Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hovbyld hovbyld hovbyld
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 22:21

Ihh altså!! Jeg bliver vanvittig! Min hest har en hovbyld IGEN IGEN!!

Det startede sidste november med en rigtig grum hovbyld der tog fire uger om at komme ud oppe ved kronranden. Det tog mange uger efterfølgende før at hun var okay igen..

Så for fire uger siden fik hun en mere - på modsatte forhov.. Hesten var rentgående igen 10 dage efter bylden begyndte.

Så når jeg at ride 2 dage, og gæt hvad! Så er hun pludselig halt på det modsatte forben!! Rigtig nok, efter en smertefuld uge med smede og dyrlæger der ingen byld kan finde, røntgenbillede for at udelukke hovbensfraktur, kommer der efter en uge en hovbyld ud præcis samme sted i kronranden som i vinters (dog ikke lige så stor)..

Nu er det en uge siden at der kom hul på bylden, og hun er stadig meget halt i trav :(

 

Skal lige tilføje at hesten siden jul har gået med såler på forhovene, så det er utroligt at hun alligevel laver bylder.. Begge forsko faldte dog af i sommerferien, og der gik ca 3 dage før hun fik dem på igen.. Men alligevel? En byld i hver hov på så kort tid!

 

Men hvad gør jeg lige?? Smeden siger Hoofmaker kur.. Hun har dårlige hove og er tyndsålet, så han mener at vi skal behandle indefra..

Dyrlæge overvejer om hun kan have cushings? Hun viser dog ingen tegn på det udover en tendens til at få bylder i hovene..

 

Hvad tænker i? Og hvad er jeres erfaring med heste der lavet mange bylder i hovene?


- Louise med den dejlige Lo'moone!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jjjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  28-08-2014 11:01

Min var på et tidspunkt også meget ramt af bylder i hovene. Jeg gav kur med Havens Equiforce Foot.

 

Der udover fik hesten sål på med silikone indlæg i, i ca 6 mdr og det hjalp rigtig meget.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  28-08-2014 11:55

Tak for svar :)

 

Hvor mange og hvor ofte fik din hovbylder?

 

Hesten har haft såler på siden jul, og går nu også med silikone mellem hov og sål..

Måske jeg skal forsøge med en hovkur.. Min mavefornemmelse siger mig at jeg ikke har en hest med cushings, men hvis en hovkur ikke hjælper, bliver det selvfølgelig næste skridt at teste for cushings.

 

Kom endelig med flere erfaringer :)


- Louise med den dejlige Lo'moone!

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  28-08-2014 13:21

 

Min fik en i november, fik sko på forhovene. Jeg ville være venlig og pille dem af i januar og hun fik en til dagen efter nærmest.

 

Fik en ny smed ud, der godt kunne forstå hun fik hovbylder let - hun manglede flere mm. sål. Den anden smed havde forklaret det med at den meget våde vinter havde været hård - men han beskar så samtidig også sålen.

 

Men summasumarum: ingen hovbylder siden ny smed og meget mere sål, jeg ser frem til og gå vinteren i møde :)


Nu med eget ponydyr

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  28-08-2014 15:13

Min fik tre stk i rap med under en måneds tid :( Det var rigtig hårdt, for det gjorde tydeligt ondt på ham.

 

Jeg gjorde det, da jeg blev meget træt efter den 3 byld, at jeg begyndte at smide hoven i sæbevand to gange om ugen også.

 

Smurte også med Cornuscreine i kronranden.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har også været der....
Forfatter: 
Dato:  29-08-2014 08:56

Min erfaring er, at Ungulat fra Hippolyt virker bedre end Hoofmaker....

 

Og så har jeg Equine Fusion boots i fald hun mister en sko. De kan nemlig bruges på fold. Hesten har i perioder gået med udelukkende boots for også at undgå søm som måske også var en de af problemet da det var værst.

 

God bedring.


Med venlig hilsen

 

 

Anja

 

 

Lækre Passiersadler sælges

(alt for) billigt :)

Se mine annoncer

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  29-08-2014 10:59

Tak for jeres svar :)

 

Jeg har nu bestilt Hippolyt Ungulat fra Tyskland (utroligt at man kan spare 300 kr ved at bestille fra Tyskland fremfor her i DK!).

Så nu giver vi det forsøget :)

Min mavefornemmelse siger mig virkelig at jeg ikke har en hest med cushings, så det fornuftige er nok at give sådan en kur en chance for at gøre lidt godt :) Forhåbentligt virker den og jeg slipper for hovbylder for fremtiden!


- Louise med den dejlige Lo'moone!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Såler pakning...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2014 14:03

Hej Louise.

 

Kan det pakningen mon også være en del af problemet?

 

Det har jeg oplevet hos min hest... Både at pakningen trykkede men måske også, at det ikke helt kan undgåes, at der kommer jord ind som som ligger og trykker.


Med venlig hilsen

 

 

Anja

 

 

Lækre Passiersadler sælges

(alt for) billigt :)

Se mine annoncer

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pakning
Forfatter: 
Dato:  29-08-2014 15:25

Anja: Jeg tror det ikke umiddelbart.. Da hun fik den første hovbyld gik hun bare med 4 almindelige sko..Fra jul til juli har hun gået kun med såler. Fra juli til nu har hun gået med såler hvor der sprøjtes silikone ind mellem sål og hov for at undgå at der kommer jord og sten ind til hovens sål. De to sidste hovbylder er selvfølgelig kommet efter brug af silikone, men tvivler på at det skulle være det?

Det skal siges at den hovbyld der lige er kommet ud ved kronranden, slet ikke har været at se i sålen. Den er opstået længere inde, og gik så ovenud i løbet af en uge..

Jeg flytter opstaldningssted på søndag, og kommer i den anledning til at skifte smed.. Så måske vi dropper det silikone igen :) Ellers ærgerligt for hesten hsr været meget godt gående efter brug af silikone - selvfølgelig indtil den blev ramt af hovbylder!


- Louise med den dejlige Lo'moone!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovbylder
Forfatter: 
Dato:  29-08-2014 15:37

Kender ikke så meget til hovbylder, har heldigvis endnu til gode at have en hest med hovbyld. Men er det ikke en infektion i kroppen? Sådan at man måske og kunne få lidt hjælp ved fodre med noget der booster immunforsvaret eller noget der virker antiinflamatorisk? Det kunne da være værd at spørge dyrlægen om.

 

Jeg bruger Ungulat til min hest, vi er på vores anden spand nu. Tror det virker. I hvert fald er der god vækst i hovene og det nye horn ser sundere ud end det gamle. Men det tager jo alligevel 6-12 måneder før man har det endelige resultat. Køber også fra Tyskland og ja det er vildt så meget man kan spare ved det. Jeg brugte hipposport og fik 2x10 kg for 136 euro. Noget anden pris end 1x10 kg for 1050 kr hos den nærmeste forhandler herhjemme.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  30-08-2014 08:23

Nu dyrlægen nævnte sin mistanke til at det kunne skyldes cushing (PPID) havde vedkommende andre tegn end hovbylderne der ledte vedkommene hen på sin mistanke?

 

Fordi hovbylder opstår rigtig nok oftere hos heste der har subkliniske forfangenhedssymptomer og at det lige netop opstår efterår er meget typisk for PPID heste.

 

Min tidligere hest som stadig bor her, og nu er fyldt 19, døjede rigtig meget med det en overgang, og han har 7-9-13 ikke døjet med det seneste år efter han konsekvent græsser med mundkurv og bruger boots på alle sine rideture. Jeg finder små trykninger og separationer når jeg beskærer ham, men det udvikler sig ikke til mere. Han har også sine første cushing tegn, muskelfattig overlinie, tottet pels om vinteren, større problemer med sin temperaturregulering. Jeg ved faktisk ikke om han drikker og tisser mere end normalt, det har vi ikke tjekket.


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

Hit aktiv stald i Herlev. Ledige staldpladser fra marts/april

0
0
Svar på denne tråd
 
 Cushings
Forfatter: 
Dato:  30-08-2014 09:21

Pærevælling: nej det er ikke som sådan en infektion i kroppen, det er trykninger i hoven der udvikler sig til bylder. Det er derfor vi skal finde ud af hvorfor hun så ofte får disse trykninger.

 

Keppie: hun viser ikke andre tegn på cushings end de dårlige hove. Hun får tit bylder og hendes hove vokser langsomt. Men derudover er hun sund og rask! Hendes pels er normal, hun har masser af energi, viser ingen tegn på forfangenhed, er kun 5 år og er en fuldblodspræget dv.

 

Hun ville være er skelet hvis jeg begrænsede hendes mængde af græs! Hun har altid været til den slanke side, så hun skal have fuld adgang til mad. Som du kan læse går hun både med sko og såler, så boots er ikke relevant :) Jeg gør allerede alt jeg kan for at indgå trykninger..

 

Nu er der bestilt Ungulat og satser på at det sætter gang i de hove. Hvis det ikke hjælper må vi teste for cushings, selvom jeg tvivler på at de finder noget..


- Louise med den dejlige Lo'moone!

1
0
Svar på denne tråd
 
 min pletmule
Forfatter: 
Dato:  30-08-2014 20:26

døjede rigtig meget med det lige da jeg købte hende, hun havde det faktisk på alle fire hove.

min smed troede så det var white line diseas, så jeg behandlede hende for det i et halvt års tid ude fremskridt. skiftede så smed så sagde at det var gamle hovbylder og at det ville tage rigtig lang tid for at hovene ville være iorden igen.

jeg fik besked på at give hende noget fodertilskud så hoven blev styrket og så bare noget godt foder, da det også har noget at sige.

 

jeg havde i forvejnet givet hende biotin så det forsatte jeg med, men skiftede foder ud med noget andet.

jeg har nu haft hende i næsten to år og den ene baghov er der stadig et hulrum i. men hovkvaliteten er dog blevet væsentlig bedre, og min smed har sagt at om to smed perioder mere så er der intet at se mere.

 

dog fik hun en hovbyld på sit højre forben for 3 uger side, men der havde hun trådt sin forsko halvt af så sideoptået var trådt ind i sømlinjen. hun var halt men smed kunne intet se på hoven og hun reagerede ikke da han visiterede hende. så vi regnede med at det var en forvridning. kørte til dyrlægen med hende nogle dage senere da haltheden ikke blev bedre og dyrlægen visiterede hende også men hun reagerede ikke, der skulle en blokade og et røntgen bille til for at lokalisere en meget dyb hovbyld, har åbentbart en meget hårdførd hest.

 

men anyway hun går nu med sål med fyldning i. hun var rengående allerede dagen efter dyrlæge besøget. fik afvide at jeg nok skulle forsætte med at give tilskud til hovene resten af hende liv, da nogle heste på trods af ordenlig fodring, go smed, ikke har en "sund hovkvalitet"

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovbyld
Forfatter: 
Dato:  31-08-2014 16:39

Tak for information. Så kan jeg godt se at det nok ikke hjælper at booste imunforsvaret. Tænker bare bylder = infektion.

 

Men jeg har kun hørt godt om ungulat og bruger det jo også selv. Er bare kun igang med spand nr. 2, så det varer jo lidt før det færdige resultat viser sig. Men der god vækst i hovene og det nye horn ser rigtig godt ud. Så tror på at det har effekt. Selv om jeg jo selvfølgelig kombinerer med kvalitetsfoder og vitaminer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ungulat
Forfatter: 
Dato:  22-09-2014 16:07

Hvilken tysk hjemmeside kan man bestille ungulat til levering i dk? Jeg synes ikke at jeg kan finde nogle der levere til dk ?.

 


Venligst

Jeanette

Palomino & Pinto


Sælges

Palomino vallak fra 2008 e. Crowns Blue Pearl/Crowns Choise/Attila stg 173, skolet til L-dressur og spring, under stadig uddannelse. Super ukompliceret og samarbejdsvillig he ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ungulat
Forfatter: 
Dato:  22-09-2014 17:56

Min mule er født med dårlige hove!

Han har WLD, og tåler simpelthen ingen ændringer med sko eller beskæring! Han tåler ikke at stå på hårdt underlag eller vådt underlag, så bliver hovene ømme.. Han har da han var yngre, været så øm nogen gange at vi mistænkte forfangenhed!!

Hans hove er meget bløde og følsomme, så han går med 4 sko men med såler og silicone..OGSÅ til det bedste!- han får ungulat, og det VIRKER,- 100 %!!

Min kører 1 helt år og holder så 3 måneders pause også igang igen, det er meget effektivt.. Mange bruger det som en enkelt kur, men har du en hest med så dårlig horn og funktions- kvalitet som min, fungere det bare super på denne måde!! Efter 2 -3 måneders brug, kan du SE forskel.. :-)

Jeg kan mærke på ham at de bliver stærkere så de reagere knapt så følsomt:-)

 


Robin Hest

-Den røde racer!




Hvil i fred

Milano

-Altid elsket og savnet!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  22-09-2014 18:23

Jeanette: jeg fandt flere sider, men bestilte fra hipposport. Havde bøtten efter få dage, og den kostede mig 603 kr :)

 

Millepigen: Dejligt at høre om gode erfaringer med Ungulat! Jeg har heller ikke tænkt mig at stoppe efter en spand, men vil blive ved. Evt skære ned på mængden. De skriver 20g pr 100 kg hest, eller 40g pr 100 kr hest hvis det er akut, og lige nu giver jeg de 40 g. Det er ca halvandet bæger.. Hvor meget giver i andre om dagen?

Tænker at jeg bliver ved med den høje dosis igennem den første spand, og så måske skærer ned på de 20g efterfølgende..

 

Min smed en forsko i sidste uge, og hun var helt vildt ømtået :( Har SÅ ondt af hende når vi venter på smeden i et par dage.. Pakker hendes hov ind i vat og gaffa - det tager den værste ømhed. Men træder hun forkert ned, går hun næsten i knæ af smerte :( Så håber virkelig at ungulaten kan få sat gang i de hove..

Utroligt nok er det kun forhovene det er ømme og har behov for såler og silikone. Baghovene vokser langsomt, men er ellers fine nok - altså når de har sko på..


- Louise med den dejlige Lo'moone!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ungulat
Forfatter: 
Dato:  22-09-2014 18:29

Jeg køber ungulat fra http://www.hipposport.de

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 det samme
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 11:50

Min har også fine baghove, men forhovene er noget skidt,- mærkeligt!

Den første spand gav jeg 40 gr og efterfølgende 20 gr.. Håber at du bliver ligeså lad for det som jeg er ;-)

 

Held og lykke med det :-)


Robin Hest

-Den røde racer!




Hvil i fred

Milano

-Altid elsket og savnet!

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider