Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 plag spiser pærer
Forfatter: 
Dato:  16-04-2014 20:35

Ja min plag på 2 spiser de andre hestes pærer. Jeg har set den gøre det en gang i dag og ellers ikke men det ville være sært hvis det bare var et enkeltstående tilfælde.

 

Men så er det jeg mindes at have hørt at det kan være noget med tarmfloraen der er øøh skæv/forkert?

 

Men jeg ved det faktisk ikke rigtigt, jeg har nemlig aldrig været ude for det før. Har hørt om det nogen gange men det er ikke viden jeg har lagret i min hjerne nogen steder.

 

Normalvis ville jeg nok forhøre mig ved dyrlægen men nu er det jo påske så jeg spørger lige jer herinde.

 

Er der noget jeg kan gøre/købe/tilføre?

 

Den fodres efter foderplan, er i god huld, har saltsten, Og hø ad lib. og ellers en glad og trivelig hest.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Agent A 38
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 18:39

Ja det er vist rigtig nok, at de spiser andre hestes pærer for at optage noget i tarmfloraen, som de mangler.

Da jeg havde plage som gjorde dette, fik de lidt A 38 over en kort periode, og så holdt de op.

Det er da et forsøg værd, der ikke koster en hulans masse :)

2
0
Svar på denne tråd
 
 dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 00:54

hør lige dyrlægen iden du giver et mælkeprodukt, medmindre du kan finde en laktosefri a 38. heste er som bla. katte når de når x alder laktoseintolerante, da deres tarm holder op med at producere laktase, som er det enzym der nedbryder mælkesukkeret/laktosen. Giver man laktose til laktoseintolerante dyr/mennesker ja så udsættes tarmen for stress(dårlig mave følger som regl) og den ønskede effekt af a 38 går tabt.

Jeg ved ikke hvornår generne i gennemsnit lukker af for dannelsen af laktase hos føl og unge plage, derfor ville jeg høre dyrlægen.

Opdater gerne, da jeg synes det er lidt spændende, hvis du finder ud af hvorfor de gør det. Jeg har nemlig også kun hørt, at det er heste, der mangler visse stoffter der gør det, eller heste der prøver at stabilisere deres tarme. Men det er jo mange år siden.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 llllllllll
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 20:06

Jeg skal nok opdatere når påsken er ovre og jeg kan komme i komtakt med min sædvanlige dyrlæge.

 

Men gode råd modtages gerne eller i det hele taget his der er andre der har oplevet det samme.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 16:27

Mener både det kan være noget mave-tarm forårsaget, noget næringsbetinget (mangel af et-eller-andet) eller udelukkelse fra at udføre naturlig fødesøgningsadfærd. Har også hørt at det er en helt naturlig del af føls opvækst, lige at prøvesmage hestepærer af nysgerrighed (man bliver jo også helt forvirret af navnet )

 

jeg ville starte med at udelukke den nemme del. Er der noget der kan aktivere din plags nysgerrighed/fødesøgning hele dagen?

Fx bliver det lidt ensformig at stå og hænge ved en høhæk, men det er mega sjovt at undersøge haveaffald (tjek for giftige planter som rhododendron m.m.) eller gran-/juletræer.

Ved ikke om de går i løsdrift eller boks/fold, men har du set den gøre det indenfor? For alene det at den skal stå og pille avner/kerner op mellem halmstrå stimulerer den naturlige adfærd.

 

Hvis alt kan hakkes af, skal du nok søge ovre i foder området og her tror jeg på at dyrlægen har en berettigelse. Det kunne jo være at din plag havde mere brug for en type vitamin/næringsstof end andre heste og behovet derfor ikke opfyldes med en normal plan.

 

Håber du finder ud af en løsning og vil dele med os andre

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-04-2014 17:20

Min unghest på 3 år, er også begyndt at spise af hans venindes hestepærer på folden. Dette har jeg aldrig set ham gøre for, så jeg startede med at google. Kunne så læse mig frem til at det kunne være pga. proteinmangel, men da jeg ved at min hest ikke lider af proteinmangel (Har fået taget blodprøver), kontaktede jeg dyrlægen.

Han sagde at det simpelthen sad mellem ørene på ham, og at det var ren og skær kedsomhed, da han har adgang til stråfoder på folden.

 

Jeg håber at når han kommer på græs at han ville stoppe den kedelige vane, som han har fået sig.


0
0
Svar på denne tråd
 
 llllllllll
Forfatter: 
Dato:  25-04-2014 23:00

Min dyrlæge sagde jeg bare skulle klappe hesten. Hun ved hvad jeg fodrer med og kommer jævnligt i stalden. (sådan er det jo når man har mange)

Hun mener ikke der er grund til en hel masse da det åbenbart er ret almindeligt.

 

Jeg kan ikke udelukke kedsomhed selvom der er hø hele dagen så går de jo på en kedelig vinterfold uden den vilde aktion.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider