


Lene



0
0
Svar på denne tråd
 
 Mavesår
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 07:29

Min hest har også haft mavesår.

 

Han fik også det dyre medicin i en måned, samtidig med at jeg omlagde hans kost (som jeg ellers heller ikke synes var slem i forvejen), og derefter var han til tjek og det havde heldigvis virket og han var helt fri for mavesår :-)

 

Han får fortsat foder som da han var syg for at forebygge at det skal komme igen, med det resultat at han er blevet lidt vel tyk, men hellere tyk end mavesår ;-)

 

Deruden får han Linustar fra Hippolt dagligt.

 

Mvh Alette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mavesår
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 07:39

Jeg havde en med en snert af det, her kunne det afhjælpes med gastrolar fra Blue hors.

Min var så pga alder og tænder


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 haft to..
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 07:57

Jeg har haft to heste med maveår, den ene havde det da jeg købte hende, hun kom på Gastrogard og hø en måned og stille igang igen, herefter mærkede jeg ikke til det. Hun fik bagefter, tørt wraphø og Eggersmann Classicmix i automat.

 

Min "nye" fik det i foråret, som følge af dårligt foder, ingen foldtid og til sidst en uge med ridelejr og en hulens masse uro og ballade i stalden 24/7. Hun fik en uge på Gastrogard, og kom på ommergræs et par måneder. Nu har jeg bygget stald hjemme, hun har været hjemme 1 d. og vi er godt i gang med at komme i form igen. Nu får hun ca. 8 kg. tørt hø, roepiller til natten, ca. 1 kg Lucerne og 2 kg. Pavo Allsport i automat, Pavoen skal jeg dog ha skiftet ud, da jeg har erfaret at hun ikke er dækket ind med vitaminer og mineraler og efterog ha dykket ed i foderjunglen, kan jeg se at op mod 80% af alle fuldfoderblandninger ikke lever op til deres"være fuldt dækket ind"! Så nu kører jeg hende stille og roligt over på Havens Coolix, der skulle hun være dækket ind.

 

Det undrer mig at din skal ha en hel måned på Gastrogard når han ellers lever på de betingelser? Fy for den, det bliver dyrt og har du Tryg, så dækker de det ikke længere:-( Det lyder dog sandsynligt at det kan være kommet af operationen, men ikke faste, det er jo kun et døgn, så hurtigt får de atå heller ikkemavesår, men kan jo være han ikke har ko tåle medicinen, eller ikke har været dækket ordentligt ind med vitaminer og mineraler, hvis han stortset har levet på hø, og dermed svag mavesæk og dårlig tarmflora? Blev han gastroskoperet så i ku se mavesåret grad?

 

Mvh. Søs

0
0
Svar på denne tråd
 
 hans sår
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 08:30

er mellem grad 2 og 3, og ifølge Nanna (dyrlægen) skulle det ikke være så slemt, men stadig nok til at han skal have medicin i 4 uger. Han har dog sår både i den øvre og nedre del af maven. Jeg har ingen forsikring på ham, så det er 100% af egen lomme. Jeg må lige få kikket på om han er dækket ordenligt med de vitaminer han får. Da han er noget til den buttede side af en kost uden at få andet i krybben end vitaminer, skal han ikke til at have nogle foderblandinger, men det kunne være jeg skulle kikke på Gastrolar fra Blue Hors som tilskud.

Tak for jeres erfaringer, det lyder til at heldigvis ret positivt


Med venlig hilsen


Lene



0
0
Svar på denne tråd
 
 Mavesår
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 11:34

Dengang jeg købte min hoppe var hun 1½ og vi startede fint, men det gik hurtigt en anden vej og hun fik efter 1 år konstateret mavesår efter mange prøvelser for både mig og hende pga. dyrlægers manglende viden om symptomer.

 

Vi var på Gastrogard i 4 uger og isolation...desværre overholdte opstaldningstedet ikke vores aftale om isolation og jeg måtte akut få hende flyttet. Dette bevirkede at jeg idag har en krybbebider, men hun er helt fri for mavesår og er tjekket via gastroskopi.

 

Men som supplement i stressende periode bruger jeg disse produkter:

 

www.trm-ireland.com/products/gut- nutrition/

 

Bare for at afhjælpe maven. Og min hest er vild med det :-)

 

Skulle jeg så lige nævne...hun trives kun på havre, byg og melasse med vitaminer og mineraler i...forsøger jeg andet, så er der tegn på ubalance på stedet i form af vægttab/stress...uanset fodermærke og mængde....hmm. Og jeg har studeret foder på kryds og tværs gennem flere år for mig selv.

 

Jeg tror det er super vigtigt at man er opmærksom på hvad ens egen hest trives med og har det godt med eller ikke har det godt med og følger det, uanset hvad den generelle holdning er.

Hvis jeg havde fulgt den generelle holdning, havde min hest nok ikke været her idag.

 

Så jeg tror på der er rigtig lyse udsigter for din hest, selvom det lige nu er møg dyrt. God bedring med ham.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 forebyggende
Forfatter: 
Dato:  30-10-2014 23:28

God bedring med din hest.

 

Jeg forstår simpelthen ikke at alle dyrlæger ikke ordinere forbyggende imod mavesår, når en hest får et eller andet medicin.

De er så sarte i maven og mange mister appetitten osv.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rosenholm
Forfatter: 
Dato:  31-10-2014 07:35

Rosenholm, symptomerne på mavesår er så forskellige og kan være svære at tyde.

 

Min første hest havde jeg lige været til stævne på om lørdagen og fik en 2. plads, hun fik fri søndag og mandag ville jeg skridte en lille tur, da var hun enormt opkneben og hævet ved ganachen. Hun virkede dog frisk og prøvede at spise, men kunne ligesom ikke synke hverken mad eller vand og stod bare og savlede enormt meget.

 

Ringede efter dyrlægen, som mistænkte græssyge (skal lige siges hun gik på sommergræs på det tidspunkt, men fik lidt foder ved siden af). Dyrlægen sendte os på Ansager, som også mistænke græssyge el anden forgiftning, hun fik drop og skulle stå et døgn. De næste 18 timer sad jeg v computeren og Googlede alt muligt, jeg fandt få symptomer på mavsår, bl.a. hendes savlen som de ikke ku forklare på Ansager, det ses en gang imellem hos føl med mavesår, min var dog 10 år, men følte mig sikker på mavesår og ikke græssyge, så overtalte dylægen til dagen efter og lave en gastroskopi.

Kørte selv derned og var med og fik helt "glædestårer", da de fandt et stort mavesår i kategori meget alarm.

Hvis det var græssyge, havde der ikke været en kur, det var der med mavesår. Hun var indlagt en uge og kom på Gastrogard en måned, hele herligheden kostede mig 16.000 kr., hun var ikke forsikret.

 

Denne gang var med en hoppe jeg har haft en del år nu, flyttet lidt rundt af forskellige årsager, seneste sted fik de foder som var overskredet salgsdato, dette vidste jeg, men regnede med at det kun lige var overskredet og at de tjekkede foderet, og så var der ingen foldordning med, så hun var kun på fold et par gange i ugen, når jeg selv lukkede ud, men det var mit kompromis (desværre) for fantastisk undervisning.

Det startede, set i bakspejlet, allerede i vinters, hvor vi skulle igang efter en pause på 4 md. pga. graviditet. Hun var selvfølgelig lidt stiv i starten, men rendte så ind i en gang hoste som hun reagerede lidt voldsomt på, havde kiropraktor ude, som jeg syntes var lidt en klaphat, fik en ny kiropraktor ud, som hjalp en lille smule og samtidig fik hun en kur for hosten. Kom igang igen, men syntes jeg havde enormt svært ved at få hende op i ryggen, hun var meget stram i lænden og syrede meget hurtigt til og manglede ligesom 20-25% energi og gejst.

Prøvede at ride mig lidt ud af det, købte et andet foder, som de lovede at gi på opstaldningsstedet og fik en fys ud, lige lidt hjalp det.

Så puttede jeg hende i traileren og kørte ud så vi ku komme en tur i skoven, dette nød hun helt vildt, da vi kom hjem var de igang med at stille telte op til årets ridelejr med 30 unger. Dagen efter var hun helt slukket! Og har ellers en damphest, der står lidt højt i tændningen, men der var INTET, hun stod dog op, men vr helt slukket i blikket, sadlede op og der var heller intet energi eller gnist og gejst at hente. Jeg havde ugen op til erfaret, at de ikke respekterede kun at gi hende det foder jeg kom med, men at hun fik alt muligt andet også. At de skiftede foder op til tre gange på en uge, og at noget af det var helt grønt:-(

Samtidig ku jeg forstå på pigerne fra ridelejren at de var på 24/7, i stalden om natten, at nogle skændtes og der i det hele taget var noget af en ballade.

Jeg fik dyrlægen ud, ham som også havde tilset hende med kiropraktik en måned forinden, snakkede med ham om min teori om mavesår, han var helt enig, faktisk 95% sikker, så han syntes ikke engang vi skulle lave en gastroskopi. Hun fik en uge på Gastrogard og måtte så vente en uge på at ku flytte hende, da jeg ku få hende på sommergræs hos noget familie som var på ferie.

 

Den følgende uge, måtte hun KUN få hø, så hentede selv en trailerfuld hø, så hun ku ha hø ad libitum. Desværre respekterede opstaldningsstedet heller ikke dette og læssede havre og alt muligt andet i krybben, så hvor meget effekt den der 1800 kr. Gastrogardkur har haft ved jeg ikke:-(

Hun kom på sommergræs i 2½ måned og byggede stald hjemme. Nu får hun hø, lucerne og Havens Coolmix i automat, samt 4-5 timer på fold hverdag:-) Hun trivedes super godt nu og har ingen problemer i ridnngen:-)

 

Så det er mega svært det med mavesår, der er mange forskellige symptomer og hestene reagerer forskelligt.

 

Mvh. Søs

0
0
Svar på denne tråd
 
 min har
Forfatter: 
Dato:  31-10-2014 09:08

på INGEN måde mistet appetitten. Hvad det angår er han som en pony der spiser til der ikke er mere. Det eneste symptom der har været, er at man stort set fra den ene dag til den anden ikke måtte røre ham med schenklerne, når man rørte ham skiftevis bukkede og småstejlede ham. Jeg troede at der måske var gået noget infektion i hans sår fra operationen, da der i den ene side var en ret langt sår der ikke var blevet syet, og han derfor var uvillig til at gå. Men dyrlægen sagde at såret så helt fint ud, så fik han en omgang kiropraktik, noget kunne jo have låst i hans krop, men også her var han fin. Da han ellers er undersøgt stort set overalt, blev vi enige om at det eneste der ikke var undersøgt var maven, derfor prøvede vi det. Så alt det med en tynd stresset hest passer slet ikke på ham og derfor var jeg også noget overrasket over "fundet".


Med venlig hilsen


Lene



1
0
Svar på denne tråd
 
 Tryg...
Forfatter: 
Dato:  31-10-2014 10:05

God bedring med hesten. Jeg kender en hest der havde mavesår der fint er kommet sig(og heldigvis ved dyrlægerne en del om det i dag). God bedring med hesten

 

jeg er selv ved at skifte til tryg, og blev da lidt bekymret da jeg læste her at de ikke længere dækker ved mavesår. Mig ind og læse alt det med småt og der står under 7.7 Undtagelser gældende for Sygedækning I (E) og Sygedækning II (F)

Syrepumpehæmmende præparater, fx Gastrogard, med- mindre der konkret er diagnosticeret mavesår.

Så som det fremgår af deres forsikring dækker de mavesårsmedicin så frem der er diagnosticeret mavesår.

 

Jeg har før haft tryg og været rigtig godt tilfreds med dem. Og ville derfor skifte tilbage/have hesten forsikret igen da hun er ved at være en del være. En af mine tanker for at tegne sygeforsikring igen på kræet var nemlig hvis nu man skulle være så uheldig at stå med en hest med fx mavesår så ville det være virkelig mange penge at skulle hive ud af budgettet til behandling. Jep jeg blev ret bekymret da jeg så her læser de ikke dækker dette længere. Men som jeg læser det dækker de altså så frem det er konstateret.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu skal man..
Forfatter: 
Dato:  31-10-2014 10:28

jo også passe på med bare at give hesten noget den ikke har brug for og derfor mener jeg det er meget fornuftigt at Tryg kun giver tilskud ved konstateret mavesår..

 

Min hest blev for tre uger siden indlagt og kunne ikke spise.. Han blev ret heftig medicineret (blandt andet med binyrebarkhormon som er slem til at give mavesår) og spiste ikke i 4-5 dage (der blev indgivet vand med elektrolytter og druesukker)..

 

Da han begyndte at spise lidt selv, blev han endoskopoeret netop for at se om hans mave havde taget skade og der var INTET at se..

 

Så lad nu være med at male fanden på væggen med det mavesårmedicin.. Det er netop det der gør at Tryg bliver mere påpasselig..

 

Til TS.. Jeg ville skifte til hø.. Wrap kan altså være ganske hård ved en mave der er i ubalance..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 gastrogard
Forfatter: 
Dato:  31-10-2014 15:11

Jeg er ikke enig.

 

AT fx. give gastrogard forebyggende i forbindelse med medicin, hjælper hesten, ligesom læger ofte råder mennesker til fx. at tage et cultura/yougurt-produkt sammen med medicin.

 

Der er ingen grund til at få maveproblemer oveni anden sygdom og der skal ikke meget medicin til, før selv en nøjsom og evig sulten hest, kan miste appetitten eller få problemer, med de følger det nu giver.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 gastrogard
Forfatter: 
Dato:  31-10-2014 15:15

Jeg er ikke enig.

 

AT fx. give gastrogard forebyggende i forbindelse med medicin, hjælper hesten, ligesom læger ofte råder mennesker til fx. at tage et cultura/yougurt-produkt sammen med medicin.

 

Der er ingen grund til at få maveproblemer oveni anden sygdom og der skal ikke meget medicin til, før selv en nøjsom og evig sulten hest, kan miste appetitten eller få problemer, med de følger det nu giver.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helt enig..
Forfatter: 
Dato:  31-10-2014 17:35

Helt enig i at man ikke skal give medicin for noget hesten ikke fejler men jeg blev da bekymret over at skylle betale til en forsikring som så ikke dækker hvis jeg skulle få brug for det. Og ingen tvivl om at jeg ville aldrig give for noget uden det var konstateret.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider