Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Min hest spiser strøelsen!
Forfatter: 
Dato:  27-08-2012 22:11

Hej Ænder :D

Jeg har vist brug for et lille råd... Min nye låne-hest er den smukkeste og dejligste man kunne forestille sig!

Der er bare en lille hurdle vi skal ha fundet ud af... De står i løsdrift, og nu når vinteren nærmer sig vil jeg jo gerne ha lagt lidt madras i boksene, sådan som jeg plejer. Jeg har altid strøet med halm, og det er gået helt fint, men med ham her den nye er det ret svært, da han simpelthen æder det hele i løbet af ingen tid.

Det er der måske ikke så meget at sige til med halmen, da det er ret lækker halm med rimelig meget græs i... Men han skal jo heller ikke gå hen og blive vommet af det, så det måtte jo standses... :)

Jeg har så skiftet over til tørvestrø, også fordi han har lidt med luftvejene, og det er jo super til den slags.. Nu har han så bare fået den ide at tørvestrøelsen (som er næsten det samme som ugødet spagnum) måske også kan spises ... Det er ikke i de større mængder han gør det, men i dag da jeg havde strøet lige inden fodringstid sku han da lige gumle lidt på det... Han fik da en to-tre mundfulde inden jeg fik givet ham foder, som han så heldigvis syntes var bedre.

Han er altså ikke underernæret eller sulten, han får fast sit fuldfoder som er fyldt med fiber og et tilskudsfoder med lidt ekstra energi i, og så får de Grass Oil fra Equsana om aftenen i stedet for hø..

Men sker der noget ved de der mundfulde? Hans mave fungerer fint, men hvad hvis han får lyst til at æde mere af det?? Nogen der har oplevet det her eller noget lignende?

Hilsen Sarah D

0
0
Svar på denne tråd

Der er nogen
Forfatter: 
Dato:  28-08-2012 00:55

heste der æder alt næste spiseligt.... :-D Bare fordi de kan....

Ofte vælger hestene at spise af halmstrøelsen, hvis de mangler træstof....

Jeg har i hvert fald taget vores gamle seniormule i at stå og æde lystigt af sin halmstrøelse, selv om han er rigeligt forsynet med wrap-hø...

Og jeg har tillid til at den gamle herre ved hvad han har behov for....

Og måske kan din nye lånehest bare godt lide det dejlige tørre og rene halm.... Jeg går i hvert fald ud fra, at de har grovfoder tilgængeligt, så der ikke er noge videre grund til at han æder det, ud over det måske selvregulerende træstofindtag....

Zamangah

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  28-08-2012 06:06

...den er vel dulten...

Du skriver den får noget andet i steder for hø, hvorfor?

Jeg vil tro at den bare mangler noget hø at gumle i.

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

og

* Kirstine Vårby *

0
0
Svar på denne tråd

Spiser bunden
Forfatter: 
Dato:  28-08-2012 08:55

Altså nu skriver du ikke om de har græs i deres løsdrift men har de ikke det så skal der være andet grovfoder til stede, du må ikke fjerne halmen og erstatte med noget ikke spisbart med mindre du giver hestene noget andet at pille i.

At erstatte hø med lucerne holder ikke de skal have noget at tygge på hele døgnet og det kunne jo være en blanding af hø/halm/god frøgræs i en slowfeeder så de kunne hae fri adgang.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar :)
Forfatter: 
Dato:  28-08-2012 10:06

Jo, der er masser af græs på folden man kan spise, og de har hø tilgængeligt hele dagen også :) Det grass oil får de kun om aftenen til hygge, men der er stadig adgang til græs..

Jeg ved ikke om jeg fik formuleret mig forkert, men min bekymring går mest på at han smager på det tørvestrø som han gør... Han kan umuligt være sulten, og hvis han var sku man da også tro at han hellere ville gå ud og græsse? Det er kun når jeg strøer nyt tørvestrø, så skal han lige ind og smage..

Men jeg er jo bange for at det sætter sig i tarmen, ligesom hvis han spiste jord?

Jeg giver ham i hvert fald ikke mere tørvestrø, det næste må blive at prøve med spåner eller træpiller :)

Hilsen Sarah D

0
0
Svar på denne tråd

sådan en har jeg også
Forfatter: 
Dato:  28-08-2012 10:58

så jeg bruger kun halm. Tør simpelhen ikke andet.

Har dog hørt at andre bruger rajgræs/frøgræs.

0
0
Svar på denne tråd

Smager på...
Forfatter: 
Dato:  28-08-2012 12:57

Hej,

Jeg er ikke sikker på, at du ændrer noget ved at ændre strøelse til enten træpiller eller spåner - jeg kender heste, der gerne gumler løs på begge dele. Min hest æder med stor fornøjelse sine friske halmpiller, hvis de ikke bliver camoufleret grundigt nok i den øvrige strøelse.

Alle mine heste har altid elsket at æde halm, især i græssæsonen, så prøv evt. at give en mindre mængde halm at gumle på, hvis din hest gør det p.g.a. mangel på træstof. Halm er trods alt bedre end tørv/spåner/træpiller, vil jeg mene...

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

ang hest
Forfatter: 
Dato:  30-08-2012 17:22

ja jeg var engang igennem det samme med min nu afdøde dressurhoppe..

hun støvsugede hele boksen i løbet af natten uanset hvor meget jeg smed derind..det jeg fandt ud af var at den manglede vitaminer og mineraler..da jeg fik givet den et pulvertilskud vitamin/mineralblanding i foderet forsvandt tendensen..

hun spiste dog stadig lidt halm men ik mere end andre heste..så det er en god ting at se på om den får alle de mineraler/vitaminer i foderet som er nødvendigt for den..

det kan være den har manglet noget ved ejeren som har udløst dette problem..

0
0
Svar på denne tråd

Tørv haps, haps....
Forfatter: 
Dato:  31-08-2012 22:10

Min lille araber hoppe spiste altid lidt af tørven når det var friskt og lige lagt ind... Så snart det var mere end 1dag gammelt så rørte hun det ikke..

Så jeg tror ikke du skal være bekymret, bare giv hende et par dage.

Jeg har desuden også tørv i min stald. Der blander jeg dog med spåner for at gøre det mere "fluffy" og lækkert.

Held og lykke med dit tørv projekt, det skal du nok blive glad for, det lugter slet ikke, og miljøet i stalden/løsdriften bliver meget bedre :-)

0
0
Svar på denne tråd

12333222
Forfatter: 
Dato:  31-08-2012 22:53

Tak for de mange svar :)

Som Mette Louise skriver er han faktisk også holdt op igen, og har ikke set antydningen af den underlige adfærd siden :) Så det kan da godt være det bare var lidt for nyt og spændende de første par gange jeg lagde nyt ind... Hvem ved

Hilsen Sarah D

0
0
Svar på denne tråd

mmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  01-09-2012 21:19

det problem har jeg også godt nok med tørv min shetlænder elsker at spise tørv

behanle dyrene som du selv vil behandles

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider