|
|
| FOLDSKADER - STATISTIK |
|
|
Jeg vil gerne lave en statistik på de skader, heste pådrager sig på foldhegn. Derfor vil jeg rigtig gerne høre fra så mange som muligt om deres erfaringer med foldskader: hvordan er hesten kommet til skade, hvilken skade har den pådraget sig, og hvilken type hegn var der tale om. På forhånd tak for hjælpen Simon Quiet Stable info@quietstable.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Min unghest lavede et parhalvdybe sår pga. hegnstråd. Hun ville "slås" med en hest på nabofolden, og fik derfor sparket ind i hegnet med bagbenet. Tråden lavede to halvdybe sår, som dog er hele fint, og der er ingen problemer idag. Hegnet er alm. hvidt hegnstråd. Ved ikke, hvad det hedder 
Sascha Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX
Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside: sh-foto.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foldskader |
|
|
For et par måneder siden fik min vallak lavet et dybt sår på hans kode på venstre forben, samt en masse skave-mærker op af den ene bagben... Såret kom af at han havde fået knækket/bøjet en jernpæl og derefter trådt ned over den hvor det så har skåret sig ind i benet på ham.. Skavemærkerne på bagbenet kom af at han havde fået viklet hegnet om benet :/ Hegnet var sat op med jernpæle og det var alm. 6 mm hvid heste-hegn. Hegnet var sat op som en løbe-gang 3m inden for det primære hegn for at han var begyndt at hoppe ud om natten.. Det viste sig så en min hoppe udviste tegn på voldsom brunst / hvinskhed og at det var derfor at han hoppede ud, og det er sikker også hende der har været efter han da han gik i det andet hegn :/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Attenzion ca. 2 mdr gammel. Fik på ukendt vis revet 5 hegnspæle (tryk imprægneret træ, 2 m. lange ca.) op af jorden og knækket mange af de der plastik øjer som tråden sidder i. han endte på den anden side af hegnet og havde pådraget sig hudafskrabninger hele vejet fra knæet og op i lysken. Det var en hvidt nylontråd, ca 5 mm i diameter. Der var to tråde på hegnet. Vi havde også en flok på 4 halvstore valakker som drønede igennem hegnet en dag. Det var dog ved leddet og led håndtagene var helt almindelige sorte plastik håndtag, med en fjedder inden i. Ingen af hesten kom rigtig galt af sted. Den ene (formentlig den som løb forrest) havde et mærke efter tråden. Hegnstypen den samme som i "Attenzion episoden". Attribut en 1 1/2 års skar sig på tråden i et forsøg på at komme væk fra stor ond følhoppe. Det var lige over hoven (det bløde stykke under koden)Hegnstypen den samme som i de to foregående episoder. Jeg har oplevet flere episoder, men har ikke tid til at skrive flere lige nu. Jeg vil prøve at få tid senere.
"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.
ATTEN'ZION
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lalalala |
|
|
Min Bella har to gange pådraget sig nogle rigtig dumme foldskader Første gang var det et brækket griffelben (HF)´, som højst sandsynligt skyldes et spark fra en foldkammerat (dyrlægens vurdering, der var ingen "vidner" til episoden - så det er kun et gæt) og anden gang var det en overbelastning af den overfladiske bøjesene (HB) som følge af dybt mudder omkring leddet og hun var ny i flokken og der var deraf noget uro de første par uger... (teorien går på at hun er blevet bedt om at flytte sig lidt hurtigt af flokkens leder, med en overbelastning til følge - giver det mening? kan altså ikke forklare det bedre ) Begge gange har det været ordentlige folde (mudderet var uundgåeligt - vi bor på Amager og det havde regnet i nogle dage) og begge gange har der været tale om en lille flok heste på 4 ialt...Ligeledes har begge gange været på folde omgivet af PODA-hegn. mvh Tine
Lewitzer - den hemmelige race i DK 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| åh de der hegn |
|
|
lyne var en paddock på ca 8x4 m sidste år, den var lavet af telefonpæle med 5 mm nylontråd.. hvordan hun kom ud uden overhovedet at beskadige hegnet er os alle en gåde.. Men hvor om alting er så skar hun strækkesenen 1/3 over lidt over midten på underbenet på venstre bag og fik et kæmpe sår.. det tog 4 måneder at hele men hesten kom sig fuldstændig.. og jeg er meget taknemmlig. Tina
At det onde sejre skyldes kun at det gode intet gør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg ved ikke om den tæller med i statistikken. Men min mors hingst fik et sår på koden og blev syet, efter at have sparket igennem metallågen derhjemme. derudover hang han vist nok også fast, da tremmerne er så små som de er.
Så kendte jeg engang en hest der løb igennem hegnet på en fold med det der gamle metaltråd der nærmest ikke kan knække. Den fik snoet tråden rundt om benet et par gange, og det gik så vidt jeg husker helt ind til knoglen - dyrlægen vurderede at den ikke kunne reddes, og den blev aflivet.
Vores heste derhjemme har hængt fast med halerne i de der fjederled. Det har resulterede i bange, løbske heste da de rev det af når de hang fast.
Så har min mors unghest også haft benet viklet ind i noget metaltråd, også af det der svært at knække tråd/ubøjeligt tråd. Hun fik et stort sår på bagknæet, som formodentlig skulle have været syet. Men hudkanterne kunne ikke nå sammen, så det blev til lang tid med bandager og penicillin. Hun klarede sig fint igennem, men har lidt overben henover skaden. På den nyeste fold har vi det der tynde hvide tråd, og de gange hestene har været løbet igennem der, har det bare knækket. Så ingen skader derfra. det samme med de nye led, som er noget hvid strømførene ret tykt tråd.
Kan desværre ikke huske hvad noget af tråden hedder.
Life is about trusting your feelings and taking chances, losing and finding happiness, appreciating the memories, learning from the past, and realizing people change.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hegnsskade |
|
|
Min holstener fik for ca 10 år siden skåret senerne over i højre bagben. Han havde for vane at hoppe ud over hegnet og gå ind i stalden ret kort efter udlukning, så vi lavede højere hegn. Hegnet var med 3 tråde -forneden 2 x alm trådhegn, for oven et snor-hegn (ved ikke hvad det hedder -det her hvide nylonagtige noget hvis det giver mening) Han sprang så alligevel ud, men blev hængende med højre bagben. Tråden sprang, men inden da havde han nået at skære senerne over midt på piben (på forsiden) og derudover fået sig lidt knapt så alvorlige sår i hasen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hegnsskader... |
|
|
... har jeg kun oplevet to af i mine mange år med heste. En hvor en hest stod og småsov ved leddet og fik halen viftet i et fjederled. Hesten kom heldigvis ikke alvorligt til skade, men leddet blev aldrig led igen, og vi måtte på en lang tur for at fange den paniske hest. ALDRIG mere fjederled! Og sidste år var vi så uheldige at et føl fik viklet et ben i almindeligt hvidt elreb. Hun fik skåret nogle sener og endte med en aflivning på folden. Elreb knækker ikke lige så let som man kunne håbe. Derudover har jeg haft hest opstaldet med en staldkammerat der tidligere havde haft en foldskade. Hun havde haft benet viklet i el-tråd (altså metal) - det var heldigvis knækket og selv om det krævede lang tids ro, endte hun faktisk med at blive ridehest igen.
£isbeth & Baloo Politicians are like diapers. They need to be changed often - and for the same reason.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brudstyrke |
|
|
Jeg har haft to hegnsrelaterede foldskader på 6 år - udover en fjederledsulykke, som takket være en super fornuftig hest endte uden anden skade end en meget kort hale. Den ene bestod i, at jeg fandt min hest på folden en morgen med et langt snitsår rundt om det ene kodeled. Der var intet blod, men huden var skåret så præcist som med en slagterkniv. Hvordan det skete ved jeg ikke, men jeg formoder, at hesten har haft en fod i hegnet (polyreb). Den anden skete, da min hoppe gled og rutschede ind under hegnet. Da hun prøvede at komme op fik hun benet viklet ind i den nederste tråd, og hun løb et par meter med tråden om benet, før tråden sprang. Heldigvis var tråden en brudstyrke på ca. 40kg, så tråden knak uden at efterlade en skramme. Var den ikke knækket, havde jeg sandsynligvis stået med en panisk hest og et delvist overskårent ben... Derfor sværger jeg nærmest hysterisk til hegn - hvadenten det er polytråd, metaltråd, reb eller bånd - med den lavest mulige brudstyrke. Der er helt vildt meget forskel på brudstyrken, fra 30 til 500kg på de forskellige typer, så man skal se sig godt for.
Sød og nem ponyplag lånes ud med forkøbsret. Se HER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| i 2005 på |
|
|
sommergræs må min hoppe have ligget for tæt på hegnet og fået bagbenet i tråden ( alm. gammeldags ufleksibelt ståltråd ) og hun fik et pænt stort sår på indersiden af bagbenet ved hasen - senen lå blottet, men var intakt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Interessant statistik |
|
|
Som på-ny pony ejer, synes jeg debat indlægget her er rigtig interessant. Da jeg som barn/ung havde hest - havde vores 3 ponies aldrig en eneste foldskade på en periode på 9 år (døgnfold og ellers foldtimer hver dag i kolde måneder). Men de havde også en stor fold ca. 20.000 m2. De blev redet hver dag og passet efter alle kunstens regler. Nu har mine døtre et par ponies,hvor vi flere gange har oplevet sår og skrammer på benene. Hestene enes rigtig fint, men det kan kun være sparke skader, da der absolut intet er på vores fold udover nyt opsat hegn og skur. Jeg tænker så, kan andre faktorer have betydning for foldskader: - el-hegnet (styrke og om der strøm i alle rækker hegn) - foldens størrelse og udformning - antal m2 pr. hest/pony - græs mængde ifh til heste antal - naturligvis hegnsmaterialet - hestenes motionsbehov ifh til reelle aktivitetstimer Det er måske lidt omfattende at tage med i denne "statistik". Men alligevel relevant. Personligt tror jeg at el-hegnet er med til at gøre hegn/foldskaderne væsentlig værrere. Hvem ville ikke hive og slide for at få sit ben fri, hvis man samtidig med at sidde fast også får stød....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foldforhold |
|
|
Lone90: du har de helt sikkert ret i, at de perfekte foldforhold er med til at reducere antallet af foldskader, men uheld sker jo altså nu engang, som f.eks. da min hoppe gled på en glat og mudret fold. Mht. det med strømmen, så er de jo sådan med de fleste heste, at de altid vil forsøge - med forskellig grad af panik - at komme væk fra ting, der viklet sig om deres ben. Engang på en ridetur fik min vallak viklet sig ind i en tynd metaltråd (en sur idiot af en bondetamp, som ikke synes, at den offentlige ridesti skulle gå langs hans jord havde lagt en grisetråd i det lange græs tværs over ridestien ) og selvom der ikke var strøm i, så havde jeg mit hyr med at holde hesten fra at panikke, mens den snurrede rundt om sig selv og fik viklet sig mere og mere ind i tråden. Omvendt har jeg set en hest, som havde fået benet i et hegn (også uden strøm) og som stod roligt og ventede til jeg kunne få fat på en person med en boltsaks. Strømmen har jo den fordel, at den holder hestene væk fra hegnet, således at de kun 'går i det' i ulykkestilfælde. Hvis man havde trådhegn uden strøm, tror jeg, der ville være mange flere skader.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rejnfang og badekar |
|
|
Jeg har haft to heste som døde af forgiftning - hvor dyrlægen mener at eneste synder kunne være rejnfang (guldknap) eller evt. nogen der havde givet hestene noget udefra (så hellere rejnfang -det andet er ikke til at bære). Og så en 2/3 overskåret sene (gaffelbånd) i forpibe pga. skarp kant på et badekar på en åring. Hun kom sig heldigvis 100% 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
| Forfatter:  |
tusindfryd (Skriv besked) |
| Dato:  |
04-09-2012 17:11 |
|
Debatten om foldskader og skader forårsaget af hegnet er super interessant. Men at kalde en tråd som denne statistik er mildt sagt misvisende  For det første er der tale blot tale om en opgørelse af en række HN brugeres personlige oplevelser, og altså ikke noget egentlig statistik (at lægge tal samme / finde summen kaldes regning, ikke statistik). For det andet kan man slet ikke lave statistik eller generalisere på denne måde - der er alt for mange metodiske problemer. Fx at vi kun gennem denne tråde får kendskab til et meget lille og meget lidt repræsentativt udsnit af landets hesteejere. Tilmed er det stærkt biased, da tråden netop kun henvender sig til folk, der har oplevet folskader. Vi kan altså intet sige om problemets omfang, da vi ikke får kendskab til de sandsynligvis 1000vis af heste, der går gennem livet uden en skade, men kun dem der ikke gør. For det tredje er populationen vi her får kendskab til alt for lille til at lave statistiske generaliseringer, og den er stærkt selekteret. For det fjerde er der stor forskel på, hvad folk oplever som en skade. For nogle er et lille sår fremkommet ved leg en skade - for andre er det først en skade når dyrlægen skal tilkades (og igen her defineres forskelligt - nogle ringer efter dyrlægen for småskrammer, andre først når hesten dårligt kan stå oprejst). Jeg synes det er virkelig interessant at tage debatten - ikke mindst om hvad man kan gøre for at undgå den slags skader - for selvom man skulle synes meget gav sig selv, har folk meget forskellig praksis i forhold til hvordan fold forholdene skal være. Men vi skal ikke bilde os ind vi kan sige noget generelt eller statistisk om foldskader på baggrund af 50 HN brugeres personlige og subjektive oplevelser 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 3. form for løgn |
|
|
Det er nu ikke helt korrekt, Tusindfryd. Statistik er blot at bruge numeriske data til f.eks. at beskrive virkningen af et produkt. Det er korrekt, at 14 svar - hvoraf kun de 9 omhandler hegnsskader - ikke kan bruges til at konkludere, hvor mange hegnsskader, der finder sted i virkeligheden, men derfor kan man alligevel sige, at 64% af besvarelserne beskrev tilfælde af hegnsskader på heste, ligesom jeg kan konkludere, at 33% af mine heste har haft mulige hegnsrelaterede skader  Man kan også kritisere metoden, men det er jo forud for konklusionen, at man bør diskutere, hvad resultatet rent faktisk viser, og hvor betydelig resultatet er, når det f.eks. som her er baseret på et ubetydeligt lille udsnit. Og så er det jo sådan, at "de sandsynligvis 1000vis af heste, der går gennem livet uden en skade" jo netop ikke bør tælle i statistikken, da de ikke har haft en skade 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
04-09-2012 21:07 |
|
Som statististiker må jeg altså lige slå fast, at en kvantitativ opgørelse som fx en sammentælling eller procentregning ikke er statistik - det er regning - dette kan betegnes beskrivende statistik, men indebærer ikke som sådan anvendelse af egentlige statististiske metoder (fx regression, eksplorative analyser osv). Det betyder at man jo ikke kan anvende en procentopgørelse til at måle sammenhænge - fx i forbindelse med foldskader. Skal man lave analyser hvor man skal kunne sige noget om sammenhænge eller hvor stor en andel af en bestand der fx kommer til skade på folden, kræver det en væsentlig større population, da 13 tilfælde simpelthen er alt for lidt til at man matematisk kan lave statistik. Og jo mindre population, jo større usikkerhed. Hvis man skal måle sandsynligheden for foldskader, bestemte typer af skader eller sige noget om hvor og hvornår skader optræder, skal man så sandelig tage et REPRÆSENTATIVT udsnit af populationen. Det betyder at man skal kigge på et udsnit af de heste der fx går på fold i en bestemt type indhegning og lave sine beregninger BÅDE på de heste, der får skader og dem der ikke gør. Laver man kun beregningerne på de heste, der bliver skadede, får man en 100 % sammenhæng mellem det at gå på fold og det at få skader. Altså ville man i yderste konsekvens kunne konkludere, at lukker man sin hest på fold får den med 100 % sikkerhed skader. Også selvom det måske i virkeligheden kun er 1 % af alle heste på fold, der kommer til skade. Skal man kunne lave statistisk kontrol kræver det at man ikke kun kigger på de heste, der har fået bestemte typer af skader, men faktisk kontrollerer for en masse andre forhold. Dette vil netop typisk gøres ved at sammenligne med de heste, der ikke får skader, de (sammenlignelige) heste der går i en anden type indhegning osv. Man vil altså forsøge at holde ens uafhængige variabel konstant. Dert blev en kort og lidt rodet gennemgang (er på vej ud af døren), men lad os nu bare slå fast at skal vi måle en pålidelig sammenhæng og sige noget generelt eller statistisk om foldskader er en lille tråd på HN ikke vejen frem. Men dette gør ikke debatten mindre relevant eller vedkommende 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
04-09-2012 21:14 |
|
Lige en sidste: Statistik er blot at bruge numeriske data til f.eks. at beskrive virkningen af et produkt Korrekt - men for at kunne isolere en virkning statistisk er en procentopgørelse LANGT fra nok. Ved en procentopgørelse alene kan man netop ikke sige noget om effekten (om det er produktet der virker), man kan kun sige, at fx 50 af dem der vaskede hår i shampooen fik rent hår. Om det skyldtes shampooen eller om deres hår var rent fordi det slet ikke var beskidt inden det blev vasket, fordi de havde vasket håret med et andet produkt forud, om håret faktisk blev mindre rent af brugen af den pågældende shampo (og fx 70 % havde haft rent hår hvis det ikke var blevet vasket med shampooen) eller om shampoen hverken gjorde fra eller til, det ved vi ikke på baggrund af den beskrivende procentsats. Den fortæller kun status qou her og nu og siger INTET i sig selv om sammenhænge eller virkning. Ja statistik er numerisk, men før vi kan anvende tal til at beskrive virkning, effekter eller sammenhænge kræver det avancerede statistiske analyser, ikke blot procentregning. Og det lader sig ikke gøre på baggrund af denne debat 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Statistisk |
|
|
Det var altså overhovedet ikke til at se fra dit tidligere indlæg, at du er statistiker. Beklager  Men vi er da helt enige: en evt. statistik lavet på baggrund af denne tråd siger intet brugbart.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
04-09-2012 21:49 |
|
Jeg gentager: Man kan ikke lave statistik på baggrund af en sådan tråd, i det populationen er alt for lille og udfordret med alt for mange metodiske problemer, der ville gøre resultatet yderst tvivlsomt. Man kan lave en beskrivende opgørelse (fx i procent), men denne kan intet sige om virkning, effekter eller sammenhænge, ej heller kan der drages generaliseringer. Ja, statistik er en logisk, numerisk videnskab, men det betyder så sandelig ikke at alt med tal er statistik  Hvis jeg konstaterer at fem ud af ti heste på en fold er brune, er det ikke en statistisk beregning, det er en konstatering, en beskrivelse. Laver jeg derimod en statistisk analyse (det være sig fx en linær eller logistisk regression eller blot en korrelationskoefficient)hvor jeg på en (stor) population tester sammenhængen mellem race og sandsynligheden for bestemte farve udfald i hestens eksteriør, så er det statistik. Men at kunne tælle er og bliver altså bare en beskrivelse - og i øvrigt noget det fleste kan mønstre efter 3.klasse, hvilket ikke er det sammen som at sige at samtlige 9årige børn i landet er statistiskere 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
04-09-2012 21:51 |
|
I øvrigt er essensen af alle mine indlæg det samme (inkl. det første) - blot bruger jeg lidt flere fremmed ord i mine sidste indlæg, men jeg mener nu heller ikke det burde være nødvendigt at begynde med fremmedord og uddannelsesniveau, for at gøre sine argumenter gældende 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Jeg tror de er overbevist tusindfryd Er det så forresten dig jeg skal have fat i når jeg i næste modul skal have undervisning i STATA? Er ret skuffet over uni pt. Vi skulle starte 1. september, men har lige fået en mail om, at undervisningen i september er aflyst og at vi selv lige må sætte os ind i det grundlæggende 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
05-09-2012 09:15 |
|
Haha- ja der røg jeg vist ud af en tangent  Det er en af mine kæpheste, det der med at man ikke skal kalde noget en statistisk undersøgelse eller påstå man har målt en sammenhæng/effekt, hvis det man reelt har i bedste fald er en nogenlunde korrekt procentfordeling. Vi har vel alle nogle sære ting, der pludselig får os til at se rødt  Men ja du siger da bare til:) Det er sgu da dårlig stil at aflyse starten. Hvis man ikke forstår det grundlæggende, kan man jo ligeså godt blive væk fra resten af kurset også.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 3 foldskader på 4 år |
|
|
Ja, 3 foldskader på 4 år har min været ude for.. alle dybt åndsvage.. 1) Hesten rejser sig efter at have sovet på folden, træder sig selv på det ene forknæ og skal syes sammen, mindre skader på senen. kostede alt i alt 16.000 2) Hesten er så klodset at mase 1 forben og 1 bagben ind under kanten på læskuret hvorefter gaffelbåndet, blodåren, og musklen i forbenet skæret over og bagbenets balle bliver skåret op. Indlægges på landbohøjskolen og skaden koster alt i alt 20.000 3) Hesten står på en fold og en flok på 4 heste fræser gennem hegnet, hvorved min hest får bagbenet viklet ind i hegnstråd og jernstænger. Mindre hudafskrabninger og stik skader på kroppen. Skaden her koster 3000kr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|