Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 hævet kæbe og strube -kan det være græs?
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 13:01

Her i efteråret er der sket noget mystisk som jeg ikke har set før.

 

Det skal siges at min hest så heller ikke har været på rigigt græs de sidste 6 år - men er kommet det nu pga flytning af stald.

 

Min hest har de sidste 14 dage haft kraftigt hævet strube og også visse dage ret store hævelser på ganaschen/kæben. Hun ligner nærmest en hamster visse dage.

Det gør ikke ondt på hende overhovedet. jeg må trykke og røre præcist som jeg vil.

 

Andre i stalden har opleet uforklarlige hævede ben - på visse heste endda kun enten for eller bagben.

 

En dyrlæge er spurgt og denne mente det måske kunne være en virus - men min hest har ikke haft feber ( det har visse af de andre - dem med hævede ben). Så måske er det relateret og måske ikke .....

 

Staldens ejer mener det er pga græsset i dette usædvanligt lune efterår - at græsset derfor fortsat spirer og iver meget kraftige skud som får spytkirtler mm til at hæve op. Hun har aldrig før set dette fænomen...

 

jeg har før oplevet mindre hævelse af spytkirtler om foråret når min hest eks graver efter rødder. Men dette er ret extremt da også kæben er hævet flere cm i stor bule på begge sider. Visse dage mere end andre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 mine har det
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 13:42

når de går på meget kort græs, typisk hvert forår og efterår.

Det er ikke noget der betyder noget.

Min konklusion er at det er fordi de anstrænger sig mere for at bide det korte græs af og derfor hæver deres muskler ved kæberne.

 

De hævede ben har jeg ikke erfaring med.


Tilbyder opstaldning i Odense Sø, se præsentation

PT kun 1 ponyboks ledig, venteliste oprettes hvis nødvendigt.

 

Med venlig hilsen

Louise Kløcker

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det samme her ....
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 10:38

Der er rigtig mange heste i vores stald (inkl. min egen), der har hævelser disse steder, når de kommer ind fra græs. Det forsvinder som regel, når de har stået i stalden og gnasket hø et stykke tid.

 

Jeg opdagede også, at min er begyndt at have hævede ben om morgenen. Det forsvinder dog efter en times tid på folden eller efter en halv time i skridt.

 

Jeg tror der er tale om en jordbakterie, men om det er værre i år end det plejer, skal jeg ikke kunne sige.

 


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

Design for Pets

Hundetilbehør & Katteartikler

med fokus på lækkert design og høj kvalitet

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 11:33

Græs kan godt give disse hævelser.

 

Du kan give citron, det hjælper.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 ved struben ja...
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 14:14

ja jeg plejer at give sure æbler eller citron når det bare er lidt i struben.

 

men dette...... det er KÆMPE . og som sagt helt ud på "kinden" . Hun er næsten mest hævet på kinden visse dage - store buler. som hamsterkæber. ser meget underligt ud.

- og sure ting har kun minimal effekt. ( og kun i struben).

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mangel på græs
Forfatter: 
Dato:  18-10-2014 15:41

Jeg har altid hørt at det skyldes mangel på græs, altså at når græsset bliver kort så går de med hovedet nede al for lang tid af gangen, så der dannes en form for ødemer ved hoved/hals overgangen. Den eneste løsning er at sætte dem på jordfold med wrap/hø eller lade dem stå i boksen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 checke foldene
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 09:06

Ja, jeg ville tage det alvorligt. Checke foldene for evt. giftige planter, gå/sætte mig og se på hvad det egentlig er de går efter af planter/græs.

Er græsset meget nedbidt, så give noget grovfoder til at supplere med.

Det kan også være at protein-indholdet pt. er meget højt måske.

 

Uanset, så ville jeg nok sætte græs-tid ned og indføre mere grovfoder og ikke ignorere at hestene reagerer på et eller andet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 spytkirtlerne
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 10:23

det er spytkirtlerne der hæver op- og ganske korrekt falder de igen af sig selv natten over, alternativt kan man give noget surt (citron)

 

 

Karina

0
0
Svar på denne tråd
 
 andre hævelser
Forfatter: 
Dato:  20-10-2014 10:39

Ja, men nu er der så andre heste der har hævede ben, så vidt jeg forstod.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider