Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 træpiller
Forfatter: 
Dato:  25-10-2014 14:10

Jeg skal til at bruge træpiller som strøelse, men har ingen erfaring med dette, så gode råd MODTAGES! Og jeg ved jo, at så er dette rette sted at spørge.

 

Hvor mange piller pr boks til opstart? Boksene er 3x3 og 4 x 4,5 m

Hvor meget vand bruges det til at poppe træpillerne?

Hvor ofte fjernes det våde i boksen frem for at lægge det til tørre ude i kanten?

Hvor ofte tømmes boksen helt og startes forfra?

 

Jeg har bestilt en palle, så nu må jeg se om jeg skal skynde mig og bestille en mere, alt efter jeres svar. Glæder mig til at høre fra jer.

 

God weekend til jer alle.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-10-2014 14:26

Vi har brugt træpiller i mange år efterhånden og glade for det.

Du starter boksen med ca 200 kg til 3x3 boks og hvis du er bange for at hestene spiser dem kan du vande let, du kan nemt se når det er nok.

Vi tager det våde og pære hver dag og det er meget forskelligt hvor meget og hvor tit vi fylder op, hos nogle er det bare en sæk om ugen og andre er det 2-3 sække. Vi fylder på efter behov. På denne måde tømmer vi aldrig boksen helt men renser den hver dag.

Det afhænger også af hvordan du vil have boksen. Jeg kan bedst lide dem lyse og tørre.

Vi bruger en spånegrev og det er hurtigt og nemt, som en kattebakke.

God fornøjelse med det :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tusind tak
Forfatter: 
Dato:  25-10-2014 14:36

Tak for dit yderst brugbare svar. Jeg har vist ry for at være en smule hysterisk med mine bokse . Jeg har altid brugt meget halm og taget alt vådt og klatter ud hver dag og så et godt lag nyt oven på, så det her er fagre nye verden og da jeg har dem hjemme, kan jeg jo ikke lige lure og spørge mig frem.

 

Hvor meget mere fylder de efter de er poppet?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  25-10-2014 14:50

 

Brugte 5 x 25 kg til opstart af en ponyboks. Jeg popper dem ikke, hesten træder dem fint ud selv i løbet af en uges tid.

 

Tager egentligt bare det våde ud når jeg synes, det er lidt forskelligt hvornår det er - ofte når det bliver synligt og en helt hård klump.

Dermed bundmuger jeg næsten aldrig i løbet af en sæson, fordi jeg kun tager det våde ud og hesten tisser for det meste det samme sted = fjerner kun vådt der, vil jo ikke fjerne alt det der er tørt.

Men kan så finde på at ryste det hele op, da det godt kan blive ret hårdt.

 

Bruger ikke det med at ligge det våde til og tørre, synes ikke rigtigt det fungere. Det er bare vådt og mørkt og kan ikek rigtigt suge mere.


Nu med eget ponydyr

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 vil mene
Forfatter: 
Dato:  25-10-2014 15:28

De popper op så de svare til ca 10 cm, men prøv dig lidt frem.

Et godt råd er ikke at hælde for meget på fra start, bedre at fylde efter.

Hvis bunden bliver alt for dyb, er den for tung at ordne.

:-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider