Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Gl. hest bedre huld ønskes
Forfatter: 
Dato:  13-04-2014 12:31

Hej

 

Hvad giver i jeres rigtig gamle heste af foder?

 

Min får Linamix, 500 g om dagen, Eggersmann senior 1 kg pr. dag, 500 g fiberpellet, hø/halm ad libitum. men syntes stadigvæk hun godt måtte være lidt mere trivlig.


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min senior
Forfatter: 
Dato:  13-04-2014 20:40

Ser super flot ud i år, dagsrationen er; 2 L fiberpiller, 2 L græspiller og horselux senior foder samt hø ad lib

Samt div tilskud til andre skavanker ;)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Ungheste sælges

Se min præs

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  13-04-2014 20:50

Jeg ville give rent hø, i stedet for hø/ halm


VH Pernille

 

 

"Only those who attempt the absurd will achieve the impossible." (M.C. Escher)

 

 

I believe in dragons, good men and other fantacy creatures

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Gamle heste
Forfatter: 
Dato:  13-04-2014 22:39

...har ofte sværere ved at fordøje fibre (både fra grovfoder og krybbefoder) end yngre - det er en kendsgerning, som mange hestejere ikke er klar over eller måske ikke vil indse, især ikke de stivelsesforskrækkede .

 

Så mere foder med ikke for højt fiberindhold, dvs. større kornandel, f.eks. majs el. byg og mere foder i det hele taget, da 2 kg ikke er meget til en hest, der mangler huld .


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

2
0
Svar på denne tråd
 
 Min hoppe
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 18:45

Min haflinger, som også har svært ved at holde huld, får Horselux Senior, majsflager, roepiller, en smule klidmelasse og hø ad libitum.


Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

 

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 18:55

Min gamle dame på 21 år får vitaminer, roepiller og hø. Hun holder huld rigtig fint - endda lidt til den runde side om sommeren, når der er rigeligt med græs. Hun skinner flot i pelsen, har super hove og tilpas med energi.

Måske jeg bare er heldig, at hun er så nem



Sascha


Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX




Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:


sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 majsflager
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 08:47

Majsflager der det varmebehandlet i bruger? nu der er snak om byg, er det knækket eller hel byg?

Hun får 1 kg. af Eggersmann senior for det foreskriver sækken, når hun får hø, halmen bliver hun strøet i, plus der er en ude på marken, de har som beskæftigelse.

Hun får også hel havre, men ved godt det ikke er noget der tæller det vilde.


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Flere måltider
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 09:20

Det første jeg ville gøre var at fordele foderet på så mange måltider som overhovedet muligt, det giver en bedre foderudnyttelse.

4
0
Svar på denne tråd
 
 Gamle heste og fiber
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 11:52

Min er netop begyndt at trives efter at jeg giver flere fiber og mindre stivelse, men fibrene skal være lette for dem at optage, jeg har succes med fiberpiller og græspiller (ikke lucernepiller pga det højere protein indhold) opblødte.

Selvom min får hø ad lib spiser den max 2/3 af hvad den tidligere kunne nå at spise om natten

 

Kan nævne at min er 27 år :)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Ungheste sælges

Se min præs

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 12:00

Jeg har en gammel 1'er pony på 27 år.

 

Han får Equsana Rocky, ca. 800-1000 g (lidt ekstra de koldeste mdr.), wrap ad libitum på fold (jordfold om vinteren) og boks og så går han med dækken om vinteren for at spare på energien...


Sælges:

DV plage/føl, både hopper og hingste. Efter Laurino, Boney M, Sunny Boy og Zack... se præs.

0
0
Svar på denne tråd
 
 opblødt optages bedre
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 14:05

Kan kun komme med et enkelt indspark af egen erfaring.

 

Havde en "greyhound" model (dv der blev 21) der gav grå hår da jeg altid syntes han gerne måtte tage på - meget blev prøvet gennem tiden og løsningen for ham var opblødte græspiller.

 

Jeg tror ganske enkelt det var nemmere for ham at optage næringen - han fik ellers prima enghø ad lib uden at blive rund.

 

Held og lykke med at finde de kombo der virker for jer...

 


 

Støt Politihestens Venner!

Se www.politihesten.dk

 

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd
 
 måske man
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 21:25

Måske man skulle prøve sådan nogle græspiller.

 

Syntes det nogen gange er lidt svært, for nogle virker havre/korn og andre siger at det er no go, og at det er fiber holdige ting man skal give dem.

Det skal siges hendes humør fejler ingenting så en frisk galoptur på folden er ingen problem og så er hun bare lederen af flokken, det er der ingen tvivl om, men hendes huld er jeg træt af, hun har ingen orm, det er tjekket.


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 ældre heste og korn
Forfatter: 
Dato:  16-04-2014 07:54

Hvis du vil have et fagligt bud på dit spørgsmål, så kan du se af min signatur at jeg har en faglig baggrund i hestefodring. Derfor kan andre fagfolk nu godt være uenige med mig;0) Jeg anbefaler generelt ikke korn til ældre heste, da de som oftest har, eller med stigende alder udvikler en sygdom der hedder PPID. Før kaldt cushings.Og heste med PPID er som oftest også insulinresistente og tåler stivelse og sukker dårligt.

De foderstoffirmaer der fortsat sælger seniorfoder med højt stivelses indhold, har ikke helt fulgt med, hvis du spørger mig. Man diagnosticerer langt flere ældre heste med PPID og en af tegnene er at de kan have svært ved at tage på på overlinien, pga muskelatrofi.

 

Det andet man skal være obs på, er analysen af sit hø/wrap. Ofte har ældre heste nedsat tyggefunktion, så er det for groft eller kaloriefattigt så har de svært ved at tage næring til sig.

 

Jeg synes opblødte græspiller er et rigtigt godt forslag. Og får de hø på folden? Hvis ellers lever og nyrer værdier er ok, så kan et ekstra tilskud af fedt være godt. Du giver Linamix, den mængde kan godt øges til det dobbelte, og ellers tilsæt lidt olie i foderet. Risklid er også en mulighed. Der er dog mere stivelse i de to produkter end hvis du f.eks køber varmebehandlede hørfrø fra simple Balance.

 


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

Hit aktiv stald i Herlev. Ledige staldpladser fra marts/april

1
0
Svar på denne tråd
 
 Min gamle..
Forfatter: 
Dato:  16-04-2014 13:31

Min 26-årige pony holder sig stabil i vægten på en blanding af ½ roepiller ½ grønpiller, regulator complete og hø. Han har altid været til den runde side, begyndte sidste år at smide lidt for meget i vinterhalvåret, men har været pæn i år. - Det har heller ikke været helt så koldt..

 

Vh Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min stjerne
Forfatter: 
Dato:  16-04-2014 18:39

er i år 24 år. Hun så lidt 'træls' ud i vinter og jeg var ikke tilfreds med hendes huld så jeg fik dyrlægen ud.

 

Han syntes ikke det foder hun fik var godt nok, og han var omhyggelig med at forklare og fortælle, hvor mange FE hun har brug for / hvad foderbehovet var for den race. Han understregede også at min hest jo IKKE var en nøjsom race (selvom nogle har travlt med at gøre dem til det.)

 

Hun fik på det tidspunkt IKKE korn, (for første gang i de 20 år jeg har haft hende, har jeg droppet kornet, og så ber man jo nok om problemer... ) men jeg fik fat i både byg og kalvevalse på dyrlægens ordre. Hun skal have 5 FE om dagen og det meste igennem kornet som er kroppens byggesten, blev det forklaret. .

 

Hun får så valset byg som vi køber af en lokal bonde og valser selv. Desuden så får hun Havens green vet:

shop.havens.dk/shop/havens-green- vet-183p.html Et foder jeg er rigtig glad for + hun får deres mash et par gange om ugen.

 

Hun (de) fodres 3 x dagligt med krybbefoder.

 

Nu er hun hurtigt kommet til at se brand godt ud igen. .

 

Kalvevasen har jeg dog droppet igen for 14 dage siden, tilgengæld så er jeg begyndt at give roepiller. Jeg overvejer at give grønpiller da flere fortæller at ældre heste har godt af det. (sommergræs er ubetinget det bedset foder til hende.)

 

Sjovt var det, da jeg snakkede om foderet med min nabo som er 85 år og "bondekone". Hun nikkede stille og sagde sagte, at 'roepiller og grøntpiller' ér rigtig godt foder.

 

Lige "om lidt" begynder de at komme på sommergræs igen om dagen.

 

Brugte fiberpiller for et par år siden og dét gør jeg ALDRIG igen!

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

Ridevant Welsh Cob, 4 år/157 cm i stg. sælges

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 11:58

Kan også anbefale grønpiller, min gamle hingst trivedes rigtig godt på grønpiller og Racing Minerals + alt det wrap han kunne æde.

her er han 21 år og i fin huld.

Billede

Han blev 24 1/2 år

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 grøntpiller er
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 12:16

grøntpiller er indkøbt, hvor meget giver i dem og hvordan bløder i dem op? der står nemlig ikke noget på posen/sækken.

Flot hest cooper.

Min gamle dame er lige blevet 27 år, ved godt at det får ende om ikke så længe, men hun er af sind bare slet ikke gammel, har stadigvæk det der vågne blik og tager også en frisk galop tur på folden og holder styr på hendes fold kammerater, ja hun er jo en gud for dem;)

Hun har gået konkurrencer fra hun var 4 år gammel, og blev regions mester med min mand der hun var 19 år gammel.

 


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 19:20

Jeg plejede at hælde vand på en ny omgang, når jeg havde fodret, vand på en fingersbredde ca. Over grønpillerne. Vil du ikke have dem stående så lang tid, så kan man også bløde dem op med lunkent vand, mener det tog ca. 1/2 time så. De svulmer ikke lige så meget som roepiller og er hurtigere til at bløde op.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opblødte græspiller
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 12:30

Jeg putter vand i under omrøring tror ca jeg putter i til 2 cm over, det står to min og så blander jeg seniorfoderet i og kan se at alle piller er opblødte.

Tror det er ca 1:1 måske lidt mere vand

Denne blanding giver en tør grød hvis man kan sige det sådan ;)

Kan hesten lide det vådt kan man bare bruge mere vand.


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Ungheste sælges

Se min præs

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ts.....
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 20:56

Du spørger, hvad gives der af foder til rigtig gamle heste ?

 

Hvornår er heste rigtig gamle ???

 

(min store DV er lige om lidt 24 år og ikke særlig gammel,hverken fysisk eller physisk, tværtimod)

 

Hun lever af:

Fase Balancer

Fiber Performance

Lucerne

salt

olie

wrap ad lib. i boksen

halm på folden (vinterfold)

gulerødder ca. 1½ kg daglig i vinter-perioden

æbler 2-3 stk. daglig, året rundt

græs på folden (sommerfold)

urtebolsjer, 5-7 stk. daglig, året rundt

 

Og ikke en snus andet.

 

Hun er lidt for trivlig her sidst på vinteren, men når hun kommer på sommer-græs, har hun sidst på sommeren tabt sig og ser pæn ud.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ja men jeg
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 21:38
Jeg syntes at en hest på 27 år der har gået konkurrencer fra hun var 4 år er en gammel hest, hun har stadigvæk glimtet i øjnene og er lidt af en frækkert, men jeg ønsker jeres input fordi jeg ikke er tilfreds med hendes huld, og hun er begyndt at få grøntpiller og dem er hun vild med, har også sat hende op i linamix og senior foder.
Syntes det er dejligt med så mange input, kom endelig med flere.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxx...
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 22:10

Personligt ville jeg aldrig give min hest kun piller som foder...

(hun får müsli-foder, dvs. flager osv.)

 

Kun Piller virker som et meget ensformigt foder, kedeligt.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Müslifoder
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 16:17

Er mest til for vores øjne, hesten er oftest ligeglad bare det smager dem ;)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Ungheste sælges

Se min præs

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 fodring af ældre heste
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 20:08

Vi fodrer Micellino horselux fiberpiller opblødt og horselux senior og han ser ud og har der det fantastisk

Han bliver nu redet og skal bedække naturligt- han kan holde huldet !!!

 

Mvh Helle

 

Dangolo Quality Horses


Helle

1
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider