Logo used for printing

HN afstemning
Kræver dit opstaldningsted, at din hest er udtaget fra konsum? (Forslag: Nomorehorses)

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Heste med astma/allergi
Forfatter:  sh-foto (Sani og Halimah) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-08-2012 10:42

Hej HN!

Sagen er den, at min ældre hoppe begyndte at hoste lidt i vinters.

Et enkelt host om morgenen. Nogle gange kom der en klat slim op.

Dyrlægen kom og lyttede, men kunne intet høre på lungerne. Hesten fik en kur med Secreta Pro, hvilket dog ikke hjalp. Hesten blev arbejdsprøvet, hvilket ikke fremprovokerede host. Dog har hun hele vejen igennem trukket vejret hurtigere og oftere end normalt.

Efter hun er kommet på døgnfold, er hosten dog blevet værre. Hun har haft dage, hvor hun har hostet meget. Hun kom på binyrebak i nogle uger, hvilket havde en rigtig god effekt. For en uge siden (mens hun var ved at blive trappet ud af binyrebak), fik hun et hosteanfald og havde svært ved at få luft. Dyrlægen kom ret hurtigt. Han kunne IKKE høre noget på lungerne. Hun fik en sprøjte med binyrebak. Dagen efter påbegyndte jeg astmamedicin i maske. Hun har nu fået maske i 8 dage, og har kun hostet 2 gange i løbet af de 8 dage. Hun skal af med masken her efter 14 dage ca.

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra jer, der har astma/allergi heste - hvordan er jeres heste medicineret? Hvad har I selv gjort? Findes der evt. nogle urter, der virker mod astma?

Jeg er godt klar over, at staldmiljø er en meget vigtig faktor. Hestene i stalden står alle på træpiller om vinteren, og der bliver luftet MEGET ud, samt porten står lidt åben om natten, når hestene er inde. Og så vil der naturligvis ikke blive fejet eller bøvlet med hø, når hun er i stalden.

Jeg har fået bygget et lille læskur, så min to hopper vil komme til at gå ude så længe som muligt

Sascha

Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX

Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:

sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Astmaheste
Forfatter:  Jette (Forrest Fern) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-08-2012 13:04

Hej,

Det lyder til, at du allerede gør meget rigtigt. Mine egne erfaringer m.h.t. miljøet siger, at løsdrift er klart det bedste man kan gøre. Selv en pinligt ren stald med megen udluftning og alle andre tiltag kunne gøre min gamle pony temmelig syg. Løsdrift - hvis det er muligt - og støvfrit foder (f.eks. wrap i stedet for hø) og så vidt muligt støvfri strøelse - så er du godt på vej.

Held og lykke med din hoppe!

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Dato:  28-08-2012 14:42

Tusind tak Jette.

Dyrlægen sagde også, at jeg bare skulle lade hende sætte alt den pels, hun kan, og så lade hende gå ude hele vinteren. Men, mit læskur er desværre ikke ret stort og kun med to lukkede sider. Så jeg lader hende gå ude døgnet rundt indtil, vinteren sætter hårdt ind (hvis den gør det). Får vi en mild vinter, som sidste gang, så får hun og unghesten lov til at blive ude.

Hun får i forvejen støvfrit foder i form af roepiller og vitaminer i pilleform. Høet vandede jeg sidste vinter. Hun reagerer dog ikke på at spise hverken hø eller halm, men derfor vil det blive vandet/dampet alligevel.

Sascha

sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter:  Janni ♥Mia Bella♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-08-2012 18:17

Min morfar har en astma hest, han giver den et tilskud af VentilAte fra Spillers, det er hamrende dyrt, men virker rigtig godt :)

V.h.

Janni

~Intet er for hårdt for den, som ikke skal gøre det selv~

0
0
Svar på denne tråd

allergi hest
Forfatter:  Mia A (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-08-2012 23:16

Jeg har en hest med allergi( pollen +støv), som får en fast sprøjte hver 30 dag. han går ikke i løsdrift. men står i en stor stald som aldrig er lukket helt til. mine heste står på træ piller og får kun wrap og frisk halm til at spise, ikke noget med støvet hø. hans kryppe foder smider jeg lidt vand i+ han får hyben og hvidløg. jeg fejer altide staldgang mindst 2 timer før hestene skal ind og så bliver der luftet godt ud. alt wrap gøres klar til næste måltid og det er helt forbudt at feje når han er inde. i de slemme tider med meget pollen hoster han lidt når vi rider- men har fundet ud af at han er meget vild med dutfen af hot an coll eller hvad den nu hedder fra blue horse. så jeg har en klud med lidt af det på bare lige et enkelt strøg ned over næser , så har han stort set ingen problemer. tror det åbner lidt for luft vejene. :0)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Dato:  29-08-2012 14:19

Tak for input Mia Det vil jeg lige kigge nærmere på

Sascha

sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

111111111
Forfatter:  Mia A (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  29-08-2012 15:45

bestemt så lidt :0)

0
0
Svar på denne tråd

masken
Forfatter:  Heidi Frederiksen (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  30-08-2012 09:26

kan gå hen og blive nødvendig hver dag resten af hendes liv, hvis hun har kronisk bronchitis / astma.

Maske med daglige pust af binyrebarkhormon - feks det astmamedicin til mennesker (Pulmicort og lignende)vil da være nødvendige for at stabilisere og minimere hendes luftvejsproblemer.

Umiddelbart har du taget dine forholdsregler mht staldmiljø og det er tilsyneladende heller ikke kun der problemet er - men også på døgnfold, hvilket taler for ovenstående behandling.

mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Dato:  30-08-2012 10:38

Ja, masken kan evt. godt gå hen og blive nødvendig resten af hendes liv.

Jeg er dog spændt på, hvor meget hun hoster uden medicinen, når hun er færdig med det her om 4 dage. Hendes hoste var MEGET begrænset i vinters. Ét enkelt host engang imellem om morgenen, og ingen problemer med vejrtrækningen. Men, så kom hun på døgnfold, og det blev meget værre. Pollen har nok en stor del af skylden.

I den forbindelse vil jeg lige høre, om der er nogen, der har erfaring med NostrilVet? Altså den der næsespray til heste mod pollenallergi

Sascha

sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Allergihest
Forfatter:  Nathalie V (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  30-08-2012 13:05

Min hoppe har fået konstateret kronisk bronkitis.

Det var pga. headshaking i sommerperioden at jeg sendte hende til udredning på Nørlund Hestehospital. Hun blev sendt hjem med diagnosen kronisk bronkitis forårsaget af allergi og vi gik i allerhøjeste grad ud fra at hun var allergisk overfor forskellige slags pollen.

Efterfølgende er hun blevet testet negativ for pollenallergi, men positiv overfor husstøv- og lagermider.

Hun går i løsdrift, står på træpiller og fodres med wrap. Desværre fodres der også med frøgræs på stedet (og det kan jeg simpelthen ikke komme udenom), men eftersom hun ikke oplever problemer om vinteren og det er af god kvalitet har min dyrlæge og jeg besluttet at det må gå.

Hun hoster ikke, men man kan godt høre hendes vejrtrækning kan blive en anelse anstrengt til tider - men ikke hæmmende for os.

Hun får Secreta Pro fast, men ved ikke helt om det hjælper hende.

Ved ikke om mit indlæg bliver lidt rodet og måske nok bærer præg af at det jeg rent faktisk gerne ville til livs var headshakingen. Vejrtrækning eller hoste har som sagt aldrig generet os i sådan en grad jeg har tænkt det var unormalt.

Jeg bruger NostrilVet og bilder mig ind at den virker. Bruger den før jeg tager ud og ride og har den med i lommen for en sikkerhedsskyld

Talle med sine to tøser, Sisse og Safir

R.I.P. Fønix 25. november 2009

0
0
Svar på denne tråd

hostehest
Forfatter:  robin hood ♥felix♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  30-08-2012 13:36

Hej Sascha

Jeg har selv haft en pony der har hostet det meste af sit liv og har været gennem adskillige metoder, biobarkhormoner.. og alt hvad man overhovedet kan finde på. Og hold da op hvor man lærer meget når man har en syg pony. Jeg lærte hvordan man skal ride en sådan pony.

Min erfaring er:

Hestens vejrtrækning i rolig tilstand er ca. 15 - 18 vejrtrækniner i minuttet og når man rører den, skal den være nede på det normale inden for et kvarter. For så fejler lungerne ikke noget.

At have de rette blodværdier iorden er også meget vigtigt. Nogle går med for lidt jern i blodet og kan udløse sådanne hosteanfald og det kan nærmest ligne influenzasymptomer med feber og kuldegysninger, men det går jeg ud fra ikke er tilfældet for din hest. Da jeg fik undersægt min ponys jern var det langt nede, og da jeg fik hans jern op igen reducerede hosteanfaldene markant. Han var tæt på at blive COPD, men vi slap med skrækken (COPD er en embrøstighed)

Men inden jeg kom så langt, gik min pony i 3 måneder med dyrlæge hver 14. dag. De strittede med en sprøjte hver gang indtil jeg sendte ham på et hestehospital på min egen opfordring og fik konstateret at tæt på kæben lige ved luftrøret havde halsbetændelse som blev behandlet men var tilsyneladene blevet lidt kronisk.

Et andet råd jeg fik var meget skridtarbejde - både i langsomt og raskt skridt var godt for ham. Han levede i 17 år med den tilstand og havde aldrig nogensinde besvær med at få luft og det var ikke det han døde af. Så det er muligt at få et godt hesteliv med hoste, men det kræver en del af ejeren.

Hilsen Annette

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Dato:  30-08-2012 14:14

Tak for jeres svar.

Nathalie: Min hest headshaker ikke, men reagerer med hosten/besvær med at trække vejret, når der er mange pollen i luften. Hvor har du fået fat i NostrilVet henne?

Annette: Dejligt at læse, at din hest fik mange gode år alligevel. Kan være, jeg skal igang med at skridte hende igen. Igår løb hun lidt rundt på folden med unghesten, og hun hverken hostede eller havde besvær med vejrtrækningen. Så det må være gode tegn. Jeg har prøvet at tælle hendes vejrtrækninger, og de ligger ca. på 20 i minuttet. Så lidt forøget er det, når hun hviler

Sascha

sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

tilføjelse..
Forfatter:  kristina-og-y (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  30-08-2012 14:36

hej Sascha

nu så jeg lige dit indlæg efter jeg havde svaret på din besked... Nostrilvet fungerer sådan at det lægger sig som en beskyttende hinde på slimhinderne i næsen på hesten... jeg tror desværre ikke at det vil afhjælpe hoste - da hosten jo kommer når hesten bliver irriteret i hals og nedre luftveje..

Mvh Kristina

Kristina

OS Dressur sadel sælges billigt!

med bred bom - se billeder på præsentation!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Dato:  30-08-2012 14:40

Tak for dit indlæg og beskeden

Jeg havde ellers bare læst mig frem til, at det også kunne hjælpe hosteheste (og Sani hoster primært pga. pollen, tror jeg). Men, det kan da godt være, du har ret i, at det ikke vil hjælpe

Sascha

sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

hm..............
Forfatter:  kristina-og-y (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  30-08-2012 15:00

....jeg kikkede lige på den originale hjemmeside - og når jeg læser den ville jeg i dit tilfælde give det et forsøg.. for som sagt koster det ikke en formue og er i værste tilfælde udskadeligt for din hest..

Læs evt selv her http://www.nostrilvet.com/

Held og lykke med det!

Kristina

OS Dressur sadel sælges billigt!

med bred bom - se billeder på præsentation!

0
0
Svar på denne tråd

NostrilVet
Forfatter:  Nathalie V (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  30-08-2012 19:11

Reagerer din hest slet ikke på pollen ved at snotte eller klø sin næse? For så ved jeg heller ikke om næsesprayen virker. Man skal så vidt jeg ved have dem igennem sin dyrlæge, men tror prisen er 255 kroner så det er da bestemt et forsøg værd

Talle med sine to tøser, Sisse og Safir

R.I.P. Fønix 25. november 2009

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Dato:  30-08-2012 20:14

Jo, hun klør næsen. Ikke konstant, men ihvertfald meget mere end min unghest gør f.eks. Og så har hun konstant lidt klart snot i næsen også.

Jeg tror lige, jeg vil nævne det for dyrlægen. Men, nu er pollen sæsonen vel også snart slut.

Sascha

sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter:  Ditte *pichu* (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  01-09-2012 08:46

Jeg spørger bare: Har du fået taget en blodprøve af den og se om alle dens tal er som de skal være?

Jeg havde en der begyndte og hoste og dyrlægen kunne heller ikke høre noget på lungerne og begyndte og tale om støv, pollen osv.. Jeg bad om og få taget en blodprøve og det viste sig han havde for lave hvide blodceller.. Efter en 3 måneders jernkur holdt hosten op...

Bare en anden synsvinkel.. ;)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Dato:  01-09-2012 17:05

Ditte: Nej, det har jeg ikke. Men, det når hun også har symptomer som klart snot, nysen mv., så tror jeg, der er tale om en form for allergi, der giver hende hoste. Men, jeg vil klart nævne det for dyrlægen, når vi er færdige med den behandling, hun er i nu

Sascha

sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter:  Ditte *pichu* (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  01-09-2012 21:22

Det havde min hest også: Klart snot, hoste og nysen.. ;)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Pris og vilkår for annoncering

Mest populære sider

Logo