Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Afføring som kokage
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 22:37

Min holstenerhoppe på 15 år reagerer igen med kokage afføring, nu hvor græsset begynder at gro. Sådan er det hvert forår og indtil juli måned.

  • Hun går i løsdrift på den samme mark året rundt.
  • Hun får det samme foder, som hun plejer, dog i nedsat mængde, fri adgang til fint halm.
  • Hun er lukket inde om natten.

Hun er frisk og rask, selvom afføringerne er hyppige og tynde og lugter.

det kan umuligt være sundt.

Jeg vil høre, om andre kender problemet?

Har I noget ideer til, hvad jeg skal gøre/ give hende?

Nethe

0
0
Svar på denne tråd
 
 en tanke
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 23:29

Min reagerede også voldsomt på græsset igen i år, selvom han gik i løsdrift og derfor blev meget stille tilvænnet. Det var lige så snart vi fik et par dage med varmt vejr, og at græsset begyndt at spire en smule, så gik han fra helt normal afføring til sprut....

Til trods for at han er behandlet for orm hvert år, har han åbenbart gået med bændelorm i flere år.

Han fik en Equimax og dagen efter var hans afføring normal. Så har han fået en kur mere her efter fire uger, for at vi forhåbentlig er kommet det helt til livs :-)



Nynne med Grumse

 

- RIP Celeste Liva

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lige i år
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 07:17

Har over halvdelen af mine de der helt tynde kokager med anderledes lugt, men ingen ser ud til at fejle noget, tror det er græsset der gror så meget lige nu, det er også rigtig godt vejr til græsset nu :)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Ungheste sælges

Se min præs

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fodertilskud
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 08:46

Hej Nethe,

 

Det er vigtigt at du giver hende en kur med noget Probiotikum (mælkesyrebakterier), indtil afføringen igen er stabiliseret. Diarré er forbundet med et stort væsketab og påvirker dermed hestens velbefindende.

 

Så jeg vil anbefale dig at give hende en kur hurtigst muligt!

 

Jeg har selv brugt dette produkt med succes:

 

bestforhorses.dk/tilskudsfoder-til- heste/42-protexin-gut-balancer.html

 


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

 

Design for Pets

 

Lækkert udstyr til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge,

samt alt i tilbehør til katte

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tørt mash
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 13:45

Når min har lidt spalt mave, giver jeg 2,5 dl tørt mash i morgen og aften foder. Vores foder leverandør siger at det kan man godt gøre altid.

0
0
Svar på denne tråd
 
 mindre græs
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 18:47

Jeg ville give mindre græs, da hesten tydeligt viser at den ikke kan tåle så mange nye spirer.

 

Tarmproblemer er også årsag til forfangenhed, så vigtigt at maven er i orden.

 

Mindre græs og lidt godt hø til at stabilisere maven og gerne mash også.

0
0
Svar på denne tråd
 
 132456
Forfatter: 
Dato:  27-04-2014 20:02

Du kunne supplere med hø eller wrap, hvor vand, sukker og protein indholdet er knap så højt som i græsset. Det er bare ikke alle der er interesseret, når de kan vælge græs. Jeg taler af erfaring

Det er også muligt som nogen skriver at supplere med probiotika (altså mælkesyrebakterier), der findes flere forskellige på markedet.

På langt sigt kunne du undersøge hvad der er i dit græs, nu du skriver at det er over en længere periode hun laver kokager. Ofte laver mine kun kokager i foråret, lige når de kommer på græs, da det også falder sammen med det tidspunkt hvor græsset næsten er rigest på sukker. Så tilvænner jeg dem lidt langsommere, men det er jo ikke så nemt i en løsdrift. Det kunne jo være at dit græs indeholder nogle græsarter med særlig højt indhold af sukker og protein.

 

Sidst men ikke mindst så er heste der indtager en stor mængde stivelse, fx store mængder korn, i større risiko for at udvikle kokager, da deres stortarm allerede er under pres fra stivelsen fra kornet. Så det er muligt det ville gavne at trappe hende mere ud af korn eller andet, og så bare supplere med mineraler og vitaminer, hø/wrap og halm som alternativ.

Sidste men nærmest vigtigste råd: Husk at sikre at hun altid har adgang til masser af frisk vand!

0
0
Svar på denne tråd
 
 komave
Forfatter: 
Dato:  28-04-2014 21:24

Hej Nethe.

Prøv at give din hest animal biosa.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange gode råd
Forfatter: 
Dato:  29-04-2014 14:59

Der er kommet mange gode råd her i tråden, men da jeg har en hest som 2 somre - 2011 og 2012 - endte med alvorlig diarre og som tabte sig 100 kg begge gange, så har jeg prøvet dem alle og mere til.

 

Lige inden vi var ved at opgive totalt, fik vi et tilbud om at prøve Pavo Care4Life gratis, det virkede i løbet af ganske få dage. Han blev fodret med det største delen af vinteren 2012/13 og gik på græs hele sommeren 2013 UDEN problemer, så han har selvfølgelig fået det igen hele denne vinter.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-04-2014 08:16

Kan se en skriver tørt Mash gælder det også irish Mash fra hippolyt

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider