Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hø til overvægtige heste
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 22:09

Hej :)

Jeg står med 4 ret tykke heste.

Den ene er ret overvægtig og er begyndt at få en ret stor fedtkam. Hvilken har gjort mig ekstra opmærksom på deres overvægt.

Jeg har fået hestene hjem til mig selv, for ca. en måned siden, og har brugt en masse tid på at få dem til at slappe af, nu hvor de er kommet nyt sted hen. Det har så gjort at jeg ikke har været så god til at motionere dem, samtidig med at de har fået en masse græs. De 2 store har gået med mundkurv, men det fungere simpelhen ikke nok til at de stadig ikke får for meget.

De er alle nogle heste der nemt forspiser sig, og bliver tykke. De får kun vitaminer, og græs. Hø for de stort set ikke i sommerperioden.

 

Nu står jeg "heldigvis" med en fold (Har en stor fold delt op i 2)med stort set ingen græs tilbage, eftersom de har spist det hele.

Jeg er bare i tvivl nu om hvor meget hø de skal have hver? Samtidig med at jeg selvfølgelig vil begynde at motionere dem.

De 2 af dem er miniature, mor og føl. Jeg har ikke haft dem så længe og de er ikke vanttil kontakt med mennesker før mig, så de, har jeg ikke endnu mulighed for at motivere, så der er jeg ekstra meget i tvivl om hvad de skal have?

De går i løsdrift.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 kom nu?
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 23:19

Virkelig ingen?

0
0
Svar på denne tråd
 
 så lidt som muligt
Forfatter: 
Dato:  30-09-2014 23:39

Ja, de skal jo tabe sig, men kontrolleret. Hvad vejer de og hvad burde de veje?

 

jeg ville få fat i noget lav-kalorie-hø eller wrap med analyse, blande lidt med halm i et småmasket net eller en slowfeeder.

 

Men mængden afhænger jo meget af hvor store hestene er og hvor overvægtige de er, samt hvor stor den nedbidte fold er, så der er mange faktorer der spiller ind

0
0
Svar på denne tråd
 
 tabe sig...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 07:51

 

Det kommer jo helt an på hvad de vejer - eller burde veje.

 

Men man siger jo ca 1-1½kg hø pr 100 kg hest for at de får nok stråfoder.

Jeg ville nok kigge efter noget wrap/hø af 2. slet og med et lavt kalorie indhold og så udfodre i slowfeeder/mindre portioner.

evt lav folden så den indbyder til at vandre noget mere. Vores fold har f.eks kun vand oppe ved stalden, så om sommeren skal de lige gå 3-400 meter nede fra bunden af sommerfolden og op for at få vand.

Udover stråfoder bør de nok ikke få andet end vitaminer indtil de har tabt sig

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

1
0
Svar på denne tråd
 
 min tykke dreng
Forfatter: 
Dato:  01-10-2014 20:20

min dreng med tendens til at blive for tyk får lige pt ca. 5 kghø af 2. slet fra 2012 = forholdsvis groft hø med lavt indhold of FE, iblandet dette giver jeg et par kg hø fra første slet i år, og så står han på spåner/træpiller, da halm giver ham vom.

 

men ja 1-1½ kg hø pr 100 kg hest, og så ellers slowfeeder eller småmaskede hønet til udfodringen, og så motion :)

 

Høet udfodres i småmasket hønet og holder hele natten her og han virker egentlig ikke sulten om morgenen.

 

Folden må heller ikke være for nedbidt, da min erfaring er at jo mere nedbidt græsset er, jo mere stresser det og jo mere sukker dannes = tykke heste.

Vores vinterfold er en lavfruktan sort, som er halvlang når de lukkes på her i oktober og det er egentlig sjældent jeg synes mine har taget på af at gå der, på trods af de er meget meget trivelige.

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

ox hingsteplag fra marts 2013 sælges, ses min profil for flere oplysninger :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 to måder
Forfatter: 
Dato:  02-10-2014 09:25

mine heste er også til den gode side her om efteråret og er gjort klar til vinteren i løsdrift.. dvs..de skal ikke fryse..

 

Jeg har tit gjort det at de tildeles deres stråfoder 3 gange dagligt og får det tilpasset sådan at de liiige går et par timer uden hø.. (max 2 timer).. men ellers synes jeg de store stille og roligt taber sig til passende huld over vinteren, ved at leve på stråfoder ad libitum og så mineraler... og reguleres med krybbefoder/olie hvis de taber sig..

Nu er de store så ikke kriminel tykke men kun liiige til den gode side..

 

Min pony derimod.. var et større projekt.. her fik jeg hjælp til slankekuren ved at hun malkede rigtig godt.. og så stod i foråret og var fit og flot..hele sommeren er brugt på netop ikke få hende fed.. hun har nærmest kun gået på "ingen græs" i forhold til de store.. og er perfekt nu til at være klar til vinter.. hun havde også en stram og hård tyk spækkam og jeg var på kanten til at være bekymret...

fra at se sådan ud:

Billede

ser hun nu sådan ud:

Billede

det vigtigste her er at det er sommeren der "kæmpes" og ikke om vinteren.. hvis din hest skal gå i løsrift kan man ikke "sulte" dem for stråfoder, da de jo netop bruger hø til at holde varmen indefra..

Og min erfaring er også at en hest der har tabt sig har lettere ved at fryse, lige den første vinter..

så stille men langsom slankekur må være mit bud.. stråfoder og vitaminer og mindre eller ingen krybbefoder til den der skal tabe sig..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
0
Svar på denne tråd
 
 folden
Forfatter: 
Dato:  03-10-2014 10:42

Tak for alle svarene.

Lige nu for de 5 kg hø morgen og aften.

Til heste på ca. mellem de 400-500 også et miniature føl og dens mor. Jeg har ikke mulighed for at veje dem, men de ligger der i mellem, og begge skal tage nogle kilo.

Jeg synes egentlig ikke det er særlig meget hø de får. Men har valgt ikke at give mere, da selvom jeg ikke selv synes der er noget græs tilbage, så finder de alligevel noget.

 

Den fold de går på nu er forholdsvis lille, og det var mening at de skulle over og gå på en der er noget større, problemer er bare at græsset er vild højt, knæhøjte på de små. Så der tør jeg ikke rigtig sætte dem over, da de er blevet så tykke efter de par gange de har gået der, selvom de går med mundkurv. Dog bliver de også tykke af det nedbidte græs.

Altså det er ikke sådan at de skal være super slanke, de store er begge irish cob, og må efter min mening gerne være lidt kraftige, og når de samtidig går i løsdrift skal de også gerne være i god stand til vinteren. Men lige nu er de simpelhen for tykke.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider