Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 hvad spiser jeres heste ?
Forfatter: 
Dato:  03-11-2013 21:13

Hej alle. Nu hvor jeg om lidt tid selv skal ha hest er jeg ved at regne en masse ting ud. Og har tænkt mig at fodre med Happy hoof fra spillers og så natur musli fra hyppolyt. Men har i andre ideer til noget de har brug for at få i deres mad? vil også gerne ha at den skal ha lucerne, men kan ikke huske mærket, pakken er rød med et a på eller sådan.
Men hvad får jeres hyppere og spise ? og hvad kan i foreslå ?

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsa Fie!
Forfatter: 
Dato:  03-11-2013 21:36

 

Dejligt at du snart skal være hesteejer :-)

 

Der er mange ting man skal tænke på, og fodring er naturligvis også vigtigt, og der er jo utallige muligheder efterhånden.

 

De to fodertyper du nævner er begge rigtig gode (og også i den dyre ende). Men uanset hvad, så skal du jo kun bruge én type tilskudsfoder og så evt. supplere med lidt lucerne eller lidt havre.

 

Den type lucerne du tænker på, er vist Alfa-A med Olie. Den kommer vist i en rød pose.

 

Men hvis du ikke har købt hesten endnu, så er det måske en god idé at vente med at købe foder, indtil du ved hvilke behov din nye hest har.

 

F.eks. så er Happy Hoof først og fremmest velegnet til heste med hovproblemer, og nøjsomme heste generelt, hvorimod Hippolyts Naturmüsli kan anvendes til de fleste heste som tilskudsfoder.

 

Min egen hest bryder sig dog ikke om Naturmüslien fra Hippolyt. Ved ikke om det skyldes at han ikke kan li' alle de urter der er i. Han er MEGET kræsen! ;-)

 

P.t. fodrer jeg med Salvana Minimax, som jeg supplerer med lidt sort havre (min hest bryder sig heller ikke om lucerne).

 

Held og lykke med dit hestekøb! :-)

 


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

 

Design for Pets

 

Lækkert udstyr til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge,

samt alt i tilbehør til katte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-11-2013 08:59

Ja happyhoof supleres også da det forebygger forfangenhed :)Men tak for dit råd :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvilken hest
Forfatter: 
Dato:  04-11-2013 10:28
Tillykke med den kommende hyp :)

I forhold til foder er det svært når man ikke ved hvad det er for en hest. Er det en spinkel DV, der har svært at holde huld, eller er det en nøjsom fjordhest med tendens til EMS og forfangenhed.

Mine "alarmklokker" ringer lidt ved at du vil give Happy Hoof mod forfangenhed, men samtidig et musliprodukt med så meget sukker og stivelse, som netop kan være skyld i forfangenhed :)

Jeg har en pony, der lider af EMS og er kronisk forrangen, samt en frieserplag.
De får begge selvfølgelig hø, spædet op med halm, roepiller vitaminer og mineraler.

Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd
 
 Grovfoder
Forfatter: 
Dato:  04-11-2013 15:17

Mine heste spiser først og fremmest wrap eller græs - altså grovfoder.

 

De får kun det i krybberne, som de ikke kan få nok af via grovfoder og det er vitaminer og mineraler.

 

Jeg vil også anbefale dig primært at fokusere på, at din kommende hest får noget godt grovfoder. Grovfoder er det vigtigste foder for alle heste, og det er nødvendigt for at holde maven i gang og undgå mavesår.

 

Og så har hestene brug for vitaminer og mineraler så de får dækket deres behov for de stoffer, som ikke er indeholdt i grovfoderet.

 

Det er de færreste heste, der har behov for yderligere kalorier i krybberne. Og krybbefoder må aldrig være det primære - kun et supplement til grovfoderet.


Kh NinaSt

4
0
Svar på denne tråd
 
 fodring
Forfatter: 
Dato:  04-11-2013 19:04

 

Hej

 

Jeg fodrer min 20 årige hest med Leisure mix fra Brogården - han får ca 1,5 kg dagligt

 

Derudover får han nok 10-12 kg wrap (det bliver ikke vejet men fyldt i baljer) så lidt usikkert præcist hvor meget det er. pt fordeles det over 4-5 fodringer (kl 7, 12, 17, 22)

 

jeg har eksperiteret lidt med noget speedybet og fiberpiller nogen af de andre vintre som supplement - men satser på kun at bruge leisure mix og evt supplere med lidt lucerne for længere tyggetid.

 

De går stadig på græsfold, så de har noget at tygge i på folden, men der bliver desuden smidt hø ud til dem kl 12 så de får noget grovfoder der også

 

Hilsen Anne

 


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det vigtigste
Forfatter: 
Dato:  04-11-2013 20:56

er hø eller wrap af gode kvalitet.

 

Jeg blander selv mit foder og kan fodre alle typer hest med dette foder.

Salvimin grøn (vitaminer og mineraler)

Lucerne med olie

Grønpiller (blander i foderet tørre, men de må kun få små mængder tørre)

Sort havre

Soyaskrå

Roepiller der udfodres opblødte

 

HVIS du vil fodre med en musli, så vent til du har hesten. Ikke alle heste trives med musli og store mængder stivelse. Vælg EN foderudbyder, og så brug deres produkter. Når man selv begynder at blande musli produkter kan det give noget frygteligt rod.


Sagde Janne

Opstaldning tilbudes i skøn rideklub mellem Holbæk og Roskilde - Se mere på min profil eller www.rideklubbenvestervang.dk

 

 

 

 

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Foderplan til alle heste
Forfatter: 
Dato:  04-11-2013 21:13

Jannej:

Er det alle dine heste du kan fodre med den blanding eller mener du alle generelt? For det vil jeg i hvert fald gerne korrigere :)

 

Jeg har 2, som ikke ville kunne gå på den diet umiddelbart i hvert fald.

 

Desuden.. (Og den er egentlig ikke myntet på dig, men mere generelt)

Hvorfor?(!) er det så populært at fodre med havre stadig?
Giver det jer nogen reel effekt, eller er det fordi "det har man altid gjort", og/eller det er billigt?

Jeg kan ikke rigtig se fidusen, og da slet ikke til fritidsheste


Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

2
1
Svar på denne tråd
 
 Jeanette
Forfatter: 
Dato:  05-11-2013 01:16
Jeanette jeg kan blive så træt af og læse det du skriver om stivelse og sukker. Jeg tror ikke du kan finde en hest der er blevet forfanget af natur musli og at en der bruger en anelse sort havre er så godt som sindssyg. Jeg tror ang ems og forfangethed så skal der kigges langt mere på sukker indholdet i wrap end den mængde sukker fodret indeholder. Jeg fodre selv med struktur e fra hipPolyt samt alibitum hø og wrap.
min mening er har du en nøjsom hest så så brug hø aldrig wrap.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Stivelse
Forfatter: 
Dato:  05-11-2013 09:59

Tina:
Jeg ved godt at nogle, som så også dig mener at det er ligegyldigt at se på stivelsen i foderet, da mængden er så lille.
Og det er i og for sig også rigtig nok - mængden er lille, og der skal primært kigges på grovfoderet. Men derfor mener jeg ikke at det er uvæsentligt, at kigge på stivelsesmængden i foderet, og det vil jeg egentlig mene, at jeg har lov til at synes, ligesom du må have lov til at fodre med sort havre.

 

Og så må du have lov til at bande mine meninger til månen, for jeg står ved dem, medmindre andet er beviseligt, og en sukker-stivelsesfattig diæt har aldrig skadet.

 

At du siger, en EMS hest ikke kan blive forfangen af fx naturmuslien... Den kan blive forfangen af alt, og jeg tager ingen chancer her hos mig, og at du er uenig står dig jo frit for. Så kan jeg bare være glad for at det er mig og ikke dig der fodrer ham, for jeg ved at et fejltrin kan give mig store konsekvenser for mig, og i værste fald en aflivning.

Jeg ved ikke om du har stået med en forfangen hest, eller en EMS'er. Men hvis ikke, så er du heller ikke klar over, hvilken "angst" man får for, om hesten nu får for meget af det ene eller det andet. En følelse af panik hvert forår, når der kommer græsspirer, om efteråret når det stresser, og om andre nu går og fylder ham med godbidder, som jeg ikke kan kontrollere.

Og med den evige bekymring så JA, så bliver man sku lidt nedern at høre på. Men jo mindre jeg fylder i ham, jo mere modstandsdygtig er han over for kolonihavens børn der evt. kunne finde på at give ham æbler, eller dem der går ude ved vejen, der har rugbrød med til hestene.

Var jeg ligeglad ville jeg have en hest med en KÆMPE fedtkam, hvilket han jo ikke skal have. Hans vægt er en evig kamp.

 

Derfor mener jeg godt at jeg må udtrykke min mening, det er vel ikke værre end alle de tråde om hvorvidt hesten skal gå alene eller ej, fordi den er en ulykkesfugl, hvor utrolig mange heste går alene på den bekostning - fordi ejer passer på hesten. Det gør jeg også.

 


Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

2
1
Svar på denne tråd
 
 Hestens behov
Forfatter: 
Dato:  05-11-2013 17:42

Jeg fodrer med wrap, halm, nag's naturmusli fordi hesten kan lide det supleret med salvana-mineral og hel havre. Hesten får minimalt græs og en del halm.

 

Hesten er en fedling der ikke tåler græs særlig godt, den har tendens til forfangenhed dog ingen EMS.

Hesten bruges allround 6 dage om ugen og har pulsen oppe i mindst 30 min. pr. ridning.

 

Jeg er ikke særlig havreforskrækket, til trods for at jeg har haft flere heste mellem hænderne som blev eksplosive af det.

Der er mange glimrende kilder til energi. Roer, planteolier, byg og havre, og man må vælge den der virker bedst til den hest man har foran sig.

 

Min gamle eksplosive EMS-hest blev alt for spændende på havre, men virkede fint på olie eller roepiller. Førnævnte fedling kan blive lige nok tilbagelænet og har brug for stivelsesenergi fra havre for at kunne leve op til mine ridekrav.

 

Lucerne er udemærket til at sætte spisehastigheden ned. Det er også en rigtig god kilde til protein, så det skal der tages højde for. En alm. voksen ridehest har sjældent behov for mere protein end den får igennem sit grovfoder og for meget protein kan belaste lever og nyrer og sænke præstationsniveauet, så brug lucerne/soyaskrå med omtanke. Alternativt kan man bruge roe/grønpiller til at nedsætte hastigheden. I gamle dage brugte man hakkelse = finthakket hø/halm til det samme, men jeg ved ikke om man kan skaffe sådan noget mere.

 

Valg af grovfoder er af højere vigtighed end tilskudsfoder. Grovfoder er græs, hø, wrap, halm, frøgræs, roepiller, grønpiller og lucerne. Græs, wrap og hø bør stå for hoveddelen af hestens fødeindtag og kommer i forskellige kvaliteter. Er græsset dyrket intensivt med lille artsvariation eller er det enggræs med mange urter og ukrudt imellem? Der er en verden til forskel.

Jeg foretrækker græs med stor artsvariation som ikke har været gødet/omlagt for tit, fordi det indeholder mindre energi end intensivt dyrket græs. Ejede jeg en fuldblodshoppe med føl ville jeg gå efter højenergigræs.

 

Man må tilpasse sin fodring til den type/brug/alder/skavanker hesten nu engang har.

 

TS: Find din hest og hør sælgeren hvad han fodrer den med. Vurder hvilken type hest det er. Er det en rund pony eller en ferrarifuldblod? Find så ud af om hesten evt. skal tabe sig/tage på. Hvor meget skal den arbejde? Hvor meget skal den på fold? hvordan er foldforholdende? lille med mudder eller stor og indbyder til bevægelse?

Har den behov for helbredsunderstøttende tilskud til at forebygge/understøtte: hovkvalitet, luftveje, tarmbakterier, EMS, led eller andet?

 

 

Vær ærlig overfor dig selv med motionering. Alt for mange tror de rider mere end de reelt gør, og overfodrer dermed hesten.

 

Rikke


"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..."

(Ludwig Hünersdorf)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Foderplan
Forfatter: 
Dato:  09-11-2013 23:47
Jeg ville få en dygtig uvildig foderrådgiver til at lave en god foderplan, og ik en gratis foderplan fra et eller andet foderfirma. Foderet er så vigtigt, så jeg ville betale mig til en god foderplan, især som ny hesteejer. Hvis hesten har nemt ved at tage på, ville jeg heller ik bruge naturmusli, min tog voldsomt på af den, bare på en måned på minimum fodermængde. Derudover kan det give ubalancer i vitaminbalancen hvis du bruger to musliblandinger med vitaminer. Derudover selvfølgelig godt hø eller wrap. Igen, hvis den nemt tar på ville jeg bruge 2. slet wrap. Det gir mindre sukker/stivelse og hesten kan få lidt mere og have mere at fylde i maven i løbet af dagen.
0
0
Svar på denne tråd
 
 k.mfvd.-dsmgfds.-,
Forfatter: 
Dato:  10-11-2013 09:54

 

 

Min fodres med lucerne, racing minerals, sorthavre og en masse godt wrap...

 

Held og lykke med jobbet som ny hesteejer

 

.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2013 15:27

Hoppen får mest halm og lidt hø. 200 gr Ponymuesli fra Equsana, 400 gr lucernepulver og en kopp loppefrø. Lucernepulver fordi hun ellers sortere ud alle loppefrøene.

 

Hingsteplag får alt den wrap og halm han kan æde. Det er så bare ikke nok til ham, så han får 4,5 liter lucernepiller og 4,5 liter sort havre samt mineraler.


Alltid med en

Appaloosa

 

Berta - Shetlænder/Islandshest hoppe 2003. Søger rytter

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

 

Skrivefejl? Ret mig gerne, jeg er nordmand.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ædlkfmvs-d.kvc
Forfatter: 
Dato:  10-11-2013 16:59

 

 

Jeg er ikke havreforskrækket - min får også sort havre.

 

MEN 4,5 liter = 4,5 kg havre. Det lyder godt nok af meget til en plag???

 

 

.

2
0
Svar på denne tråd
 
 fodring
Forfatter: 
Dato:  10-11-2013 18:56

mine, yderst trivelige, hypper fodres primært med godt grovfoder enten hø eller wrap, halm ser jeg ikke som et fodermiddel, men bruger det som strøelse hos en del af mine.

I krybben får de voksne nu st. hippolyts naturmuesli og ikke andet end adgang til deres sliksten, da salt var den eneste mindre mangel i foderplanen.

Da mine er nøjsomme og kun skal have til vedligehold/let arbejde får de kun de 100 gr. pr 100kg normalvægt.

skal de stå inde ekstra længe får de mere hø eller måske også en håndfuld lucerne alt afhænging af hvor længe de skal være inde, men hø er ofte nok til at gøre dem glade.

 

når du skal købe hest så hør hvad sælger fodre med og fungere/trives hesten på dette ville jeg da overveje at fortsætte den på det.

Jeg ved godt at mange forskellige tilskud er "in" i dag, men min holdning er at medmindre hesten virkelig har brug for det, er godt grovfoder og en reel simpel krybbefodring det bedste både for hesten og ofte også for pengepungen.

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

ox-hingsteføl sælges, ses min profil for flere oplysninger :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 1l ca = 1/2 kg
Forfatter: 
Dato:  10-11-2013 21:00
1l havre er ca. 1/2 kg, lidt mere hvis det er hele kerner og lidt mindre hvis det er valset(+/- 100g). :)

No one expects the spannish inquisition
1
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddd
Forfatter: 
Dato:  10-11-2013 21:19

Jeg fodrer med havre!

 

Min hest går konkurrence dressur og hvis hun ikke får havre falder hun simpelthen for meget i energi niveau. Hun arbejder hårdt til dagligt (selvfølgelig med afslapningsdage og fridage) men havren giver hende lige det sidste energi.

 

Hun er en meget "kold" type hest, dvs hun er meeeeget nede på jorden. Jeg forstår ikke at man fx vælger at fodrer med en masse havre hvis hesten bare går på fold og glor. Men en hest som laver en del og som havre IKKE går i hovedet på, men som rent faktisk bidrager til hesten får lidt mere "power" og velvilligt arbejdesenergi kan jeg slet ikke se problemet med alle de havre forstrækket mennesker der efterhånden er i hesteverden.

Jeg forstår godt man ikke fodrer med fx 3-4 kg havre, ville jeg aldrig selv gøre. Men i minimal mængde hjælper havre min hest helt enormt meget.

 

Til TS:

Jeg fodrer selv med NaturMusli fra Hippolyt og kan bestemt anbefale den :) De er dækket ind ved lidt krybbefoder. Jeg blander det dog op med Struktur E fra Hippolyt også. Der udover får hesten havre (ca 800 gram dagligt) samt lucerne m. olie.

 

Så får hun selvfølgelig hø og wrap.

 

Men vent til du får hesten med at købe foder :)

 


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 123...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2013 21:22

Det kan godt være du synes det er meget, men han kan ikke æde mer wrap, han æder alt sit kraftfoder og han er tynd. Hans far er på samme måde, man kan helde i ham foder og han lægger ikke på sig. De går også på græs om dagen. Så når han nu knap holder sig i form, så synes jeg ikke han får for meget.


Alltid med en

Appaloosa

 

Berta - Shetlænder/Islandshest hoppe 2003. Søger rytter

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

 

Skrivefejl? Ret mig gerne, jeg er nordmand.

0
1
Svar på denne tråd
 
 Roepiller
Forfatter: 
Dato:  11-11-2013 09:07

Hej den DV jeg rider for roepiller aften sammen med vitaminer og en lille håndfuld tilskudsfoder der giver energi/ huld. Morgenmaden til hende er kun vitaminer og tilskudsfoder.

Aften for hun også hø og på fold er der græs og wrap adlibitum.

Hun er nøjsom og derfor kan i i princippet leve af vitaminer og hø med da jeg rider dressur på hende og hun tænder helt af nogle gange for hun lidt til at holde på hulden for en sikkerheds skyld. Det hører også med til det at hun er 14 år gammel.

 

Vi fodre ikke efter at det skal være et fint dyrt mærke men efter indholdet i foderet. Vi læser derfor altid hvad der er i det foder vi køber samt hvor meget de skal have af det. Vi bruger det samme foder til 5 ud af 7 heste i stalden på trods af forskellige racer vi regulere bare mængden i forhold i behov.

0
0
Svar på denne tråd
 
 pony foder
Forfatter: 
Dato:  11-11-2013 22:50

Min ene shetlænder får Salvimin Grøn og Biotin Forte og hvidløgsflager.

Mit mini/shet føl på 9 måneder får horselux easy og hvidløgsflager og når vi render tør for horselux, så kommer hun på Salvimin Grøn.

Derudover står de på halm som de gumler lidt i samt de får rigeligt med hø (ved ikke hvor mange gram eller kg).

De er begge lidt runde, og har en ret stor græsfold at bevæge sig på i mange timer hver dag.

 

Shetlænderen er pt i minimal træning, og hun skal gerne tabe sig, men vi døjer med hove som ikke er i tip-top stand, så derfor er træningen minimal for tiden. Følle er ude på gåture jævnligt.

 

Jeg vil sige, vent med at købe foder til du ved hvilken foderstand og type din kommende hest er i.

 

God fornøjelse med hesten :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  12-11-2013 12:28

Hej :)

Jeg har en fjordhest af den lette type, som er til den evige magre side, han står på spåner ;)

Han har levet på lidt af hvert gennem de 8 år jeg har haft ham, og kan da remse op:

Salvana mineral kiks + valset byg og godt hø (ca 7-15kg pr. dag) - fint huld

Kristinedal mølle müsli og korn (hø + en smule halm) - en smule mager

Møllerens Vrinsk ( 7-15 kg hø el wrap) - fint huld

Korn + minivit mineraler (7-15kg hø pr. dag) - fint huld

Muhldorfer 5korn havrefri (5kg wrap + 3kg halm) - okay huld

Horselux Easy + fiberpiller (7-16kg hø) - okay huld

Muhldorfer 5 korn havrefri (7-15kg hø) - fint huld

Har erfaret at Mads trives bedst på Muhldorfer, da han nemt taber sig ved de andre foder, så fra nu af får han muhldorfer, og skrifter helst ikke igen :)


- Annecathrine

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider