Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Bid-helvede... gode råd søges...
Forfatter: 
Dato:  30-08-2014 21:48

Kære kloge hoveder

 

Jeg har lånt en hest af en avler, 6 år gammel og blev tilredet for en måned siden. Han er så sød og rar i alle henseender, men han har tilsyneladende et stort problem med biddet.

Inden han overhovedet fik bid i munden fik han ordnet tænder af en hestetandlæge, så der burde ingen problemer være med bisserne.

Efter at være blevet fortrolig med biddet startede jeg longering i løse indspændninger og det tog han rigtig pænt. Senere begyndte han dog at skære tænder og herefter har bidproblemerne udviklet sig. Han begyndte at række tungen ud af munden og lægge den over biddet når jeg longerede med indspændingerne. Han viste også tydeligt ubehag når han skulle have indspændingerne på. Derfor droppede jeg indspændingerne. Når han bliver redet er han knap så slem på biddet, men han gik og slog med hovedet og vred mulen fra side til side (hvilket jo var slemt nok). Han gik med et alm. todelt HS bid. Jeg prøvede derefter med et 3 delt HS bid og et todelt D-rings bid (der er tyndere)uden succes. Har nu haft lånt et Myler MB04 med baucher-ophæng i en rideudstyrsbutik, og her var en klar forbedring. Han tog mere villigt mod biddet og var meget mere rolig i munden med det. Dog skar han stadig en smule tænder. I den uge han har gået med det er han blevet longeret 5 min. inden jeg er hoppet på ham, og der har klart været fremskridt med hans accept af biddet (bortset fra at han stadig skærer tænder).

I dag ville jeg så longere ham i køreliner for netop at give ham friheden fortil til selv at kunne placere sig. Det gik okay i skridt og trav, men i galoppen flagrede hele tungen igen ude af munden på ham. Jeg pillede næseremmen af, men uden succes - han ville stadig åbne munden og slå knuder på tungen.

I morgen tager jeg op til rideudstyrsbutikken og prøver at låne et nyt bid med hjem, men jeg er helt på bar bund mht. hvilket et jeg skal vælge. Har I nogen gode råd her?

Jeg overvejer også at prøve en hannoveransk næserem på ham og ligeledes vil jeg få tandlægen omkring og tjekke ham i munden igen. Bliver jeg ikke snart klogere, vil en kiropraktor være næste skridt.

Men kom gerne med råd til hvilke bid der kan være gode til en hest med dette problem. Jeg har mulighed for at låne bid på prøve i 7 dage fra Myler, Sprenger og Stübben...

 

Pfh. tak


*** Hilsen her fra ***

 

* korrekturlæsning tilbydes på opgaver, hjemmesider osv. Skriv for mere info. *

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 bid.....
Forfatter: 
Dato:  30-08-2014 23:08

jeg har også forsøgt en del bid...min lagde sig hårdt på biddet og tungen blev trukket tilbage i munden og næsten over biddet en gang imellem.. jeg forsøgte en del bid indtil jeg prøvede Myler bidene.. først baucher - nej tak - så MB05 - nej tak og så MB33 .. ja tak sagde hesten.. han kan simpelthen ikke lide at biddet ligger og trykker ham på tungen.. og MB33 har en meget stor bro og ligger på laderne.. han er meget mere tilfreds nu og går afslappet uden at gå på biddet.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Bid/Kapsun
Forfatter: 
Dato:  31-08-2014 22:14

Hvis jeg var dig, ville jeg i stedet longere med en kapsun, så behøver du ikke at spekulere over alt det med bid, og hvad der passer bedst i hestens mund.

 

Har du overvejet at prøve et stangbid til ridning? Du skriver jo, at den fungerer bedre med Mylers end med de traditionelle delte bid, og der findes jo mange forskellige stangbid med forskellige grader at tungefrihed.

 

Hvis din hest f.eks. har en smal gane, er et tre-delt bid bare "no-go", da det i så fald kommer til at belaste laderne alt for meget.

 

Jeg har kun redet med stangbid de sidste syv år af samme årsag. Min hest er nærmest livsfarlig at ride, hvis han får et tre-delt bid på. Har også prøvet med et Myler Comfort bid, men jeg synes det gav for meget uro i munden og knirkede for meget pga. de mange roterende led.

 

Jeg kunne ikke drømme om at longere min hest med bid i munden. Bruger altid en kapsun eller ingen ting ....

 


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

Design for Pets

Hundetilbehør & Katteartikler

med fokus på lækkert design og høj kvalitet

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har gode
Forfatter: 
Dato:  01-09-2014 07:26

Erfaringer med et udelt gummibid


 

----------------KATJA-----------------

Ejer af Fredriksborg vallak Junker Søndergård :-)

Os 2 for altid, du vil altid være i mit hjerte...R.I.P. min ven <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hånden og munden
Forfatter: 
Dato:  01-09-2014 11:22

jeg har ikke før haft problemer med bid som min vallak... grunden en meget umoden herre, der skal holde øje med ALT, samt han er utrolig følsom i munden..

Det er ikke let at være følsom i munden når herren går med knejst nakke og løftet hale og småstepper fordi der lige er passeret 5 rådyr for næsen af ham.. så jeg har flere gange været nødt til at "ruske/markere" mig overfor ham.. han er nu 5 år gammel og ENDELIG kan han "blive" hos mig uden at "forsvinde" fortil.. og heldigvis stadig blød i munden, når han er koncentreret og alting bare er pingeling..

 

Men at finde et bid, der tilgodeser hans meget følsomme mund OG jeg kan sikre migat vi ikke kommer i "farlige" situationer har løsningen været et HS dynamic bid med D-ringe (nårh ja og så er det vigtigt jeg forbliver rolig men absolut MEGET bestemt).. og så en masse ture på markveje og opleve verdenen..

 

nu søger jeg selv et bid til min datters pony.. men kan ikke finde et dynamic bid i str. 10,5


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 bid....
Forfatter: 
Dato:  01-09-2014 15:31

Tak for råd :-)

Jeg fik byttet Myler biddet MB04 med baucher til et mage til, bare med D-ringe og et nummer kortere... men det kunne han SLET ikke kapere. Jeg sad på ham i 5 min. og måtte derefter hoppe af, da han slet ikke var styrbar. Han kunne overhovedet ikke acceptere tøjlekontakt og jeg kunne hverken dreje eller stoppe ham.

En staldkammerat foreslog mig et bid hun havde liggende (Horse and more "danger" bid). Det er et tredelt bid, som virker som et tredelt indtil det opnår en bestemt vinkel og derefter får stangeffekt. Jeg var bange for at det ville være for hårdt, men jeg indvilligede i at give det et forsøg. Og sørme om ikke han for første gang nogensinde lavede et korrekt sug på biddet. Han var straks styrbar igen og gik bedre end nogensinde før. Så nu har jeg lånt et mage til i rideudstyrsbutikken fra Herman Sprenger (max control). Da jeg generelt rider med en meget rolig og blød hånd, er jeg ikke så bekymret for at ride med det, selvom det jo egentlig er et skarpt bid. Han virker super tilpas på det, så nu prøver jeg lige at give det noget tid, og ser om den positive effekt fortsætter :-D

Kom gerne med flere råd og erfaringer. Nu er jeg blevet helt bidt af at blive klogere på alt dette bid-halløj :-)


*** Hilsen her fra ***

 

* korrekturlæsning tilbydes på opgaver, hjemmesider osv. Skriv for mere info. *

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 Myler mb33
Forfatter: 
Dato:  01-09-2014 18:06

Ja, som andre også foreslår, så er mb 33 rigtig god til heste der ikke kan lide pres på tungen :)


En hest uden stamtavle er ikke en race, kun en hest...

Der er forskel på, om man fodrer sin hest så den lever eller overlever!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bommelom
Forfatter: 
Dato:  01-09-2014 23:05

Jeg har også haft store udfordringer med min hoppe da hun tværede, stak tungen ud osv. jeg lånte et Myler (Baucher), men det var ikke optimalt, prøvede så det med størst tungefrihed og D ringe på en hannoveransk trense med meget løs næserem, hun fungerer slet ikke på en engelsk trense, men her har jeg fået en hest der ligger let og lydigt på tøjlen :-)


 

 

 

Venlig hilsen Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider