Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Gaffelsbåndsskade :-(
Forfatter: 
Dato:  31-07-2014 10:08

Min dejlige hest er sat på pause pga en gaffelsbåndsskade.

 

Der er dømt laaang pause, og masser af tålmodighed.

 

Men er der slet ikke noget jeg kan gøre for at hjælpe? foder tilskud? urter? eller?

 

Dyrlæge har "bare" sendt hesten på fold og intet andet. Jo, den på heller ikke få noget foder, den kan fint leve af græsset Hesten går ude om dagen og er inde om natten, og kan fint holde huld.


mvh


Julle




DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Beslag til Gaffelbånds skade
Forfatter: 
Dato:  31-07-2014 21:50

Hej ,

Jeg har haft succes med denne type sko.

Se Youtube klip om MV-JMD Suspensorix.

God bedring !

V.H ,Beslagsmed Craig Buckspan

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gaffelbåndsskade
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 08:15

Hej

Det lyder som om du har en rigtig god dyrlæge. Tid er en af de vigtigste faktorer for at få en holdbar hest. Er skaden slem kan det tage 1 år til 1½ år før den er helet helt op. Men så får du også en hest der kan bruges igen.

M.V.H. LP

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gaffelbåndsskade
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 09:50

Hej Julie

du er velkommen til at skrive besked til mig via hestenettet i lukket forum :-)

Det er øv og helt rigtig en sådan skade det tager tid - og det skal man have respekt for.

Vi havde pony (gik landsstævner) fik gaffelbåndsskade - forben.

Pony var 13 år - han kom i behandling på Faxe Dyrehospital - hvor han fik Shock-wave behandling - han var en fyr der ikke trivedes med at stå inde og stå stille - så han kom på lille fold og vi gik lange ture med ham - så han trods alt kunne forblive glad. behandlingerne virkede på ham han stod i 4 mdr. og så røg vi ind i vinter og lagde 3 mdr. oveni og starte så ganske langsom op efter et genoptræningsprogram lavet af Faxe Dyrehospital (johnni Sørensen)

Den afsluttende scanning viste fakstisk at hans ben hvor skaden havde været var pænere end det andet forben. MEN ikke alle heste responerer så fint på behandlingen - for os og pony var det det helt rigtige og det virkede.

Helt og lykke med din hest.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 seneskader
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 10:24

Jeg vil til at starte med at sige, at de 2 gange jeg har set gaffelbåndsskader indtil nu har det taget meget-meget lang tid. Der er selvfølgelig forskel på hvor i senen den enkelte skade sidder, hvor voldsom den er, men altså i højeste grad også hvilken sene der er skadet. Jeg har selv undersøgt en del, i forbindelse med min egen der blev skadet (i den dybe bøjsene) for knapt et halvt år siden, og her er et par tips som du måske kan få noget ud af:

 

FODER: Det er selvfølgelig vigtigt at hesten ikke bliver alt for overvægtig, nu hvor du ikke kan få pulsen op på den det næste lange stykke tid. Så græs eller stråfoder, i det omfang og en type den kan trives på, og så ellers en god vitamin/mineralblanding. Hvis min ikke var så kræsen havde den fået en kur på 3-6 måneder med microvital fra hippolyt, så bliver alt ligesom fyldt op. Desuden overvejede jeg at give et meget lille "shot" af equidans omega 3-6-9 olie, men jeg alligevel valgte det fra fordi vi er på denne årstid, og der burde være en masse godt i græsset.

 

FOLD/IKKE FOLD: Det omdiskuterede spørgsmål. Jeg har med det samme valgt at min hest skulle blive i flokken, de har store folde med masser af gå-tid, forbundet med at finde vand, skygge, græs dagligt. Jeg synes det er vigtigt at man medregner, at holdes kredsløbet og kondien ikke let igang, på grund af en lille sygefold/boks døgnet rundt i hele eller halve år, så svækkes hele kroppen og genoptræningen ville jeg være meget bekymret for. Desuden er der det psykiske, en hest er skabt til at gå sammen med sine artsfæller, og jeg synes det er rigtig synd at fratage dem dette i så lange perioder, som man jo ved det kan dreje sig om. Argumenterne for ene-sygefold kan jeg dog godt se, hvis flokken er meget stor, med udskiftninger og der er generelt meget uro.

 

HALTFRI: Min egen hest har jo så været "stillestående/fold-gående" i omkring 5 måneder på grund af en seneskade i den dybe bøjesene på det ene bagben. Den sidste måneds tid var hesten egentlig rentgående, men jeg ville være helt sikker på at den var stærk nok til at påbegynde genoptræning, så jeg gav den en måned oveni før jeg startede meget forsigtigt ud.

 

GENOPTRÆNING: De første par uger trak jeg hesten i først fem minutter, efter 14 dage trak vi 20 minutter, og jeg satte mig op for første gang og skridtede 5 minutter. Jeg sætter tiden op med 5 minutter hver eller hveranden gang jeg rider, og det sker så 3-5 gange om ugen. Nu er hesten oppe på 55 minutters skridt, jeg rider kun ligeud og helst på hårdt underlag det meste af tiden.

VARIGHED: Selvom min hest ikke længere er halt, regner jeg først med at den er komplet færdiggenoptrænet omkring årsskiftet. Jeg regner faktisk ikke med at påbegynde trav før jeg er oppe på 2-2,5 times skridt, og galop ikke før jeg har travet i nogle måneder. Så ja, det er en langsommelig proces, og det der gør det rigtig svært er at hesten ikke kan fortælle dig om den får ondt, hvis du går for hurtigt frem. Derfor skal man virkelig være påpasselig, hvis ikke man vil forcere noget og lave en ny skade i den gamle, før hesten er helet helt op.

 

HOVE: I øvrigt er det selvfølgelig rigtig vigtigt at hesten beskæres og skoes korrekt, alt efter hvordan skaden sidder. Min dyrlæge beordrede mig faktisk til at finde en anden smed, fordi min daværende smed ikke formåede at gøre noget ved de indunderløbne dragter og generelt alt for trange forhove, som jo skulle bruges ekstra meget, når hesten har en skade bagtil. Jeg havde det allerede selv på fornemmelsen, men efter jeg har fået en ny smed går hesten bare så meget bedre på alle 4 ben, og jeg er ikke i tvivl om at det har gjort en kæmpe forskel i det samlede regnskab.

 

 

Rigtig meget held og lykke til jer, jeg håber at hesten kommer på toppen igen :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gaffelbånd
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 11:13

Det er den ydre gaffelsbåndsgren på det ene bagben den er gal med. På dyrlægens anbefaling går hesten forsat på fold, den er normalt meget fornuftig og de går kun 2 sammen, så det er rimelig fredligt.

 

Med hensyn til Shock-wave, ville dyrlægen ikke anbefale det til min hest, da hun var/er meget øm i og omkring koden. Jeg er selv blevet behandlet med Shock-ware i skulderen, og kan fortælle at det gør lidt nas.

 

Craig : Lyder intressant med de sko, men da jeg ikke er smed :-), kan du så ikke prøve at uddybe for mig. hvordan de virker?

Kender du en smed i nordsjælland, der har erfaring med dem?

Umiddelbart er min dyrlæge tilfreds med hestens benstilling.

 

Og som extra info, er det HC fra Hørsholm Hestepraksis, der er min dyrlæge i dette forløb.


mvh


Julle




DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gaffelbåndskade
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 11:49

Det er en rigtig møg diagnose og har lige fået samme diagnose hos min den ene bare i begge bagben, hvilket gjorde det lidt svært at vurdere om hun haltede eller blot undveg lidt samling. Hun har hele tiden sprunget med stor overskud, men har været svær at samle helt i dressuren samt sidebevægelser, hvilket jeg nok slog hen med hun skulle have tid pga. hun er en stor og ranglet senvoksende hest.

Derfor har hun måske gået med skaderne i længere tid, inden jeg reelt mærkede en halthed hos hende, som kom fra den ene dag til den anden.

 

Iflg. min dyrlæge er der desværre kun 15% chance for helbredelse som ridehest - hendes chance er dog bedre som springhest end dressurhest pga. samling og sidebevægelser = større belastning af gaffelbåndet.

 

Hun skal nu gå et 1/2 år som foldbums, så scanner vi hende igen for at se om helingsprocessen er okay, er der ikke sket noget positivt efter et 1/2 år mener dyrlægen ikke hun står til at redde som ridehest, men vil kunne fungere som avlshest uden problemer nogle år frem (eller indtil gaffelbåndene bliver så svage at hun vil synke for meget ned i koderne og få smerter)

 

Vi har også snakket om diverse behandlinger med indsprøjtninge osv. men dyrlægen syntes ikke han havde de bedste erfaringer med det, samt hun reelt havde gået så lang tid (begyndte at halte on/off for 9 uger siden og har ikke været redet siden) Han siger det eneste jeg kan gøre er specialsko ti aflastning og tid - masser af tid.

 

Jeg har valgt at give hende Movicur + Lamin fra Hippolyt for at hjælpe helingsprocessen igang, det er mere besværligt med gaffelbåndskade i bagben frem for forben, så nu sætter jeg alt ind det næste 1/2 år i håb om en forbedring og såfremt hun heler fint er jeg reelt ligeglad med om det tager 2 år mere, da hun er en fantastisk hest.

 

Håber din hest kommer sig og hav endelig masser af tolmodighed det er fatalt at gå for hurtigt igang som T1NE skriver, men samtidig tror jeg også bevægelse som fold er bedre end boksro i længere tid,

så længe de selv kan bestemme tempo på fold.

 

Pøj pøj med forløbet:)


Hilsner

Lina


SÆLGES:

2 stk. efter Casir Ask/Willemoes

Duchesse: BRDH hoppe fra 09-Bedste hoppeføl v/BH Følcamp. 2009

Desiré: RDH hoppe fra 08-Udtaget til eliteaukt. i 2008

- se nærmer info på præsent.

0
0
Svar på denne tråd
 
 miv12...
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 21:07
Det lyder godt nok skidt med din hest, håber at heldet er med dig og din hest.
Min dyrlæge er dog rimelig positiv, men nu må vi se, om 14 dage skal vi til tjek, for at se om ophelingen går fremad. Det skulle det gerne, for ellers er prognosen noget mere træls.

Min vil kun komme i avlen, hvis den er smertefri og bevæger sig frit på folden. Den skal ikke gå rundt bare for min skyld..... men hesten og jeg har aftalt at den er klar igen efter jul:-)

Hesten bliver selvfølgelig tjekket inden at genoptræningen starter.

mvh


Julle




DIN hest - DIT ansvar !!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville sørge for
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 22:05

behandlinger med laserterapi. Jo før jo bedre. Du kan evt. google forklaringen. Mange dyrlæger tilbyder det efter hånden. Min har indtil videre kun haft en kortvarig let hævelse i det ene gaffelbånd for nogle år siden, men er har ingen mén efter det. Jeg er sikker på, at det i stor grad skyldes laserterapien.

Jeg har selv fået behandlinger, og blev meget imponeret, derfor fik hesten også og nu er det heldigvis mere anerkendt.

Som der bliver skrevet, TÅLMODIGHED. Det sværeste men meget afgørende for helingen.

Rigtig god bedring og held og lykke


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 22:55

Jeg ville til enhver tid foretrække at have hesten mest muligt på fold, såfremt det er en fornuftig hest/flok.

 

derudover ville jeg sætte ind med laser terapi og BOT staldbandager...


Sælges:

DV plage/føl, både hopper og hingste. Efter Laurino, Boney M, Sunny Boy og Zack... se præs.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Gaffelbåndsskade
Forfatter: 
Dato:  07-08-2014 11:15

Hejsa.

Jeg har behandlet 2 gaffelbåndsskader - begge alvorlige med succes i SPA behandling (ikke motionsbånd)

Begge heste var så skadede at de måtte stå inde, minimal foder ration.
De første 14 dage bestod behandlingen af SPA, ca 10 min, gå med hesten ca 30 minutter, så boksro i et par dage, ny SPA, gå med den i 30 min og så fremdeles.
Hvis en ultralydscanning viser god heling er det på sygefold, gerne syppleret med spa. 1 gang om uge nogle få gange..
Ved den hårdeste ramte hest, kunne jeg skridte ligeud ture med den allerede efter 14 dage og efter 3 mdr. var den i fuld gang igen!

Den ande gaffelbåndskade var "heldigvis" i vinterperioden, så hen over ca 3 uger kørte jeg hesten til stranden hver anden dag og skridtede i 10 minutter i havet. Den var også klar i fuld træning efter ca 3 mdr.!

Spa er dyrt, men er man tro mod planen og kan holde hesten i ro i den første periode med bla. minimalt foder, er det super effektivt. Jjeg har en Equine Medical journal omkring emnet, jeg gerne sender på opfording.
Mvh. Morten

1
0
Svar på denne tråd
 
 Så har vi ...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 16:13

Så har vi været til kontrol, det var både godt og skidt. Godt, fordi der dog var lidt fremgang og skidt, fordi der ikke var fremgang nok.

 

Der er stadig for meget hævelse, så nu skal der mere ro på hesten, så nu hedder den sygefold, men de første par dage dog boksro.

 

Hesten skal nemlig ikke med ud, da min staldejer har købt ny hest, så jeg har noget at ride på Så når der er faldet lidt ro på folden igen, laver vi syge fold.

 

Hesten tager det heldigvis roligt, og er ganske tilfreds med at stå i boksen - bare der er hø nok.

 

Hvor er jeg glad for min søde hest og min lige så søde staldejer.


mvh


Julle




DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider