Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Fodring af ældre hest
Forfatter: 
Dato:  24-08-2014 18:50

Hej alle.

 

Vi har en ældre traver på 18 ½ år, vægt ca. 500kg, som desværre er begyndt at tabe sig lidt. Han er efterhånden lidt markeret ved hoftekammene, og synes ikke at han trives på det foder han får nu - lidt mat pels, let ændret sind (mere opmærksom) og somsagt vægttab de sidste to måneder. Jeg vil gerne skifte ham over på noget lidt fedende, eller supplere med noget tilskud. Har en mistanke om at han ikke får nok til at dække hans behov...

Han bruges kun til hygge. Har selvfølgelig fået tjekket tænder, orm osv. Sund og rask. :-)

Han er opstaldet ude, men jeg kan selv justere hans foder til en vis grad, og selvfølgelig vælge at købe andet foder og tilskud.

 

Pt. er hans foderplan følgende:

Morgen:

200g Equsana Balance

100g Lucerne

40g Mucolyt (tilskud til luftveje)

6g Kiselgur

 

Aften:

200g Equsana Balance

100g Lucerne

250g Irish Mash

 

Ca. 10 kg hø om dagen

Fold min. 11 timer om dagen.

 

Er der en venlig sjæl som kan bedømme om han får for lidt foder ift. hans alder/vægt, og som har et bud på hvad jeg evt. kan gøre for at få ham til at tage på og samtidig trives? Vil meget gerne høre hvad jeres ældre heste får i løbet af dagen. :-)

Vh Majken

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gammel hest
Forfatter: 
Dato:  24-08-2014 22:43

Min den gamle fik jeg til at tage på på, horselux senior, grøntpiller og fiberpiller. Det blev udfodret blandet i vand pga de mange tørre piller. Ingen trække tid, bare blandet med vand under omrøring og så ind til hesten.

 

Tænker også din hest ville have godt af et senior foder, og så ville jeg også begynde at overveje at skære ned på lucerne pga protein indholdet, noget der ikke er godt til ældre heste i for store mængder.


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Ungheste sælges

Se min præs

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-08-2014 00:39

i stedet for lucerne, så brug o-gras. det er bedre til ældre heste. Der er for meget protin i lucerne, og det har ældre heste ikke godt af i større mængder

 

foderet kunne være

www.equsana.dk/produkter/senior

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 hø/wrap
Forfatter: 
Dato:  25-08-2014 06:32

hejsa

gi ham mere hø /wrap , faktisk fri adgang til det .

0
1
Svar på denne tråd
 
 For meget protein
Forfatter: 
Dato:  25-08-2014 10:03

Gamle heste må ikke få for meget protein, så det frarådes helt at give dem lucerne og man skal være opmærksom på om wrappen har et højt proteinindhold inden man fodrer med det. Bare en wrap med middel proteinindhold kan give problemer ved gamle heste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  25-08-2014 14:26

Tusind tak for jeres svar. Var slet ikke klar over det med protein-indholdet, så det har jeg lige læst op på.

 

Jeg har kigget på forskellige senior-blandinger, men synes at det er enormt meget de skal have for at være dækket ind? Fx ville han skulle have 3,5kg/dgl af Equsanas... Jeg kan også se at mange af dem indeholder lucerne, men det gør måske ikke så meget når det ikke er i så stor en mængde?

 

Metjen: Nu kan jeg se at du forhandler Horselux, og nævner også grønpiller. Hvordan ville en foderplan se ud, hvis jeg fodrede med Horselux og supplerede med grønpiller og/eller fiberpiller?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min den gamle
Forfatter: 
Dato:  25-08-2014 15:33

Fik ud over horselux senior fordelt på to måltider, 1 liter grøntpiller og 1 liter fiberpiller pr måltid, og så div tilskud til sart mave og stive ben ;)

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Ungheste sælges

Se min præs

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dosering
Forfatter: 
Dato:  26-08-2014 09:25

Jeg ved ikke så meget om ældre heste, men jeg vil faktisk tro, at han får for lidt vitaminer/mineraler på den plan - får han ikke mindre Balance end anbefalet? 400 gr lyder af lidt. Anbefalingseksemplerne hos Equsana (godt nok til plage og drægtige hopper, men stadig) starter på 700 gr og går op til 1,2 kg.

 

Her og nu kan du give en kur med microvital, det er rigtig godt til at fylde depoterne op hvis der er underskud - og så skal fodringen fremadrettet selvfølgelig dække :) Hvad den skal bestå af, har jeg ikke nogen kløgtige bud på, men det lyder som om der er andre der har det :)

 

 

I

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ældre heste
Forfatter: 
Dato:  26-08-2014 10:59

Hej :-)

At fodre heste generelt er efterhånden en videnskab... puha :-)

 

To søgte ting at skrive, ville være at tjekke for cushing (PPID) og generel vitamin/mineralmangel. Og så at få tjekket tænder.

 

Jeg ved ikke hvad der er bedst for præcis din hest, men jeg kan fortælle hvordan jeg fodrer min ene pensionist. Som ikke fejler noget, så vidt vides.

1. godt groft hø (lav protein og lav fruktan) ad libitum + adgang til halm! skulle det friste!

2. begrænset græs.

3. et par håndfulde eller 4 af stivelses- og sukkerfrit musli med anbefalet mængde Vita B Forte vit/mineral pulver (som skulle dække alt og det der ikke bruges udskilles)

4. en flexispand (eller 2) med Grass Oil, snittet hø, bare for hyggens skyld.

Står på boks om natten i den kolde tid og tit i boks om dagen i den meget varme tid. Nogle gange bare på fold med skur hele døgnet. Det vurdere jeg fra dag til dag afhængig af vejr og vind (jeg har dem hjemme). Det med at bruge boks er noget vi stille og roligt har implementeret de seneste år ellers har de gået i løsdrift.

 

Så egentlig skippe alle de forskellige ting og holde det simpelt. Det fungere for os.

 

Det er lidt sjovt for jeg har lyst til at købe alverdens ting og sager og jeg har også råd til at gå amok. Det være sig alt fra diverse tilskud til dækkener til hver måned og temp. Men mine heste bryder sig ikke om den slags. De har det bedst når det er så enkelt som muligt. Så det bliver naturel som altid og jeg må nøjes med at drømme ;-)

 

Held og lykke med at finde en god løsning :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ved ikke helt..
Forfatter: 
Dato:  26-08-2014 11:12

om min hest går ind under gammel (han mener i hvert fald ikke selv han er andet end 5 år)..

 

Men han får natur müsli, en håndfuld lucerne til hvert måltid og når han rides supplere jeg med Struktur E..

 

Derudover har han fri adgang til hø ad libitum.. Ham og hans buddy spiser en minibig på en uge.! Så hurtigt gennemsnit, fortærer han 20 kg hø om dagen..

 

Jeg ved at det ikke anbefales at give lucerne til ældre heste, men min anden hest tåler det fint og jeg mener ikke at de to håndfulde han får rykker det store i hans fodring.. Det var noget andet hvis jeg tilbød ham flere kilo..

 

Jeg er enig i at det skal holdes simpelt og ens.. Hestens mave er bedst til ens fodring, så jeg ville lave det så morgen og aften er ens, mashen ville jeg så bruge til et hyggemåltid i ny og næ..

 

OG det vigtigste.. Han skal have adgang til hø døgnet rundt..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 ældre heste
Forfatter: 
Dato:  26-08-2014 13:14

nu er det sådan at ældre heste - min er 21- kan gå hen og få en dårligere optagelse af foderet, helt op til 20% ringere . Hvis din hest var en kraftig og nøjsom type, ville det problem sikkert ikke være noget problem, da de ofte har det omvendte - de optager foderet lidt for godt.

 

men har man en varmblodshest - og det er en traver jo -kan man godt risikere at der skal mere i dunken. Og her ville jeg ikke være stiveles eller sukkerforskrækket. Stivelse er jo letoptagelig energi, som en ældre hest kan have brug for. Der er masser af god stivelse i godt græs og hø, men nogle gange er det ikke nok..

 

min gamle dame er fuldblod/araber/thrakener mix på 167 ( cirka) og hun får hver dag:

 

1,2 kg naturmüsli senior

500 gr betfor ( væsken i det opblødte gør det både lettere at tygge og sikre vand i maven, ældre heste kan glemem at drikke nok)

8 -10 kg wrap 8når vi ikke er på døgngræs)

og så diverse gigttilskud....samt microvital ved pelsskifte

 

hun får ordnet tænder 2 x om året.

 

Hun er livlig, flot i pelsen og glad på tur. Smeden er meget tilfreds med hendes hove og hun spiser sit foder med glæde.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  28-08-2014 16:43

Tak for alle jeres gode råd.

 

Lige pt. vakler jeg mellem at gå over på enten Hippolyts NaturMüsli senior eller Brogaardens Optimal senior, og så supplere med SpeediBeet el. lignende. Er der nogle af jer der har erfaringer med ovenstående?


Vh Majken

Lykkelig ejer af Mox Diamond & Diego Sølvbjerg

 

I don't use my horse for the dressage

but the dressage for my horse

- Academic art of Riding

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opblødt foder
Forfatter: 
Dato:  28-08-2014 20:11

Jeg havde en gl dreng vi plejede at betegne som en greyhound - nærmest umulig at få noget fedt på!

 

Meget blev prøvet og han havde hø ad lib hver nat i boksen om vinteren - men det var først da han fik opblødte græspiller en vinter at det lykkedes at holde ham pæn.

Tror ganske enkelt at han nemmere kunne optage næringen...

 

Held og lykke med projektet! (og godt at du handler før end det bliver et problem - det er svært at få noget fedt på en ældre hest hvis først den rigtig taber sig)


 

Støt Politihestens Venner!

Se www.politihesten.dk

 

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

1
0
Svar på denne tråd
 
 min hoppe
Forfatter: 
Dato:  30-08-2014 22:01
Jeg har en hoppe på 22 år, som efter at være blevet sat på kur, fortsatte med at tabe sig.
Jeg havde besøg af en fra hippolyt, som derefter kom med forslag til fodring..

Hun har nu været på den foderplan jeg valgte, siden starten af året.. hun ser super godt ud, blank pels, masser af energi og fine hove..

Hun får følgende:
1100 gr struktur e fordelt på 2 måltider
Et par håndfulde pre alpin aspero
Gigt tilskud
1 x dgl irish mash ( til vinter får hun en blanding af mash og betfor)
3-4 kg wrap og hø for resten
2 gange om året får hun en microvital kur

Dejlig simpel fodring.. :-)

Hilsen Conni

 

- ejer af verdens 2 dejligste heste - Leika hesten & My Precious

 

- Tjek min dejlige heste ud på: Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd
 
 foder til ældre hest
Forfatter: 
Dato:  31-08-2014 08:48

jeg har tjekket op på equsana balance og kan se din traver for alt for lidt af det.

han er slet ikke dækket ind.

hverken på vitaminer men hellere ikke på fe.

 

du kan samligne foder til ældre heste her :

 

www.foderdata.com/aeligldre- heste.html

 

horselux senior og hippolyt natursensior er de billigste.

der skal han have 1 kg for at være dækket ind. du kan så udover give fiberpiller enten fra horsepro eller horselux. prisen er stort set den samme, og der kan give max 500g pr mål tid tørt, kan evt blødes op. det feder godt, bruger dem fra horsepro pt og det har hjulpet min egen hest, med at tage på.

grønpiller, mash , ovs er altid godt at give , da du får en masse væske med igennem systemet.

så ville jeg give ham noget mere grov foder.


Lifewave er fantastik :D

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider