Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Metformin
Forfatter: 
Dato:  27-02-2013 16:08

Min hest har EMS. Jeg har igennem 1-2 år prøvet at hjælpe hende med at komme af med fedtdepoter plus kilo.

 

Hun får i samarbejde med Jorún Sumberg Olsen 800 g. Equigard, 100 g Glucogard og 5-6 kg hø/wrap, som jeg desværre ikke har analyser på.

 

Hun er de sidste to år blevet lettere forfangen, og i år kommer hun ikke på græs.

 

Min egen lokale dyrlæge har nu udskrevet metformin til hende, for dermed at sætte skub i forbrændingen og forhåbentlig fjerne hendes fedtdepoter.

 

Er der nogen af jer, der har erfaring med metformin, hører jeg gerne fra jer.


 

 

Stald Pedersminde....

 

Fjordhest Lotus 2001

Irish cob Romanys Agata 2008

Irish cob Pedersmindes Monique 2012

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mennesker
Forfatter: 
Dato:  27-02-2013 18:07

tager stort set altid på, når man starter Metformin.....

 

Vi har slanket 5-6 af den slags heste, men gør det på en anden måde.

 

Vi har selv en kronisk forfangen hoppe der var 10 + 20 grader roteret ved ankomsten i sin tid og hun er nær-OK idag, dvs ren i røntgen på den ene, mangler 3-4-5 grader på den værste og rengående for længst.

 

forum.dressageinharmony.dk/ viewtopic.php?f=16&t=1821


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,ryttervant,157 cm

* Lipizzaner/DSP-hoppe,7 år,155 cm,tilredet

Begge er trafiksikre og turfornuftige.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Metformin
Forfatter: 
Dato:  27-02-2013 18:27

Hvad gør du så?


 

 

Stald Pedersminde....

 

Fjordhest Lotus 2001

Irish cob Romanys Agata 2008

Irish cob Pedersmindes Monique 2012

0
0
Svar på denne tråd
 
 metformin
Forfatter: 
Dato:  27-02-2013 19:48

får selv metformin grundet en hormon ubalance, og jeg taber mig på det, da det dæmper sult følelsen.

 

jeg har dog aldrig hørt om det til heste :)

 

men med den fodring synes jeg kun det er motionen der vil kunne hjælpe til at få hende til at tabe sig hvis det er.

med mindre at du da vil ned og give et rent vitamin/mineral foder, for der komme du jo ned på 100-150 gr om dagen hvis det er.

 

mvh

Mie


Med de tre skønne arabermuler, og nummer 4 med forventet ankomst medio marts :)

 

Wrap fra 2 slet 2012 sælges, minibig, ca 300kg, priside ca 300 kr pr balle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det står i den tråd
Forfatter: 
Dato:  27-02-2013 20:55

jeg linker til, hvad vi har gjort med den sidste her....


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,ryttervant,157 cm

* Lipizzaner/DSP-hoppe,7 år,155 cm,tilredet

Begge er trafiksikre og turfornuftige.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Methformin
Forfatter: 
Dato:  27-02-2013 21:17

...bruges bl.a. til personer med diabetes-2 og til kvinder der har svært ved at tabe sig pga. hormonubalance, ofte pcos (=polycystisk ovariesyndrom). Begge lidelser giver nedsat følsomhed overfor insulin (=insulinresistens), hvilket nedsætter forbrændingen og øger risikoen for overvægt. Mekanismen er desværre negativt selvforstærkende, således at overvægt ofte gør cellerne endnu mindre følsomme overfor insulin. Når kroppens celler ikke reagerer på insulin er det meget vanskeligt at tabe sig. Derudover kan kvinder med lidelsen have svært ved at blive gravide da de også ofte har for meget mandligt kønshormon.

 

Methformin øger cellernes følsomhed overfor insulin, hvilket normaliserer forbrændingen og dermed muliggør vægttab. Hos kvinder normaliseres hormonbalancen også, hvilket gør det lettere at blive gravid.

 

Har ikke hørt om det til heste, men det er nærliggende at tro at det kan have en lignende effekt, når dyrlægen udskriver det .

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kun erfaring
Forfatter: 
Dato:  27-02-2013 21:19

med metformin hos mennesker og jeg får det heller aldrig med dyr.

 

Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd
 
 Metformin
Forfatter: 
Dato:  28-02-2013 06:15

Det vil blive spændende at prøve, når næsten alt andet ikke har haft den store effekt.


 

 

Stald Pedersminde....

 

Fjordhest Lotus 2001

Irish cob Romanys Agata 2008

Irish cob Pedersmindes Monique 2012

0
0
Svar på denne tråd
 
 urter er vejen frem
Forfatter: 
Dato:  28-02-2013 07:56

jeg har et par klienter der tager metformin det er dog mennesker og jeg ville være meget tilbageholdene med at give det til mine heste.

 

jeg har dog erfaring med urter, foder og motion samt behandling, der giver et fantastisk resultat, men selvfølgelige så kræver det en del mere end at give en pille 1 gang dagligt.

 

jeg ville hvis jeg var dig søge andre veje, men jeg har så tilgengæld fuld forståelse for at du smider håndklædet i ringen og forsøger med det din dyrlæge anbefaler -

 

men du skal samtidig have en realistisk holdning til din hest, har den et ordentligt liv eller !!!!!


 

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

 

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

 

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

0
0
Svar på denne tråd
 
 altså.
Forfatter: 
Dato:  28-02-2013 13:50

Metformin øger IKKE vægten hos mennesker-det er der meget andet antidiabetisk medicin der gør, men ikke metformin tvært imod-som Helle skriver øger det hos mennesker følsomheden for insulin.

 

Jeg har ved en tidligere meget overvægtig pony været meget fristet til at prøve det.

Men turde ikke, da den hyppigste bivirkning til metformin hos mennesker er "maveuro" og diarre, og på det tidspunkt var der ingen af de dyrlæger, jeg talte med der havde erfaring med det.

 

TS:

Det lyder som om din dyrlæge må have afprøvet det hos andre. Du må endelig komme med en opdatering. Det er meget spændende, hvis man kan bruge det til heste. Og måske kan det åbne op for, om man kan finde noget tilsvarende Victoza (som er det nye "vidundermiddel" til type 2DM hos mennesker)til heste.

 

Lisbet


0
0
Svar på denne tråd
 
 University of Quensland
Forfatter: 
Dato:  28-02-2013 14:18

hvor de er meget langt fremme med forskning i fedme, insulinresistens og forfangenhed, der benytter de også medicin til at fremme insulin følsomheden. Så det er slet ikke så unormalt til heste, vi er bare bagefter i DK. De forsker også i IGF-1 binding til insulin i hoven, blokering af de bakterier der giver forfangenhed osv. Super spændende læsning, hvis man kan lide tunge rapporter.


Sagde Janne

Opstaldning tilbudes i skøn rideklub mellem Holbæk og Roskilde - Se mere på min profil eller www.rideklubbenvestervang.dk

 

 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kender kun en hest
Forfatter: 
Dato:  28-02-2013 14:40

herhjemme der fik det og det er nogen år siden efterhånden. Det var en islænder ca 8 år +- som var huld 5 ud af 5. Den tykkeste hest jeg har set live. Den var forfangen og dyrlægen mistænkte cushings i først omgang og ordinerede Pergolid uden virkning, hvorefter de prøvede Metformin. Desværre kom hesten stadig på græs og det sidste jeg hørte var at den blev forfangen igen og aflivet.

 

 

Det er der er vigtigt med Metformin til heste, som jeg har læst mig til, er at man giver det for en periode mens man stadig motionerer hesten og giver den afstemt foderplan og så skulle det sparke forbrændingen igang, så den onde cirkel brydes, hvorefter man kan dosere det væk igen.

 

Men hesten vil jo altid have EMS, så det er krævende til dens dages ende med både motion og foder.

 

Forsøg med mennesker viser at skærer man kun ned på kalorier i forsøget på at slanke sig, så mister man også muskelmasse. Den mindre muskelmasse vil øge ens insulinresistens og så bliver man endnu federe næste gang man får for mange kalorier indenbords.

 

Husk at få analyse på høet/wrappen, er det fyldt med sukker er du lige vidt.

 

Held og lykke med projektet, håber der er nogen flere HN der kan bidrage til erfaringerne. Det kunne være dejligt hvis medicin kan bryde den onde cirkel


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

0
0
Svar på denne tråd
 
 på engelsk
Forfatter: 
Dato:  28-02-2013 14:49

prøv at tjekke den her side, der står en masse godt

 

slå op under M for metformin

 

http://www.thelaminitissite.org

 


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak
Forfatter: 
Dato:  28-02-2013 18:58

Keppie for den nyttige information. Det lader til at man i udlandet er langt mere fremme i f.t. Medicinering af heste med EMS.

 

Eva...jeg har problemer med at finde linket, måske er det i pladsens skyld.

 

Jette...jeg har prøvet næsten alt tænkelige. Urter, mineraler, foder etc. Og jeg er helt klar på, hvornår det ikke er et godt hesteliv længere. Men den skal have en chance med Metforminen.

 

Platon 2... Min dyrlæge har heller ikke prøvet det før. Så både hun og jeg er meget spændte på det. Og jeg skal nok opdatere. Hesten får det i første omgang i en tre måneders periode. Hun er ikke startet på det endnu. Venter stadig på at dyrlægen får det hjem. Hun skal have syv tabletter i døgnet, og da det er en høj dosis i forhold til et menneske, skal der temmelig mange bøtter hjem af det.


 

 

Stald Pedersminde....

 

Fjordhest Lotus 2001

Irish cob Romanys Agata 2008

Irish cob Pedersmindes Monique 2012

0
0
Svar på denne tråd
 
 spændende
Forfatter: 
Dato:  28-02-2013 19:10

jeg vil se frem til at høre din opdatering om hvordan det går.

 

dog vil jeg sige hvis det er 7 tabletter af samme slags som vi mennesker får så er dosis ikke så høj jeg får 6 tabletter dagligt :)

og det smager af bvadr hvis man kommer til at tygge dem.

 

mvh

Mie


Med de tre skønne arabermuler, og nummer 4 med forventet ankomst medio marts :)

 

Wrap fra 2 slet 2012 sælges, minibig, ca 300kg, priside ca 300 kr pr balle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Metformin
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 10:18

Min hoppe, tidligere forfangen og ligger tæt på EMS-grænsen på blodprøver, har i flere perioder fået metformin for at få styr på insulinen. Hun fik 20 piller 2 x dagligt, og er en stor DV-er. Vi kørte en periode på 2 måneder, og hendes grovfoder blev analyseret, og jeg syntes spækkammen blev lidt mindre, det kan selvfølgelig lige så godt være fordi hun fik en anden wrap med væsentlig mindre sukker i, ellers observerede jeg ingen forskelle. Når hun går med føl ved siden, så er hun faktisk til den tynde side og ingen spækkam, men når føllet fjernes, så tager hun voldsomt på og har spækkam kort tid efter, og det selv om hendes foderoptag reduceres væsentligt. Min konklusion er at motion er vejen frem for hende, eller et føl, som kan spise overskuddet.

 

Min dyrlæge, Nanna fra Hestedoktoren, er fagligt dygtig på forfangnheds- og EMS-området, så jeg er ikke i tvivl om at hesten er i de bedste hænder. Prøv at søge info hos en dyrlæge, der er mere inde i det, end din egen er og få analyseret dit grovfoder, så har du en god retningslnje at gå efter mht. korrekt fodring af sådan en hest. Man kan desværre ikke se hvad ens wrap indeholder bare ved at kigge på det og jeg blev meget overrasket over mine resultater... Det hjælper ikke at have styr på al anden fodring, hvis grovfoderet er spækket med sukker. Jeg taler af bitter erfaring!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Metformin
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 10:32

Min dyrlæge sagde også, at ikke alle heste har effekt af det. Men det er forsøget værd. Nu bor jeg på Ærø, og medmindre jeg vil med færge plus kørsel, så er jeg anvist på at bruge de lokale dyrlæger, som jeg også har tillid til.

Fra i dag går hun på ridebanen, jeg vil ikke løbe nogen risiko med de første forårsspirer. Og jeg mener at hun allerede har været lidt småtgående de sidste dage.

 

Hun får 2. Slets hø og enghø, wrap er taget fra hende.


 

 

Stald Pedersminde....

 

Fjordhest Lotus 2001

Irish cob Romanys Agata 2008

Irish cob Pedersmindes Monique 2012

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jo jo...
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 11:38

Der er jo heller ingen, der siger du skal køre land og rige rundt for at finde en anden at spørge, telefonen er opfundet Jeg mente blot at man kan søge yderligere info andre steder, og så snakke med sin egen dyrlæge omkring det. De lærer jo også noget nyt nogle gange, og du skriver faktisk selv at din dyrlæge ikke er ret meget inde i det, og så er det da nærliggende at søge info hos nogle, der har mere erfaring på området. 7 piller lyder af meget lidt, med mindre du har en lille pony, så allerede der bør din dyrlæge måske undersøge info omkring behandlingen lidt mere. Jeg kan til sammenligning fortælle at min hoppe vejer ca 700 kg og fik 40 piller om dagen, dvs. 1 pille pr. ca. 17,5 kg hest. Og igen, hun er under behandling af en af DK's førende dyrlæger på det område. For god ordens skyld, så er hoppen ikke tyk, ligger pænt midt på huld-skalaen.

 

Der kan være meget mere sukker i tørt hø end i våd wrap, så den gamle lærdom med at give 2. slæt til nøjsomme typer og så tro man er helgarderet, den holder altså desværre ikke længere i praksis. Man kan kun være sikker på hvad man giver hesten når man har fået analyseret sit grovfoder, og så skal man endda her regne med udsving fra balle til balle, men i og med det ikke er muligt at undersøge samtlige baller på en sæson, så må man tage et repræsentativt udsnit og få det udersøgt, al andet er fodring i blinde. Jeg var heller ikke klogere engang, men denne her hoppe har lært mig meget, rigtig meget

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen virkning
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 11:59

Hejsa

 

Fik tildelt metformin til semi EMS hoppe. Syntes ikke det havde nogen virkning.

Hoppen fik tildelt 22 piller dagligt i ca.30 dage.

Hoppen havde som andre, svært ved at tabe det sidste fedt på rumpe og nakkekam.

Hoppen blev svært forfangen for 2 år siden. Gik syg i et år med væsentlig drejet hovben på begge forben. Dobbelt sål og hovbylder som efterfølgende "bonus" der forlængede helningsprocessen.

Er rask idag, men KUN forsat hoppen holdes aktiv og i normal huld.

Kæmper dog stadig idag, med de sidste 50 kg.

Hoppen kan godt tåle en vis mængde græs, bare igen sålænge det står i balance med motion. Ergo...holder hoppen/ejer ridepause, reduceres hoppens diæt ligeledes, og græs begrænses yderligere. Holdes fast fra gødet og langt grønt græs.

 

Hoppen fodres med:

O-grass (Grass oil) 2-3 kg. dagligt i boks (lavt på sukker og protein)

4-5 håndfulde Care4life med indeholdende 6,3 råfedt og 13,5 protein.(som topping i roe`erne.)

2-3 kg roemateriale med vitaminer og mineraler i.

Skyllet godt hø. Tørvægt mell. 3-4 kg. i boks.

ca. 2 kg. gulerødder.

På fold deles hun om 1½ flage wrap med 2 heste og 2 shettere.

 

Venligst

Christina

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja nu bliver
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 13:07

jeg nok upopulær. Men jeg bliver altså lidt provokeret, når nogle skriver at vejen frem er et føl-håber det bare var en talemåde

 

Jeg kan ikke forstå, hvorfor man avler på forfangene/EMS hopper-jeg ved ikke om det er bevist hos heste, men hos mennesker er type 2Dm en arvelig sygdom, så hvis de minder om hinanden, ville jeg lade tvivlen komme til gode, og ikke give dårlige gener videre, måske man så ad (mange)år kan mindske antal af EMS heste.- altså jeg mener selvfølige kontrolleret avl hos HESTE og ikke mennesker

 

Lisbet


0
0
Svar på denne tråd
 
 upopulær
Forfatter: 
Dato:  04-03-2013 06:29

Platon 2 - det plejer at være mig der bliver upopulær når jeg kommer med en kommentar som din, men jeg holder fuldstændig med dig

 

- det er så vigtigt at avle ordentligt - både for hestens men også for ejers skyld -

 

jette

 


 

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

 

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

 

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

0
0
Svar på denne tråd
 
 der er faktisk lavet forsøg
Forfatter: 
Dato:  04-03-2013 10:55

med lakterende hopper der havde forhøjet insulin og evt sukkerniveauer. Det gives videre med mælken og påvirker føllenes niveauer. Derudover er der forsøg med gnavere der viser at den tilstand moren er i mens den bærer afkommene, kan bestemme om et gen slås til eller fra. Fænomenet hedder epigenetik.

 

Rimelig ny forskning har vist at ifoler man en EMS eller cushingshoppe, så er risikoen for abort ret meget større. De er også i risikogruppen for at blive forfangne under drægtighed. søg http://www.thehorse.com

 

Jeg mistede selv et føl på den konto.

 

Men desværre vil det ikke kun hjælpe at lade vær med at avle på EMS og cushingheste, for så vil vi altid kunne avle på unge hopper, som endnu ikke har vist disse tegn.

Avls foreningerne skal også være obs på at avle visse indtil nu ønskværdige depoter væk fra visse racer. Her ponyer, koldblod, spanske heste ect som ønskes med visse depoter på hals, rumpe osv. Igen foretages kåring for det meste af relativt unge individer, så man spotter ikke altid hvor det ender.

 

Management har også ændret sig over de sidste år, efter wrap og hø ad lib indtoget. Efter mit skøn er det under 10 % der har en analyse på deres grovfoder, eller tæller kalorier. Huldvurdering er også skredet de senere år. Der er kommet nye normalitetsbegreber. Hestene er generelt blevet federe.

 

Et gensyn med http://www.worldhorsewelfare.org og deres fat score video er genial


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

0
0
Svar på denne tråd
 
 Metformin
Forfatter: 
Dato:  04-03-2013 13:53

Tak for linket....havde helt glemt den fine video.

 

Men men men....hvordan i alverden får man så slanket sin hest med EMS??

 

Det er utroligt svært at have en hest, der tager på at et halmstrå....men ikke taber sig med en ellers optimeret foderplan.

 

Hun bliver fodret med Equigard, glucoguard, prodigit og Yea Sacc. Dertil 2. slets hø, som jeg desværre ikke har analyse på. Hun får afvejet hø 6 kg om dagen.

 

Hun kan pt pga forfangenhed ikke rides, men har boksro. Nu bliver hun røntgenfotograferet, og så må jeg i samråd med dyrlægerne tage stilling til det videre forløb.

 

Og nej...jeg ville heller aldrig avle på en hest med EMS. Der er stadig meget vi ikke ved om det, og der er absolut ingen grund til at give dårlige gener videre.

 


 

 

Stald Pedersminde....

 

Fjordhest Lotus 2001

Irish cob Romanys Agata 2008

Irish cob Pedersmindes Monique 2012

0
0
Svar på denne tråd
 
 Felicia
Forfatter: 
Dato:  05-03-2013 12:22

Nu din hest er i boksro, så bliver de desværre mere insulinresistente pga manglende bevægelse og nogen heste stresser i boks. Så derfor er Metformin på sin plads her.

 

hvis du ikke kan skaffe hø/wrap med analyse, så ville jeg skylle det i vand for at vaske noget af sukkeret ud. Husk at udskifte vandet.

Desværre er man ikke safe blot fordi det er 2. slæt.

 

Hvordan er dens depoter og huld idag? Og hovene hvordan ser de ud?

Hvor gammel er den? Kan den have begyndende cushings?


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Keppie
Forfatter: 
Dato:  05-03-2013 13:23

Desværre har jeg endnu ikke fået metformin endnu. Jeg håber det kommer i løbet af få dage.

 

Der er billeder i min præs. under fjordhest. Hun er slank på siden. Men har fedtdepoter ved skuldre, bagdel og ryg. Hun har udposninger over øjnene.Og så har hun fedt under vommen.

 

Hun er 12 år. Har selv tænkt på cushings, men hælder til Ems, idet hun ikke har problemer med pelsen.

 

Hendes hove er umiddelbart fine, men røntgen på torsdag vil afsløre, hvordan de ser ud inden i.

 

Hun stresser heldigvis ikke i boksen. Tror mere hun nyder freden og roen;) Hun er i hvert fald stille og rolig. Fra i morgen tænker jeg hun kommer lidt på ridebanen.

 

Hun har ikke stået som en forfangen hest, men har aflastet lidt på forbenene med løft. Hun har kunnet bakke og dreje, men har været stikkende i gang, lidt pustende og har ligget en del. Hun har også kunnet løfte hove ved hovrensning.

 

God ide med at skylle høet.

 

Tak for dit input:)


 

 

Stald Pedersminde....

 

Fjordhest Lotus 2001

Irish cob Romanys Agata 2008

Irish cob Pedersmindes Monique 2012

0
0
Svar på denne tråd
 
 Metformin
Forfatter: 
Dato:  08-03-2013 19:06

I dag er hun startet med metformin. Hun har ligeledes i dag fået taget røntgen af hovene. Jeg venter på resultat og håber at det ikke ser for slemt ud. På torsdag kommer smeden og beskærer hende med udgangspunkt i billederne. Hun får nok lagt pakninger og ringsko på.

 

Ingen puls i højre ben og kun lidt i venstre. Så den akutte fase er overstået.


 

 

Stald Pedersminde....

 

Fjordhest Lotus 2001

Irish cob Romanys Agata 2008

Irish cob Pedersmindes Monique 2012

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan mon
Forfatter: 
Dato:  20-12-2016 10:36
det videre forløb gik...?
I dag ved man mere om EMS og Cushing. Min datters pony blev sat i behandling med Metformin for 1 uge siden pga. svær ems.
Hun skal tabe sig ca. 40 kg.. Har gudskelov aldrig været forfangen.

Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

Stop dyremishandling.

 

Enggaarden - livskvalitet for heste

 

Fjordglimt Miss Armani - Welsh Cob.

Kongshøjs Happy Ending - Welsh sec. A.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider