|
|
| Hest meget tynd efter sygefold |
|
|
Hej Jeg har en fuldblod/oldenborger bl. som ligner en fuldblod, og er lige så svær at holde huld på, som en fuldblod  Hun blev for 14 dage siden sparket på skulderen og blev stok halt. Dyrlæge ud osv, og endte så på sygefold, hvor hun nu har gået i 14 dage. Hun har fået wrap på folden, men har alligevel tabt sig uhyggeligt meget. Hun er ved at være rengående igen, og dyrlægen har sagt genoptræning fra weekenden af, men jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at sætte mig op på hende før hun har taget i hvert fald 50 kg på. Pt får hun ved siden af wrappen/græsset: 1 liter havre 2 liter Spillers Conditioner Mix Vitaminer Hun får det en gang om dagen, jeg bor 20 km væk, og har ikke mulighed for at tage hende ind og fodre flere gange dagligt. Hun skal tilbage på græs og rigtig fold her i weekenden, og forhåbentlig hjælper græsset, men hun var begyndt at tabe sig allerede inden skaden. Jeg har så kigget lidt rundt, og er nået frem til HorseLux Fiberpellets og Linamix som værende et godt bud, men hvor meget vil jeg kunne give på et måltid, og vil det være nok? Regner med også at spæde til med olie, hvis det bliver nødvendigt. Men kan læse at de maks må få 1 kg fiberpellets pr måltid, vil hun så kunne spise det og 200 g linamix? Eller burde hun få mere linamix og evt mindre fiberpellets? Undskyld det blev så langt 
♥ Artesia ♥ ♥ Sweet Escape ♥
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| når hun |
|
|
kun kan få mad en gang om dagn så vil jeg tilføje olie i maden, det fylder ikke og derved kan du få flere foderenheder i hende. Men husk at maven kan jo ikke rumme ret meget, så jo mindre med flere foderenheder jo bedre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Væk med havren! Hun skal bruge energi på at forbrænde det, og det er langt fra optimalt hvis hun generelt er svær at holde huld på.. Hvorfor får hun både Spillers og et vitamin produkt? Hvilket er det og hvor meget? Du må give 500 gram fiberpiller pr måltid hvis de ikke opløses, opløst kan du give så meget den gider spise, i og med det er fiberrigt foder, når det er kraftfoder (musli, korn osv) må du max give 2 kg pr måltid, mere kan den ikke rumme/optage... Jeg ville bestemt vælge ET vitamin/mineral produkt, tilføje fiberpiller og så overveje om hun skal have tjekket tænder og for orm.. Nu du siger hun var begyndt at tabe sig inden sygefolden...
Nyere Kieffer Donau, 17", sort, mellem/bred bom, top lækker springsadel sælges, se under mine annoncer! Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big  "Man skal ikke gå ned på udstyr"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hun får vitaminer fordi hun ganske enkelt ikke får nok Spillers til at dække hendes vitamin behov. Ved ikke hvilken type, da det er noget staldejer køber, vi tager det bare fra en tønde  Det var også min mening at droppe havren, og sætte hende over på fiberpellets og linamix som det eneste. Tænderne er fine, og ingen orm, hun er bare en af de heste der ikke kan nøjes med græsset, og simpelthen ikke får nok ud af det jeg gav hende før. Fiberpillerne vil blive opløst, men du mener godt jeg vil kunne give 1 kg og så linamix ved siden af?
♥ Artesia ♥ ♥ Sweet Escape ♥
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke første gang |
|
|
at jeg hører om en hest som ikke kan nøjes med græs. En hest som jeg på et tidspunkt har passet, kom på sommerfold i 3 uger, da ejeren skulle på ferie. Desværre holdt de ikke rigtig øje med hesten, så den endte med at tabe 150 kg, og han var eller i god form inden. Han så godt nok ikke for godt ud. Har selv været samme sted som du. nemlig at man ikke kan fodere mere end en gang om dagen pga afstand. Begge mine heste tabte sig også rigtig meget. Også selvom at de fik ekstra foder, wrap og de stod på græs. Det hjalp først da de kom hjem og fik 3 x foder om dagen. Og det med korn, ja jeg tager det IKKE fra mine. Har nemlig opdaget at hvis jeg foder uden korn, ja så æder de mit hegn, men foder jeg med, ja så gider de ikke at rører det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skadet hest og foder |
|
|
Nu synes jeg jo det er svært at rådgive om foder udfra få oplysninger, men jeg vil da gerne lige komme med et indput. Mange heste taber sig når de står skadet på sygefold ikke fordi ikke ikke får mad nok, men mere fordi de forbruger fodret anderledes en hvis de er i ridning eller på alm. fold med andre heste. nogle tager selvfølgelige også på. Mit råd til dig er at fjerne havren, den har en hest på sygefold bestemt ikke brug for, du kan sagtens erstatte med linamix eller andet olieholdigt foder. linamix har når vi taler om heste i genoptræning en gavnlig virkning i det hørfrø olien hjælper kroppen igang. jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Er lige med på en lytter, står selv i samme problem. Min har stået skadet siden 1 maj og de sidste 5 uger har han stået alene på sygefold. Min fodres 2 gange dagligt med 1 1/2 ltr opblødte fiberpiller, olie, salt, vit/min og 6-7 kg hø (en halv lille balle)... på sygefolden er der nedbidt græs, de første 3-3 1/2 var der masser af græs, det er væk nu, så derfor får han hø.. Men stadig er han meget tynd. Tænder og orm er tjekket... Han må ikke få linamix/build up, da han ikke må få energi. Han har revnet lårbenet....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1324234545 |
|
|
Jeg er også lige med på sidelinien. Står med præcis samme problem med min plag. Hun har stået på sygefold i 14 dage og tabte sig enormt. Selvom hun fik ekstra fodertilskud. Et avlsfoder til ungheste. Nu er hun på boks pga en forværring af hendes tilstand (hendes bagben hvor hun nok har revet en muskel over fra knæet ned til hasen). Den venstre side er total muskelfattig da hun ikke bruger sit venstre bagben. Men den højre er stadig undervægtig. Hun får al det wrap hun vil, samt avlsfoder ca 2 kg pr dag fordelt på 4 måltider. Hun får roepiller som jeg er ved at skære ned på, hun fik det kun fordi det var det eneste hun ville æde i 1 uge. Nu er hun så småt begyndt at spise wrappen. Men kan kun få ca 4 kg i hende nu. Hun ser virkelig ikke særlig pæn ud, men min dyrlæge er indover, og han siger at heste som står på boks godt kan miste muskelmasse ret hurtigt og derfor forbruge deres foder anerledes end normalt. Ser man min plag fra sin gode side(højre side) ligner hun en plag til den tynde side (ikke kriminelt) men ser man hende fra venstre side så ligner hun en mishandlet hest. Jeg tør simpelthen ikke lægge billeder ind fordi hun er så tynd, hun er tjekket med alt og det har simpelthen været fordi hun har haft ondt at hun har nægtet at spise andet end roepiller. Hø gad hun simplethen ikke. Selv græs som jeg plukkede til hende nægtede hun at spise. Hun var ikke tynd da hun blev afleveret hos Højgård d. 30 juni. 6 dage senere så hun forfærdelig ud, og jeg har forsøgt lige siden at få hende til at spise. Men hendes ophold i en fremmed stald kan ha gjort at hun ikke ville æde. I forgårs begyndte hun at spise sit hø. Og hendes appetit stiger mere og mere... så jeg håber bare på at hun tager meget på... Dog kan man intet gøre mht hendes muskler på venstre side. De skal trænes skånsomt op. Hun har tabt muskler på bagdel, lår, og over bugen. Så jeg tænker at det kan være det samme ved jeres heste at de faktisk taber muskler ved ikke at røre sig som før.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
det er præcis det samme med min. Han har tabt lidt fedt, men har altid været ædel, men musklerne er helt væk hen over ryggen og hele venstre baglår og bug. Sådan ser han ud bagfra 
Håber snart det vender, men det gør det nok ikke før han kommer ind til sin flok igen.. Men i går og i dag har han haft en foldven på besøg en time og han har bare nydt det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| zoolac |
|
|
De syge heste, har jo været igennem en del stress og sikkert også medicin. Maven kan være "slået i smadder", så har i prøvet at give zoolac 3 gange dagligt, til at rette op på tarmfloraen? Jeg ville nu fortsat give roepiller, da det er så godt for tarmene og det kan en syg hest have rigtig meget brug for.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg er normalt imod dækkener uden grund, men et regndækken eller dækken med tyndt foer på de kolde og regnfulde dage, så han ikke skal bruge energi på at varmen. Ellers ville jeg fortsætte på Spillers men tilsætte olie, øjes op til 3 dl, fjerne havren og øge Spillers så meget det er muligt. Give wrap/hø på folden.
Sælges: Hingsteføl (2011) e. Sunny Boy Vallak (2009) e. Laurino Købes: RBH underlag Nayv (gammel model, uden sølv pipe)dr RBH Brune gamacher str full RBH Brunt underlag dr. (gammel model, hvid/sølv kant)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12342556 |
|
|
min lille pru er begyndt at spise igen efter hun kom hjem fra Højgård. Det er dog ca 3 uger siden hun kom hjem. De første 14 dage hjemme var det meget svært at få mad i hende. Hun ville KUN spise roepiller, så deri fik hun sit foder og olie. Nu spiser hun mere og mere...og hendes højre side ser mere og mere normal ud, mens hendes venstre side ser ganske forfærdelig ud fordi hun bruger sin venstre side meget lidt. Skal siges at hun stadig er for tynd på hendes højre side. Men at der er fremgang. Jeg har ALDRIG før oplevet noget lignende. Men lægger billederne ind så andre kan se hvor slemt det kan se ud, når en hest er syg og ikke kan bruge sine muskler i den en side. Jeg har dyrlæge over - og hesten er stadig på medicin. Jeg har stortset daglig kontakt med dyrlægen, da mine andre heste er opstaldet hos ham. Hende her står dog hjemme så jeg kan se til hende hele tiden. Men synes I skal se billeder... de kan altså virke skræmmende Her hendes venstre side. Hvor man tydeligt kan se hvor mange muskler hun har tabt ved bugen. Billederne er taget samme dag. Det er venstre bagben der er skadet. Hendes højre "normale" side. Taget fra 14 dage siden. Hvor hun er meget tynd, dog slet ikke noget iforhold til hendes venstre side. Hun er i forvejen en ædel hest (Trakehner) Jeg tager nye billeder i morgen. Man kan tydeligt se at hun har taget på på hendes højre side, dog ikke venstre. Prøver at tage et bagfra også. Der er det MEGET tydeligt hvad der er højre og venstre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sygefold |
|
|
Jeg ville give den olie op til 3 dl, og optil 500g linamix og 1 kg opblødte fiperpellets,samt 300g havre, evt suplere op med spillers, hvis den kan rumme mere. Du kan evt stille en balje, med luserne i, til fri afbenyttelse, samt alt det hø/wrap den gider æde. Begynd at træne den, så den kan begynde at bygge muskler op, her tænker jeg trækketure-skridt over bomme, o.l. ikke noget med rytter. Det kan også være en ide med et regndækken, så den ikke skal bruge energi på at holde sig varm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Min ser ikke helt så slem ud som din, puha sender mange tanker... Men jeg må bestemt ikke trække turer med min eller noget endnu om 14 dage må jeg begynde på små turer, men som sagt han er ikke helt så tynd som din.. Alt hvad han indtager skal gå på at tage på igen, derfor må han ikke bevæge sig andet end det han gør på folden i følge dyrlægen.. Satldifco: Hvis hesten ikke skal blive varm i hovedet og bevæge sig unødigt, så skal den hverken have linamix eller havre!! Min dyrlæge sagde i hvert fald til mig at min ikke måtte få noget som kunne påvirke ham til at blive mere indebrændt blandt andet linamix.. Men fiberpiller, olie og lucerne virker super godt på min 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|