Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hvad fejler min pony?
Forfatter: 
Dato:  22-10-2014 09:49

Jeg lavede i fredags en tråd om følgesygdomme efter flåtbid, da dyrlægens første gæt var noget i den retning.

 

Men mandag kom resultatet af blodprøven, og den afslørede forhøjede levertal, hvilket skal være et tegn på forgiftning. Men uanset hvilke sygdomme vi kigger på, så er der bare ikke noget det stikker i øjnene.

 

Hjerte, lunger og mave/tarm fungerer fuldstændigt normalt!

 

Balanceproblemer, er dog i svag fremgang, virkede torsdag-fredag decideret slinger. Støttede sig op af væggen, når hun vendte sig i boksen, så stod hun stille på bagbenene og flyttede bare forparten rundt om. Det er blevet væsentligt bedre, hun går rundt i boksen, har lidt problemer med snævre vendinger/hjørner. Men var på en lille gåtur tirsdag og vågnede totalt op da hestene på nabofolden kom løbende, og kunne trave med halen i vejret. Var dog meget træt bagefter.

 

Nedsat syn, ser kun ganske få procent på venstre øje, højre var dårligt fredag, men det er blevet bedre. Var fredag eftermiddag hævet i venstre side af hovedet, det er først forsvundet mandag-tirsdag igen. Men har ingen problemer med at gebærde sig. "Kanter" lidt om hjørnerne, men går rask ind i en anden boks når hendes egen skal ordnes og gik forrest ud på marken, da hun var på gåtur.

 

Virkede torsdag-fredag som om hun havde synkeproblemer, nu virker det mest som om hun har føleforstyrrelser i mulen og tungen. Hun spiser, men bruger tænderne til at tage mash fra krybben.

 

Vi har været over borrelia (men mest anaplasmose), botulisme, herpes og forgiftning (jo, men af hvad?). Men vi kan bare ikke finde noget der enten dækker alle symptomer eller hvor der så ikke optræder andre symptomer, som en vigtig parameter for diagnosen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 agern..
Forfatter: 
Dato:  22-10-2014 10:53

nu er det jo efterår.. men et forsigtig bud.. er der egetræer i nærheden?? måske har hun spist agern..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Agern eller hyld
Forfatter: 
Dato:  22-10-2014 10:56

Vi har snakket agern og hyldebær, men der er ikke egetræer i nærheden,og symptomer på forgiftning med hyldebær/hyldeblade passer ikke rigtigt på det vi ser.

 

Især kan dyrlæge ikke få det svigtende syn til at passe med forgiftning.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 synet...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2014 11:11

ka hun være blevet bidt af et eller andet.. evt. trådt på en hugorm eller?? tror måske det er at lede lidt som en nål i en høstak...

 

håber det bette pus kommer sig..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 sssssddd
Forfatter: 
Dato:  22-10-2014 12:26

Jeg tænker noget med hjernen.. Hjerneblødninger, blodpropper osv.

 

Men det er vel meget svært at undersøge tror jeg :S


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Husker ikke navnet
Forfatter: 
Dato:  22-10-2014 14:05

Hej,

 

Jeg kommer umiddelbart i tanke om en sygdom, en af min mands tidligere studiekammeraters heste (og ejeren selv) har lidt af. Det er en sygdom, der overføres via insekter og opfører sig lidt à la malaria - altså kommer og går og man bliver ekstremt sløj (både heste og mennesker). Hendes dyrlæge (og læge) var totalt i vildrede, indtil han fandt frem til denne sygdom, som har et avanceret navn, som jeg selvfølgelig ikke husker. Jeg vil lige prøve, om jeg kan finde frem til det. Det er en meget sjælden sygdom i Danmark - foreløbig findes den vist kun på nogle af øerne i det Sydfynske Øhav. Jeg prøver lige at grave i gemmerne - tror nok navnet står på en gul lap et sted....

 

God bedring til din hest!

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske`?
Forfatter: 
Dato:  22-10-2014 18:49

Jeg red hos en dame sidste sommer, hvis hest en dag var gået i fuldstændig slinger mode, dog passer mange af de andre symptomer du beskriver ikke helt. men måske?

Det viste sig at den havde fået Hjernehindebetændelse/meningitis. Den fik vidst noget antibiotika og er så vidt jeg ved frisk og frejdi igen.

 

Måske en ide at spørge dyrlægen om det kunne være det?

 

-Signe.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svær diagnose
Forfatter: 
Dato:  22-10-2014 20:11

 

Det lyder sørme både mystisk og ikke særligt rart.

 

I sådan en situation ville jeg helt klart kontakte en som Ditte Young eller evnt. Winnie Stubkjær. Det er ret utroligt, hvad de kan. Derefter kan du få dyrlægen til at undersøge nærmere på det område de finder frem til og iværksætte den korrekte behandling.

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe byttes el. ...

0
1
Svar på denne tråd
 
 eng- eller vårbrandbægerforgiftning?
Forfatter: 
Dato:  22-10-2014 21:01

eng- eller vårbrandbægerforgiftning? Har I kigget på den?

 

mvh

Lisa

0
0
Svar på denne tråd
 
 måske.....
Forfatter: 
Dato:  22-10-2014 23:32

www.paalangagergaard.dk/14747963

 

her er en list med farlige planter/træer - har ikke tjekket dem alle

 

den eneste jeg sådan lige er faldet over er pralbønnen, som giver lammelser og blindhed

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 forgiftning
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 11:16

Prøv at check om i har denne kløver på marken: Alsike kløver

 

 

Den kan give leverproblmer/forgiftnin.

 

Check også om der er meldug (hvide pletter) på græs og kløve, kan også give forgiftninger (læste jeg på et norsk debatforum).

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nilmyg ?
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 22:25

Kan det være Nil-myggen, der jo er fundet på Sjælland? Her er symptomer ifølge Netdoktor....

 

Hvad er symptomerne på Vest Nil virus?

Infektionen kan antage tre former:


Ingen symptomer, hvilket gælder 90 procent af smittede.

Vest Nil-feber: Blandt dem, som udvikler sygdomstegn, får hovedparten lettere influenza-lignende symptomer såsom feber, hovedpine og ondt i kroppen samt eventuelt hududslæt og hævede lymfeknuder. Symptomerne begynder 2-8 dage efter smitten og varer 7-10 dage.

Vest Nil-meningitis: Under 1 procent af smittede får alvorlig betændelse i hjernehinder og eventuelt hjernen med kraftig hovedpine, høj feber, nakkestivhed, sløvhed, orienteringsbesvær, rystelser, kramper, nedsat bevidsthed, muskelsvækkelse og/eller lammelser, der i værste fald kan føre til døden. Der er risiko for permanente skader i nervesystemet samt påvirkning af andre organer.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ahorntræ
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 22:46

Frøet fra ahorn træ dem man i min barndom kaldte flyvere el helikopter kan give forgiftning hos heste .

0
0
Svar på denne tråd
 
 Se symptomer her
Forfatter: 
Dato:  23-10-2014 22:46
2
0
Svar på denne tråd
 
 
 Hgfghhh
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 17:34

Hej Charlotte

 

Er han testet for cushing???

har selv været igennem en længere udredning med min fjordhest. Han sejlede og mærkes fuld og andre dage ok. Han fik underlige vejrtrækningsproblemer og blev meget depri og ingen ku finde noget på ham. Det endte så med han fik konstateret cushing og pludselig faldt alle brikker på plads.

havde også Borelia oppe og vende.

labratorietesten er gratis til og med fredag, så hvis ik den er testet, ville jeg klart anbefale dig det.

vore historie i korte træk

 

 

www.dropbox.com/s/ed4iorygxj6f6t6/ 2014-06-27%2020.38.33.mov


R.i.P smukke Zulu, der mistet livet

Pga Cushing

læs vores historie her

 

http://cushinghesten.blogspot.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hgggmnn
Forfatter: 
Dato:  24-10-2014 18:00

Cushing kan netop gi underlige symptomer og neuroligiske forstyrrelser. Da det kan trykke på hjernen.


R.i.P smukke Zulu, der mistet livet

Pga Cushing

læs vores historie her

 

http://cushinghesten.blogspot.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke Cushing
Forfatter: 
Dato:  25-10-2014 10:04

Bare ud fra det du skriver vil jeg afvise at hUn har Cushing. Hendes sygdom har været et totalt dyk, med en langsom langsom genopstigning.

 

Iøvrigt er hun efterhånden bedret rigtigt meget. I går aftes reagerede hun for første gang baglæns, da jeg trykkede hende på bringen, ellers har hun bare lagt vægten bagud og været ved at vælte.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Høghsjh
Forfatter: 
Dato:  25-10-2014 10:25

Hvad er det der gør at du helt vil afvise cushing? Det der netop er med cushing er at det kan give udslag på mange underlige måder. Desværre tror mange at hesten skal være gammel og ha lang pels før man har med cushing at gøre. Desværre ses flere yngere heste også med den lidelse. Kan fortælle vi lige har taget afsked i cushinggruppen med en på bare 5 år. Kunne bare ikke lige forstå det du skrev med at ud fra bare det jeg skrev ku du afvise det ;) vil bare lige tilføje at der er et utal af forskellige scenarier med meget forskellige sygdomsforløb hos hestene. Derfor jeg synes den sku være med i overvejelsen af det din hest fejlede ;) men selvfølgelig kan det være meget andet.


R.i.P smukke Zulu, der mistet livet

Pga Cushing

læs vores historie her

 

http://cushinghesten.blogspot.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Wunder
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 12:53

Det der egentligt først og fremmest fik mig til at afvise Cushings udfra din beskrivelse, var at du beskrev at din havde det dårligt nogle dage og ok andre.

 

I Pixie's tilfælde er det som om hun var sprunget ud i en dyb kløft og derfra har skullet forsøge at kravle op igen. Det gik fra normal til alvorligt syg på ganske kort tid. Det er nu 12 dage siden hun blev syg og det tydeligste symptom nu er at hun stadig har lidt problemer med at spise. Hun gnaver stadig krybbefoderet i sig, og bider græs af lidt voldsomt. Dog er hun de seneste dage begyndt at gøre krybben helt ren når hun spiser, så der er stadig fremgang.

 

Hun virker nu på alle måder som en glad/frisk pony, der ikke helt fatter hvorfor hun skal tilbrínge så meget tid i en boks. Vi regner med at hun kommer tilbage i løsdrift til weekenden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bibibknk
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 21:48

Nåhhh ok ;) Det var så kun det med den underlige halthed (at han føles fuld) som kom og gik. Resten i hans sygdomsforløb var ned af bakke :( og endte jo desværre også med at måtte ta afsked med ham. Det var kun for at fortælle at vores forløb var mange underlige symptomer som man ik ku finde hoved og hale i. Og var også ude i om han havde Borelia, da det var så underligt at han bare blev dårligere og dårligere uden at vide hvorfor? Og dyrlægerne var også på bar bund. Ja desværre kan de jo fejle alle verdens ting og man kan virkelig få grå af at tænke ;) håber de finder ud af hvad din fejler og den bliver helt rask igen.

 

mvh. Lisbeth


R.i.P smukke Zulu, der mistet livet

Pga Cushing

læs vores historie her

 

http://cushinghesten.blogspot.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider