Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Astma og tyk, halm eller mavesår?
Forfatter: 
Dato:  14-07-2014 21:02

 

Jeg har en 13 årig vallak der har fået konstateret astmatisk bronkitis i februar i år. Jeg er ved at køre totalt sur i hele tiden dyrere og mere besværlige løsninger. Jeg vil rigtig gerne høre andres erfaringer, gode som dårlige.

 

Han har fået først en kur med slimløsende, muskel afslappende og astmamaske. Han stod i forvejen i løsdrift, på træpiller og fik wrap, og halm udendørs i net. Nu her i sommerperioden har jeg fjernet træpillerne fra stalden. Han får mucolyt fra hippolyt til luftvejene. Er lige nu igang med akupunktur behandling og er samtidig begyndt at ryste halmen op og lægge den i blød, efter anbefaling fra dyrlægen. Faktisk har jeg også lagt wrappen i blød. Alt halm og wrap er fjernet fra stalden nu. Men hold nu op det er besværligt at skulle ordne alt stråfoderet på den måde - og til vinter bliver det da først helt umuligt tænker jeg. Jeg har ikke kunnet google mig frem til noget brugtbart ang. skyllet halm eller ham lagt i blød. Nogen der har gjort det?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sikken en omgang!
Forfatter: 
Dato:  14-07-2014 21:37

Hvad står han på i boksen? Han han heller ikke stå på træpiller?

Puha, jeg kan godt forstå, at du er træt af det vandpjaskeri

 

Mine umiddelbare tanker: hønet i en blå tønde eller en sort murebalje. De gør det lettere at fylde wrap i og lade det ligge i blød.

 

Som bund i boksen er der måske en fidus i at se på gummimåtter? Det skal jo kun dække den del af boksen, som hesten ligger i, da den bør finde ud af at tisse og gøde i den del, hvor du nu har bund/madras. Så er der alt andet lige mindre strøelse, som kan genere ham (selvom det er svært at fratage sin hest en tyk halmbund).


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-07-2014 22:42

Vi har en astma-hest.. Den står på tørv/hamp bund og får hø og halm ved siden af.. Vi har købt nogle mure-baljer, boret huller i bunden af dem, så propper vi hø/halm i og vander det.. Vandet siver langsomt ud af hullerne og når de skal til og ind, stikker vi baljen ind til den.. I det hjørne baljen står, har vi ikke lavet bund, hvis der skulle piple en lille smule overskydende vand ud.. Om vinteren har vi flere baljer vi skifter med, så den får sit hø/halm ad flere omgange, så den altid har noget og pille i...

 

Vi prøvede i starten med vandet hønet, men synes det gik for meget ud over bunden, fordi der løb meget overskydende vand ud, der fungerer det andet bedre... ;-) Bare husk at ryste godt op i både hø og halm inden det bliver vandet...

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hønet og træpiller
Forfatter: 
Dato:  19-07-2014 20:37

 

Så snart det begynder at blive koldt står han på træpiller i løsdriften, foran løsdriften er der halvtag med stampet grus som underlag. Dyrlægen mente ikke der var bedre strøelse, spånerne skulle være værre. Men det kan være at hamp eller tørv er bedre.

 

Halmen bliver rystet op over et stort stålnet så smulder kan falde fra, derefter putter vi det i net og vander det. Jeg har købt en del net, så hænger dem op til afdrypning inden hesten får det, så der er ikke problem med vand hos hestene. Men tænker at så snart frosten kommer fryser det jo bare. Ja det bliver selvfølgelig heller ikke rart at røre ved vandet så snart det bliver køligere.

 

Jeg er stadig i tvivl om hvor længe det skal lægge i blød, så overvejer at høre en foderkonsulent, de må vide noget om det.

 

Tak for ideerne. Jeg håber at kunne konkludere noget i løbet af de næste par uger. Det har været noget op og ned.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er ikke nemt
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 10:39

at have allergi hest desværre. Du skriver han er tyk, tror du ikke det kan hjælpe hesten hvis den taber sig? Fedtdepoterne virker jo inflamatoriske. Måske nogen af symptomerne forsvinder ved vægttab og reduceret sukkerindtag. Det har jeg set i mange tilfælde både hos dyr og mennesker


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

Hit aktiv stald i Herlev. Ledige staldpladser fra marts/april

0
0
Svar på denne tråd
 
 tabe sig
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 21:19

 

Jeg kunne sagtens forestille mig det kunne hjælpe hvis han tabte sig. Problemet er bare at få ham til at tabe sig. Det sidste års tid har han haft lange pauser fra motion, først pga. en revne i griffelbenet, der tog lidt længere end forventet, og lige da det var OK startede hosten. Han kommer ikke på græs, får 3 kilo wrap (3,6% sukker) og halm i slowfeedernet, for at have noget til maven. Derudover hippolyt's equigard og glucogard. Jeg ved at motion er nøglen her, så vi har tænkt at indrette folden så der kommer nogle naturlige ekstra km. foldvandring. Er begyndt at tage ham nogle små ture i longen de dage vi ikke har mulighed for at ride tur ( ingen ridebane og kun 2 heste ) bare for lige at få pulsen op, og lungerne i brug - anbafaling fra dyrlægen.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 På 7 år....!
Forfatter: 
Dato:  28-07-2014 22:17

På 7 år er vi på vandpjask;D

min kan slet ikke tåle halm...! Hvis han får,bruger jeg de småmaskede hønet ( afvejet hvad han skal havde i kg i forhold til foderplan ) og ligger dem i blød i en murbalje. Det sviner ikk så meget som når det er løst - og de er lige til at hænge op. Dette gælder også wrap.det skyller jeg dog ikk pga støv - men for sæt vaske sukker ud....

jeg bruger kun 2.slet wrap - det er ofte lidt fugtigere og han kan få flere kg. Herved behøver han ikk halm!( og jeg slipper for vandpjask!)

når min har det slemt får han ventipulmin. Ellers klare han sig på sekreta Pro max - det er super!

 

mvh

rikke

0
0
Svar på denne tråd
 
 sygdom
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 11:40

Jeg har selv stået i den situation med en masse besvær med alt, da min hest fik konstateret astmatisk bronkitis. Hun fik rigtig meget forskelligt medicin, og jeg skulle gøre alt for at hun ikke fik støv. Virkelig hårdt arbejde, og umuligt at gøre totalt støvfrit.

Til sidst fik vi lavet en blodprøve på hende, og det viste sig at hun havde fået 5 former for allergi. Det eneste der er hjulpet her har været en vaccine, man selv skal give hesten engang i mellem. Den har fungeret super godt på min hest, og hun hoster ca. kun engang hver 4-5, mest når man skifter vaccine, da der er 3 flasker med forskellige grader.

Men en virkelig dyr sag.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Secreta pro max
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 17:06

 

Jeg har bestilt kombucha teen. Har lige fået en starter kultur med posten og skal igang med at lave teen. Har læst meget godt om den så tænkte at det var forsøget værd. Jeg vil prøve at drøfte den mulighed med dyrlægen næste gang.

 

Jeg havde faktisk tænkt på at skifte moculyt ud med Secreta pro max, så godt at høre det virker.

 

Tak for svar.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg gav op - og det virkede
Forfatter: 
Dato:  06-08-2014 12:19

Hej,

 

For 3 år siden fik min hoppe konstateret kronisk allergisk bronchitis. Dyrlægen var 90 % sikker på, at det var en støv allergi - og frarådede test + vaccination, da han mente, at risikoen for hele tiden at udvikle allergi mod noget nyt var stor. Og det ville blive alt alt for dyrt.

Så løsningen var i første omgang at sørge for en stald med en masse frisk luft, vande foderet, undgå at strigle andre heste og feje når hun var i stalden og mest mulig foldtid.

Den med at en allergi hest udvikler flere allergier kom til at holde:

Hun blev flyttet fra den rideskole hun stod på, til et sted hvor alle betingelser blev opfyldt. Hendes bronkitis svingede lidt - men aldrig så slemt, at hun ikke kunne rides. Men så fik hun sommereksem. Altså endnu en allergi. Hun fik eksemdækken på - men skulle jo gå ude mest muligt på grund af bronkitisen (som i øvrigt var nogenlunde lige slem sommer og vinter). Så hun var moderat plaget - indtil at en regnfuld sensommer i kombination med dækkenet gav en hudbetændelse - i svær grad. Så var hun meget plaget - og jeg overvejede at få hende aflivet, da det tydeligt var meget smertefuldt og prognoosen var, at det ville blive svært at slippe af med, da hun jo skulle gå med dækkenet. Hun fik dog en chance mere, da et skud binyrebarkhormon og en masse penicillin så ud til at virke.

Med til historien hører også at jeg har brugt mindre formuer på secreta pro og andre tilskud, mange timer på at koge kombucha te og en masse tid på at researche på, hvad der kunne hjælpe min stakkels hest. Uden at hun fik det bedre - men heldigvis heller ikke værre.

 

Så gjorde forskellige omstændigheder, at jeg lånte hende ud - og hun flyttede 120 km vest på - med en masse formaninger om, hvad hun kunne tåle og ikke tåle. Og sørme om ikke bronkitis symptomerne forsvandt.

I følge låner var der kun ganske få tegn den første uge - og ellers ingenting. Så jeg var jo glad.

 

Efter et halvt år kom damen hjem igen - låner kunne desværre ikke have hende mere - og jeg var lidt på den, for de omstændigheder, der havde ført til udlånet var stadig gældende; - jeg havde simpelthen ikke ressourcerne til at have sådan en besværlig hest. Da hun kom hjem vendte symptomerne øjeblikkeligt tilbage (hun raller under opvarmning).

Jeg ville ikke sende hende et andet sted hen - men jeg ville heller ikke umiddelbart aflive hende, for hvis jeg nogensinde skulle have en anden hest - skulle det faktisk helst være sådan en som hende. Så enden blev at hun indlogeret på den oprindelige rideskole, uden nogen særlige hensyn til hendes bronkitis - ud over at hun fik en plads ved døren - ingen anti bronkitis midler overhovedet - men til gengæld står hun inde om natten her i sommermånederne - og går med eksemdækken p.gr.af mitteallergien. Og status er faktisk det samme som da jeg tog alle mulige hensyn og brugte formuer og oceaner af tid på problemet. Jeg synes endda, at kunne mærke lidt bedring - men det kan sagtens skyldes, at jeg ikke er så fokuseret på problemet.

 

Og nu kan man så spørge sig selv, om hvorfor jeg skriver hele denne smøre... Under hele forløbet har jeg talt med en del forskellige dyrlæger - og de har sådan set alle været enige om, hvad jeg kunne gøre og ikke gøre. Alle har også erkendt, at man ved meget lidt om heste og allergi; - jeg har klamret mig til de strå, der var og forsøgt at gøre alt, hvad der stod i min magt for at hjælpe hesten - uden andet positivt resultat end at tilstanden ikke blev værre.

Jeg løber nok en kæmpe risiko ved at lade min hest leve et "normalt" liv - med 6 - 8 timer på fold om dagen, - boks på en befærdet staldgang, halm, wrap, foder uden vand, masser af ridning i ridehal, og så videre og så videre. Indtil videre uden nogen negative effekter. Det hører også med til historien at hun - fordi hun ikke går fuldtid på græs - er slank og veltrænet og i super form - i modsætning til de forrige somre, hvor hun blev temlig rund af udelivet.

 

Det jeg vil sige med denne lange historie er, at hvis jeg nogensinde kommer til at stå i en situation igen, hvor dagligdagen bliver så besværlig at det ikke hænger sammen - vil jeg nok forsøge at ændre hestens miljø i en grad, der virker overkommelig - men ellers vil jeg sige, at hesten skal kunne klare de vilkår, der er for en ridehest i dag. Og hvis den ikke kan det, skal den aflives. Fordi det gør ikke ondt at være død. Og det skal ikke være stressende at have hest.

 

Jeg håber for dig, at du finder en løsning, du kan leve med - og at din hest vil trives - men tænk over, at man risikerer at komme derud, hvor det ikke er rimeligt overfor en selv længere.

 

Venlig hilsen

Eva

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider