Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Fodring af krybbebider
Forfatter: 
Dato:  27-07-2014 17:40
Jeg har købt en plag med tendens til krybbebidning. Hun er 1,5 år. Født i Holland. Været over England inden hun kom til Dk. Hun har ved mig gået på døgnfold hele tiden så hvor slemt det er ved jeg ikke men jeg ønsker at forebygge så ønsker at høre nogle af jer med krybbebider heste om hvordan i fodrer da jeg godt ved det kan være mavesår/problemer.

Håber nogle vil give nogle tips.

Hilsen Linda

Kat 3, Kat 2, Kat 1 eller hest, Welsh er BEDST

Avl af Welsh

 

www.stutteri-noerrelide.dk

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang hest
Forfatter: 
Dato:  27-07-2014 17:47

jeg ville fodre den med et plagfoder som er så stivelsesfri som muligt..

 

Brogaarden har feks muligheden for at få lagt en god foderplan for sådanne heste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  27-07-2014 17:58

 

Hold stivelsen på under 10% i foderet, gerne ned på 5% også altid adgang til hø/wrap i boks og på folden, eller græs.

 

Faste vaner og mindst muligt stress, derfor duer store travle rideskoler tit ikke til krybbebidere.

 


Nu med eget ponydyr

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Fodring
Forfatter: 
Dato:  27-07-2014 21:51

Der er fri sdgang til wrap. Vil se hvad jeg kan finde af foder med stivelses indhold under 10%.

 

Hun står i vores egen stald, så her sker ikke så meget hun kan få stress :)

 


Hilsen Linda

Kat 3, Kat 2, Kat 1 eller hest, Welsh er BEDST

Avl af Welsh

 

www.noerrelidestud.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-07-2014 22:34

Kig på Horselux Grow


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Løsdrift
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 08:48

Jeg har for mange år siden haft en krybbebider, hun var delvis genetisk betinget for det, da de linier hendes far stammede fra er kendt for at der er mange krybbebidere/vævere. Hun startede selv da hun skulle have boksro med en kodeledsforvridning.

 

Jeg solge hende efter nogle år, og hos køber forsatte hun med krybbebidning når hun stod på stald, men nogle vintre stod hun i løsdrift med nøjagtigt samme foder og der gjorde hun det ikke!

 

Så udover meget grovfoder er meget udetid vejen frem.

2
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 11:40

 

Iøvrigt et godt indlæg om krybbebidere.

horse-journal.com/article/the- cribbing-controversy-6251

 

Det smitter ikke og er ikke genetisk.


Nu med eget ponydyr

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Arveligt
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 14:49

Jo, der er ingen diskussion om at anlægget er arveligt, om det er temperament eller andet der gør det ved jeg ikke, men det ses massivt hos afkom fra trakehnernes S-linie.

 

Jeg har haft mere end 80 heste og ud af dem har jeg haft én der blev krybbebider, og hun var efter en S-trakehnerhingst. De har alle været fodret ens, håndteret ens, opstaldet under samme forhold, osv.

2
2
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 15:20

 

Og den bakkes op af andet end din egen teori?
Her er der en undersøgelser er siger modsat.
www.heste-nettet.dk/nyheder/10502/

 

Det kan stadig være DEN hest der var let påvirkelig stress mæssigt, i forhold til de andre, den hest der var mere sart i maven - som nogen bare er.

 

Og derfor er det med krybbebidning også vigtigt at tage udgangspunkt i den enkelte hest og skabe de omstændigheder for den der nedbringer adfærden mest.


Nu med eget ponydyr

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 17:15

sørg først og fremmest for så meget udetid som muligt derefter så meget ståfoder hesten gider at spise,

sørg for at hvis hesten skal på boks at fjerne krybbe, andre ting der er lige til at sluge luft af.

hesten skal altid have beskæftigelse i boksen via stråfoder. evt andet.

foder skal have en lavt stivelse indhold. og hvis din hest skal have flere forskellige typer foder så pas på at protein indholdet til sammen ikke bliver for højt.

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Arveligt eller ej?
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 17:48

"Forskerne foreslår dog, at der forskes yderligere i om genetikken kan have indflydelse på om en hest udvikler tendens til krybbebidning, ved at gennemføre flere større studier, hvor man betragter andre gener, end de umiddelbart oplagte kandidater, der var genstand for det pågældende studie."

 

Så kan man jo tolke den her bemærkning som man har lyst til?

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 08:46

Hø hø hø hø

 

MVH Hanne

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-07-2014 14:26

Jeg har haft en hoppe der var krybbebider i mange år (16 år). Jeg fik hende aldrig til at holde helt op. Fodrede hende stivelses og sukkerfrit.

Hun var en velfungerende hest både i ridning, på folden og i stalden.

Det der betød noget for hende var om hun havde stråfoder hele tiden og i rigelige mængder.

 

Pøj pøj med det :-)

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Krybbebider
Forfatter: 
Dato:  30-07-2014 08:39

Jeg har en krybbebider på 7 år (jeg fik hende da hun var 6 - hun har bidt siden hun var 4) - hun blev i januar behandlet for mavesår men krybbebider stadig - dog nedsat.

 

Hun fodres med Horselux Easy og fri wrap hele vinteren - her i sommeren er hun på døgngræs og får stadig Horselux Easy.

 

Derudover har hun mest mulig foldtid - hun er i vinterhalvåret ude fra 7-21. Det er tydeligt at hun bidder mere når hun er inde fordi der er ting at bidde i.

 

Efter hun er behandlet for mavesår er det dog tydeligt at hun ikke længere "stressbider" - nu tager hun tot hø og engang imellem kan man fornemme at hun tænker "hey, jeg kan da lige bgide i den her" og så glemmer hun det de næste 2-3 totter hø.. Men hun kommer aldrig til at stoppe helt..


Trine Bach

Dana Crusador - DV 2007

Safians Gomilla - OL 1998

Godsets Unilla - OL 2004

Rockness - DV 2005

0
0
Svar på denne tråd
 
 fodring
Forfatter: 
Dato:  31-07-2014 17:08

Tak for svarene foreløbig :)

 

Jeanette. Horselux Grow er jeg blevet anbefalet til min Shire plag også, så det kunne være nemt at give hende også :)

 

Jeg prøver lidt frem og tilbage og som sagt ved jeg endnu ikke hvor meget hun gør det da hun har stået på døgnfold her :)

 


Hilsen Linda

Kat 3, Kat 2, Kat 1 eller hest, Welsh er BEDST

Avl af Welsh

 

www.noerrelidestud.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Equsana Balance
Forfatter: 
Dato:  02-08-2014 15:29

Kan se denne kun indeholder 4,1 % stivelse.

 

Kunne den bruges???

 


Hilsen Linda

Kat 3, Kat 2, Kat 1 eller hest, Welsh er BEDST

Avl af Welsh

 

www.noerrelidestud.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 puritan
Forfatter: 
Dato:  03-08-2014 09:49

Mojn

 

Hvad med produkter som Höveler´s Puritan eller Eggersmann´s tilsvarende produkt?

De er helt uden korn og melasse

KH Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-08-2014 09:52

Horselux Grow er bare det bedste ungheste foder vi har på markedet i min optik, afstemt efter danske jordforhold, minimal stivelse/sukker, korrekt sammensat og hestene elskerrrr det

 

Equsana Balance... Mjahhh... Jeg er slet ikke til Equsanas produkter, så mange oplever hud og hovproblemer på deres produkter


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fodring mm
Forfatter: 
Dato:  03-08-2014 22:28

Ud over de gode råd, så vil jeg foreslå en kur med spand Blue hors gastrolar.

 

Jeg har brugt tjørnehøj balance en vinter, ok foder, men syntes de er mere blanke med grow.

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Ungheste sælges

Se min præs

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 stråfoder
Forfatter: 
Dato:  03-08-2014 22:51

jeg havde en gang en vallak der, lidt usædvanligt, krybbebed når han fik wrap (selv i løsdrift), fik han hø krybbebed han ikke. Han blev senere solgt og kan vist nok nu bedre tåle wrappen. Han levede ellers sukker og stivelsesfrit, men wrap duede ikke til ham.


I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

0
0
Svar på denne tråd
 
 min erfaring
Forfatter: 
Dato:  04-08-2014 11:05

min ene hest krybbebed en del da jeg fik ham hjem. Han har nu ikke krybbebidt i ca 1 1/2 år. Han er lige blevet 6.

 

Hans foder består af fri tilgang til TØRT wrap eller hø, jo vådere wrappen er jo mere krybbebider de. Fiberpiller fra nag, roepiller og brogårdens alfa omega lucerne. salvana vit/min.

De går ude så meget som muligt. hele sommeren på døgnfold og vinteren fra ca kl 8/9- 16-17 tiden afhænging af vejret.

De har fri tilgang til græs om sommeren og vinteren frøgræa eller tørt wrap.

Lægger gerne en balle godt halm ud på folden om sommeren som de af og til går og nipper i.

 

mvh trine


Mine vidunderlige heste:
Maddox Robin+Lillelunds Dylan+Kidos Josefine
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider