Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 For rundhåndet med wrappen?
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 09:52

Engang imellem funderer man lidt over sit hestehold. Jeg går nu ind i min 4 vinter med hestene hjemme og jeg er begyndt at overveje om jeg er for generøs med min wraptildeling

 

Jeg har 4 heste som har 4 hektar fold - altså er der græs hele året. Jeg er allerede nu begyndt at give dem wrap på folden og de andre år har de nærmest haft wrap i døgndrift i november til marts.

 

Men er det nødvendigt? I vinterhalvåret er de ude fra ca 7-21 og det er klart at hvis jorden er dækket af sne så skal der være wrap hele tiden - men ellers er der jo en del græs at gnave i, så de burde måske kunne nøjes med wrap en del af tiden?
Det skal siges at 2 af hestene plejer at være i normalt huld, og den ene lidt for tyk. I år har jeg så fået føl og hende ved jeg ikke hvordan vil være, men foreløbig er hun fint polstret.

 

 

Hvad gør I andre????

 


Trine Bach

Dana Crusador - DV 2007

Safians Gomilla - OL 1998

Godsets Unilla - OL 2004

Rockness - DV 2005

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har det..
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 10:34

sådan at hvis de spiser det, så er det fordi de har brug for det..

 

Derfor har mine heste fået hø hele sommeren også, tiltrods for rigeligt græs til dem..

 

Det svinger meget hvor meget hø de har spist, nogen dage har de spist næsten en skive minibig hø og andre dage er der gået flere dage uden de har rørt høet..

 

Min erfaring siger mig at det er når det regner at de spiser høet, det er der de har mere brug for at holde varmen og det giver godt grovfoder bedre end græs, især vintergræs.. Som for mig at se blot er fyld i maven..

 

Så hvis dine heste ikke bliver fede, ville jeg forsætte med at give wrap..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 15:34
Mit hoppe og føl samt to ponyer går ude fra 6 til 17 hverdag. Det er store marker med masse græs de får ikke wrap ud nu.
Først når der er sne. Anderledes ser det ud når de kommer ind. Så får hoppe ca 20 kg wrap og føl 8 kg hun spiser ikke mere der ud over får føl 800 gram lucerne. Jeg har givet lidt wrap ud hvis det har regnet meget men det var mere for min egen skyld. Jeg er ikke enig i at heste kun spiser hvad de har brug for. De æder når muligheden er der.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Fri hø!!!!!
Forfatter: 
Dato:  25-10-2014 13:45

Tina(Fimpe): Det er altså ikke helt korrekt at heste æder så længe muligheden er det. Det troede jeg nemmelig også var tilfældet, (Især med ponyer ;) ) Men vores 3 ponyer og 1 hest spiser altså kun til de er mætte. de får nok alle lidt over 10kg wrap i boksen til natten over og når de bliver lukket ud om morgenen, er der altid rester tilbage, nogle gange helt op mod halvdelen. Så de stopper altså med at spise når de ikke er sultne mere.

 

 

Men for at svare på det egentlige spørgsmål:

Så giv dem ad libitum. det er ikke meget næring i græsset mere. og det bliver kun kedligere og kedligere for dem at spise indtil foråtet kommer. evt. giv dem det i solwfeeder net, så æder de det ikke helt så hurtigt og det giver lidt beskæftigelse. Vi skal selv have sat et stort Slowfeeder net op, så de også har wrap ad libitum på folden. Også giver det mindre spild at bruge hønet, så det er vel bonus. ;)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu er der....
Forfatter: 
Dato:  25-10-2014 14:10

Nu er der jo desværre forskel på hvornår sulten stopper, og hvornår fedtet sætter sig - både hos heste og mennesker ?

Så selvom det er en god ide, og til mange heste, fungerer rigtig godt med ad lib wrap/hø, så har os med easykeepere ikke den mulighed.

 

Jeg havde fornøjelse en vinter, at være på forretningsrejse i 2 uger, hvor kæresten skulle passe hestene hjemme. Der blev fodret med ad lib wrap, for at gøre livet nemt for kæresten, både udenfor og i boksene.

Det kostede 25 kg !!!!! wrap pr hest !!! Den slanke, som gerne måtte tage på, blev fin slank at se på - og som min kæreste så sødt sagde, så brugte kræet en del af wrappen til at tisse i ?

De to easykeepere havde deres livs bedste tid - ind til jeg kom hjem, og fik kontrol over fodringen. De kunne rulle så fede blev de ?

 

Så hos mig vejes der af, og der fodres i slowfeedernet ?

 

Mine går også på græs om dagen, og de får så halm med ud hele året, og spiser lidt halm hele året rundt.

Når det bliver vinter/frost så får de også wrap med på fold, afvejet. Og der får de så morgen og eftermiddag. I boksen får de så også afvejet wrap til natten.

Så på boksen kan ham som må få meget, få mere, end easykeeperen må få.

 

mvh Charlotte

2
0
Svar på denne tråd
 
 wrappen
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 10:39

Det er ikke et problem at mine bliver for fede - de holder et pænt huld vinteren over.

 

Men jeg kan se at de foretrækker wrappen frem for græsset, det smager åbenbart bedre.

 

Og jeg skal være ærlig - hvis jeg kunne spare noget wrap og tvinge dem til at spise mere af den overflod af græs vi har, ville jeg gerne det SÅFREMT at de ikke taber sig!!!!!

Jeg tror at de får wrap noget af dagen og så må de nippe i græsset resten af tiden :) Jeg har overvejet nogle net men jeg er dødsensbange for at skoene sidder fast eller at mit føl får benet igennem nettet. Som det er nu får de det i bunker på jorden.


Trine Bach

Dana Crusador - DV 2007

Safians Gomilla - OL 1998

Godsets Unilla - OL 2004

Rockness - DV 2005

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 17:02

Nu har jeg kun små tykke shetlandsponyer, men de får ikke wrap endnu. Vi har også mere end rigeligt med græs. De har adgang til halm på folden og så får de wrap, når der ikke er mere græs tilbage. Det plejer at være henad december.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Wrapen
Forfatter: 
Dato:  28-10-2014 07:32

hej Trine.

Lige et godt råd til fodring på folden. Jeg har lavet ædekasser af en Palle med 3 pallesider på. De er selvfølgelig fastmonteret pallen så de ikke kan skille den ad, og så har jeg beskyttet hjørnerne med et stykke gammelt gulvtæppe som er sømmet fast, så grimerne ikke kan hænge i. Der er sat en enkel rundstok på tværs for oven så det ikke er så nemt at rave ud. Jeg har også føl og det virker upåklageligt til alle hestene. Så går der ikke en masse til spilde ved at det ligger på jorden og jeg har bare sat så mange kasser op som der er brug for. Vi er mange her i området som bruger den metode og alle er glade for den løsning. God fornøjelse

Betina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu har jeg..
Forfatter: 
Dato:  28-10-2014 09:48

heller ikke skrevet at hestene skal have fri adgang til grovfoder på folden, men jeg mener det er meget fornuftigt at tilbyde det hvis de spiser af det.!

 

Jeg troede jo også at hø om sommeren var noget pjat, men eftersom mine heste vælger at spise tør tarvelig hø i stedet for det gode græs de går på.. Vælger jeg at tro at der er noget i høet som de mener at de har brug for og derfor får de hø hver dag.. De spiser jo slet ikke den mængde de gør om vinteren, nogen dage spiser de slet ikke hø og andre dage har de slugt den minibig skive hø de har fået med det samme..

 

At de har spist det med det samme har dog ikke udløst en ny portion samme dag.. Der har de altså måtte hente græs for resten..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foderkasser
Forfatter: 
Dato:  29-10-2014 15:12

fieogbayli: Tak for rådet om foderkasser. jeg har dog brugt foderkasser de sidste 3 år men da jeg har en krybbebider som bider i dem - og nu har jeg fået et føl - så ønsker jeg ikke at bruge kassserne pt. Foreløbig har de ikke spildt mere endd e gjorde med kasserne

 

 

AnneMette: Jeg forstår hvad du mener. Jeg har overvågning ved mine heste på folden og kan se at de spiser 1 times tid lige når de får wrappen og derefter går de ud og græsser selvom der er wrap. Iløbet af dagen vender de tilbage et par gange og gumler lidt men det virker til at de stdig er glade for græsset.

 

Så jeg må holde lidt øje og evt. øge mængden efterhånden som græsset bliver bidt ned.


Trine Bach

Dana Crusador - DV 2007

Safians Gomilla - OL 1998

Godsets Unilla - OL 2004

Rockness - DV 2005

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider