Logo used for printing

HN afstemning
Kræver dit opstaldningsted, at din hest er udtaget fra konsum? (Forslag: Nomorehorses)

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

White line disease
Forfatter:  dorte6 (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  14-08-2012 00:11

Jeg er ved at blive vanvittig på grund af æslernes white line disease,det er ikke til at få bugt med.

Jeg vil nu se om jeg kan gøre noget anderledes end jeg har gjort indtil nu ang foder.Æsler er nøjsomme og må ikke få for meget protein.

Deres hove er blevet dårligere her i sommer,og jeg kan virkelig ikke se hvad jeg gør galt,jeg gør som jeg har gjort i de sidste 3 år,det eneste der er ændret er at de har fold på en anden mark end de plejer.Den har en del ukrudt men det kan vel ikke være derfor ?

De bliver passet med smed,står på tørv,jeg har beton udenfor deres løsdrift (som jeg muger ud på hver dag)for at undgå mudder.

De går på sparsom græs,får hø og halm (æsler har brug for halm)og får vitaminbriks fra tjørnehøj mølle,de har saltsten og mineralsten.

Hvad hulen skal jeg ændre.

Jeg ønsker råd fra jer der har eller har haft de samme problemer.

Hjæææææp mig,jeg er snart grædefærdig.

Søger folk der er kommet på Lindved Højby ridecenter og har set æslet derude

0
0
Svar på denne tråd

Vi har en hest
Forfatter:  k A (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  14-08-2012 09:23

der har bøvlet meget med WLD

Vi kom det til livs ved at tage skoene af hesten, fjerne alt det "syge" horn og ved at "hov-bade" hesten dagligt (hver hov skrubbes grundigt og sættes i blød i 10 minutter) i en stærk job-opløsning.

Jod er forholdsvis billigt - det er mere et spørgsmål om tålmodighed og stædighed. Vi badede hver dag i en månedstid, hvorefter vi siden har fulgt op med bad 2-3 gange om ugen.

Hesten har ikke haft WLD siden.

Dog skal det siges, at miljø jo også har meget at sige - men det ved du jo. Vi har ikke oplevet af fodring har gjort nogen forskel - miljø har været den afgørende faktor for vores hest.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter:  Pjevs 1 (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  14-08-2012 10:46

Vi døjede før i tiden med det, men kan snuppe det i opløbet nu.

Foder har jeg også skiftet, da jeg døjede med de blev fede selv på islænderfoder.

Jeg blander to sække af Videbæk fiberblanding og Videbæk struktur foder.

De får ca 1 kg dagligt, blandet med 200g valset korn. ( kun i vinter perioden ) eller hvis de mangler huld.

Ellers går de på græs og kan æde frøgræs efter behov på jordfolden.

Mineraler har de i en spand på folden, der bruger jeg med succes mineraler til kvæg på græs, da det indeholder mere selen, hvilket vi mangler i jorden.

Jeg fik med en god portion overtalelse, smeden til at fjerne hornlaget op over det syge område, så alt dårlig hov var fjernet. Æsler har så hård en sål, at hornet godt kan fjernes uden de får ondt.

Det nye horn voksede ud og så snart jeg ser det mindste, så finder jeg raspen frem og filer det væk.

Et eller andet har jeg gjort rigtigt, for deres hove er blevet hårde som sten og de er pænere end de nogen sinde har været før og efter skift af smed, er den bortvisnede stråle også vokset ud igen.

Mine æsler går i ukrudt, på græs, gennem sumpede arealer, på beton, grus, skov og jord, så jeg tror ikke det er folden der er problemet, medmindre der altid er vådt.

Udsalg eller bytte af rester fra forretningen, kom med et bud.

www.galleri.skindbjerg.com

Trailerkort 3360kr.

Tlf. 51 43 18 43

Se mere på http://www.trailerkortet.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Dato:  14-08-2012 22:14

Pjevs1:Fodrer du med foderet fra Videbæk hele året rundt,og så med valset korn oven i om vinteren ?

Jeg tænker nemlig lidt på om mine et eller andet sted alligevel får for lidt protein,da mit hø er lavet af græs uden så meget krudt.

Hvor meget horn turde din smed fjerne,var det kun mindre steder på hoven,eller var det større områder ?

Du har vel ikke nogle billeder af det.

Dorte.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Dorte!
Forfatter:  Lise Andersen (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  14-08-2012 22:54

Nu har jeg ikke så meget forstand på æsler, men går sådan nogle "fyre" med sko på?

Tror nemlig man er nødt til at lade dem gå barfodet, hvis man li' som skal komme det til livs.

Min hest døjede også rigtig meget med det her i foråret og jeg fik det råd herinde, at jeg skulle hælde ca. en teske fuld kanel i foderet hver dag. Det prøvede jeg så nogle uger, men så begyndte han at gå fra foderet, så jeg måtte desværre stoppe "kanelkuren".

Sjovt nok er WLD problemet helt forsvundet her et par måneder efter jeg har skiftet opstaldningssted. Jeg tror først og fremmes det skyldes, at jorden på foldene er helt anderledes hvor vi er nu (nærmest lidt sandagtig). Dertil kommer at vi nu er på selvpas, så jeg selv muger boksen hver dag. Derudover er han dobbelt så meget på fold nu.

Så prøv evt. "kanelkuren" og skift evt. til en anden fold hvis muligt!

Mange hilsner fra

Lise Andersen

www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd

123456
Dato:  14-08-2012 23:06

Jeg har ikke fodret ret meget her i sommer, da græsset er gødet godt og korn får de først når der bliver koldt, altså under 12 grader.

Mineralerne bruger de flittigt året rundt og må tildeles efter ædelyst, men de tager kun det de har behov for, da der ikke er melasse og andet fyld i, der smager godt.

Min hingst var meget angrebet og fik næsten alt hornet fjernet på begge forben, der var kun 1-2 cm fra kronranden tilbage. Hornlaget sad slet ikke fast et langt stykke op.

Når man har skåret det synlige syge væv væk, så er der et stykke med porøs grå dødt væv, det skal også helt væk.

Han så ikke ud til at være mærket af det, han både løb og legede samme dag, som smeden havde været der, men det så voldsomt ud.

Desværre er jeg ikke god til at tage billeder, så der findes ingen.

Jeg læste første gang om det på aesel.dk hvis du går ind under artikler om æsler og finder fanen der hedder "Speedy toe" så står der en masse.

Jeg printede siden ud til smeden, så han kunne læse, at jeg ikke bare havde fået en tosset ide.

Trailerkort 3360kr.

Tlf. 51 43 18 43

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Dato:  15-08-2012 01:17

Lise Andersen:Mine æsler går uden sko.Jeg overvejer også om jeg skal flytte dem over på en hel anden mark,den de går på nu,har nogle stejle skrænter hvor der desværre er mange flintesten,og jeg har en lille mistanke om at de flintesten han have lavet skader i hovene som har været adgang for bakterier og svamp,men måske det er helt hen i vejret

Pjevs1:Efter at hornlaget var skåret væk,vaskede/badede du så med noget ?

Dorte.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Dato:  15-08-2012 09:21

Jeg har brugt en neglebørste og vand med lidt atemon i, men om det har nogen virkning, det ved jeg ikke. Det er også kun en gang om dagen, jeg lige har vasket dem og i max en uge efter hornet er fjernet.

Jeg har aldrig givet dem fodbad, da jeg ikke tror de er samarbejdsvillige på det punkt.

Trailerkort 3360kr.

Tlf. 51 43 18 43

0
0
Svar på denne tråd

uhh kender kun alt
Forfatter:  jane ♥star og safir♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  15-08-2012 09:49

for godt til det har en ældre dv hoppe der nu har bøvlet med det i 4 mdrs tid. og jeg kan simpelthen ikke få bugt med det.

det er kommet mellem to smed perioder og hverken mig eller smeden var forberedt på at det ville komme.

jeg har prøvet at vaske hendes hove i virkon s. det rådet min smed mig til og det skulle helst være i fodbad.

min hoppe er så ikke lige til fodbad så jeg har vasket dem så grundigt jeg kunne og så prøvet st stille dem i fodbad på andre måder end i en spand.

det har dog ikke rigtig haft nogle effekt.

begyndet dog samtidig med biotin pulver i dobbeldosis til at starte med med for at styrke hendes hove og det kan jeg se har haft en virkning. da hendes horn kvalitet er blevet meget bedre i toppen af hoven.

så håber at jeg kan få det til at vokse væk.

min hoppe går desuden med forsko da hun ikke kan gå uden.

hun har gået på døgnfold siden midten af maj, her har hun fået tilføjet vitamine og mineraler i en spand med biotin og lucerne hver aften for at være sikker på hun fik det hun skulle.

hun har altid stået rent og tørt og har skiftet mellem fire folde.

så vi har ingen ide om hvorfor hun har fået det.

og det er på alle fire hove.

det er den første hest jeg har hafte det har fået det.

0
0
Svar på denne tråd

Overbelastning af hoven
Forfatter:  Mariha (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  15-08-2012 14:42

Jeg har en 4 års hoppe som har gået uden sko indtil for en uge siden.

Hun har haft rigtig fine hove alt den tid (1 år) jeg har haft hende, og vi så ikke umiddelbart nogen grund til at give hende sko på. Der har heller ingen reaktion været på hovene selvom hun har gået på døgngræs.

Dog har hun så netop også imellem to smedeperioder pludselig fået ret meget WD på begge forhove, og har også været lidt mere ømtået når vi har redet. Jeg har brugt boots både på tur og på banen, men synes desværre ikke helt det var nok. Nu har hun så fået forsko på, og sikke da en forandring

Smeden bud på, at hun pludselig havde fået WD var pga. overbelastningen af hoven nu hun er begyndt at blive redet mere fast. Hun er først sat rigtig i gang inden for de seneste 2 måneder. Det giver rigtig god mening synes jeg.

Så jeg håber på, at det kan vokse ud så næste gang hun skal have smed kan det forhåbentlig skæres væk nu hoven ikke længere er belastet så meget pga. skoen.

Vh Maria

Med smuksakken Harmonie og dejlige Max

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Pris og vilkår for annoncering

Mest populære sider

Logo