Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Ringe stråle hjælp??
Forfatter: 
Dato:  11-06-2014 18:14

Hej nu har jeg bøvlet med denne hov i lige omkring 1 år.
Jeg kan ikke få skidtet til at "hele" alle hestens andre hove har flotte hele og sunde hove men denne her vil bare intet.

 

Jeg har prøvet forskellige ting men intet af det hjælper

 

Jeg ved ikke om I kan se det på billedet men hullet ned i strålen er ret dyb og så sprækker den et godt stykke op i ballen.

 

Er der nogen der har gode råd til sådan en stråle der intet vil lystre?

Jeg har spurgt smeden som ikke kan se at det er problem når hun ikke har ondt eller ømmer sig på sten.. (Jeg skiftede gerne smed men der er ikke andre end ham her på mim egn og dem fra Århus og Randers gider ikke køre herud for 1 hest)

 

Billede

 

 

Billede

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 bum bum
Forfatter: 
Dato:  11-06-2014 20:30

Har du prøvet trust buster, det er en lille flaske med noget lilla væske.

 

Jeg har brugt det, og syntes det er, det eneste der virker.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 lllllllllll
Forfatter: 
Dato:  11-06-2014 21:46

Er det ikke til behandling af sur stråle? Og så vil jeg i øvrigt gerne have forslag på lovlige produkter man kan købe i Danmark.


Min smed siger hun ikke har sur stråle men jeg har trods det behandlet hende gentagne gange med midler mod sur ståle og forebyggende fordi det blev værrer og værrer og nu er det gået i hold med at blive værrer men det heler heller ikke.

 

Der er ikke noget blødt eller stråle i forrådnelse. Der er ingen lugt eller andet end at det ikke heler op.

 

Jeg har selvfølgelig hele tiden haft stor fokus på den næsten klinisk rene og tørre boks, korrekt afpasset fodring osv osv men nu går hun jo på døgngræs, så burde der ikke være alverden til at lave rav i den.

 

Mener I at hun stadig har sur stråle? Jeg ved jo snart ikke hvad jeg skal tro for hoven har ikke symptomerne andet at den ikke "heler".

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror, ....
Forfatter: 
Dato:  11-06-2014 23:47

.... det skyldes at den på et tidspunkt har trådt på en skarp sten. Men det undrer mig lidt, at smeden ikke har skåret alle de "flapper" af.

 

Det er min erfaring, at de der flapper nemmere opstår i perioder, hvor foldene skiftevis er våde og tørre.

 

Så jeg synes næsten at du skulle spørge in smed næste gang, om ikke han kan trimme strålen lidt mere på den hov.

 


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

Design for Pets

Hundetilbehør & Katteartikler

med fokus på lækkert design og høj kvalitet

0
0
Svar på denne tråd
 
 KERATEX
Forfatter: 
Dato:  12-06-2014 13:24

Keratex Frog Power Cleanser hvis hesten har sur stråle,

Keratex Hoof Gel og/eller Hoof Hardener for at styrke hoven.

 

Du kan se disse fantastiske produkter på:

www.rigtig-rideudstyrsbutik.dk

under Ridekatalog, side 240

 

Venlig hilsen og held og lykke med det!

 

Ipo

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  12-06-2014 22:32

Hesten HAR sur stråle. Strålekløft betyder altid sur stråle.

 

Den sure stråle tør jeg tilmed vædde med kommer sig af høje hæle. Med høje hele bliver strålen ikke stimuleret tilstrækkeligt, og kløfter dannes lettere - blodgennemstrømningen mindskes tilmed.


Bissen

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med Bissen
Forfatter: 
Dato:  12-06-2014 23:21

..den har alt for høje dragter og de er nok noget underløbne (svært at se med den vinkel), så blodforsyningen til strålen er for dårlig, fordi den stimuleres for lidt.
SÅ, beskæringen skal ændres.....

 


 

Opstaldning Sorø;gode og sikre forhold.

Working Equitation bane, ridehus og masser af terræn.

3
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-06-2014 11:21

Sur stråle.... Cavalor Dry Feet sprayes ind i strålen, og så et stykke vat gennemvædet i det proppes ind, gentag hver 2-3 dag... Det virker hver gang... Som de andre nævner, ser det ud til at den kunne bruge en anden type beskæring :)

 

Hvor er du henne i landet?


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 llllllllllllll
Forfatter: 
Dato:  13-06-2014 15:39

Der er bestilt smed til om en uge. Det er 6 uger siden hun sidst har fået ordnet hove, så det er på høje tid.


Jeg tror i øvrigt det er vinklen der får dragterne til at se underløbne ud, de er taget sådan ret skråt

Jeg kan simpelthen bare ikke begribe hvorfor min smed så ikke ser problemet.

 

Jeg tror ikke at min hest har sur stråle i "udbrud" da hun er behandlet med div. vidundermidler mod surstråle gentagne gange.(hvorfor I gerne må holde med at foreslå surstråle behandlinger da jeg har et større lager af forskellige vidunder midler)

 

Jeg tror som en også er inde på at problemet er at hun ikke danner ny stråle måske som der skrives pga forkert beskæring og deraf dårlig blodtilførsel.

 

Dette forværres selvfølgelig også fordi hun er øm i strålen og derfor nok kompenserer ved at ligge vægten på forfoden og derfor slider dragten mindre.

 

Tidligere (for ca 2 år siden) havde jeg en barfodstrimmer som jeg bare var SÅ glad for og jeg trimmede selv hove hver 3 uge som vedligehold, så der var aldrig høje dragter men så flyttede hun desværre og jeg fik dårlig ryg og lod den lokale beslagsmed klare beskæringen hver 6 uge.

 

Det er første gang i hele mit hesteejer liv at jeg har en hest med sur stråle, så jeg forlader mig meget på smedens vurderinger som jo trods alt har en uddannelse indenfor hove men jeg kan godt se at det ikke hænger sammen det her da det er mig selv der er kommet frem til diagnosen sur stråle, da smeden har afvist dette.

 

Jeg vil straks gå i gang med at vedligeholde beskæringen mellem smedens besøg, så må han jo blive sur hvis han synes det er forkert af mig.

 

Men stadigvæk findes der så ikke et eller andet jeg evt kan fodre med eller hvad man nu gør som kan speede helingen op?

 

Hun har generelt temmelig dårlig hovkvalitet, så hun får equiforce foot som tilskud til foderet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hjælp fra mig til dig
Forfatter: 
Dato:  13-06-2014 18:56

Hej TS

 

Du lyder til at være åben for input og jeg vil gerne give mit besyv med.

 

Jeg er helt enige med de to ovenstående indlæg, der påpeger infektion i midtstrålefuren (= sur stråle) og deraf følgende høje hæle og dragter pga. ømhed i den bagerste del af hoven, når hesten sætter hoven til jorden i landingen. Hun beskytter så at sige sig selv med høje hæle, fordi hun er øm.. En ond cirkel er i gang..

 

Og rigtig nok - nedsat stimulering af strålen betyder

nedsat blodforsyning til selv samme og dermed nedsat vækst af strålen samt mangelfuld udvikling af den elastiske ballepude, som ligger inde i hoven over strålen. Dette medfører en forsnævring af hoven bagtil og ses bl.a. på ballernes hårgrænse - denne tegner mere et V end en horisontal linje tydende på forsnævret hov og atrofieret (skrumpet) stråle. Med andre ord: Din hests støddæmper i denne hov er defekt!

 

Det er svært at se på billederne, men jeg vil bestemt tro, at hendes stråle "svæver" over jorden - altså at der ikke er kontakt ml. stråle og mark, når hun har hoven i jorden - du har altså et hulrum her - og det skal du have fyldt ud! Jeg skal nok fortælle dig hvordan

 

Hvis du ser hendes hov i nedslaget i skridt (set fra siden), så lander hun formentlig fladt eller med tendens til tå-landing frem for at lande hæl først, som er det naturlige for en velfungerende hov. Og netop hæl først landingen er nøglen til en velfungerende hov og selvsagt også stråle! Så det må være dit mål!

 

Det er ligesom en mangetrins-raket, men vi lægger ud med to afgørende:

 

1: Du skal selvsagt have bugt på infektionen i midtstrålefuren OG 2: Du skal sideløbende med behandling have stimuleret strålen!

 

Det utrolig er nemlig, at din hest heler sig selv indefra.. Og det gør hun ved at bygge strålen op - INDEFRA. Det er sådan strålen fungerer og vokser og slides. Altså skal du have hende til at stimulere strålen, så blodomløbet kommer i spil igen og du får en sund cellevækst i strålen - det lyder da meget simpelt

 

Og hvordan gør du så det - når hun nu tydeligvis aflaster den bagerste del af hoven?

 

Det duer IKKE at trimme/beskære hende "korrekt", hvor du trækker hælene tilbage og ned (til bredeste punkt af strålen) i et hug, da hun i så fald vil blive øm - garanteret! Du kan ikke "tvinge" hende ned på en øm hæl! I så fald vil hun helt sikkert lande tå-først - og du får IKKE brudt den onde cirkel. Tværtimod starter du ned af den vej, der typisk ender med hovsenebenssyndrom, ondt i den dybe bøjesene etc. etc. ? Tå-først landing er et no go!

 

I stedet skal du tænke i at gøre det behageligt for at hende at lande på hælen - den naturlige måde at lande på

 

Det gør du ved at stoppe infektionen og samtidig beskytter du hende med boots med såleindlæg med ekstra strålestimulering, så du giver hende noget behageligt at lande på.

 

For at begynde med behandlingen først: Du kan vælge at bruge kræftfremkaldende, vævsirriterende og - ødelæggende produkter: Trust Buster (formaldehyd) - nu forbudt i DK eller denne her violette spray med triclosan. Ligeledes undgå brintoverilte og iod pga. vævsirritationen - du ønsker ikke at lave mere ravege i den strålefure end højst nødvendigt og da slet ikke en masse ødelagt væv, som forrådnelsesorganimerne elsker at smæske sig i! Mit bedste råd: Hold din hest langt fra dette og ikke mindst dig selv

 

Så.. jeg vil anbefalde, du vælger at bekæmpe bakterierne og svampene ved at gøre tilværelsen sur for dem - i bogstaveligste forstand. Produkter, der sænker pH (ammoniak = @!#$ er basisk) fx æblecidereddike, Optima, vaginalsæbe. Hvis du så efterfølgende udtørre området med fx NT Dry, så hæmmer du de patogene organismers vækst og fremmer de gode - og det er dét, du ønsker!

 

Men allerførst skal du i gang med hygpig rengøring med godt gammeldags knofedt - en mild rensende sæbe (gerne intimsæben) og en stiv børste med hår lange nok til at nå i dybden - evt en opvaskebørste! Og så skrubber og gnubber du til den store guld medalje! Dette er nemlig også med til at stimulere blodgennemstrømningen i strålen. Tør derefter hoven og strålen grundigt med klude lavet at en gammel bomulds T-shirt - sørg for at komme helt ned i furen ved at vikle lidt stof om hovrenserne og trække hovrenserne gennem furen, til det stof, der kommer igennem ikke længere er beskidt. Og så kan du give hende en god gang NT Dry eller Field Paste fra Red Horse- mulighederne er mange. Gør dette en gang om dagen eller hyppigere i begyndelsen.

 

Hvis du har en virkelig persisterende infektion, kan man overveje topikal antibiotikabehandling - du skal have din dyrlæge ind over (en tube mod yverbetændelse til køer kan gøre underværker...). Men igen - vi skal ikke øse og pøse rundt om os med antibiotika..

 

Rengøring > optørring > dit produkt, der forlænger effekten af din behandling og så til den altafgørende stimulering af strålen:

 

Boots med indlæg: Dette er en jungle og jeg ved ikke om, du har erfaring med disse. En ret "taknemmelig" boot er den fra Equine Fusion. Men det er jo en helt tråd for sig selv - læg evt. ud med at købe nogle brugte, så du kan prøve det af og finde dem, der passer hende.

 

Sålindlægget kan du købe, men du kan også sagtens lave det selv: Fx en filtsål (du kan lave dem selv af et gammelt western-filtunderlag!) og så en ekstra kile i strålens form limet på sålen, hvor strålen kommer i kontakt med sålen. Altså får du fyldt det føromtalte hulrum ml. stråle og mark ud - og hesten får hjælp til at lade strålen fungerer normalt og netop turde lande på hæl først i nedslaget. Hun får på denne måde stimuleret strålen og du vil i løbet at ret kort tid se - selvfølgelig afhængigt at graden af stimulering - at strålen "rejser sig" og breder sig ud og hendes V-formede baller bliver mere horisontale samtidig med at strålekløften forsvinder og efterlader en midtfurer, der i sin smukkeste form minder om et let aftryk af en tommeltot? Absolut ikke en "buttcrack heel" som din har tendens til..

 

Billederne herunder viser først et billede af en hov meget mangen til din hoppes - her ses tydeligt, at strålen "svæver" - altså ingen kontakt ml. stråle og underlag.

 

Billede

Så en stribe billeder med sur stråle - både i sidefurerne og i midtstrålefuren - billedet med de grønne pile ligner til forveksling dine billeder..

 

Billede

Her en dejlig "buttcrack heel"

Billede

Og så et par enkelte billeder af en velfungenden hov med fin stråle - med en midtstrålefure, der minder om et aftryk af en tommeltot. Dette er baghove, så er utakmemmeligt at sammenligne med en forhov - I know. Men bare for at give dig en idé.

Billede

Billede

Og her følger et af filtsålen - nem selv at lave

Billede

 

Som sagt - en mangetrins-raket.. Stimulering af strålen er alfa og omega! Hellere 1000 hæl først landinger end 10.000 tå først.. Der er mange flere fif - nu har du fået lidt at gå i gang med

 

Ærgerligt at din trimmer flyttede.. andet kan jeg ikke sige. Hvor i landet bor du?

 

Mange hilsener, Marianne. Dyrlæge med stor interesse i hove og barfodstrim

 

25
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-06-2014 22:16

Marianne: Du aner ikke hvor meget det varmer mit hjerte at læse fra en dyrlæge der går op i hovene OG barfod

 

Jeg har Equine Fusion Ultimate til min unghest, de er guld værd

 

Hans forhove er meget langsomme om at hærde i sålen, min australske trimmer siger de forbedres, men det går meget langsomt, og efter vi er flyttet til nyt sted hvor vi rider meget på grusveje og decideret stenstier, er han blevet lidt for øm... Billederne er fra han begyndte på Equiforce Foot tilskud for ca 10 uger siden...

Billede

 

Billede

 

Og idag prøvede jeg hans boots for første gang, sikke en succes.. Nu lander han hæl først og trasker bare derudaf på stierne, endda i trav uden at trække mod græsset

 

Så vil bare sige til TS, boots vil være optimalt til din hest


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

2
1
Svar på denne tråd
 
 WUUUHUUUU
Forfatter: 
Dato:  13-06-2014 22:41

MEGA FEDT MARIANNE!!!!!!!

 

Jeg er så glad nu!!! Du har virkelig fået ramt hovedet på sømmet der jeg kan bare mærke at det er så rigtigt og det falder helt på plads i mit hoved nu TUSIND TAK! SÅ lækkert med en fagperson der kan og vil hjælpe her (men også frustrende at både dyrlæge og smed har tilset hoven uden at kunne hjælpe. Jeg er så glad for jeg var ved at blive lidt desperat)

 

Jeg har alt det du nævner som skal til i mit arsenal, jeg har bare ikke brugt dem helt rigtigt!

 

Jeg har boots og nye indlæg til disse. Sålen er nemlig svævende som du skriver og kommer ikke i kontakt med underlaget, hvorfor jeg faktisk også har brugt boots for at få noget tryk op på sålen når jeg rider men jeg må jo bare ride endnu mere og evt lade dem side på hoven i en periode folden nu hvor det er så tørt.

Mine boots er gennemprøvede da jeg har brugt dem i årevis når vi skal på lange stenede ture og skarver ikke det fjerneste (heller ikke i regn og mudder når man har glemt at tage dem og først opdager det 24 timer senere)

 

Min hest venstre forhov er helt perfekt (det er baghovene i øvrigt også), så jeg ved godt hvordan det bør se ud men TUSIND tak for billederne!

 

Juble!

8
0
Svar på denne tråd
 
 Hove123
Forfatter: 
Dato:  14-06-2014 17:37

Jeg har to barfods heste, og min barfods trimmr hun har givet mig det forslag at bruge æble eddikecider som du kan købe hos matas.

Det er det eneste jeg bruger til mine heste, og de har aldrig sure hove Jeg sprøjter en gang om ugen, og det har holdt deres hove fine og sunde.

Dette er kun et forslag.

Du skal i starten sprøjte en 4-5 dage i træk elle mere, du vil kunne se og lugte når det virker.

 

Håber du finder en løsning.

 

Billede

 

Min den stores hove ser sådan ud lige nu, og jeg bruger ingen former for olier og snask. Har desvære ikke et af strålen, men jeg vil da gerne tage et til dig hvis du vil se dem ved strålen. æble eddikecider er alt jeg bruger.


 

 

* Hilsen Kristina.*

 * Dyrkærgårds Riverdance *

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kommentarer til ovenstående
Forfatter: 
Dato:  14-06-2014 22:40

Først til TS:

Jeg er glad for at kunne hjælpe! Dette er en stor passion for mig og jeg deler gerne ud - til dem, der vil og kan tage imod

 

Du skriver, at sålen svæver - jeg er sikker på, du mener strålen, ik. Sålen skal tildels svæve, men blive selvsagt også stimuleret af det underlag, hesten går på. Det vigtige her er jo netop, at det bagerste af strålen stimuleres! Og DET gør du ved "at snyde" og give hende den stråle (i form af sål med stråleindlæg), som hun mangler! Men det tror jeg, du har fattet Og ja - jo flere gode landinger, du kan få - jo tusinde gange bedre!

 

Helt naturligt vil hesten lande på hæl først, når den går ned ad bakke - så kunne du nøjes med at ride ned, ned, ned ville det være perfekt... Og tilsvarende vil den sætte tåen i, når den går op ad bakke - dette kan man også udnytte til at træne sit øje: Træk hesten op og ned af en stigning og se forskellen - meget tydeligt!

Ligeledes vil du se, at når heste tuller rundt på marken i eget tempo med hovedet i jorden efter græs, så sætter de også typisk tåen i først - det er som sådan ikke nogen unaturlig bevægelse for dem, MEN hvis hesten har ondt fx i det bagerste af hoven, så vil den også under rytter sætte tåen i først - og helt slemt er det, hvis den også gør det i trav...

 

Prøv at lægge boots på med sål i og ekstra strålestimulering og lade hende gå med dem på fold og observer så, om du synes, nedslaget ændrer sig iforhold til, når hun ikke har dem på. Det skulle det meget gerne! Og jo mere du kommer i bund med infektionen, jo mere tillid skulle hun gerne få til at komme tilbage på hælen. Hvis du noterer en positiv forskel i nedslaget, når hun bevæger sig rundt på fold, så vil jeg bestemt lade hende gå med dem på i en periode - på fold, mener jeg.

 

Et andet tegn på, at tingene går den rigtige vej er, at hun begynder "at løsne sål" (ikke stråle!) i hælhjørnerne: Med hovrenseren kan du kratte hvidt, pulveragtigt sål af og dette er tegn til, at hun er klar til at få sænket hælene (hovvæggen) endnu mere. Det samme gør sig gældende med de høje dragter - hold øje med dem og hjælp hende evt på vej ned med dem (trim med hovkniv - stop et par mm over levende såls niveau). Høje dragter "udvendigt" er også høje "indvendigt" så at sige - og de er med til at kompromittere blodforsyningen inden i hoven til strålen.

 

Det er godt, du er opmærksom og stiller spørgsmål og undrer dig på trods af second opinions - du skal absolut følge din mavefornemmelse, for du har fat i det rigtige!!

 

Så til Jeanette:

Hove er et uhyrre spændende område! Egentligt så utroligt simpelt og ligetil - hvis det bare ikke var for os tobenede, der fratager hestene retten til at være hest.. Nu skærer jeg alle over en kam, selvom det absolut ikke er meningen!! Rigtigt, rigtigt mange har utroligt meget fokus på "den hele hest" eller hvad vi nu skal kalde det. Blot et sådant koncept som paddock paradise eller på dansk: Vandrefold og slow feeding er klart et udtryk for, at vi begynder at forstå og indse nødvendigheden af at heste får lov at være heste og bruge sig, som de er skabt ... i det omfang og med de muligheder vi nu engang kan tilbyde dem! Også derfor jeg skriver, det er en mangetrins-raket - for optimal fodring, optimal stimulering af hove også i de 23 timer, hvor vi ikke rider hesten krydret med et til hesten tilpasset hovtrim er afgørende faktorer for en velfungerende hov. Hvis I gerne vil vide noget om dette kan jeg godt fortælle mere

 

En kommentar til billederne af din hests hove: Jeg kan umiddelbart godt forstå, at han ømmer sig, da han ser reeeet flad ud i sålen under tåen - han mangler med andre ord korrekt sål-tykkelse i området under selve hovbenet (svarende til, hvis du på dig selv har taget for meget hård hud af med fodfilen - så bliver du også øm!!) - og hvis du kigger godt efter kan du faktisk se aftrykket af hovbenets nederste kant (en halvmåneform eller på billedet: En sur mund med mundvigerne nedad), da han har blødning i sålen her og du ser en rød/brunfarvning i dette område. Kan du se det? Det ser tillige ud som om, han selv har været ved at løse problemet ved at lade horn fra dragterne vokse ud over sålen og heeelt frem foran strålen - så faktisk det sål-horn, hvor rødfarvningen ses, er sål + dragthorn... Du har kanten af dragthornet mellem rødfarvningen og selve den hvide linje i tåen som en beskidt, lidt ujævn linje - kan du se det?

 

På sådan en hov ville jeg absulut bruge boots! Du er nødt til at give ham den sål, han mangler! Også derfor du oplever en mærkbar positiv effekt, når du rider med boots. Og så skal du lade tiden arbejde for jer... Når han har opbygget korrekt såltykkelse, vil du formentlig opleve at han "sminder"/selvtrimmer det dragt-sål, han lige nu har brug for.

Det er svært at se udfra billederne, da jeg ikke kan se hele hoven på sål-billedet, men kombineret med billedet fra siden og det, jeg KAN se på sålbilledet, så synes jeg, jeg ser noget underløbne hæle og dragter og en lidt opret hov (prøv at se på linierne i hovvæggen/hornet fra kronrand til jorden: Bagerst er retningen på hornets vækstretning ca. 40grader og fortil er hældningn meget stejlere - nemt at se, fordi hans hov er lys). Hælpunktet bør med tiden arbejdes noget længere tilbage, så han får en god landingszone ved strålens breddeste punkt. Men han mangler sål fortil - og det tager tid. Som altid er komfort i landingen målet!!!!

 

Tak for jeres respons! Det er en lige så stor fornøjelse for mig

 

Mvh. Marianne

7
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-06-2014 23:12

Marianne: Fedt du gider!!

Først... Jeg er nørdet udover hove... Indrømmet... Mine 2 heste går i lækker løsdrift i kuperet terræn året rundt, grovfoder ad libitum året rundt uden de bliver tykke, aldrig sommergræs, vitamin/mineral i krybben uden sukker/stivelse... Sørger for motion og varierende underlag

 

Ham på billederne er nu 4 og har været til sin første jagt, hvor han var en ren stjerne....

Billede

 

Billede

 

Og miljøtræning til dressurstævne i nærheden

Billede

 

Billede

 

Og afprøvning af de nye boots Men på dette billede kan du se den hvide hov som den ser ud nu, bagfra...

Billede

 

Han havde nemlig blødninger den dag fra billederne, min kære trimmer viste mig dem og sagde sådan set alt det du skriver

Han havde ikke nye blødninger 5 uger efter, da han var forbi igen og han kommer nu på mandag... Mine drenge trimmes hver 4-6 uge, der er aldrig ret meget at komme efter, men hellere lidt ofte, end meget og sjældnere....

 

Jeg tager nye billeder på mandag, skal jo alligevel have noget håndgribeligt at sammenligne med, så kan jeg smide nogle herind hvis du vil se?? :)


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

1
3
Svar på denne tråd
 
 Det første jeg
Forfatter: 
Dato:  16-06-2014 17:04

Det første jeg gjorde lørdag morgen var at gå og skrubbe rigtig godt og grundigt igennem, tørre op og så NTdry. Jeg synes lige der måtte tages en smule med filen så det flossede kom væk.

Så kom der boots på med ekstra strålesål bikset sammen af ekstra indlæg jeg havde til at ligge til en regnvejrsdag og så lige om og afprøve på banen. Det sad bare vældig godt, så nu har hun gået med bootsne nonstop siden lørdag morgen.

 

Rensede igen i går. Der var ikke kommet mere snavs eller snask men der blev alligevel skrubbet godt med intim sæbe som Marianne sagde var en god ide, med grundig optørring en gang æblecidereddike (måske lidt overkill) lidt tid til at lade det virke og så grundig optørring og NT Dry igen og boots på igen.

Så håber jeg bare at jeg gør det rigtigt og jeg er super spændt på om det her er tricket.

 

PS jeg skrev forkert tidligere, det er selvfølgelig strålen der svæver ikke sålen

 

Jeg vil i øvrigt tage det jeg har lært i denne tråd og diskutere med min smed når han kommer i denne uge. Det kan jo heller ikke nytte hvis han bare kommer og tager voldsom ved dragterne ligesom sidst, hvis det er noget møg at gøre og med til at gøre ondt værre så længe sålen svæver.

2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-06-2014 21:26

Fik ikke liget taget nogle skarpe billeder, men fik disse ud af det efter idag :)

Prøver igen imorgen, hvis du vil se flere Marianne? :)

 

Billede

 

Billede

 


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt arbejde!!
Forfatter: 
Dato:  19-06-2014 12:53

Til TS: Godt at du tager hånd om det - det skal helt sikkert nok blive bedre! Æblecidereddikken er meget mild og kan sagtens blive siddende på hoven - man kan bruge den dagligt iforbindelse med, at man renser hove og så bare spraye den på. Her i begyndelsen vil jeg nok bare vaske og tørre og bruge NT-dry. Så kan du altid supplere med æblecidereddike, når der er kommet styr på infektionen:-)

 

Til Jeanette: Bedre billeder af hoven, da jeg kan se hele sålfladen og også rimelig fint "dybde" billede taget set bagfra. På sål-billedet kan det ses at hælene er længere tilbage, end jeg først antog - fint:-) Og så se det ud som om (dog svært at vurdere ud fra billedet!), at der er mere konkavitet i sålen foran strålespidsen end jeg ville have antaget i første omgang - forhåbentlig går det dén vej:-) Fortsæt endelig med boots, så han tør lande optimalt:-)

 

Læste lige lidt på din fb side - kan så sige, at det glæder mig rigtigt meget, at du har den vision, du har Der skal forbilleder til at flytte bjerge.. Jeg vil også netop gerne i mit virke være med til at udbrede viden og kendskab til at holde hest, som du gør! Det kan gøres på mange måder - men bevægelse, bevægelse, bevægelse i selskab med andre + ubegrænset mulighed for "nippe-adfærd" (stråfoder) + vit/min. er absolut minimum - og nok i mange, mange tilfælde!

 

Mvh. Marianne

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-06-2014 13:32

Tak! Ja, jeg håber bestemt også at jeg kan inspirere andre til at give deres heste et godt hesteliv, selvom det er heste der bruges i sporten

Det er nemt nok at proklamere heste kan gå i løsdrift og klare sig med grovfoder/vitaminer, hvis de "kun" er ungheste eller bruges som skovtursheste, så at Big går jagter nu, viser et mere nuanceret billede

Med din vision, kunne jeg måske trække på dig som dyrlæge ved spørgsmål/skeptisme omkring disse "problemstillinger"??

 

Jep, smeden ønsker ligeledes mere dybde i strålefurerne og foran strålen, samt hårdere sål.. Beklagede faktisk at han ikke havde "beordret" boots til ham noget før

Men han var glad for der ikke var nye blødninger igen og syntes strålen er blevet bedre/hårdere, samt en my dybere strålefurer... Så vi fortsætter med boots på alle ture ud og hov tilskuddet får han i minimum 6-8 måneder endnu... :)

 

Heldigvis er lillebror udstyret med de "perfekte hove" fra genetikken, smeden elsker at se dem hver gang... "Textbook hooves" som han kalder dem


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
2
Svar på denne tråd
 
 Smede besøg
Forfatter: 
Dato:  03-07-2014 15:11

Ja så har jeg lidt forsinket pga sygdom fået besøg af smeden.

 

Jeg tog de ting op som Marianne skrev i sin fornemme forklaring op med smeden men jeg talte for helt døve øre.

Smeden (en super behagelig gut skal det siges) synes ikke der er noget særligt galt med strålen efter hans mening var den okay og burde ikke give anldning til problemer.(det har han jo holdt på hele tiden så det kom ikke bag på mig)

Jeg sagde bare klart og tydeligt at min drøm altså var at den dårlige stråle skal ende med at være lige så fin som strålen på den anden forhov og at det var det jeg arbejde hen i mod og jeg ikke vil holde med at knokle for det før den er helt i orden!

 

Jeg har jo været i gang med boots og vask og skrubbe og skure osv osv og det har hjulpet. Strålen er klart "poppet" mere op og der er heling at spore nu, så jeg er super glad og tror på at det her er vejen frem.

 

Men smeden tog for mig at se lige så meget af dragten som han plejer, selv om jeg stod der lige ved siden af og lige havde forklaret ham det her med sene skader osv.. Jeg tror dog det er okay (ikke okay at han gør det modsatte af det jeg beder ham om)men okay fordi min hest jo går med bootsne hele tiden, så jeg tror ikke hun bliver øm.

 

Men jeg er ret skuffet over min smed, da han jo ikke har respekteret hvad jeg har sagt til ham og jeg fik en følelese af at han nok bare synes at jeg er en lidt crazy pyller heste pige der burde lade profferne arbejde (selv om jeg pyntede lidt på sandheden og sagde at det var min egen dyrlæge som havde fortalt mig disse råd)

 

Jeg må bare indse at jeg selv må være den der handler og sætter mig ind i tingene for jeg får tydeligvis ikke hjælp fra min smed.

Og lad mig lige nævne igen at der ikke findes alternativer til min smed i mit område, da der ikke er andre og jeg ikke kan lokke dem fra Randers og Århus helt herud.
Hvis I kender nogle gode smede eller barfodstrimmere i Østjylland som gerne kører til Grenå, så må I gerne sige til i PB men jeg tror jeg har ringet til dem alle sammen.

 

Jeg tager lige nogle billeder senere, så kan I se hvordan det ser ud nu.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-07-2014 15:23

Ring til min smed, Adam McShane.... Han kører gerne fra Brædstrup til Fyn for de gode, stabile kunder.... Så Grenå burde være muligt

 

50151698

 


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det skal nok gå
Forfatter: 
Dato:  03-07-2014 18:54

Det er helt ok at "pynte på sandheden" i denne sammenhæng Nogle gange kræves der lidt vægt bag ordene.. åbenbart ikke nok for din smed.. Jeg har selv været der med min tidligere registrede smed - han rullede også med øjnene, da jeg begyndte at stille spørgsmål til forskellige ting... Også derfor jeg - efter lange overvejelser, for jeg stolede jo på min smed! - rådførte mig med barfodstrimmer, som åbnede en helt ny verden for mig!

 

Du skal stole på dig selv - for du gør det rigtige!! Og eftersom du er afhængig af din smed, så stryg ham lidt med hårene - så længe han ikke amputerer strålen, som nogle smede har for vane, og så længe du ikke selv synes, han tager så meget af ad gangen, at hun bliver øm og kommer frem på tå. Så hellere sig til ham, at han skal bakke lidt af og du selv kan tage hende over med filen let.. Og i virkeligheden, så skal du bare bruge hende, for så skal hun nok klare det trim selv, når hun lander ordentligt på hæl. Dem af mine, jeg har i brug, dem lader jeg mere eller mindre selvtrimme - det fungere upåklageligt - som naturen har villet det

 

Altså, hvis du en gang får tid, overskud og lidt ekstra lommepenge, så vil jeg anbefale at du deltager i et begynder-trim-kursus. Jeg tror, du har den rette indstilling til netop at ville få en masse ud af et sådant kursus. Skriv, hvis jeg skal give dig mere info

Klø på med strålen og vær opmærksom, som du har været hidtil.

 

Mvh. Marianne

0
0
Svar på denne tråd
 
 lllllllllllll
Forfatter: 
Dato:  04-07-2014 13:59

Hej Marianne.
Tusind tak for din hjælp! Jeg begynder nu endeligt at se fremskridt med strålen, så det var fedt lige at få sådan et godt tip. Jeg er helt vildt lettet for har virkelig været i 7 sind over at være sikker på at jeg ikke var tilfreds med strålen overhovedet, samtidig med min smed fortalte mig at der ikke er noget galt.


Hvor kan man henvende sig for sådan et begynder trimme kursus? Jeg kan virkelig se nu at jeg bliver nødt til at søge min egen viden for jeg er da ikke helt godt hjulpet af smeden. (Altså han har været god til hovbylder og alm. beskæringer intet ondt der)

 

Jeg var rigtig rigtig glad for min barfodstrimmer som desværre flyttede til Sjælland. Hun lærte mig meget om Boots, fodring mm og hjalp min hest af jernskoene (som hun smed konstant)samt hvordan hesten går korrekt.. Jeg var fx ikke klar over det der med hæl/tå rulninger osv før hende. Hun lærte mig bare SÅ meget om hove, hvor min beslagsmed er som en lukket bog uanset hvor meget jeg spørger.

Og barfodstrimmeren var oven i købet billigere men sikke en service der var.

0
0
Svar på denne tråd
 
 tadaaaa
Forfatter: 
Dato:  06-07-2014 13:00

Jeg synes lige I skal se hoven nu. Det går jo langomt fremad.
Det er svært at se på billedet men strålen er virkelig "poppet" meget op og den svæver ikke længere uden kontakt til underlaget.
Det område der er en rød ring om, er begyndt at hele så fint og jeg har ikke set det så fint i et år mindst. Så det er meget glædeligt at det ser sådan ud.

 

Der er lang vej endnu før jeg er tilfreds men nu er vi trods alt på vej
Nu tænker SÅ meget der er sket på 3 uger, nu glæder jeg mig bare til de næste 3 uger.. Måske jeg så kan vise billeder hvor ballen er helet helt op.. Man har jo lov at håbe

 

Billede

 

Billede

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-07-2014 13:35

Det er SÅ skønt når man ser det man gør, virker

Hold os endelig opdateret herinde


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ny viden
Forfatter: 
Dato:  06-07-2014 22:43

Skønt med ny viden jeg havde slet ikke tænkt den tanke med strålen og blodomløbet når den er i kontakt med jorden og jeg vil helt sikkert snakke med min smed om det.

Min unghest har jeg bøvlet lidt med sur stråle og har nu fået noget der skulle virke mener det hedder Cyclo kan se flere har haft held med det, den går på fold og vi har aldrig mudrede folde men omvendt heller ikke sten og der er fladt som en pandekage.

Det jeg tænker på nu vi har så mange grusveje, vil det ikke hjælpe at gå nogle ture så strålen bliver berørt og for gang i blodcirkulationen ?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-07-2014 00:03

Lene: Bestemt, det er gavnligt for alle heste at komme ud og gå på varieret underlag, vær dog obs om den ømmer sig pga den sure stråle, måske du skal vente til den er væk


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Flot arbejde!!!
Forfatter: 
Dato:  08-07-2014 20:42

Flot arbejde!!! Det skal nok blive rigtigt godt! Jeg kan se, din smed har renset strålen op for flapdannelser, hvilket er ganske udemærket for at få risikoen for lommedannelser fjernet. Jeg ville have taget ganske lidt i selve midtstrålefuren helt tilbage mod "buttcracken" - der er ligesom en trekant på begge sider af midten og disse kunne sagtens være skåret forsigtigt væk for at få endnu mere luft ned i furen (ses tydeligts på billedet med den røde ring - trekanterne ligger lige foran den røde ring). Desuden er hun stadig ubalanceret sideværts: Hælen er højere på indvendige side end på udvendige og du har fortsat balleforskydning som følge af dette på indvendige side. Men alt dette kan du selv begynde at rette på, når du får nogle redskaber

 

Til Lene: Som med alt andet levende væv, så er blodkredsløbet ensbetydende med liv eller død..:-) Så ja, jo mere stimulering af strålen jo bedre. Men er den øm, som i dette tilfælde i tråden her, så vil hesten lande hæl først hvis du tager den ud på især en grusvej. Vejen frem er fuldstændigt som beskrevet tidligere i denne tråd - bekæmpelse af stråleinfektionen og komfort for hoven i form af boots. Så kommer resten af sig selv:-)

Ang. cyclospray, så er det effektivt, men tænk på, at det er antibiotikum, du sprayer rundt med... Tanken med antibiotika er at slå de patogene (sygdomsfremkaldende) bakterier ihjel, så den sunde bakterieflora igen kan overtage. Derfor behandler man også altid flere dage i træk - også efter symptomer er væk - for at være sikker på, at patogenerne er bekæmpet og ikke overlever med risiko for, at de udvikler resistens mod midlet. Behandler man sådan lidt hist og lidt pist - når man synes, at nu er der problemer igen - ja, så er det, vi får problemer... Men at give ham en decideret kur nu og så se, at det meget gerne skulle blive bedre, er ok - især hvis det er en hårdnakket infektion, du bare ikke kan få bugt på med knofedt og tid..

 

Mvh. Marianne

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tyrk-fejl!!
Forfatter: 
Dato:  08-07-2014 20:44

Hov - der skulle selvsagt stå: Lande TÅ først i 4.linje, 2. afsnit herover.. Tænker ét og skriver noget andet:-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Cyclon
Forfatter: 
Dato:  09-07-2014 09:22

Den er på ingen måder halt og ømmer sig ikke nu hvor vi går på grusvej så nu prøver jeg dette som en kur og håber på det er væk når smeden kommer igen og jeg ser store fremskridt så det hjælper modsat det andet jeg har behandlet med, min dygtige dyrlæge sagde også jeg skulle blive ved til det er væk

1
0
Svar på denne tråd
 
 eddike
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 08:48

Hej Marianne,

håber jeg lige kan spørge om et tillægsspørgsmål: skal det være æblecidereddike? Hvis det er den lave pH, som man udnytter ved behandlingen, kan man så ikke lige så godt bruge (den meget billigere) lagereddike?

Mange hesteejere, jeg har talt med, sværger til æblecidereddike, men jeg har aldrig kunnet finde en forklaring på, hvorfor den skulle være bedre end al anden eddike (andet end, at det har "nogen" sagt til dem engang).

 


Hilsen Malene

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ang. eddike
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 13:28

Æblecidereddiken menes at være mere vævsvenlig end lagereddike (ifølge Hiltrud Strasser) og nogle mener, at bufferkapaciteten (evnen til at holde et kontankt pH niveau og udligne svingninger i pH) er bedre i naturlig eddike (æblecidereddiken) end i den industritielt fremstillede lagereddike.

Jeg har sakset dette fra google:

 

"

Æbleeddike eller æblecidereddike er et gammelkendt middel mod en masse forskellige lidelser. Ikke mindst i USA har sundhedsprofeter som dr. D.C. Jarvis og Dr. Paul C. Bragg promoveret æblecideeddikens mange fremragende virkninger. Æbler er rige på kalium, mineraler og enzymer, som er vigtige for at vedligeholde sundheden og modvirke aldersforandringer.

 

Lagereddike

Almindelig husholdningseddike - lagereddike - er en blanding af spriteddike og vand. Den indeholder 5 procent eddikesyre og har en pH-værdi (surhedsgrad) på ca. 2,5.

I EU er der krav om, at eddike skal laves ved dobbelt fermentering. Det vil sige først gæring af sukker til alkohol og derefter fermentering til eddikesyre. I Danmark fremstilles lagereddike af melasse, som er et restprodukt fra sukkerfremstillingen.

Lagereddike forhandles som klar eddike uden tilsætninger og i en brunlig udgave, hvor den er farvet med karamel og tilsat lidt salt.

"

 

Jeg har selv købt denne i hos kinnerup-hesteartikler.dk. Du får lige et svensk link, men de har haft den hjemme hos Kinnerup/Travdiscount

 

webshop.borjes-tingsryd.se/servlet/ us_pyra?wts.PAGE=h_ix3...ST=DK&;p=H

 

Mvh. Marianne

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 slkdfjskd
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 16:43

Mange tak for svar! Det er altid dejligt med en god forklaring på tingene. Jeg synes, at der er mange "sådan-gør-de-andre-så-derfor-gør- jeg-det-også"-løsninger på diverse problemer i hesteverdenen, og det virker ikke altid lige gennemtænkt. Så jeg sætter pris på et godt råd, hvor der også er en begrundelse for det. Især når det kommer til diverse tilskudsprodukter, som man ellers kan købe sig utrolig fattig i.

 

Desværre kommer jeg bare ind på forsiden af den svenske side, når jeg trykker på dit link - og ikke ind på siden for et bestemt produkt?

 


Hilsen Malene

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har også brugt den helt alm
Forfatter: 
Dato:  13-07-2014 11:09

lagereddike og kan ikke mærke forskel, har prøvet begge.

Vi har for små 4 år siden rettet en total-forfangen hoppe op i boots med indlæg......og prøvede begge slags eddike, ikke pga sur stråle, men bare for at holde pH iorden, når nu hun var i boots 24/ 7 i månedsvis.


 

Opstaldning Sorø;gode og sikre forhold.

Working Equitation bane, ridehus og masser af terræn.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Æblecidereddike
Forfatter: 
Dato:  13-07-2014 12:02

Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hjemmesiden
Forfatter: 
Dato:  14-07-2014 07:28

M G: Når du går ind på siden, så skal du finde "Fodertillskott" i venstre side > side 2 og så midt på siden: EMIN Äppelcidervinegär. Som sagt - jeg har købt den selvsammen hos Kinnerup i deres fysiske butik - kan bare ikke finde den på deres hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  14-08-2014 12:54

Marianne...

 

Hvad sker der så når vi kommer sko på vores heste? Så bliver sålen og strålen vel ikke stimuleret i samme omfang, kommer ikke i forbindelse med mark. Jeg har lige lagt forsko på min hoppe da hun var meget ømtået når vi red ud, og boots-verdenen var for uoverskuelig til mig... Men hun har ingen problemer med sine hove i almindelighed. Til gengæld har vi på gården en islænder med konstant sur stråle trods denne noget tørre sommer, hun har forsko på, og så tænker jeg om hovene bare ikke bliver stimuleret nok???

 


Venlig hilsen

Mie Jensen

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 lllllllll
Forfatter: 
Dato:  14-08-2014 18:55

Det må jo uundgåeligt være sådan, at når man ligger sko på sin hest så fjernes stimulationen af strålen, da den jo som Mariannne beskrev længere oppe så svæver over jorden.

 

Jeg har i øvrigt selv prøvet det der med at ligge forsko på fordi det var hårdt for min hest, når vi red på meget stenende veje. Selv om hun ikke ømmede sig, så flossede forhovene en del, så jeg blev rådet af min smed at give hende sko på.

Jeg FORTRØD det bitterligt. Min hest har aldrig haft gode forhove men skoene smadrede dem fuldstændig, til sidst smed hun dem igen og igen altid med store stykker hov der fulgt med sømmene ud.(baghovene har altid været helt perfekte sjovt nok)

 

Så mødte jeg heldigvis en fantastisk barfodstrimmer der introducerede mig for boots og det løste simpelthen mine problemer.

 

Altså ikke det var ikke en vidunderkur på alle problemerne men jernskoene ødelagde hovenes kvalitet i en sådan grad at jeg aldrig mere vil sige jernsko til nogen, jeg vil til enhver tid sige boots.

De er dyre men de holder længe.

 

Så skynd dig at pille de der jernheske af igen og kontakt en der ved noget om boots.. Hvor bor du? Så kan det være der er nogen der har nogle gode tips. I jylland er der Søren Høper ham kan du få kontakt til på hovfokus.dk. Jeg vil bestemt tro at han har en støvle der passer til din hest. Du kan jo høre ham ad hvad han vil anbefale hvis du sender nogle billeder og mål af hoven til ham.

 

Mariannes super gode "køreplan" til at overvinde surstråle har virkelig hjulpet min hest og det er helt sikkert bootsene med ekstra indlæg til stimulation af strålen, der har gjort hele forskelle, uden tvivl for det var det eneste jeg ikke havde prøvet i "køreplanen", så der er ingen tvivl herfra om at stimulation ved surstråle er enorm vigtigt!

 

Jeg må snart få langt nye billeder ind.

 

(lad mig lige tilføje at jeg sammen med trimmeren og dyrlæge har lavet en foderplan og min hest er dækket ind med alt det hun har brug for + div. tilskud der styrker hoven, så den dårlige hovkvalitet er ren stædighed fra deres side)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Strålestimulation.
Forfatter: 
Dato:  14-08-2014 19:16

Jeg kan klart tilslutte mig koret!

 

Min gik også med overraskende sur stråle, og på et tidspunkt overvejede jeg den mulighed, at det var pga overbehandling.

 

14 dage med strålestimulation under ridningen var den sure stråle ikke alene væk, men strålen var "vokset" 2 mm i tykkelsen.

 

Jeg vil også anbefale, at man grundigt overvejer, om boots kan løse et problem, inden man evt. giver hesten sko på. For mit vedkommende har hesten ikke tabt nogen boots endnu, og dermed har jeg ikke skulle vente op til 2 uger på en smed til en tabt sko.

 

Min dressurhest har en væsentligt forbedret gang og arbejder klart bedre uden sko end med diverse beslag, der i tidens løb er afprøvet på den. I tilgift er hovbylder og mindre kodeledsforvridninger (7-9-13) et overstået kapitel.


Cirkelinemus :-)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Sur stråle
Forfatter: 
Dato:  15-08-2014 22:33

Jeg er desværre også kommet med i bekæmpelsen af sur stråle :(

 

Min er gået fra at have fire fornuftige hove, til at der ved sidste smedebesøg blev konstateret sur stråle på alle fire :( :( øv!

 

Folk siger at det intet har med smeden og dennes beskæring at gøre, men noget siger mig alligevel at der er en sammenhæng.. Nogen der har en kommentar til dette?

 

Han har sko på alle fire, og det er tydeligt at der intet stimulation er af strålen. Kan man benytte boots selvom hesten har sko på?

Jeg ved godt at det højest sandsynligt ikke er smedens, men skoens skyld at der intet stimulation er, men hvorfor går en hest fra intet at have til pludseligt at have på alle fire?

 

Foder? Strøelsen? Folden? Der er bare ikke sket store ændringer i disse ting, dog er det en anden smed fra samme smedie som har overtaget ham.

Jeg behandler selvfølgelig med diverse midler, men jeg tror der er stort behov for at få stimuleret strålen...

jeg har ikke mulighed for at tage skoene af ham desværre..



Nynne med Grumse

 

- RIP Celeste Liva

0
0
Svar på denne tråd
 
 opdatering
Forfatter: 
Dato:  16-08-2014 18:53

Her er nogle nye billeder af strålens udvikling.

Umiddelbart kan man blive snydt og tænke den ser da træls ud hvis man sammenligner med de tidlige billeder. Men der havde smeden jo også lige været der og skåret de helt lige og fint.

 

Det helt store fantastiske er at når man kigger ned i revnen i midten af strålen så er det BUNDEN man kan se hvor udgangspunktet for 2 månder siden var at hovrensen bare forsvandt og forsvandt ned i et uendeligt hul (nærmest)hovedet på hovrenseren var ikke læng nok til at nå helt og jeg stak en vatpind derned uden vattet og halvdelen forsvandt dengang så det har VIRKELIGT været dybt!

 

Jeg ved ikke hvorfor men trålen er begyndt at skifte det gamle stråle ud med det nye lyse I kan se, om det er godt skidt? PAS!

 

 

Billede

 

Billede

 

Her kan man virkelig se hvor meget der er helet op! Kløften gik helt op i hårgrænsen på det første billede helt oppe i starten af tråden. Og der er stadig rigtig godt gang i helingen. (det ser ikke pænt ud med alle flosserne men det heler så alt er godt))

 

Billede

 

 

Vi er godt på vej og jeg helmer ikke før strålen er helt perfekt og ligner den flotte ståle hun har på den venstre hov!!

 

Tusind tak til Marianne! og alle I andre som har været så søde og hjælpsomme.

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Stimulans
Forfatter: 
Dato:  17-08-2014 00:02

Den nye lyse stråle kommer vel, fordi noget af den gamle stråle afstødes, og den nye kommer frem.

 

Strålerne på min hest ser også nogenlunde ligesådan ud nu (altså at der kommer ny, lys stråle) på alle 4 ben. Han har lidt sur stråle på forhovene - pga.for snævre dragter - mens baghovene er fine. Min teori er, at det lige nu er meget tydeligt at se, at strålen afstødes, fordi det har været meget tørt og nu kommer det lidt mere fugt til hovene efter, at det har regnet. Så bliver den pludselig opblødt og den gamle stråle falder af.

 

Lige en undren

Et par stykker skriver, at strålestimulationen forsvinder, hvis hesten får sko på. Den forsvinder vel ikke helt?? Der er selvfølgelig ingen stimulation af strålen, hvis hesten går på hård, plan bund som f.eks. på asfalt, men på ujævnt underlag må der stadig være en vis stimulation af strålen. Både på ridebane/ridehus og på folden vil hestens hov synke lidt ned i underlaget og derved stimulere strålen. Måske ikke i helt samme omfang som på en hest uden sko, men dog i et vist omfang???

Jeg er klar over, at i en tør sommer som den, vi lige har haft, er stimulationen af strålen på folden minimal, fordi jorden er hård og ganske jævn, men når jorden bliver lidt blødere, vil jeg mene, at strålen bliver ok stimuleret. Om ikke andet, renser jeg jord ud af hovene på min hest, lige så snart det har regnet

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  17-08-2014 19:12

Det er jo et interessant spørgsmål ibh og kan sikkert besvares forskelligt alt efter hvad man tror på.

 

Du kan jo måske nok læse mellem linjerne at min beslagsmed synes barfodstrimmere er lidt nogle "amatører" og han ikke har for høje tanker om barfodstrimning. Der findes næppe en trimmer der ville erklære sig enig med ham i at min hests stråle er helt normal og sund, ligesom jeg heller ikke selv var enig med ham.

Så jeg er ikke i tvivl om at han ville sige at der kommer tilstrækkeligt med stimulation til strålen selv om hesten er skoet mens barfodstrimmernes argument jo netop går på at en skoet hest ikke får tilstrækkelig stimulation af hverken hov eller stråle + en helt masse andre problemer ved at putte jernsko hesten.

 

Mine tanker er udfra min egen oplevelse:

Det var først efter min hest fik boots med ekstra indlæg til strålestimulation at der faktisk begyndte at ske fremskridt efter godt 1½ ÅR hvor jeg har prøvet alt muligt uden nogen støtte eller hjælp fra min beslagsmed.

 

Det var uden tvivl såleindlægget som virkelig gjorde forskellen for jeg havde faktisk prøvet at behandle på selve den sure stråle i evigheder ved at vaske og behandle med forskellige gode produkter som ikke ætser herunder også med æblecideredikke og intimsæbe.

 

Jeg kunne se allerede efter 1 uge hvordan strålen begyndte at poppe op og udvide sig ikke bare en lille smule men rigtig meget!

Jeg vaskede bare med intimsæbe hver dag i 7 dage og derefter kun et par gange om ugen. (da hoven forblev pinlig ren pga bootsne)

Ikke lige frem en voldsom slidsom omgang for mig.

 

Det siger mig at meget stråle stimulation er utrolig vigtig for blodtilførsel i strålen. Det nævnes at strålen på min hest svævede lidt over jorden men det var jo ikke cm vi taler om her, men blot hvad der ville svare til hvis hun havde fx sko på.

 

Hvis man læser om barfodstrimning, stimulation af hove osv så nævnes det at forskelligt underlag er vigtigt for stimulation af hoven og jeg tænker derfor ikke at den skoede hov faktisk får den tilstrækkeligt stimulation hverken af hoven eller strålen ved at gå blød jord og ridehallens bund.

 

Jeg kan sagtens tage fejl men i de år jeg har haft skoede heste var der ikke nogen af dem der havde så store og flotte stråler som dem man ser på bl.a. Mariannes flotte billeder.(det er næsten sådan strålen på min hests venstre hov ser ud og helt sådan baghovenes stråler ser ud.)

Jeg har fået fortalt at det er den manglende stimulation af strålen på skoede heste der får den til at skrumpe ind. Det er i hvertfald barfodstrimmers argument.

 

Så det handler nok mest om hvad du tror på men det er utrolig spændende læsning når man først kommer igang med det! Jeg vil sige at alt hvad jeg har fået at vide af barfodstrimmere og hvad jeg har læst mig til giver virkelig mening for mig.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Svar og opfølgning på billeder
Forfatter: 
Dato:  17-08-2014 21:08

Hej tråd-læsere! Jeg har været lidt fraværende, beklager. Nu vil jeg lige få svaret/fulgt op her:

 

To ting: Skoens effekt på hoven og så kommentar til Klemmes nylige og nydelige billeder:-)

 

1.

 

Spørgsmålet var, om stråle og sål på en skoet hov bliver stimuleret i samme omfang som på en uskoet hov.

 

Det korte svar er: Nej...

 

Jeg lægger et link ind her i teksten, og jeg håber, interesserede finder tid til at læse det - det er ikke særligt langt, på engelsk og let forståeligt (et par ord, der måske ikke er kendte for alle: Caudally betyder i denne sammenhæng det bagerste af hoven, frog = stråle).

 

rockleyfarm.blogspot.dk/2010/02/ hoof-loading-shod-and-barefoot.html

 

Ganske kort genfortalt, så lander den skoede hest på den perifere del af hoven (det man også kalder perifer loading på engelsk) - dvs. hesten belaster selve hovvæggen og sammenhæftningen ml. hovvæg og hovben = lamellerne.

Samtidig er hoven i betydelig grad fikseret af skoen, der er fastgjort til hoven med søm, så hovspillet (hvor hoven i landingen udvides til siderne og blodet suges ned i hovkapslen og hoven igen under svævefasen trækker sig sammen og pumper blodet mod hjertet) reduceres væsentligt! Nedsat blodtilførsel = dårlige celledeling = dårligere hovvægs-, sål - og stråledannelse...

= SUR STRÅLE!

 

Se på billederne i linket fra Rockley Farm - aftryk af hove i sne: Tydeligt at se, hvad på hoven, der har kontakt med underlaget. Det samme billede får du, hvis du tjekker din hests hovaftryk på en fald sandstrand.. Prøv selv:-)

 

Og rigtigt nok, som en højere oppe pointerer: Er underlaget hårdt har du udelukkende perifer loading på en skoet hest, hvorimod er underlaget mere modellerbart (vel egenlig mange ridebaneunderlag, tænker jeg - her ikke det vilde forstand på ridebaner!!) så får man selvsagt en pakning af hoven, som alt andet lige stimulerer mere end slet ingenting.

 

2.

 

Og nu til Klemmes sidste billeder: SÅDAN! Meget tydeligt at se, at du har fået vakt strålen til live - godt arbejde!

 

Den lyse farve centralt i strålen er sådan, sundt strålehorn ser ud. Så det er dit mål - at hele strålen får denne lyse, farve - når den vel at mærke er ren! En beskidt stråle kan sagtens være fin lys under skidtet:-) MEN en inficeret stråle har denne her grålige/mørke/brune farve NED gennem vævet, som du stadig ser omkring strålemidtfuren. Så der er lidt vej endnu, men hun arbejder rigtigt godt på sagen. Og så flot, at du nu kan se bunden - det er den slags - sære - glæder man har, når man begynder at interessere sig for hove! Bunden af midtstrålefuren...

 

Det, jeg nu har lyst til at dele med dig nu, er hovens sideværts-balance.. Rom blev ikke bygget på en dag

 

Hun har en høj og stejl (tenderende til lodret) indvendig hovvæg og hæl. Denne hæl og indvendige sidevæg (quarter) får mest belastning både, når hun står og når hun går. Derfor flader udvendige hovvæg ud fordi væksten af celler i hovvæv og sål rent fysisk skubbes ud ad (tænk på centrifugal-kraften). Du får altså en vingedannelse, når du ser hoven udefra og lige forfra, men fra undersiden kan du se, at sålen så at sige går med helt ud til hovvæggen, der laver vingen. Med andre ord: Denne vinge må du IKKE raspe ind udefra/oppefra på hovkapslen.

Havde du derimod haft en decideret seperation ml. hovvæg og sålhorn (typisk white line disease), så ville du i trimmet forsøge at tage af vingen, indtil hovvæg, hovben og sålhorn havde fuld kontakt igen. Teknikaliteter, man skal have indsigt i at forstå til fulde, jeg ved det..

 

Så... Hendes høje hæl på indvendige side gør to ting ved hendes hov: Propellerer udvendige hov og side ud OG skubber indvendige balle op (=balleforskydning). Tydeligt at se på dine fine billeder.

 

Og rent faktisk kan du se, hvor hun gerne vil have sin indvendige hæl - og dragt for den sags skyld.. Hvis du kigger på det sidste billede først: Her har du netop taget billedet, så vi ser indvendige hæl og en forskudt (opad) indvendig balle - med en tydelig blødning i vævet ved kronranden lige over den høje hæl (kan selvfølgelige sagtens være et slag, men hun har samme blødning på de første billeder, du lagde ind, så jeg er ret sikker på, at dette skyldes tryk fra en overbelastning pga. den høje hæl).

Nu kigger du på selve hælen (altså hovvæggen, hvor denne drejer omkring og bliver til dragt - hvis jeg bare kunne finde ud af at tegne på billeder, så var dette meget nemmere at forklare..). Lyset falder på hælomdringspunktet/kanten præcist sådan, at de nederste ca. 5-6mm hæl ikke er belyst af genskin og du ser en ændring i horntubuli netop her. Nogle kalder dette "knæk" for stresslinien - dér hvor hesten gerne vil have sin hæl...

 

Som hendes hov er nu, så vil hælene/landingsfladerne formentlig være lige høje, når du løfter hoven og flugter med synet ned over begge hæle og frem mod tåen - den høje indvendige stikker ikke "op over" den udvendige, hvis du forstår. Og dette selvsagt fordi, at de bløde strukturer - der KAN give efter - nemlig balle og kronrand - der HAR givet efter og udlignet forskellen i højden på hælene.

 

Hvis du nu har mod på det, så filer du hendes indvendige hæl ned til denne stresslinie (ca. 5mm) så hun får en ny hælflade at lande på, der rent anatomisk er på højde med den anden.

Du vil nu opleve, at når du nu igen flugter over hælene mod tåen (eller lægger raspen fladt/vandret henover begge hæle), at den indvendige lige pludselig er lavere end den udvendige, fordi du netop har taget en halv cm af... MEN i løbet af meget kort tid - timer, dage - vil den forskudte hæl være "faldet på plads" og hendes hæle vil igen syne lige høje, når du flugter bagfra og frem mod tåen. Violá - du har rettet hendes sideværtsbalance og hun kan komme til at stimulere indvendige side af strålen endnu mere:-)

 

Ang. dragterne, så ser man også her efter ændringer/linier i hornvævet.. Dragten på indvendige side skal selvsagt trimmes på samme måde som hovvæg eftersom det ER hovvæg:-)

 

For en god ordens skyld - for andre medlæsere - så opfordrer jeg IKKE til at man "bare" kaster sig ud i at trimme sin egen hest... Der er rigtigt meget at tage høje for - fx forskudte hæle.. Man kan lave meget mere @!#$ i lagkage, end man forestiller sig..

Så til Klemme: Håber vi ses til september - jeg har besluttet at tage med til Arnes kursus

 

Mvh. Marianne

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 klemme
Forfatter: 
Dato:  18-08-2014 22:28

klemme . hvad for nogle boots har du brugt og hvad har du lavet indlæg af.

jeg har også en hest med høje hæle og problemer med sur stråle.. hvn var så øm i strålen på forben at jeg var nød til at lægge sko på ham efter en del år uden sko.. jeg tænker min fejl så har været at jeg ikek har brugt indlæg i hans boot for hans stråle fik vist aldrig lov at røre jorden selvom han gik uden sko.. de boots jeg havde ( old mac.. mener jeg de hedder ) var han ikke særlig glad for at bruge.. min hest er 25år nu men håber da stadig at kunne gøre noget ved det. han er ikke øm i strålen mere og den er nok det pæneste den nogensinde har været men hvis nu den kunne få end endnu sundre stråle som fik lov at blive brugt lidt så er det da et forsøg værd

0
0
Svar på denne tråd
 
 lllllllll
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 18:06

jannie: Jeg bruger easy boot epic. Når man bestiller disse boots ved hovfokus kan man tilkøbe gummiindlæg med forskellig tykkelse og hårdhed efter behov til at ligge i booten. Dette giver ekstra støtte så man er sikker på den ikke rutsjer samt give stimulation eller ekstra stødabsorbering hvis hoven har behov for det.
Indlægget lavede jeg ud af et ekstra indlæg jeg havde til at ligge jeg bruger tykkelsen 12 mm i indlæg da de presses meget sammen når hesten har gået lidt i dem.

Marianne: Igen tusind tak! Men igen bekymres jeg over hvad pokker man lærer beslagsmede under deres uddanelse (selv om det bestemt ikke er fair at skære alle over en kam)
Jeg har faktisk for godt 1½ år siden snakket med smeden om det ikke kunne passe at hun havde ballefoskydning. Dette sagde han jo til men han sagde også at det var så lidt det ingen betydning har og at han havde set mange rideskole heste med meget værrer forskydninger fungere uden problemer. Dette er aldrig et godt eksempel i min verden, da jeg har visse issues med rideskoler men igen jeg vidste jo ikke bedre selv.

 

Nu bliver jeg jo nysgerrig på det her balleforskydning. Hvad tænker du det har af konsekvenser?

Jeg ved heller ikke om det er så simpelt løst, da min hest har en meget stejl hov på indersiden faktisk næsten lodret og hun er lidt fransk stillet på det forben. Sådan var det da jeg fik hende som 2½ års. (hun er 12 i dag)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sheared heels
Forfatter: 
Dato:  19-08-2014 20:00

kaldes balleforskydning på engelsk - du kan prøve at google :-)

 

Og er hun franks/udroteret, så skal man selvsagt tænke sig godt om, inden man "bare skærer en lige hov på et skævt ben"... Dette er mindst lige så slemt, som at skære en skæv hov på et lige ben.. Og det er muligt, at det er dét, din smed tænker. Og ja - jeg er enig med dig i at argumentationen - "at fordi, der er nogen, der har det meget værre, så betyder det ikke ikke alverden for din hoppe..." ikke holder.., men han har ret i, at det ikke er den vildeste forskydning - i al fald ikke NU, for hun har allerede rettet sig lidt, synes jeg - hendes V i balle-delen er fladet mere ud:-)

 

Men jeg personligt ville prøve at udligne det lidt over tid - fx 1-2 mm på indvendige hæl pr. gang over flere gange med få ugers mellemrum, hvis det var min egen og jeg gik omkring den i det daglige herhjemme og bare kunne trimme, når jeg havde lyst:-)

 

Hvis vækstlinierne i sin tid er lukket med forbenet i udaroteret position, så skal man ikke bare hugge en hæl og klippe en tå.. Man skal respekterer levende såls niveau og måle afstanden fra bunden af dragtgruberne = bunden af dragtbrusken og op til sålniveau i hælhjørnerne samt selve hælplateuet, hvor hun lander.. Hvis disse opmålinger viser, at der er lidt at tage på indvendige hæl, så vil jeg forsøge som beskrevet - lidt af gangen over tid.

 

Mvh. Marianne

1
0
Svar på denne tråd
 
 lllllll
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 10:08

Det giver rigtig god mening Marianne.

 

Til hvem der følger denne tråd kan jeg fortælle at der lige er kommet en ny smed i mit nabolag. Hun er tilflytter og jeg har fået nogle anbefalinger, så min plan er at få hende ud og lodde hvad hun så står for.

Så jeg vil prøve at tage det med balleforskydningen op med hende, for jeg føler mig ikke kompetent nok til at vurderer hvordan og hvorledes. Ting virker simple når jeg lige læser det men så kommer jeg sådan i tvivl når jeg har det i hænderne. Så forhåbentlig vil hun vise mig fysisk hvordan jeg kan raspe og vedligeholde mellem hendes besøg, så vi måske kan få has på det problem også.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Smed...
Forfatter: 
Dato:  23-08-2014 12:06

Jeg vil gerne komme med en anbefaling til en dygtig smed i området.

Matilde Beslagsmedie er flyttet til Djursland, og hun er meget dygtig og kompetent. Du kan finde hende på facebook under Matildes beslagsmedie :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 llllllllllllll
Forfatter: 
Dato:  23-08-2014 15:18

Det er netop hende jeg omtaler som den nye smed jeg skal prøve af Det er meget spændende med noget nyt "blod" på det mørke Djursland.

0
0
Svar på denne tråd
 
 lykkeflip
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 14:57

 

Violá! lys stråle her, der og alle vegne.
I lOOOVE IT! (Ole Henriksen style)

 

Billede

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Me too!!!
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 17:45

Jow jow... ! (Nordjysk style )

 

Dét har du bare styr på! Hvor er det godt - og hvor kan Mathilde da bare glæde sig til at få en heste-hovs-ejer som dig!

 

Nu kan man også begynde at arbejde med at sænke hæle og dragter på hende (hesten!), uden at tvinge hende frem på tå, når det ser ud, som det gør bagtil i hoven! Med fin, fin synlig midtstrålefure og det hele!

 

Du kan tydeligt se, hvor hun gerne vil have sine hæle og dragter ned og tilbage - der er klare markeringer i hovvæggen - undskyld - jeg kan bare ikke lade være - ville ønske, det var mig, der måtte trimme hende - så fin en hov!!

 

Prøv lige en gang at gå ind på dette sidste billede og så trykke et billede frem: Sikken en forandring, hva!!!

 

Stor ros til dig

 

Mvh. Marianne

1
0
Svar på denne tråd
 
 llllllllllllll
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 19:46

Det er faktisk en ret fed ting det her med at tage billeder af fremskridtene. For jeg glemmer ind i mellem hvor langt vi er kommet og så tænker jeg aaaah der sker jo ikke en skid men så tager jeg bare et billede og sammenligner med det sidste billede og så ser jeg tydeligt alle fremkridtene

 

At tænke sig at vi startede med et bundløst hul ned i strålen og en hest der virkelig synes jeg var latterlig med mit daglige roden rundt i hendes ømme ømme stråle.
(det er ikke første eller sidste gang jeg ønsker at jeg kunne forklare mine gode hensigter for min fornærmede hest)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt gået.
Forfatter: 
Dato:  27-08-2014 20:25

Super dejlig læsning og sikken en forandring.

tusind tak til Marianne for at dele ud af sin viden.

hvis nogen har interesse i hove vil jeg meget anbefale Pete Ramey som har lavet en serie på 10 dvd'er som hedder Under the Horse. Den er ikke billig, men den er alle pengene værd. Selv om jeg både har været på kursus hos Arne (det er Strasser-trim og lidt for voldsomt efter min smag) og hos Svenska Hovskolan i Sverige, så er der stadig meget der er faldet på plads med Pete Rameys forklaringer.

I kan gå ind på Petes hjemmeside: http://www.hoofrehab.com og der ligger også en lille teaser på you tube.

en advarsel, hvis I køber den: I skal se den flere gange for at få alt med (og husk lige, at postvæsenet opkræver ekstra, når det er fra ikke-eu-land).

Hvis nogen er så heldig at bo i nærheden af Aalborg, så kan man være heldig at få lov at se med ude hos mig.

 

Til Marianne: hvis jeg er så heldig, at du skal ud at mærke på mine heste, så vil jeg gerne høre din mening om sortes forhove, specielt det du var inde på med vertikal på den indvendige side.


Unikke Hove / Søsser Lund

www.barfodshest.qsite.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 så langt så godt
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 12:21

Så er den blevet

Jeg var da lige ved at glemme at komme med et billede efter Matilde har været her og ordne fusser.

 

Billede

 

Billede

 

7
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg bliver så glad!!
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 15:20

Jamen, altså - derfor elsker jeg at arbejde med hesten og dens hove!! Dette er jo et skoleeksempel på, hvor plastisk og dynamisk hoven er - hvor lidt af det rigtige, der skal til for at hjælpe hesten på vej. Og vendt rundt - hvor skræmmende lidt negativ påvirkning, der skal til, for at det går den anden vej...

 

Superfint trim og meget, meget bedre hovbalance og hæl- og dragthøjde!

 

Det kræver en indsats af ejeren og du har bare gjort det til UG!!

 

Håber medlæsere her med egne øjne kan se, hvad korrekt stimulering af blodkredsløbet i hoven betyder.. Der er ingen short cuts.. Hesten har - og vi har - en medfødt evne til heling - og hvis vi hjælper den på vej, så sker der mirakler

 

Mvh. Marianne

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Tjek lige tiden!
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 15:27

Og jo : Til medlæsere - bemærk lige tiden! Ts har døjet med hoven i et års tid og på to måneder med korrekt indsats er resultatet en superfin hov, der nu har de bedste forudsætninger for at blive endnu bedre.

 

Piece of cake Ingen undskyldning for ikke at gøre noget - lidt, men god stimulering er 10.000 gange bedre end mange dårlige landinger.... Så til sur stråle-folket: Behandel infektionen både udefra med desinfektion OG indefra med stimulering af blodkredsløbet via strålestimulering

 

Mvh. Marianne

4
0
Svar på denne tråd
 
 Tre måneder
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 15:29

Okay - tre måneder! Det er stadig en hel utrolig - og naturlig - udvikling når betingelserne er rigtige

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 17:23

Ja det her er da stof til eftertanke må man nok sige

1
0
Svar på denne tråd
 
 lllllllllllll
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 19:00

Ja tusind tak Marianne min taknemmelighed vil altså ingen ende tage

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 marrianne kj
Forfatter: 
Dato:  18-09-2014 12:42
Kender du noget til hovkræft Marrianne. Findes der en løsning de ikke er al for smertefuld
0
0
Svar på denne tråd
 
 Fantastisk resultat
Forfatter: 
Dato:  18-09-2014 14:38

Jeg har med interesse fulgt denne tråd, da jeg også har en hest med sur stråle på begge forben og white line disease, og hos mig er det er også ved at blive bedre. WLD er nu væk, takket være grundig rengøring og påsmøring af red Horse Field pasta, men midtstrålefuren synes jeg stadig er for dyb.

Jeg har derfor lige et spørgsmål til Klemme: Hvor lang tid daglig har du ladet din hest gå med boots+indlæg for at få det fine resultat?

- og til Marianne, hvor er det herligt, at du vil øse af din viden og fortælle hvordan man kan opnå sådanne resultater uden brug af giftige stoffer.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Merete
Forfatter: 
Dato:  21-09-2014 12:15

Hej Merete

 

Jeg lod min hest gå med boots + ekstraindlæg i ca 2½ uger hele tiden med daglig vask. Derefter var strålen "poppet" så meget ud at jeg tog det ekstra indlæg ud og lod hende (hesten) gå med boots og almindelig indlæg i ca 1 uge derefter kom der lidt regn og jeg tog booten af så vi kun brugte den under ridning.

min hest blev lidtøm af at få de ekstra indlæg i.. det er jo klart for det har jo nok været øm i forvejen og så pludselig blev der trykket dirkte på det ømme og hun kunne ikke aflaste det på samme måde som uden indlægget.

 

Derefter gav jeg boots med almindeligt indlæg på lidt on/off dels fordi jeg var bekymret for at resten af hoven ville mangle stimulation fra forskelligt underlag og hun måske ville blive øm når jeg og dem af men også fordi jeg gik over til at vaske lidt sjældnere ca 1-2 gange om ugen.

På det tidspunkt var det ligesom selve infektionen var væk og jeg bare skulle forebygge at det kom igen mens jeg ventede på at strålen langsomt helede op igen indefra.

 

Når hesten har boots på hele tiden skal man være obs på at hoven sveder og der skal vaskes dagligt ellers kommer det til at stinke rigtig skidt sammen med den sure stråle.

Jeg vaskede også indlæggene og lod dem tørre i solen fordi de lugtede og jeg tænkte det var den perfekte grobund for bakterier.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovkræft - canker
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 13:24

Hej Jannie Jensen. Hovkræft eller canker (på engelsk) har jeg ingen erfaring, så mit bedste bud vil være at søge rundt på udenlandske sider evt. kombiner søgning med "barefoot trim" eller lignende. Så finder du måske nogle, der har erfaring med andet end det gængse.

 

Mvh. Marianne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stråleindlægget
Forfatter: 
Dato:  24-09-2014 13:43

Som Klemme/TS har bemærket, så kan/vil hesten blive øm af sål med stråleindlæg, hvis dette indlæg er for stor en stimulering af strålen på én gang. Man er nogle gange nødt til at forsøge sig lidt frem: I begyndelsen med en meget øm stråle, kan man lave en sål med et meget lille stråleindlæg (= meget blødt pres mod strålen) og som strålen så blive bedre lægger man en sål med et større stråleindlæg (= mere pres på strålen) i booten. På denne måde bør man kunne undgå, at hesten ømmer sig pga. indlæggenen - det skulle jeg have forklaret mere specifikt tidligere - min fejl! Men Klemmes hest klarede sig trods lidt ømhed..

 

Og ja - vær opmærksom på, at hoven sveder og man skal nødvendigtvis have flere indlæg at skifte imellem.

 

Når strålen er helet, så kan man i det daglige fremme en sund hov-mikroflora ved at spraye undersiden af hoven med æblecidereddike - jo oftere jo bedre

 

Mvh. Marianne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spændende
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 13:19

Tankevækkende og interessant tråd. Meget besyndeligt, at en stor del af hesteverden ikke anerkender problematikker omkring den oldgamle tradition det er, at slå en metalplade fast i sin hest's fødder med søm. Det lyder jo nærmest barbarisk! Ja, jeg har selv været en af dem

Som alle strukturer i kroppen bliver hovens bestanddele stærkere ved belastning og svagere ved aflastning - hvorfor har vi kun den tankegang ind over muskler, men ignorerer det for hove? De skal da skånes mest muligt. Ja, jeg undres!

Det har jo endda været sådan, at man ikke måtte stille til stævne over et vist niveau, hvis ikke hesten havde sko på alle fire hove. But why?

 

Efter at have researchet en del og været i gennem en mindre oplysning har jeg valgt, at mine heste nu og fremad skal være barfods. Min 4 års havde haft sko på i blot et halvt år, da jeg købte ham og tog dem af ham. Her konstaterede trimmeren kontusioner og WLD i 3 ud af 4 hove Og det skulle forestille at være dygtige smede, der har ordnet ham. Jeg kunne også godt se, at der var mange skævheder og begyndende vingedannelser i samtlige hove efter skoene blev taget af. De bliver lige så stille rettet op og hovene er langt mere symmetriske, strålen er pænere og her 5 uger siden sidste trimning (hun kommer i dag), er han først begyndt at flosse lidt de sidste 2-3 dage. Og absolut ingen ømhed på noget underlag, undtagen hvis han træder på en STOR, skarp sten.

 

Jeg er omvendt


Sagde Anna


Hvis vi vil opnå et smukt resultat til hest, må træningen være smuk.

Hvis vi vil lethed, flow og balance, må vejen derhen være brolagt med netop dette!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Barefoot konkurrencehest????
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 14:46

Jeg har ligesom et par andre fulgt denne tråd fra start og så til nu - den er så super interessant (by the way Marianne).

 

Jeg har et spørgsmål:

Findes der nogen, som rider barfods på minimum M-niveau?

 

Jeg er som ryttere er flest:

Jeg rider lidt dressurstævner på M-niveau, ture på asfalt (det er det, vi kan, der hvor jeg bor), springer lidt for sjov fordelt på 5 ugentlige ridedage og 2 foldfridage evt. med lidt skridt for hånd.

 

Jeg kan sagtens følge argumentationen i, at heste har det bedst på "bare fødder" - men jeg har altså brug for "opskriften på succes", hvis jeg skulle kaste mig ud i det.

Min store frygt er en halt hest. Jeg tror ganske simpelthen ikke på, at en halt hest kan være den rigtige vej - heller ikke selvom den "bare skal have tid til at hærde i sål og horn".

 

Omvendt er jeg egentlig klar nok til at få en hest på bare fødder - med den rigtige vejledning, så det ikke bliver et eksperimentelt projekt.

Derfor er jeg nysgerrig på, om der findes almindelige konkurrenceryttere, der har velfungerende barfodsheste - og hvordan de kom dertil?

 

Mange hilsner

Nathasja

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for input!
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 19:26

Anna S - Der vil altid være forskellige holdninger til hove, sko og barfod.. Og man er nødt til at vælge sine kampe.

Jeg fornemmer, at hestehold i dele af hesteverdenden i dag har taget en drejning med mere fokus på hestens iboende natur og alt hvad der til høre, bla. barfodsridning.

På min efteruddannelse i veterinær kiropraktik hos IAVC i Tyskland, hvilken jeg netop har afsluttet, havde jeg fornøjelsen af at møde en super inspirerende og vidende mand, Stefan Becker, beslagsmed på hestehospital i Tyskland og indeover deres oplæring af beslagsmede.

Han havde STOR indsigt i hoven, biomekanik og hestens kapacitet/helingsevne og jeg blev derfor nødvendigvis nødt til at spørge ham, hvordan han overhovedet kunne forsvare at slå sko på, når nu han vidste alt det, han vidste! Hans svar var ærligt og realistisk (citeret fra hukommelsen):

 

"Det smerter mit hjerte hver gang.. Men hvis ejeren vil have at hesten skal gå stævne til weekenden, så lægger jeg beslag på. OG ejeren får at vide - vil du have heling, så kommer det til at tage tid (underforstået - hesten er nok ikke umiddelbart klar til det forestående stævne), men du vil få en hest uden beslag - muligvis med behov for boots (som iøvrigt var Stefans yndlings-"beslag") - som holdbarhedsmæssigt har meget bedre chancer end en hest med beslag" Han sluttede af med: "Ejeren bestemmer..! Heling eller stævne?"

 

Vi lader den lige stå på skærmen lidt..

 

Jeg var ikke i tvivl om, hvad Stefan helst ville - han så jo heste på hospitalet til udredning for diverse seneproblematikker og jeg skal komme efter dig.. Og havde han bare lidt mere tid at gøre godt med end "hesten skal gå stævne i weekenden" - ja, så var det klart han foretrukne mål at afsko hesten i dens tempo!

 

Og dette leder mig videre til Nathasja: Det KAN lade sige gøre.. Jeg er overhovedet ikke selv en del af konkurranceverdenen - meget at det jeg oplever omkring hold af konkurranceheste ligger ret (....) langt fra min syn på hestehold. MEN jeg ved, at Michell Jensen fra Danhov (hendes fb side: www.facebook.com/pages/Danhov/ 278245838872076?fref=ts) er STOR fortaler for at kunne konkurre barfods og gerne med boots, hvis det er nødvendigt. Prøv at kigge på hendes side - scroll ned og du vil finde billeder af komkurrerende spring- og dressurheste. Michell har - jeg ved ikke præcist, hvor langt hun er i processen - stillet forslag til DRF om stævnedeltagelse i boots - hun vil helt sikkert gerne have backup fra folk i det regi!

 

Hun har også mange links til Rockley Farm - de er også på fb og har også en hjemmeside: www.rockleyfarm.co.uk/index.html

Hvis du går videre ind på deres blog-side, så vil du finde mange eksempler på konkurranceheste, der er dømt ud og som Nick får tilbage på sporet - rehabiliteret uden nævneværdigt trim og boots, men med MASSER af stimulering på alt slags underlag. Hun går meget ind for, at hesten laver den hov, den har brug for og at vi kan hjælpe den på vej med stimulering, stimulering, stimulering!

 

Det glæder mig oprigtigt, at I melder ind i tråden - både jer med egne erfaringer om barfod og andre, for hvem dette kan være en dør til en - ny - verden.

 

Mvh. Marianne

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 19:47

Jeg har haft barfodsheste i en del år efterhånden.... Og som supplement til Mariannes fantastiske indlæg, vil jeg påpege at det korrekte foder-diæt er alfa omega for en sund barfods hov.. Og det dur ikke med sommergræs.. Sukker og stivelse er gift for hovene, så man skal være klar til at sætte sig ind i hvad ens hest indtager og hvor man kan optimere noget

 

Jeg havde ham her der gik jagt uden sko med succes:

Billede

 


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Management og foder!
Forfatter: 
Dato:  26-09-2014 20:33

Korretk, Jeanette! Dét glemte jeg, at tage med - tænkte på det, men glemte det så igen..

 

Som jeg startede med at skrive til Klemme, så er det som en mangetrins-raket: Desinfektion og strålestimulering er bare ét trin. De andre kom jeg vist aldrig til, men de er som du korrekt påpeger: Foder og management.

 

Som Pete Ramey (amerikansk beslagsmed, nu barfodstrimmer) siger:

 

10% er hovtrim og 90% er foder, management og bevægelse!

 

Med andre ord, vi kan alle hver især gøre en kæmpe indsats - og forskel - for vores hestes hove! Og netop stivelsesfattigt grovfoder (og kraftfoder, der hvor det er nødvendigt)+ vitamin/mineralsupplement er af kæmpe betydning for hovsundheden. Prøv at tænke på alle de indlæg, der har været over sommeren, hvor man læser om heste, der er blevet ømtåede.. Der kan selvfølgelig være flere grunde, men en hovedgrund er sukkerholdigt græs og deraffølgende subklinisk forfangenhed. Subklinisk betyder stadiet inden, man ser det klassiske kliniske billeder af en forfangen hest. Subkliniske forfangne heste ER ømtåede.. Tag sukkeret væk (væk fra græs) og ømheden forsvinder - sådan groft sagt.

 

Så fodring; måden, vi holder hesten på og dens mulighed for bevægelse både under ridning, men især i de 23 timer, hvor den ikke bliver redet, er altafgørende for hovsundheden. Dét var raketten

 

Mvh. Marianne

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hvilken trimmer?
Forfatter: 
Dato:  01-11-2014 10:16

Hej Klemme.

Hvilken trimmer havde du, der flyttede til Sjælland? Jeg bor på Sjælland og vil gerne i kontakt med en god/dygtig trimmer.

på forhånd tak.

Vh. Lene.

1
0
Svar på denne tråd
 
 I'm in...
Forfatter: 
Dato:  11-11-2014 09:31

Ja, nu har jeg kontaktet Michell Jensen fra Danhov.

Måske kan klubben af barfodsheste over tid tælle min mule med, så vi kan få nogle eksempler på heste, som kan konkurrere uden sko.

 

Jeg starter slet ikke stævne hver eneste weekend - og jeg er helt ok med at give det tid. Men samtidig ER det et paradigmeskifte for mig, som i 30 år har haft heste, som har gået med 4 alm. jernsko et helt liv.

 

Jeg er slet, slet ikke parat til at eksperimentere - men jeg er klar til med god og grundig vejledning at prøve.

 

Kan nogen forklare mig, hvad god "hov-diæt" og korrekt "hov-management" er?

 

Hilsen

Nathasja


Om du tror at du kan - eller om du tror at du ikke kan. Så har du ganske givet ret. Henry Ford

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovmad og hovmotion
Forfatter: 
Dato:  11-11-2014 10:45

Hej Nathasja

 

Den førende ekspert på hove og måske især barfods-management er helt klart Pete Ramey. Vil klart anbefale hans hjemmeside, hvis du gerne vil nørde emnet helt vildt. Han berører stort set alle elementer, der kan omhandle hove.

 

Mht. kost så har han fundet, at det er ekstremt individuelt, hvad hovene har behov for gennem foderet. Fordi hovene er sidst i køen til at modtage næringsstoffer (kroppen vægter hjerne over organer over muskler over hud og til sidst kommer hornvækst såsom hud og hove) er det også der, man først ser mangler i hestens foder.

Ramey så dog hvordan nogen heste kunne fungere med smukke hove på det ene foder, og nogen heste mistrives helt vildt med det samme. Dette skyldes forskelle i vitamin- og mineralindholdet i undergrunden, som kommer til udtryk som mangler i græs og hø og endeligt som mangler i hestens indtag.

Derfor mener Ramey, at man skal tage analyser af sit grovfoder og der igennem sammensætte sit eget foder.

 

Pyh, tænker man! Det lyder meget omstændeligt, og det er det også. GENERELT kan man sige, at man skal undgå sukker og stivelsesrigt foder og sørge for, at hesten er dækket ind med næringsstoffer evt. gennem en blodprøve af hesten.

 

Mht. management er det sådan, at en hov ikke er stærkere, end det underlag den går på. En hov skal udsættes for alle underlag, men fortrinsvist tørt og semi-hårdt underlag, der kan stimulere den naturlige pumpefunktion.


Sagde Anna


Hvis vi vil opnå et smukt resultat til hest, må træningen være smuk.

Hvis vi vil lethed, flow og balance, må vejen derhen være brolagt med netop dette!

3
0
Svar på denne tråd
 
 Hvilke boots?
Forfatter: 
Dato:  06-01-2015 20:25

Hej Klemme

Tillykke med det flotte resultat! Jeg døjer med samme problem hos min pony som du gjorde. Jeg har nu behandlet siden september og strålerne ser umiddelbart pænere ud, men strålekløften er stadig "uendelig" dyb.

 

Hvilke boots bruger/brugte du? Jeg har prøvet med Cavallo Simple Boot og de sidste 3 måneder med Easy Boot Glove men på trods af laang tilvænning kan han ikke gå med dem på folden da han får "vabler" på ballerne. Med løsdrift virker det ellers som en god løsning men jeg har ikke kunnet få det til at fungere.

 

Og tak for en meget spændende tråd!

 

Tanja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rehab-boots
Forfatter: 
Dato:  06-01-2015 22:39

Kan klart anbefale Equine fusion med dampening pads til hov-rehab. Min nye hest blev leveret med de fæleste sko-hove. Vi snakker sur stråle, mega buttcrack heels, dobbelt hovslag, tå blødninger, you name it. Efter skoene blev taget af, og han går med EF-boots på fold og til dels under ridning er hesten totalt rengående og den sure stråle samt andre ulækre ting som WLD og generelt dårligt horn, sål og lameller er på vej i bedring uden at jeg gør sææærligt meget udover rense det lidt med en salt-blanding og smøre artimud i strålekløften. Jeg har faktisk ikke engang haft behov for dampening pads til trods for at hesten var svineøm til at starte ved første sko-aftagning.

 

Han er forresten M-hest og skal forhåbentlig gå på det niveau uden sko resten af sit liv. Samme plan med unghesten min, når han bliver andet end foldbums skråstreg turhest.


Sagde Anna


Hvis vi vil opnå et smukt resultat til hest, må træningen være smuk.

Hvis vi vil lethed, flow og balance, må vejen derhen være brolagt med netop dette!

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider