Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tynd mave...
Forfatter: 
Dato:  28-04-2013 19:11

Gode råd modtages :)

Jeg har en vallak der bliver ved med at have lidt tynd mave. Det er startet "pludseligt" altså ingen ændringer i hverken foder, fold eller andet... Så hvorfor det er kommet kan jeg ikke rigtig greje..

L¤%ten som sådan er ikke tynd men meget normal. Men der kommer "vand" med ud og jeg kan se det irritere ham noget..

Hvad anbefaler i jeg skal prøve at gi ham? Tænker her på diverse tilskuds der kan købes...

Han får pt.

Brogården foder, Equisana Mash, lidt roepiller og ca 12-14 kg (rimelig tørt) wrap. Og dette foder er der ikke ændret på det sidste års tid. Og det er samme wrap han har fået hele vinteren uden problemer.

Jeg har forsøgt med mere og mindre tykkelse dækken for hvis han frøs, men uden effekt...

Bortset fra "vandsprøjtet" er han i fin form og foderstand (dog lidt tyk efter lang skades pause) og fin blank i pelsen..

Så hvad har i gode erfaringer med at gi?? :)

Mvh Stinne c",)

At ville skaber evnen til at kunne.....

0
0
Svar på denne tråd

Og der er
Forfatter: 
Dato:  28-04-2013 19:32

Og der er ikke begyndt at komme græs på folden? Det begynder jo at vokse nu. Det gør en stor forskel. De kan ikke fordøje fruktanen, og det laver rav i maven.

Wrap kan være ret forskellig fra balle til balle, selvom det er fra samme mark, det hele. Så det kan sagtens være det.

Når du at bruge ballen ret hurtigt? Der er sikkert andre, der kan huske, hvor lang tid, de må være åbne , når der er varmt. Har lige læst det, mener det var et par dage.

Din fodring er ellers super fin.

Min dyrlæges 1. råd til lidt diarre er at give antibiotika.

Men hvis du søger tilskud, er ting som loppefrø/hørfrø, gut balancer (protexin) rigtig godt.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-04-2013 19:35

Hvis det ikke skyldes spirende græs, så ville mit bedste bud være orm.. Så et tjek og larvedyrkning er et godt sted at starte :)

* Mine drenge bor i paradiset hos http://www.teamholmer.dk *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd

svar...
Forfatter: 
Dato:  28-04-2013 20:09

Tak for jeres svar... :)

Det må vist blive en gødningsprøve der er næste skridt på vejen..

Det startede midt i en wrapballe, har flere heste så en balle varer max 14 dage. Er desuden meget obs på om wrappen bliver dårlig..

Han går på ren sandfold gr alle hans tidligere skader, så det er heller ikke græsset der er begyndt at komme frem... Men er da lidt betænkelig over hvordan maven tager det når de kommer på græs om forhåbentlig ikke al for længe...

Må prøve en ormekur. Det undre mig bare det kom nærmest fra den ene dag til den anden.. -Jeg er så også den type der gerne vil vide "hvorfor" om alt ;) :P

Mvh Stinne c",)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-04-2013 20:38

Ja, så er det højst sandsynligt orm, det kan passe med eventuelle orm han har, er vågnet af dvalen... Så afsted med et par prøver fra forskellige klatter og husk husk husk at bede om larvedyrkning! :)

0
0
Svar på denne tråd

svar...
Forfatter: 
Dato:  28-04-2013 21:09

Den ryger afsted imorgen :)

Nu spørger jeg måske dumt.. Vi plejer bare at aflevere til alm gødningsprøve, larvedyrkning, det er ikke normalt med??

:)

Mvh Stinne c",)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-04-2013 21:26

Nej, den normale test er bare EPG tælling, de færreste får hele pakken med larvedyrkning og den er super!! vigtig :)

0
0
Svar på denne tråd

følger lige med her
Forfatter: 
Dato:  28-04-2013 22:24

låner lige tråden håber det er ok

er der stort prisforskel på almindelig test ? også den med larvedyrkning ?

tænker bare jeg normalvis har brugt equilab mener jeg det hedder og altid taget den dyreste test, men forstår det sådan at de kun laver larvedyrkning hvis tallet er højt ,eller tager jeg fejl ?

har nemlig også en der fra den ene dag til den anden fik løs mave ,og det en som ellers aldrig har problemer med mavsen. så min tanke var også først ormetjek.

mvh sussie..

nu med ceduina ox..og jasmin.

cheval R.I.P D.6/6-06...sov godt min dreng

maxi R.I.P D.17/12-08..min dejlige hund igennem 14 år.TAK for alle de år vi havde sammen..

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-04-2013 22:55

Det skulle stå på deres hjemmeside, men mener at de laver larvedyrkning på alt de får ind?

Jeg gav vist 100 kr ekstra for larvedyrkning ved min dyrlæge, udover den alm test, så ialt var det ca 200 kr pr hest :)

0
0
Svar på denne tråd

Probiotika
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 00:15

14 dage er en del tid for en wrapballe i øjeblikket, når det er så varmt om dagen. Er det kommet samtidig med at det begyndte at blive varmt?

Wrap holder sig bedre hvis man pakker det helt ud af ballen og spreder flagerne (men det gør du måske allerede). Hvis der begynder at blive varmt mellem skiverne, er det ved at brænde sammen og blive dårligt. Det kan sagtens være årsagen.

Hvis den går med mindre dækken på nu, kan kulde fra jorden også spille ind.

Jeg ville bestemt ikke give antibiotika som det første til en hest (eller menneske) med uorden i tarmsystemet! Heste 2, er du sikker på dyrlægen ikke har sagt probiotika?

Et godt probiotikatilskud er nemlig en rigtig god idé ved tarmbøvl; det indeholder de gode bakterier, som kan hjælpe med at genoprette tarmfloraen. YSY er et bud, men der findes forskellige slags og i forskellige prislejer.

Til mennesker giver man også probiotika hvis de f.eks. har fået antibiotika, der som bekendt smadrer maven fordi det dræber bakterier - også de gode af slagsen.

Loppefrøskaller hjælper også på fordøjelsen hos nogle.

Ellers kan det så vidt jeg ved skyldes rigtig meget forskelligt - prøv at søg på 'vandprutter' herinde, der har været skrevet en del om det.

God bedring til hesten!

I

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 07:22

Min vallak på nu 10 år har altid haft en tendens til "lind afføring", især ved start af en ny balle hø og den slags, men har nu fundet ud af at en halv liter majsflager morgen og aften tager "sovsen", så det er løsningen her.. :)

(Og ja, ormehalløjet er der også styr på). :)

Michael

GO FOR IT!!

0
0
Svar på denne tråd

tynd mave
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 19:48

Hej jeg har også haft sådan en hest. Han har desuden streds mave, dvs hvis vi kører traileren frem kan han få tynd mave bare af at stå på staldgangen. Det har jeg løst ved at give ham Garlic and more fra first horse det forhandles af @!#$ se forhandler liste

MEN det tager et par spande inden det slår igennem men nu får han det bare til vedligehold altså 1 ske fuld.

Det er bare dejligt hesten ikke har dårlig mave.

Hej kik på min hjemmeside www.vingegaardhestepension.dk

Sælger også lidt udstyr her inde

Har en rigtig god 2. pony til salg se annonce

0
0
Svar på denne tråd

svar på test
Forfatter: 
Dato:  03-05-2013 07:13

jeg fik sendt ind på mine 2, men kuvert var gået op så de fik kun den ene, hí lækkert . men det var heldigvis den der havde tynd mave de havde fået på og den har bændelorm ,så tror det er det der har gjort det at den pludselig havde tynd mave.

så afsted med en på den anden igen på mandag :)

mvh sussie..

maxi R.I.P D.17/12-08..min dejlige hund igennem 14 år.TAK for alle de år vi havde sammen..

0
0
Svar på denne tråd

stadig tynd mave
Forfatter: 
Dato:  14-05-2013 06:53

idag er det 1 uge siden min den ene fik ormekuren som skulle tage stort set alt, men tynd mave har den stadig on og off. tænker om man skal sende en prøve mere ind, hvor lang tid skal man vente med det ? for nogle skal vel have mere end 1 gang. ? hun havde jo bændelorm

mvh sussie..

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-05-2013 07:23

Jeg ville sende en prøve mere ind, men også sætte ind med et tilskud som kan hjælpe på eventuel ballade ormene har lavet i tarmsystemet :)

0
0
Svar på denne tråd

Min 6 årig...
Forfatter: 
Dato:  14-05-2013 08:42

Min 6 årig har hele vinteren haft tendens til lidt småsnasket vandigt til sidst i gødningen. Som sådan så pøllerne fine ud, men han blev snasket lidt.

Her har det hjulpet med ormekur, overgang fra wrap til hø og ølgær. Og så er han flyttet hjem fra ridecenter, og hjem til meget rolige omgivelser med kun ham og en til hest.

Hestene er i gang med at blive græsset ind, og han har endnu ikke haft tynd mave, som han altså meget nemt kan få.

Sidste år fik han vindkolik pga wrap og indgræsning, så i år er wrappen altså blevet skiftet ud med hø, efter at temp steg.

En ting som er meget vigtighed ham, er at han skal motioneret dagligt af hensyn til maven. Hver gang han rides, longeres ect så gøder han.

mvh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

ang orm
Forfatter: 
Dato:  30-05-2013 18:53
tjek den for blodorm også da disse kan give de nævnte symptomer..

disse kan kun påvises via larvedyrkning..

ellers er der evt tilskudsfoderet/pulveret blue hors bodyguard som jeg har givet min med god effekt..

men tjek for blodorm også..nogle gange kan det være nødvendigt med en ormekur mere..
0
0
Svar på denne tråd

Loppefrø
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 08:05

Ville give ham en kur med loppefrø, især når han går på en grusfold.

Loppefrø renser tarmene for jord/sand , samtidig holder de tarmene i orden .

Der kan komme rigtigt meget sand i tarmene når han går på grus eller nedbidt græs.

Min Belgier har meget sart mave, og får loppefrø året rundt, det er det der har virket bedst på at holde hendes mave i orden.

Du kan også købe div tilskud med levende gærceller, der medvirker til bedre tarmfunktion.

biomin

YSY

Ølgær

osv. osv.

shop.optihorse.dk/ product.asp?product=209

0
0
Svar på denne tråd

Fiberplex
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 12:21

Kan være udløst af mange ting - ændring i foder i form af wrappen og/eller græsindtag, orm og sand - alle mulige årsager.

Det kan være forbigående, så jeg ville prøve med Fiberplex.

Fiberplex er gærkultur & fibre og det plejer at få styr på problemet med det samme !
-kommer problemet igen, eler bliver han almen dårlig, ville jeg spørge Dr. dyr.

God bedring med ham.

OptiHorse Webshop

Udstyr til hest & rytter • vitaminer & mineraler • plejeprodukter • kurser

0
0
Svar på denne tråd

Min tråd
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 20:44

Hej Stinne

Jeg ved ikke, om du har læst min tråd - jeg har bl.a. samme problemer, men nok mere dybdegående end dine (håber jeg for dig).

Der kan være rigtig mange årsager til tynd mave - hvor længe har det stået på? Har han fri adgang til stråfoder? Er han stævnehest? Er der andre symptomer?

F.eks. mener man, at op imod 80% af hestene har mavesår, bl.a. som følge af stress eller for lidt stråfoder/for lang tid uden adgang (max. 4timer-er vist det interval, jeg hyppigst har set).

Hvis ikke det er orm, ville jeg starte med noget tilskud til afbalancering af tarmsystemet - hjælper det ikke ville jeg bl.a. være obs på mavesår og tarmbetændelse. Blot for en sikkerheds skyld...

De bedste ønsker Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider