Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Vil mine heste kede sig?
Forfatter: 
Dato:  19-07-2014 16:14

Jeg har tre danske varmblods, to hopper og en vallak på henholdsvis 9, 10 og 26 år. Tidligere startede jeg jævnligt dressurstævner, hestene blev redet 5-6 gange om ugen. Nu er jeg blevet mor og får derfor ikke tid til at ride lige p.t. Mit spørgsmål til jer er så, om I tror, mine heste vil komme til at kede sig, når de ikke længere bliver redet?

De går i løsdrift, står på halm, har hø/wrap eller græs til rådighed ihvertfald 12 timer i døgnet (har prøvet at have det frit tilgængeligt, men det blev de for tykke af). De har en stor fold på ca 2 tønder land,som dog er græsset godt ned, men med buske og træer, som de kan tygge i.

De opholder sig roligt det meste af døgnet, men har på det sidste taget nogle gevaldige løbeture i fuld galop (de to unge) i 5-10 min. om aftenen.

Jeg strigler/renser hove og nusser med dem 5-10 min. hver hver dag,mere bliver det ikke til lige p.t.

De er langsomt blevet redet mindre og mindre i takt med min graviditet, så de står ikke stille fra den ene dag til den anden. Tror I, de vil komme til at kede sig, når de ikke længere kommer ud og ride osv.? Eller kan de sagtens bare underholde sig selv indtil jeg har tid og overskud igen, som jo godt først kan være om et års tid?

Et andet spørgsmål:

Hoppen er gammel og mæt af dage og bliver snart aflivet. Er det for lidt at have en flok på kun to heste?

Glæder mig til at høre jeres meninger:-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  19-07-2014 16:50

 

Heste keder sig ikke - det er noget vi mennesker mener og hiver vores følelser over på dem ;)

 

De fleste heste har det glimerende med at bare spise græs og intet andet lave, end det de egentligt fra starten af gjorde inden vi blandede os.

 

Nogle heste duer ikke til det hvis de fx er store vanedyr, så bryder man vanerne ved ikke og lave noget. Ligesom nogle har brug for at få aktiveret øverste etage - men som ikke nødvendigvis behøver være en dressur en time 4 gange om ugen, det kan også være tricks, gå tur - et eller andet så øverste etage kommer igang.

 

To heste er en fin flok og have, bare pas på de ikke får udviklet seperationsangst.

 

Jeg læste iøvrigt denne her artikel forleden, som jeg egentligt fandt ganske spændende da folk altid er noget så bekymrede hvis hestene ikke leger vildt og voldsomt men bare hele dagen glor.

www.horseandtraining.dk/ artikel_legstress.htm

Iøvrigt vdr. grovfoder kunne det evt. ryge i slowfeeder - så det holder længere og maven holdes igang ;)


Nu med eget ponydyr

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Aftenfræs
Forfatter: 
Dato:  19-07-2014 19:02

Det er meget almindeligt at heste (kvæg også) tager en omgang aftenfræs.


Mvh. Sanne

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  20-07-2014 09:12

ok, tak for svar. Ville dog gerne høre nogle flere meninger...

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-07-2014 10:04

tror nok dine heste skal acceptere det.
Jeg var selv meget bange for hvordan min DV hoppe ville reagerer da hun blev erklæret uanvendelig..
Hun blev redet på LA niveau 4 gange om ugen og hyggedressur 1 -2 gange om ugen.
Hun var en aktiv hest på mange måde og skulle aktiveres. Men hun gik fra aktiv dressurhest til "foldbums" fra den ene dag til den anden og har affundet sig 100% med det. Hun kommer ud på turer engang imellem, men det er 1 gang om måneden i snit.
Og ja nu går hun altså bare på marken og bliver tyk.
Nogle dage kan hun godt blive lidt ked af det når jeg tager den nye ud, men det er sjældent.

Mine går så 4 sammen, men om de så kun vasr to ville hun tage det så pænt.

Jeg troede seriøst ikke på hun kunne trives som foldhest, men hun tager og tog det så pænt!

så hvorfor skulle dine to ikke kunne?


Mvh Kathrine

www.facebook.com/kathrineoghopperne

Med to smukke stjerner på himlen og tre dejlige i stalden

 

Sov godt

Dinna 1983 - 12/12/13

Rainbow 28/01/01 - 17/03/14

1
0
Svar på denne tråd
 
 foldbums:-)
Forfatter: 
Dato:  20-07-2014 10:31

Ok Kathrine, håber mine får det ligesom din hoppe. Tak for din kommentar:-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-07-2014 13:41

Husk nu på hvad hestene er født til... De er sgu lidt primitive og det gælder egentlig bare om at spise og formere sig, altså simpel overlevelse. At der så på et tidspunkt kom nogle "aber" og synes at man nu skulle ride på dem, det er jo ikke noget de har valgt.

 

Mine egne (8 ialt) er ret ligeglad med om de bliver redet. Der er pt kun en i fuld ridning, jeg tror da eneste tidspunkt hvor hun keder sig lidt er når hun står i boksen om vinteren (står på ridecenter, så,det er lidt flere bokstimer end der hjemme).

 

Mine bliver hverken striglet, motioneret eller på anden måde aktiveret hver dag. De får dækket deres basale behov for fri motion dvs fold, foder/strå og så får de et godnat kys når jeg putter om vinteren. Om sommeren på døgnfold virker de faktisk ret ligeglade med mig, de ligner mest nogen der bare helst vil sove, æde og hygge med resten af flokken hele dagen...


Sælges:

DV plage/føl, både hopper og hingste. Efter Laurino, Boney M, Sunny Boy og Zack... se præs.

3
0
Svar på denne tråd
 
 fint med to heste
Forfatter: 
Dato:  20-07-2014 16:18

Min hest går sammen med en anden hest, de er kun de to, siden de blev flyttet fra en flok på 4 for ca 3 mdr siden.De har knyttet et meget stærkt bånd til hinanden, og rider ofte ture sammen.Ret hurtigt blev de redet på tur alene.Den anden blev lukket på græs, så den var optaget af det.Begge løb noget rundt og kaldte på anden i nogle minutter, indtil de faldt til ro og græssede .Nu har de vænnet sig til og gå alene, ved sikkert den anden kommer hjem igen.

Når din gl hoppe ikke er der mere, kan du træne de to andre i og være adskilt, ved og på skift trække en lille tur med dem, og på sigt se om de kan stå alene.(Mon ikke farmand kan kigge efter den lille imens ?)Hvis det er for stressende at stå alene, må du jo have en selvskabshest/pony eller en opstalder.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har kun..
Forfatter: 
Dato:  21-07-2014 10:27

to heste, som står hjemme.. Så de er kun de to og de er meget glade for hinanden..

 

De ved dog at når de skilles, så mødes de igen inden for få timer..

 

Efter få minutters kalden, falder den efterladte hest ned og spiser hø..

 

Mine heste har i en længere periode primært gået til pynt og de har været rigtig gode til dem, at de rides er VORES behov ikke DERES.. Mine trives fint med at gå på folden og fede den, få foder og blive striglet..

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  21-07-2014 20:35

Tak for jeres svar. Det lyder som om, jeg med god samvittighed kan lade dem gå og hygge sig for sig selv, også kun som en flok på to.

2
0
Svar på denne tråd
 
 forstår dig godt
Forfatter: 
Dato:  21-07-2014 21:28

jeg havde en periode hvor mine to ikke lavede noget som helst, gik bare i løsdrift og drev den af. Jeg havde frygtelig dårlig samvittighed som åh jeg svigter dem, de keder sig, de bliver frustrerede mm. Men jeg må indrømme den eneste der ikke havde det godt med det var mig

 

De tog sig nogle ordentlige løbeture engang imellem, lå og solede sig, spiste, sov, og bare hyggede sig.

 

Jeg tror, at også dine heste synes det er helt dejligt hesteliv.

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 At de racer
Forfatter: 
Dato:  22-07-2014 21:32

en tur hver aften er meget normalt.... Vi ser det i hvert fald tydeligt ved føl.... Der er bestemte legetimer sådan lidt midt på aftenen, inden sengetid :-D

Og det genteger sig dag efter dag....

Så mon ikke bare dine hestes løbeture er tilbage til føl-lege-tid :-)

 

Og nej, jeg tror ikke på at de kommer til at kede sig ved ikke at blive brugt.... De har hinaden og det er det vigtigste... De er faktisk ret ligeglade med os og helt sikkert meget ligeglade med om de ikke bliver redet....

 

Dermed ikke sagt at de ikke fnder tryghed og nyder at blive nusset og redet af os.... Men det er ikke fordi de savner det når det ikke sker....


 

Zamangah

 

 

Wrap sælges; minibig-baller i god kvalitet. Sælges både stykvis og flere af gangen. Afhentes, 350 kr. stk.

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider