Logo used for printing

HN afstemning
Kræver dit opstaldningsted, at din hest er udtaget fra konsum? (Forslag: Nomorehorses)

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

1 års, gode råd gennerelt
Forfatter:  anna ♥WA♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  15-06-2012 08:51

hej hn'ere :)

jeg går og venter i spænding på at min formentlig kommende "babyhest" går igennem handelsundersøgelse på mandag, og indser så at jeg godt kunne bruge nogle gode råd!

jeg har altid haft med heste at gøre, også ung heste, men ikke lige deres fodring og pleje osv som sådan, har som regel bare været den der hjalp lidt med tilridning og sådan noget på grund af min gode højde til de store heste..

så nu hvor jeg selv skal til at være "heste-mor" kunne jeg godt bruge jeres erfaringer med foder, ting der bare SKAL trænes godt, hvilket udstyr man skal bruge og lign. ting der er vigtige at huske :)

hesten er en dv'er af hovedsageligt oldenburger afstamning, og er fra 3 måned 11.. :)

Somewhere in time's own space
There must be some sweet pastured place
Where creeks sing on and tall trees grow
Some paradise where horses go,
For by the love that guides my pen
I know great horses live again.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter:  Marie ♥Kaukasus♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  15-06-2012 09:00

Hej.

Jeg prøver lige at hjælpe lidt. :)

Foder: Rigeligt med stråfoder og minimalt med stivelse er grundreglerne. Vil anbefale dig at bruge et fuldfoder til plage/ungheste, så du er sikker på at den en dækket ind med alt.

Mht. hvad de skal lære, så er det en RIGTIG god idé at træne den i at stå bundet, få løftet fødder, bliver rørt ved og ikke mindst at være alene. Det er det jeg ser som det vigtigste, da det er noget som man skal bruge gennem hele hestens liv, uanset disciplin og ambitioner.

Derudover så sørg for du har en rigtig god smed, da han/hun kan gøre meget godt for hesten i de første leveår, både mht. benstillingen, men også hestens oplevelse af det at have smed. :)

Håber du kan bruge det til noget. :)

Mvh. Marie.

Det er sjovt at tage hesten alvorligt.

Din hest, DIT ansvar!

Skøn pinto-plag sælges - se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Ikke overdrive, men...
Forfatter:  Jette (Forrest Fern) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  15-06-2012 09:50

Hej,

Jeg tilslutter mig ovenstående (stå bundet o.s.v.) og supplerer med, at nogle gåture ud i verden vil være godt også (altså efter at hesten er blevet tryg ved sit nye sted og sine nye mennesker). Dels får den lært at være væk fra sine kammerater, dels bliver den let at håndtere senere, hvis den fra starten har vænnet sig til at blive trukket og se en masse forskelligt. Tænk bare på fordelen ved at have en hest, der nærmest allerede er trafiksikker, før du sætter dig op og rider ud for første gang...

Det er imidlertid vigtigt ikke at overdrive med disse helt unge heste. F.eks. er det bestemt ikke en god ide at begynde at longere, før den er minimum 2 år gammel p.g.a. de bløde knogler. Desuden skal hesten jo også have tid til at mode psykisk til at møde de udfordringer, vi mennesker kan udsætte den for.

Væn hesten til at blive kigget i munden, vasket på benene og den slags. Det kan være en stor hjælp, den dag, den er blevet sparket og skal have ordnet et sår.

Men som også ovenfor beskrevet - sørg for godt foder og husk den gode hovpleje! Derudover - sørg for store folde, gode legekammerater og måske en ældre hest til den almindelige heste-opdragelse. Så tror jeg, du er godt på vej til at give din hest den bedst mulige start!

God fornøjelse!

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter:  anna ♥WA♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  15-06-2012 16:26

mit største spørgsmål er mest det med foderet pt, aner ikke hvad der virker, så tænkte på om i har nogle erfaringer med noget specifikt foder (tilskudsfoder, foderblandinger) den skal self nok få rigelig med godt hø/wrap og halm og iøvrigt blive behandlet som en prinsesse så vidt det overhoedet er muligt :) vil bare gerne kunne styre uden om de værste "fælder" så at sige.. :)

Somewhere in time's own space
There must be some sweet pastured place
Where creeks sing on and tall trees grow
Some paradise where horses go,
For by the love that guides my pen
I know great horses live again.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger
Forfatter:  Louise (Vega) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  16-06-2012 13:59
pavo grow til mine ungheste, tilsat vitamin blanding kaldet Racing Mineral. Og så wrap ad libitum.
Det fungerer for min plag. Flyttede ham over på dette, da han ikke kunne holde huld ellers. Tidligere fik han Havens foder, men det var ikke nok, så nu er han fin. Det skal lige siges, at han vokser helt vildt - er 162 cm nu og kun 1 år. Mine andre plage fungerer fint på Havens, men de er heller ikke så store som ham her.

Mvh Louise

Lækker BH Zack/Royal Blend vallak f. 2011 sælges
Ædelt, ydtryksfuldt hingsteføl e. Blue Hors Zack/Londontime/White Star f. 2012 sælges
0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter:  Katja H ♥Musse♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  16-06-2012 14:41

Det ville nok lige være at stramme den, at kalde mig selv erfaren på området MEN, jeg ville lige sige, at mht. foder, kan de små kan fodres stort set som de voksne heste bliver i vores stald:

Et grundfoder af hø /andet stråfoder, et tilskudsfoder for vitaminer og mineraler selvfølgelig i stedet tilpasset ungheste (fx suregrow, equsana superplus etc.) + roepiller/fiberpiller/lucerne for evt. ekstra huld om vinteren og har den brug for ekstra huld udover det + olie/olieholdigt tilskud (jeg er glad for linamix).

Jeg havde en eller anden opfattelse af, at det var helt vildt anderledes med de små - men tja, lidt research og det viser sig, at det er det små detaljer, der skiller deres behov. Jeg bruger et foderprogram til lige at tjekke, at den kombination, jeg bruger pt. fungerer til den aktuelle hest (race mv. gør jo gerne, at de har forskellige behov, fx skal nogle bruge mere energi, men ikke flere vitaminer og mineraler).

Ligesom med voksne heste er det i øvrigt sådan, at der er temmeligt meget stivelse i de fleste fuldfoderblandinger, og det er jeg personligt ikke vild med af de sædvanlige årsager, men det er jo en smagssag (eller måske snarere en religionssag efterhånden herinde på HN ).

Men held og lykke med det. Jeg har selv en DSP-åring i stalden og får forhåbentlig en hjem efter næste weekenden, hvis alt går godt og de er simpelthen bare dejlige de små

Mvh. Katja

Pikeur Epsom stævnejakke, st. 76, farve navy sælges. Se annonce på profil

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Pris og vilkår for annoncering

Mest populære sider

Logo