Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Avshoppe med tarmproblemer og mavesår.
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 11:02

Nogen der har prøvet noget lignende??

 

Vi har en avlshoppe, som har kolikanfald.

Det statede forår 2013, det var altid ved aftenstid, og aldrig i forbindelse med foderskift. Vi får hende tjekket for bændelorm, med positiv resultat.

Vi får også foretaget en gastrostopi, men der var intet at finde.

 

Så var der ro på vinteren over, dog have hun løsmave/kokasseagtig.

Så begynder anfaldene da det bliver forår igen. Da hun så foler i juni, går det helt galt, der står hun med let kolik de første mange dage, og tilsidst bliver hun kørt til Ansager, hvor de tjekker hende fra ende til anden, og finder ikke noget..

Hun kommer hjem, og forløbet fortsætter..

Så forsøger vi med gødning fra en rask hest, som hun får ned med sonde, og hun kommer på prednisolon.. men heller ikke det hjalp..

Vi får igen foretaget en gastrostopi,og nu har hun så også mavesår, og kommer på gastrogard.

Men kolik anfaldene fortsætter...

Nu har vi så en prøve inde for at få tjekket blodorm, som vi afventer..

Gøningen er stadig kokasseagtig, og hun bliver fodre med al det stråfoder hun kan trække, samt Dangro omega 3 easy og linamix.

 

Dyrlægerne har ikke flere gode råd...

 

Er der evt. nogen af jer der har?? (Vi er desperate)

 

Hilsen June

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 sand sand sand
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 11:44

Jeg ville give loppefrøskaller i fx. roepiller hver dag.

 

En dygtig tandlæge til at gennemgå hesten.

 

Kan stråfoderet være for kraftig for hende? Hvis hun får wrap, kunne i så kombinere med godt hø fx.

 

Få analyseret grovfoderet og finde ud hvor fordøjeligt det er osv.

 

Æder hun meget halm, mangler træstof osv. ?

 

Jeg ønsker jeg held og lykke med hende.

1
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 12:04

Tænder er tjekket.

 

Og hun har fået både hø, wrap, halm og græs i perioden, men jeg synes ikke jeg finde den rødetråd hvilke af tingene hun reagere mest på.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ps ps ps
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 12:07

Ps. Tænkte også at det kunne være en god idé at fodre i slowfeedere, så hoppen spiser langsommere.

 

Og nu har du sikkert en hoppe som skal have masser at spise (modsat mig), men de fælles erfaringer omkring slowfeedere er, at de tynde tager på og de tykke taber sig, idet fordøjelsen fungerer perfekt og det hele stabiliserer sig, fordi de spiser på en måde de er skabt til, nemlig langsomt over héle døgnet.

 

Har du hoppen hjemme og er der samme grovfoder til rådighed hele døgnet? Eller fodres der anderledes på folden?

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 12:24

Jeg har ikke tænkt i slowfeedere, da jeg kun havde tænkt det til nøjsomme heste. Og ja hun skal have meget at spise, da hun har tabt sig meget med alt det sygdom og med et føl ved siden.

Men det skal da afprøves, dog bliver det ikke muligt endnu, da de går på døgnfold.

Ja jeg har hende herhjemme, og er meget fokuseret på at det er ens foder døgnet rundt, og at wrap/hø er fra samme slet.

 

Og vi har flere gange overvejet aflivning, men vi er bare så glade for denne hoppe, så vi kæmper videre.

 

Og som en dyrlæge sagde til mig, "Var hun alvorlig syg, så var hun død af det."

0
0
Svar på denne tråd
 
 Græs og kolik
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 12:56

Hej,

 

Jeg kender en hoppe (ikke avlshoppe), der før i tiden plejede at få uforklarlige kolikanfald, når hun gik på græs (ikke døgngræs) - på trods af langsom indgræsning, tilskud af gærkulturer og andre forholdsregler. Det gik først over, da hun ikke længere kom på græs (blev selskabshest for min forfangne hest). Ingen kan forklare, hvad der gik galt, kun at det måtte være græsset hun ikke tålte.

 

Naturligvis skal man være forsigtig med at ændre på en følhoppes diæt, så det ikke går ud over både hoppe og føl, men måske kunne netop græsset være faktoren i dit tilfælde? Det var bare en ide. Kunne du evt. forsøgsvis sætte den på jordfold med masser af godt stråfoder i f.eks. slowfeeders?

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 13:18

Hej Jette.

Jeg har haft samme tanke, og i sommer lavede vi en sandfold til hende, så hun kun fik hø..

Hun tabte sig naturligvis hurtigt med følle og kun hø..

Men hun havde også stadig anfald, men om det så kan have været mavesåret og ikke græsser, somhar spillet ind der, det ved vi desværre ikke..

0
0
Svar på denne tråd
 
 ormestrategi
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 15:04

Vær også obs på ny ormestrategi, at man én gang årligt giver en ormekur der både tager bændel- og blodorm og hele molevitten.

 

Strategien ændret pga flere dødsfald på trods af ormecheck.

 

Så uanset hvad kontrollen siger, ville jeg give en kur, der tager alle typer af orm.

 

Din dyrlæge bør kende til den nye anbefaling, så du uden problemer kan få denne til din hoppe.

 

Hvis du ikke allerede bruger opblødte roepiller i din foderplan, så er det en rigtig god idé til sådan en hest, da det forbedrer tarmfunktionen.

 

Jeg håber du får løst problemet, så den stakkels hest kan få ro i maven igen.

 

Held og lykke.

2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 19:07

Hej.

 

Jeg har prøvet næsten det samme med min hoppe. Hun begyndte at få kolikanfald dagen efter hun havet folet. Først var det kun lidt forbipasserende men anfaldene blev kraftigere så jeg fik vagtdyrlægen ud og selvom hun havde fået hele hammen plus moderkagen ud så lagde han noget antibiotika i børen på hende. Han kunne ikke finde nogen forstoppelse og hun gøede og tissede også som hun skulle. Hun fik lidt smertestillende, og jeg fik noget ekstra til hende. Dyrlægen mente det var kraftige efterveer eller noget i den retning. Og det smertestillende hjalp og hun havde ikke anfald dagende efter.Men da føllet var 5 dage gammelt kom jeg ud til at min hoppe havde sparket igennem en metalvæg i løsdriften og hun havde skåret hele koden op . Afsted på dyrehositalet og hun blev syet.

 

Da jeg fik fat på min egen dyrlæge sagde han straks mavesår. Jeg gav hende så gastro et eller andet mod mavesår fra Bluehors og da bøtten var tom fortsatte jeg med Pronutrin som også beskytter maven ved mavesår.

 

Det hjalp med det samme og hun har ikke haft symptomer siden.

 

Hun fik konstateret bændelorm for 2 år siden og jeg har også mistanke til at det måske havde en medvirkende årsag til hun fik de anfald.

 

Derfor får hun ormekur 2 x om året mod bændelorm, da bændelorm er i jorden ( især fugtige jorde som vi har her).

 

Min anbefaling til dig er at give hende et tilskud i foderet (ingen korn, kun evt lucerne og vit) mod mavesår og samtidig en ormekur der tager alle orm. Fri adgang til godt hø.

 

God bedring med hende.

 

Vh Charlotte


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 prøv at læs dette
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 19:14

Faldt lige over denne gamle tråd om livmoder-betændelse /kolik:

 

(se et godt stykke ned, hvor en bruger fortæller om sin hoppe)

 

www.heste-nettet.dk/forum/5/433046/ 433046/

1
0
Svar på denne tråd
 
 bare et link
Forfatter: 
Dato:  11-09-2014 23:22

www.foderinfo.com/?page_id=38

 

her findes en del god læsning



0
0
Svar på denne tråd
 
 øv med dårlig mave
Forfatter: 
Dato:  12-09-2014 08:43

Det lyder som om i gør alt hvad i kan

 

Hvornår får i svar på prøverne for blodorm?

 

Går hun på fold hver dag og i mange timer?

Manglende motion kan også være et issue, jeg har oplevet heste som stod med kolik ret ofte pga. for lidt foldtid, også selvom de blev redet.

 

Og ellers tænker jeg om dyrlægerne har tjekket hende for tarmbetændelse?

 

Men med alle de undersøgelser, er foldtid og tarmbetændelse nok også allerede drøftet.

 

Puhh det må være hårdt og svært, jeg føler med jer, og håber at i snart finder årsagen og kan få styr på hendes mave igen.

 

Min hoppe har også haft bændelorm, og det tog altså noget tid før alt kom ud og hendes mave stabiliserede sig, over et halvt år ihvertfald. Og den er stadig sart overfor ændringer og de mindste orm. Hun får let tynd mave hvis der er udsving af f.eks. stress ovenpå kørsel, græs mv.

Jeg brugte Brogårdens Probiotikum Plus til at få maven stabiliseret oven på ormekurene, og sammen med behandlingen gav den et rigtig godt resultat.

YSY hjalp ikke hos hoppen, men det har tidligere været en succes ed min gamle hest.


Med venlig hilsen

Sanne

 

...............................

 

Venter Føl efter Atterupgårds Seebach april 2015

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  12-09-2014 10:12

Hun går på døgnfold.

Og da hun var på ansager tog de blodprøver af hende, for at se der var infektion i nogen organer, og det var der heldigvis ikke.

 

Lige pt. har jeg kontaktet dyrlægen omkring livmoderbetændelse, som der står om i linket "Rosenholm" har lagt ind.

Det lyder præcis som min hoppe der bliver beskrevet deri.

Så det er værd at forsøge.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang hest
Forfatter: 
Dato:  12-09-2014 17:24

ja det lyder desværre som om din hest har eller har haft blodorm..

 

Hvis disse bliver taget hurtigt nok så bliver den frisk med tiden..

 

Det kan tage nogle mdr før den er helt på toppen igen..

 

Men her har jeg desværre mistet en hest efter skader på blodårrene der fører fra rygsøjlen ned til tarmene..

 

Det kan du få dyrlægen til at tjekke når vedkommende har armen inde i hoppen..han kan få fat i blodkarrene og derved mærke om de er blevet nubrede..

 

Hvis de er glatte så puh så bliver din hest frisk igen..hvis ik så må jeg desværre sige du ik har så gode udsigter med den..

 

Men både blodorm og bændelorm kan få hesten til at udvise de symptomer..

 

Ellers er der en langvarig løsning med loppefrøskaller..

 

Min nuværende hest har også haft tendens til tynd mave og da jeg har fået tjekket ham for alt andet så valgte jeg at give ham en hørfrøkur over nogle mdr og vupti maven er ok nu

 

For meget sand i tarmene kan også give kolik

0
0
Svar på denne tråd
 
 Xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  12-09-2014 19:29

Ja det lyder jo ikke så godt.

Men jeg får svar på gødningsprøven først i næste uge.

Hørfrø var hun på hele sidste vinter, men ingen effekt havde det på hendes gødning. ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  15-09-2014 15:46

Så kom der endelig svar på gødningsprøven.

Hun har blod orm, til trods for at hun før foling (maj) fik en ormekur som skulle tage det hele..

Nu håber jeg så bare, at de er taget i tide, og hun ikke får men af det..

Og så må vi ellers bare fortsætte kuren med at få stabiliseret tarmen og maven aå mavesårene ikke vender tilbage..

 

Tak for alle jeres gode input.

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-09-2014 16:01

Kæmpe pøjpøj og god bedring herfra!

 

Godt du endelig fik afklaring

Nu har hun bare at blive helt rask og komme sig uden mén.


Med venlig hilsen

Sanne

 

...............................

 

Venter Føl efter Atterupgårds Seebach april 2015

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kiropraktik
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 16:33

I har udtømt alle andre muligheder/differential diagnoser og jeg vil da helt klart foreslå kiropraktik - sagde dyrlægen, der netop har afsluttet efteruddannelse i veterinær kiropraktik.

 

Man taler om en såkald somatisk-automon refleks (somatic automone reflex eller spinovisceral reflex), hvilket kort fortalt vil sige, at en skade eller unormal tilstand i kroppens muskler, led og skelet kan påvirke de indre organgers funktion. Forklaringer er, at unormal/overdreven nervestimulering fra receptorer i muskler, sener og ligamenter - fx omkring fødselskanalen - pga. skader eller andet til nervesystemet (= input) kan give et forkert svar (= outcome) fra nervesystemet, som OGSÅ påvirker det autonome nervesystem (det ubevidste nervesystem), der jo bl.a. styrer bevægelserne i tarmen.

 

Hvis der er ubalance i det autonome nervesystem, kan man bl.a. se gentagende koliktilfælde, diarre og lign.

 

Der kan også være tale om mere direkte skader/tryk på lokale bækkennerver (eller andre låsninger i rygsøjlen), der ligeledes vil påvirke det autonomes nervestystems effekt på bl.a. de indre organer.

 

Avlshopper i særdeleshed er udsat for låsninger i bækken og rygrad (vertebral subluxation complexes) samt skader i fødselskanalen, så jeg ville da bestemt få hende tjekket igennem af en kiropraktor.

 

Mvh. Marianne K. Jensen

2
0
Svar på denne tråd
 
 Tyrkfejl..
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 17:02

Fik da vist byttet godt og grundigt om på m og n i autonom!

0
0
Svar på denne tråd
 
 forår efterår
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 23:05

Ormekur forår og efterår er ikke at overbehandle mod orm og desuden har blodorm deres højdepunkt lige nu, hvor bla Martin Krarup opfordre til at ALLE heste behandles på netop dette tidspunkt, uanset gødningsprøve resultat, da der er usikkerhed ved disse prøver på over 60 %. Blodorm er eksploderet i Danmark de seneste år på grund af en misforstået holdning til ormebehandling fra mange dyrlæger og Krarup råder til, at der ikke kun ses blindt på gødningsprøver, men symptomer også tages alvorligt.

Føl og avlsdyr skal desuden ormebehandles oftere end andre heste. Føl og plage skal efter Krarups sidste anbefalinger behandles 3-4 gange årligt i samråd med en kompetent dyrlæge for at ramme de rigtige ormearter for årstiden, og der opfordres selvfølge til renlighed på foldene samtidig. Føl og plage skal der ikke tages ormeprøver fra, for at der kan udleveres en kur. Jeg kan ikke huske hvordan det er med avlshopper, men at din hoppe blev behandlet i foråret er fint, men det bør ikke være overraskende, at den igen har orm nu og slet ikke blodorm.

Når der nu er taget hånd om orm, så er stråfoder typen i nogle tilfælde meget afgørende. Vi har selv en hoppe, der meget let får meget tynd mave. Der er givet loppefrø, hørfrø, pronutrin og så videre. Hendes mave er fin, når hun går på græs. Sætter vi hende på rent hø, som vi ofte er blevet anbefalet af dyrlæger (dyrt ladetørret hø og godt enghø er prøvet), går hendes mave helt i splinter. De andre heste ser fine ud. Høet er åbenbart for groft til lige denne hest, så til vinter må vi skaffe hø og wrap, hvor der er så lidt strå i som muligt og helst helt blødt. Det er noget af en udfordring i disse tider, hvor meget hø ofte får lov at stå lidt længere inden høst, så det kan sælges som ekstra goft og godt til tykke heste. Blødt hø har vi kun fundet som ladetørret.

Marianne KJ; Det lyder ret spændende. Ved du om der er noget læsestof om det, artikler eller andet?

 

God bedring med din hoppe.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 kolik hoppe
Forfatter: 
Dato:  18-09-2014 20:02

Hej vedr din hoppe, du skal nok overveje linamixen, den kan godt give kokasse mave. Jeg har en valak som ikke tåler den, desuden skal wrapen være meget tør men må ikke være hø så hoster han. Jeg giver ham varme behandlet hørfrø fra hippolyt følg fodervejledningen på spanden. jeg fordeler det over alle måltider og han får det hele tiden. Han kan nemlig også strædse når vi skal til stævne.

Nå pøj pøj med din hest-


Hej kik på min hjemmeside www.vingegaardhestepension.dk

Sælger også lidt udstyr her inde

Har også dækken vask og ledige bokse

1
0
Svar på denne tråd
 
 Xxxxx.
Forfatter: 
Dato:  21-09-2014 21:43

Hvor er det dejligt, at der bliver ved med at komme spændende indlæg.

Nu er der ved at være gået en uge siden, at hele flokken fik ormekur for blodorm. Og jeg synes allerede kan mærke forskel på hoppen (ved ikke om det kan passe) men hun virker mere frisk og med mere overskud. Hun vrinske når man kommer, og hun ligger op til galopture med resten af flokken, så jeg håber så inderligt, at dette er løsningen, og vi fremadrettet bare skal være meget osb på hende i forhold til orm.

 

I forhold til linamix, så har hun kun fået dette i max 1,5 måned, og har allerede taget en del på af det, trods føl ved siden.. Så den tør vi ikke stoppe med før følle er vendt fra.

 

June

2
0
Svar på denne tråd
 
 hvor dejligt
Forfatter: 
Dato:  21-09-2014 22:42

Hvor dejligt at i fandt årsagen .

 

I ønskes held og lykke med at holde møg-orm væk fra hoppen, så hun kan forblive rask.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Til Perlen
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 13:50
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider