Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Insekt angreb i vrivler, hvad er det?
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 16:17

Oh noo, dummer fluer!! Min hest er under flue angreb i hendes store virvel under maven og to virvler hun har foran. Det startede foran, hvor jeg kunne se små sår og skorber, og troede at det måske var fordi at huden var tør så jeg har haft smurgt hende med sårsalve. Synes det hjalp men ikke helt. Til min store overraskelse fandt jeg det idag under hendes mave(nederste billede). Det var fuld af små sår og huller så der var blodprikker på mine fingre når jeg køre over, udover sår fandt jeg små fluer(eller hvad det er?) Der sad fast i lysken på hende og i vrivlen. Hun er tydeligvis meget irriteret.

 

Nogen der har set det før og ved hvad jeg skal gøre? Har aldrig set det før på denne måde.

 

Jeg har sprøjtet med jod til en start for at få renset sårene og så må jeg have fat i en fluespray, vil bare ikke sprøjte hende hvis der er sår. Og så er det nok på med insektdækken.

 

Eller vil i få dyrlægen ud og kigge?

 

Håber der er nogle der kan hjælpe mig!

Billede

 

Billede

 


JOSEFINE MADSEN
Isabella Klejs <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 16:57

Kvægmyg.... De elskerrrrr lynlåsen på heste... Smør et fed lag helosan salve på hver dag, vask rent en gang imellem... Det eneste der hjælper ordentligt....


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kvægmyg
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 22:45

Jep, tror også det er kvægmyg, de er nogle små sataner, min hyp blev så voldsomt angrebet et år at jeg måtte have dyrlæge ud?

0
0
Svar på denne tråd
 
 spray...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 09:04

Jeg har en, der slet ikke kan tåle dem. Det har dog ikke været helt så slemt de sidste par år, så måske er hun ved at vokse lidt fra det. De andre heste er kun lidt generet her i foråret, men Sille sprayer jeg hver anden dag med insektspray og begynder så snart der kommer lidt varme/sol i marts/april og fortsætter nogle gange helt hen i november/december alt efter vejret. Ellers hæver hun voldsomt ved yver/navle, bliver meget varm, og der drypper gul klistret væske fra hende. Normale heste bliver vist "immune" overfor myggenes "antikoagulationsmiddel" i løbet af kort tid, så de ikke længere kan sidde og hygge sig under maven. Jeg har nogle gange brugt dette viacur.dk/Labels/Hest-Pferd-Horse- Oct-2012/Cur1-horse.pdf også EFTER skaden er sket, og hun nærmest har været hudløs. Sikkert ikke behageligt lige når det sprayes på pga spritten, men det har virket og har ikke set ud til at irritere området yderligere. Men har de sidste 3-4år fået begyndt at spraye, før det er gået galt. Men i dit tilfælde ikke noget, jeg ville være bekymret over. Det er altså helt normalt med de små sår/blodprikker her i foråret, selvom det selvfølgelig er generende for hesten.


0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 13:42

 

Min får insektdækken på også bliver hun ellers hen over sommeren jævnligt vasket/striglet ved yver og "lynlåsen" og bagefter smurt med kopattesalve eller andet i den stil.


Nu meget eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 15:54

Min fik også et meget slemt angreb her for to ugers tid ca. Hun blev vasket og fik sprayet en slags flydende plaster over. Det virkede sgu. Har ikke set noget efter det


"If a horse can do it, an Appaloosa has already done it."

 

Berta - Blandet hoppe 2003.

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stalosan
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 09:03

Mine heste er også stærkt plaget af dette hvert år

 

efter min mening dur helosan ikke da insekterne jurtigt kommer igennem

 

 

her i huset forebygger jeg med stalosansalve - det laver en stenhprd skorpe som insekterne ikke kan trænge igennem - det er efter min opfattelse detveneste der virker.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fuldblods hoppe
Forfatter: 
Dato:  17-05-2014 18:04

Jeg har aldrig haft problemer med det før, men for 2 måneder siden fik jeg en ny hest hjem, og hun er helt ramt.

Jeg har fået noget specielt hvidløgs spray hjem fra England der virker fint, og de bliver da også holdt nogenlunde væk, men mit problem er ved hendes yver.

Jeg kan ikke helt komme til at se om der sider noget på det, men jeg har fået lov at vaske et par gange u, men over den sidste uge, er hun begyndt at sparke ud efter mig/lige ørene ned osv, altså give tegn på at hun har ondt og at det er voldsomt ubehageligt, er der nogen af jer der har oplevet lignende?

Evt har nogle gode råd, inden jeg får tilkaldt dyrelægen endnu engang`?

 

Mvh

0
0
Svar på denne tråd
 
 bedste spray indtil nu
Forfatter: 
Dato:  18-05-2014 19:04

min hest har også altid været ret hårdt angrebet og fået blodig navle mm. og jeg har købt alle midler der var at få i danske heste butikker - uden nogen synderlig virkning.

 

i år havde jeg så købt et helt arsenal af spray, sæbe mm. fra internettet. Jeg tog denne i brug først : www.thebluebarn.co.uk/bluebarn/ proddetail.asp?prod=10130

 

og sørme om ikke den virker !

dyrene nåede at gnave en lille smule i navlen før jeg fik sprayet hende. Nu sprayer jeg 1 gang pr dag og indtil nu virker det rigtigt fint. jeg har brugt det i nogle uger indtil nu.

 

jeg ved ikke om virkningen vedbliver - men så må jeg prøve noget andet.

hesten har ihvertfald fred lige pt.


 

 

Lusitano fotogalleri, Hestemalerier udføres mm. UDSALG MALERIER

 

Working Equitation E-bog ( på engelsk ). Link

 

SALG AF LUSITANO HESTE www.lusitanopassion.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-05-2014 10:10

Lykke de skriver at de ikke vil levere til Danmark, har du købet det online eller?


Sælges: Skøn 2-års hoppe efter L'Espoir/Gold Away xx. Smuk, rigtig velgående, enormt sød at arbejde med, og sund og rask. Se mere på min hjemmeside, under afkom - Krones Goldie.

 

www.stutterikrone.dk ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 fra amazon
Forfatter: 
Dato:  19-05-2014 10:28

jeg købte det via amazon. der var en butik der ville sende det.


 

 

Lusitano fotogalleri, Hestemalerier udføres mm. UDSALG MALERIER

 

Working Equitation E-bog ( på engelsk ). Link

 

SALG AF LUSITANO HESTE www.lusitanopassion.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 flusa eller tektonik
Forfatter: 
Dato:  19-05-2014 14:26

du køber en dunk flusa eller tektonik , hælder det på og vupti er din hest næsten fri for de små bæster.

Jeg foretrækker flusa da det er uden farve.

Det slår ale blodsugende smådyr ihjel og virker afskrækkede.Desværre har det ingen effekt på klæger.


Nu med min første Paint

CW Sugar Bars Legend

0
0
Svar på denne tråd
 
 flue angreb
Forfatter: 
Dato:  21-05-2014 09:35

Når det ser ud som nu på billedet, ville jeg rense det godt og grundigt, så det var helt rent.. Derefter ville jeg proppe flydende plaster med tjære på.. Tjæren holder dyrene væk fra det og plasteret vil lukke det, så de slet ikke kan komme til såret og genere der...

 

Forebyggende ville jeg finde en rigtig god fluespray og spraye hesten dagligt med det...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Flydende plaster?
Forfatter: 
Dato:  08-06-2014 23:29

Ditte (og andre) hvad hedder flydendende plaster med tjære og hvor finder jeg det?

 

Hesten er lige (igen) blevet sparket på benet og har en 4 cm revne. Det er pænt og rent men jeg vil gerne gøre noget ved det.


Mvh. Sanne


Velholdt brugt hestetrailer søges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det hedder,,
Forfatter: 
Dato:  10-06-2014 11:52

Tarplast og kan købes hos dyrlægen, Apoteket har i hvert fald haft det også mener jeg at have set det hos Miljøfoder og Land og Fritid..

 

Koster 60-70 kroner hos alle stederne..

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 UG kvuglcgulclu
Forfatter: 
Dato:  10-06-2014 18:08

Rens sårene, på med helosan og kom et insektdækken på til de er helet, og derefter af med dækken og på med insektspray. Husk at gnubbe de små irriterende bæster af under strilingen, inden de får lavet sår og huller. Håber at det var til nogen hjælp :)


Mvh liva...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stalosan salve
Forfatter: 
Dato:  11-06-2014 12:43

Ligesom Trine(Godset) har jeg også med held brugt stalosan salve på et sår under bugen, som fluerne bare ikke ville lade hele. Salven laver en "sårskårpe", som bæsterne åbenbart ikke kan komme igennem.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider