Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Halm eller træpiller?
Forfatter: 
Dato:  06-11-2013 11:14

Hej
Vi i gang med et staldprojekt, og vi vil gerne vide hvad i synes er bedst.
Halm eller træpiller?
Vi skal have lavet alt om hvis vores bliver valgt, så vi overvejer også nyt underlag de skal gå i.
Men begrund jeres svar så vi kan bruge det til noget, også hvor billigt og hvor i køber det,(træpiller, da vi selv kan skaffe halm).

Mvh.
Linda, Maria, Louise & Megan


Om du har egen hest eller ej, du kan elske den som din egen :)

- Med verdens bedste HoppeBold at ride<3


Luck with your love our ?<3

0
0
Svar på denne tråd
 
 halm eller
Forfatter: 
Dato:  06-11-2013 11:22
Jeg er helt klar til halm med man skal Gøre op med sig selv om man kan tømt mødding som jo også kan blive lidt dyrt. Træ piller er jeg på ingen måde tilhænger af
0
0
Svar på denne tråd
 
 Træpiller her..
Forfatter: 
Dato:  06-11-2013 11:40

grunden er primært for lidt plads til halmmødding og jeg nægter simpelthen at betale for at få det afhentet eller kørt til større møddingsplads i løbet af vinteren..

 

Jeg bruger træpiller for 200 kroner pr. måned.. Det kan jeg ingen gang få nok halm for..

 

Jeg blander så en pose spåner i i måneden og ellers en sæk (16 kilo) træpiller i ugen, det giver en mere luftig bund.. Bundtykkelsen er 15-20 cm..

 

Jeg køber træpiller hos en lokal tømmer.. Vi bruger maks. totons om året, så vi får ingen rabatter på den lille mængde..

 


 

Prima hø i minibig sælges

Befinder sig i 7330, Brande

0
0
Svar på denne tråd
 
 lllllllllllll
Forfatter: 
Dato:  06-11-2013 19:00

Jeg er STOR tilhænger af træpiller eller halmpiller i stedet for halm

 

- Det er super nemt at holde rent.

 

- Det reducerer lugt betydeligt.

 

- Det er svært at finde halm af ordentlig kvalitet især når høsten har været våd.

 

- Her har det fjernet hoste ved hest fuldstændigt at skifte til træpiller.

 

- Med slowfeeder og hø/wrap kan hesten stadig få sit gumlebehov opfyldt.

 

- Det reducerer møddingen.

 

Jeg har selv i en periode brugt begge dele i stalden for at fornemme forskellen og jeg må sige træpillerne vinder, har også prøvet halm piller og de var også bedre end almindelig halm.

 

Jeg køber 1000kg til 1800 kr. På månedsbasis vil jeg sige jeg bruger træpiller for 140 kr om måneden til en stor hest.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Billigt
Forfatter: 
Dato:  06-11-2013 19:21

Hvor køber man træpiller så billigt?:)


Om du har egen hest eller ej, du kan elske den som din egen :)

- Med verdens bedste HoppeBold at ride<3


Luck with your love our ?<3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træpiller
Forfatter: 
Dato:  06-11-2013 21:53

Vill helt klart vælge træpiller.

Det er supernemt at muge i og det suger SÅ meget mere end halm. Møddingen fylder ikke ret meget, når man bruger træpiller.

 

Pris kan jeg ikke hjælpe dig med, da det er min staldejer, der indkøber træpillerne og vi har 6 poser med i opstaldningsprisen om måneden.


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-11-2013 13:19

Jeg bruger også træpiller, og jeg er SÅ glad for det

Jeg køber dem i Tyskland til 26 kroner pr. sæk/16 kilo.



Sascha


Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX




Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:


sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træpiller
Forfatter: 
Dato:  07-11-2013 14:25

Sascha;

må jeg spørge om, hvor det er i Tyskland du køber? :-)


dont go faster than your angel can fly.

0
0
Svar på denne tråd
 
 llllllllllllll
Forfatter: 
Dato:  07-11-2013 16:00

Jeg køber dem lokalt ved en brændeforhandler djursbrændesalg hedder det.

 

Det er 2. sorteringspiller de er billigere og okay det var 975 kg ikke 1000 som jeg skrev. Da jeg selv har mulighed for at hente så er der ikke udgifter til levering.

 

Tidligere købte jeg bigbags fra tyskland fordi jeg havde en svoger med en lille lastbil så hentede vi dem selv 3 bigbags.

 

Man kan få bigbags eller i pose lidt billigere i tyskland men det kan ikke betale sig når man bor længere nordpå eller på øerne for det er for dyrt i fragt.. Men man kunne måske spørge venner og bekendte om de får et læs hjem til fyret og så få en palle eller 2 med.

0
0
Svar på denne tråd
 
 halmbrug
Forfatter: 
Dato:  07-11-2013 16:17

Jeg vil helst bruge halm.

 

Jeg behøver ikke muge hver dag, det er billigere for mig (bruger halm for 150 kr. om måned) og hesten har tidsfordriv hele natten.

 

Hvis jeg skal bruge træpiller eller andet kræver det mugning hver dag samt ret meget mere wrap/hø til om natten end hvad hesten har brug for.

 

Og så synes jeg også det er nemmere at muge i halm, hvertfald med den hest jeg har.

 

Vi har lige forsøgt at have min daters pony på spåner, for mig var det et helvede at muge boksen og det ville blive alt alt for dyrt i forhold til halm. Denne pony bruger så heller ikke ret meget halm om måned.

 

Eneste ulemper med halm er at det er tungt at få op i mødningen og det lugter når jeg begynder at muge i det våde.


Hilsen Helle

2
0
Svar på denne tråd
 
 At man ikke...
Forfatter: 
Dato:  07-11-2013 17:06

bruger halm som strøelse, er jo altså ikke ensbetydende med, at hestene ikke kan have halm at pille i..?

 

Mine har stået på tørv de sidste 11 år, men de har da altid æde-halm til rådighed; de kan nemlig heller ikke tåle wrap - eller græs - i de mængder, der skulle til, hvis der skulle være til hele døgnet, så her gives halm både på folden, i løsdriften og i boksene.

 

Mine argumenter for at bruge tørv er iøvrigt stort set de samme, som jeg hører hæftet på træpiller: Mindre mugning, mindre mødding og bedre indeklima.

 

Dorte

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-11-2013 18:53

Jeg køber træpillerne hos Otto Duborg Byggemarked i Harislee (Tæt på Fleggaard)



Sascha


Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX




Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:


sh-foto.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 halm.......
Forfatter: 
Dato:  08-11-2013 08:52

1. Henter det på mine egen marker.

2. Hestene har altid noget at tygge i.

3. Har en meget stor godkendt mødding, så opbevaring ingen problem.

4. Har selv købt møgspreder, så udkørsel kan nemt klares på egne marker..

5. Har en allergi hest i min flok, som kun kan tåle at stå på halm. Hoster når hun står på andet end halm. Har forgæves prøvet, spåner, halmpiller, træpiller, flis og tørv.

5. Hestene har altid en fin madras og få ikke tryksår.

 




IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Spørgsmål til Dorthe Hansen
Forfatter: 
Dato:  08-11-2013 09:05

Jeg er lige begyndt at bruge Tørv, og indtil nu super tilfreds med det, men - jeg har læst mig til at man helst skal holde tørven rimeligt fri for Halm (ef hensyn til komposterings effekten der skal holde madrassen lun) og jeg vil høre hvordan du holder dine bokse "pæne" når du samtidigt udfordrer med halm i boksen?

 

/pia

0
0
Svar på denne tråd
 
 allergi og træpiller nej tak
Forfatter: 
Dato:  08-11-2013 11:54
Kan på ingen måde forstå man sætter en allergi hest på træ piller de ind holder en masse allergi fremkaldende ting.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Træpiler
Forfatter: 
Dato:  08-11-2013 12:00

Jeg har 3 heste stående hjemme og jeg har valgt træpiller ud fra fælgende kriterier:

 

1: Jeg har ikke mulighed for at opbevare halm og skal derfor hente det jævnligt

2: Jeg kan ikke skaffe halm billigt, og det er endnu dyrere hvis jeg skal købe 1 bigballe af gangen

3: Jeg har ikke møddingsplads til halm

4: Mine skuldre kan ikke holde til at muge i halm

5: Min erfaring med halm er at der hurtigt kommer ammniak lugt.

 

6: Træpiller kan opbevares nemt

7: Den daglige mugning er skånsom og hurtig

8: Stort set ingen lugtgener

9: Næsten ingen mødding og med lidt græsker om sommeren er den hurtigt reduceret kraftigt - det formulder super hurtigt og kan bruges i bedene

 

Det er kun de få dage hvor vi når -20 grader at jeg kan savne en halmboks da træpillerne kan blive lidt hårde i det - der savner jeg at se en hest med halm oppe over ørene som hygger sig.


Trine Bach

Dana Crusador - DV 2007

Rockness - DV 2005

Safians Gomilla - OL 1998 - Ifolet med Urfürst af Hvarre m. termin 20 maj

 

KØBES: HS Bow Balance bøjler samt Duo linere
Se mine søgeannoncer

2
0
Svar på denne tråd
 
 Strå....
Forfatter: 
Dato:  08-11-2013 12:11

er ganske rigtigt en udfordring for tørve- og pille-bunde - det gælder både wrap og halm - og jeg muger med spånegreb og løvrive af samme årsag...

 

Når jeg har fjernet klatter, river jeg efter - det fanger de spredte klatter og strå, spreder evt. våde pletter, og dækker dem med tør tørv, samt jævner bunden.

 

Jeg har overvejet hay bars og prøvet hø-net, men jeg synes faktisk ikke det er mere besværligt at rive sammen, end det er at fylde hø-net op....

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det virker..
Forfatter: 
Dato:  09-11-2013 11:19

Jeg har 14 bokse, det tager maks en time at ordne alle bokse, også har jeg ca 4 trillebørfulde. Vi har container til mødding, derfor faldt valget på tørv. Da tørven have ligget i ca 2 mdr, var vi ikke tilfredse med bunden, sikke noget rod.boksene så våde ud.

 

vi har haybars til hø og hænger net op til halm, selvfølgelig ryger der noget i boksen, enkelte hest må have hø i net, ellers er det udover alt, men problemet var at boksen virkede våd. Vi startede med 5 pakker tørv, og supplerede med en pakke om ugen - det fungerede ikke.

 

vi eksperimenterende med spåner som top lag, det var umuligt at få halm / hø rester op. Vi prøvede med træmel, det blev ok men ikke godt nok. Så fandt vi den bedste løsning træpiller. Det virker.

Nu har vores bokse 40 -50 cm tørvebund, og hver 14 ca kommer der 3 sække træpiller i boksen. Vi har INGEN lugt gener, boksene er lyse og fremfor alt tørre. Når der kommer våde pletter, mest hos vallakkerne, graves den våde plet op, og der fyldes tørv i hullet.

 

Der kommer træpiller på når boksen begynder at blive mørk. Ved opstart af boks, venter vi med træpillerne til tørvebunden har sat sig, her virker den sammenstampet, så bliver træpillerne i toppen af boksen.

 

Vi har en hest som vender alt på hovedet, så hans boks er der en del arbejde med, men den fungere også til trods for de ekstra minutter.

 

 

 

Mvh Anne kirsten

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Bumbum
Forfatter: 
Dato:  09-11-2013 13:36

Fungere det med en tørvebund med træpiller til en boks gris?

 

hvad er forbruget ca om måneden af tørv og træpiller?

 

må vi evt se billeder af jeres bokse med det forskellige strøelse?


dont go faster than your angel can fly.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tørv - tænk jer om
Forfatter: 
Dato:  09-11-2013 19:03

Jeg har efterhånden prøvet mange typer af strøelse:

-tørv

-træpiller

-halmpiller

-halm

-hamp

-spåner

 

Den bedste kombination for mig er tørv + træpiller. Egentlig syntes jeg at tørv er super fint, men det går hårdt ud over tørvemoserne og dermed det dyreliv der færdes her. Gå ind på "dyrenes beskyttelse" og læs herom. Tørv er i det store hele det samme som spaghnum, og man opfordrer folk til at bruge mindst muligt pga. miljø og dyreliv.

 

Derfor : jeg bruger tørv i bunden og ca. 1 balle tørv pr. 6 uge. Ovenpå bruger jeg træpiller - dette får bunden til at blive lidt lysere, og dermed at det nemmere at fjerne klatter. Jeg bruger ca.4-6 poser træpiller pr.måned.

 

Halm fungerede ikke for mig - for tungt, for meget ammoniak lugt, for meget tid på mugning trods dyb strøelse - men for andre fungere det jo fint.

 

Træpiller har jeg valgt fordi det er et økonomisk godt valg og det sparer mig også i tid til udmugning (tid som jeg kan bruge på samvær med hesten og ridning i stedet for)

Det giver samtidig et godt indeklima da det absorbere urinen rigtig fint.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Halmseng
Forfatter: 
Dato:  09-11-2013 22:12

Mine 2 står i bokse med halm. Det har jeg valgt af flere årsager. Økonomi, enten får jeg halmen gratis eller meget billigt. Desuden mener jeg, det er både varmere og blødere for hesten at ligge i og endeligt har den altid strå at gumle i. Jeg muger ud hver dag og med det, mener jeg i bund. Boksen tømmes ikke, men alle klatter og alt tissevådt bliver fjernet hver dag. Det gør at jeg ikke har lugtgener, men kæresten mener dog at jeg er et "halmsvin", det er ham der tømmer møgvognen. Naboerne griner, fordi jeg bruger mere halm end dem og de har altså en del flere heste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 nej tak til haybar
Forfatter: 
Dato:  09-11-2013 22:18

Hej dorte. Jeg og en anden i stalden har prøvet haybar de store, og de fungerede slet ikke , hestene stak hovedet ned og rev det hele op så det var total spild, har hørt om flere med samme problem

0
0
Svar på denne tråd
 
 Haybar......
Forfatter: 
Dato:  10-11-2013 08:48

Altså jeg har netop købt en haybar. Og indtil videre fungere den rigtig godt. Hesten har haybar og høposer og han foretrækker klart haybaren. Der er ikke mere spild af hø i boksen end da jeg brugte hønet.....

begynder hesten at smide høet op lægger jeg bare en tung bold ned i, som holder lidt på høet. :-)

 

men en alt er nok individuelt, hvad der fungere og ikke fungere. :-)

 


dont go faster than your angel can fly.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min allergihest..
Forfatter: 
Dato:  11-11-2013 08:31

trives altså bedst på træpiller, og vi har altså ikke brugt andet end kvalitetshalm..

 

Mine heste har hø ad lib og har derfor altid strå til rådighed..

 


 

Prima hø i minibig sælges

Befinder sig i 7330, Brande

0
0
Svar på denne tråd
 
 begge dele
Forfatter: 
Dato:  11-11-2013 09:13

Jeg bruger begge dele.

Vi har gratis halm i stalden så bruger primært det, men da fruen sviner meget med sit vand har jeg træpiller på de steder i boksen jeg ved hun spytter vand ud.

Træpiller suger mere væske end halm til sig så økonomisk kan det for mig ikke svare sig at skifte.

Et andet argument er vi muger en gang om ugen og strøer over med rent halm hver dag. Træpiller skal man fjerne klatter i hver dag for at holde boksen ok ren.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Boxstraw
Forfatter: 
Dato:  12-11-2013 11:39

Jeg bruger Boxstraw (tørret snittet hvedehalm med tilsat duft af citrus). Nemt at muge i, nem opbevaring (fylder lidt), lille mødning (ca. 1/2 stor trillebør pr. dag) fra 2 heste, suger supergodt, bliver ikke ædt (rigtig god ting med to madørere i boksene), leveret lige til døren, pakket i solide plastpakker. De står inde i de mørke timer ca. 5- 5,5 mdr pr. sæson. Bruger ca 1 1/2 palle pr. år = ca. 1900,00 kr incl. moms + evt. transport.

Kan kun anbefale det.

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider