Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 EOTRH- gamle heste
Forfatter: 
Dato:  18-08-2014 09:23

Jeg kan forstå at der ikke er særlig strort kendskab til denne lidelse og jeg vil derfor gerne anbefale alle som har en ældre hest- især islændere,arabere og varmblod, at holde øje med denne lidelse.'

 

Den er nemlig både smertefuld, uhelbredelig og kan være svær at spotte.

 

Lidelsen angriber de +15årige heste, den er langsomt fremadskridende og den eneste kur, er at fjerne de angrebne tænder. Der er endnu ikke kendskab til hvad som forudsager lidelsen, andet end alderdom og arvelighed - heste som ikke er meget på græs eller for stråfoder nok er- måske- mere udsatte, samt heste med imunproblemer som EMS heste.

 

Lidelsen består i at der i selvetandroden og kæben, dannes vildtsvoksende knoglevæv som i sidste ende løsner tænderne. I det tidlige stadie ser det ud til at hesten "bare" har nget tandsten, men den kan være svært angrebet under tandkødet. Det giver voldsomme smerter at spise, hesten vil mistrives, sige nej til godbider som æbler og gulerødder og fortænderne bliver meget lange og flade.

Billede

 

man kan læse mere her:http://www.hestetandpleje.dk/ eotrh.html

 

og som sagt, jo hurtigere man handler jo bedre alderdom kan hesten få.

4
0
Svar på denne tråd
 
 Altid godt med oplysning
Forfatter: 
Dato:  18-08-2014 10:59

Det er en rigtig grim sygdom! Min ene hest har fået fjernet alle fortænderne pga af EOTRH. Jeg har i reglen dyrlæge x mange årligt, hvor tænderne ses efter hver gang også. Jeg har altid haft og har generelt stor tillid og tiltro til 'mine' fagfolk. Men selv dygtige dyrlæger har altså gennem en årrække overset af min gamle hest led af dette - og har altid sagt til mig at det var generelt alderdom og helt almindeligt at tænderne blev dårligere og sikkert faldt ud før eller siden. Jeg oplevede dog ikke at mulen tabte sig eller værgede sig i forhold til mad, men hun tyggede anderledes. Jeg havde søgt lidt omkring på nettet omkring hestetænder, alderdom osv. Derfor besluttede jeg at kontakte en dyrlæge med speciale i tandsygdomme hos heste og inden for 30 sekunder kunne han konstatere EOTRH.

Hesten har nu kun kindtænderne og det fungere superfint. Hun har formentlig ikke brugt sine fortænder i flere år og har kompenseret af sig selv. I det hun er gammel og hendes kindtænderne jo skal klare ærterne, bliver hun tjekket med røntgen hver halve år osv.

Hendes kost er det samme som altid, alm hø ad libitum, musli og vitaminer og et par kg snittet hø som kræs.

Hun lider ikke af EMS eller Cushing- det er hun just tjekket for igen. Og har generelt aldrig fejlet noget og er normalvægtig til den kraftige side ;-) Hun bliver motioneret let-moderat 1-3 x om ugen afhængig af tid.

Jeg ville ønske at jeg ikke havde slået mig til tåls mht at det blot var alderdom og meget tidligere havde kontaktet en specialdyrlæge. Men bagklog kan man desværre altid være.

 

Dejligt at der er bliver gjort opmærksom på denne sygdom. Der kan ikke oplyses for meget!

 

God dag :-)

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Puha, ....
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 21:10

Jeg tror straks jeg vil bestille tid til et tandeftersyn, da min hest er i risiko gruppen.

 

Tror det er lidt den samme sygdom, som ældre katte får. Det kan godt blive lidt dyrt med senior hest + to stk. senior katte .... ;-)

 


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

Design for Pets

Hundetilbehør & Katteartikler

med fokus på lækkert design og høj kvalitet

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 12:13

det er præcis den samme sygdom som katte får - og det er den samme "helbredelse" dvs ud med tanden.

 

desværre ved man ikke meget om forbyggelse, da sygdommem tilsyneladende rammer sunde og raske heste

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider