Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Bund i boks
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 10:17

Hej hestefolk :-)

 

Jeg står og skal have købt noget bund til boksen, men HVAD?

 

Det er en vallak på 7, der sviner meget. Han står på halm nu og det fungerer ikke, da han spiser for meget og tisser kun indenfor, derfor er der meget vådt.

 

Jeg har fået anbefalet træpiller, da de suger rigtig godt, men skal jeg lægge noget andet under træpiller og opbygge en bund?

 

OG hvor er det billigst at købe henne? Jeg bor i Køge på Sjælland :-)

 


 

mvh freja

-hjalte følsbjerg-

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Træpiller
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 14:38

Min står på en blanding af spåner og træpiller. Spånerne er tænkt som opstart, sådan at han ikke skulle stå på kun træpille kugler i starten, de skal jo lige trædes ud.

 

Jeg startede med 80 kg spåner og 32 kg træpiller på dag 1. Dag 3 16 kg. træpiller, dag 7 64 kg træpiller. Nu er vi omkring dag 20 og jeg har hældt 16 kg. træpiller + 20 kg spåner ind siden dag 7. Samt kørt 2,5 trillebør vådt ud. Klatter tager jeg selvfølglig dagligt.

 

Bunden er ved at sætte sig som en lækker tyk, fast og fjedrende bund med et godt løst toplag. Men der skal gå lidt tid endnu før bunden er helt fast hele vejen rundt.

 

Jeg er blevet ret glad for at have spåner i toppen af bunden. Synes det giver hesten mere putte materiale, end træpillerne gør. Det gør det dog en smule mere besværligt at muge. Træpiller rent er lidt mere fast i toppen efter min erfaring. Ved ikke helt hvad jeg vælger på sigt, kombi eller kun træpiller.

 

en del i min stald har tørv under træpillerne. Det ser også ud til at fungere rigtig godt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træpiller
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 14:47

Jeg har været rundt om både halm, spåner og træpiller - var meget skeptisk vedr. træpiller i starten, da jeg syntes det virkede så "hårdt"...

 

Jeg har netop fået mine to hopper hjem at gå og da de skulle ind i boksene havde jeg et par dage forinden spredt 125 kg. træpiller (ingen spåner) ind i boksen - og vandet dem! Wauw det gav en god effekt! Bunden blev på ingen tid blød, tyk og svampet.

 

Hver gang jeg så kommer nye piller i boksene, vander jeg dem så de bliver lettere for hestene at træde ud.

 

Jeg er super glad for træpillerne - det er billigt, utrolig let at muge ud i, det støver ikke og boksene ser altid rene og pæne ud. :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 tørvtørvtør
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 16:22

Jeg vil så anbefale tørv - Helt klart det mest økonomiske og behagelige bundmateriale jeg kender til.

 

En tørvebund holder nærmest uendeligt, hvis du starter ud med nok (her taler jeg om i hvert fald 10 cm) og fylder den ordentligt op, sådan at den aldrig bliver skrabet. Bunden vil hurtigt blive "fast" på en behagelig affjedrende måde, hvis man synes den støver for meget især om sommeren, kan man sagtens vande den let.
Det vigtigste: Man skal kun kassere det allermest gennemtissede en gang i mellem, det halvvåde fra midten lægges ved behov "til tørre" i kanterne et par dage, før det så kan spredes ud på ny. Tørv suger helt vildt, og binder virkelig lugt som intet andet. Det eneste minus er at det er lidt mørkt, men rent faktisk er det jo ikke en "unaturlig" farve for hesten at bo i :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træpiller
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 18:04

Jeg bruger træpiller. Jeg har netop startet en bund op med 320 kg i standardboks og vanding. Jeg forventer ikke at jeg behøver at efterfylde de første par måneder. Hesten i boksen er en gris der roder meget rundt og med en mindre bund kan jeg skifte det hele jævnligt, så det er klart mere økonomisk at starte stort op end at spare der.

 

Jeg foretrækker dog halm hvis jeg kan, men det kræver at jeg må lave en tyk madras, og her i området er det ikke så populært på pensionerne.

 

Tørv har jeg aldrig haft held med. Den har jeg startet op som træpillerne, men den blev alligevel meget våd meget hurtigt. Måske andre har en bedre metode.

 

Rikke


"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 18:17

 

Har din hest hø/wrap hele natten? :) Hvis ikke, så er det årsagen til den spiser halmbunden. Og derfor får du en hest der på alt andet end halm vil stå uden noget og tygge i - det duer ikke for maven.


Nu med eget ponydyr

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tørv....
Forfatter: 
Dato:  31-10-2014 12:13

Jeg vil så også anbefale Tørvestrøgelse - jeg har netop for 14 dage siden startet min boks op på det... og det er simpelthen super... eneste ulempe er at bunden er mørk - men det er jo rent visuelt... bunden var billig ( vel omkring 500 kr i opstart med 10-15 cm - den økonomi kan træpiller vist ikke konkurrere med ) det er SÅ nemt at muge ud, har ikke efterfyldt endnu, og ser ikke ud til at skulle det forløbig...

 

jeg er super glad for valget


Mvh.

Nordvig

med

Den Smukke Arando

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider