Det ville nok lige være at stramme den, at kalde mig selv erfaren på området
MEN, jeg ville lige sige, at mht. foder, kan de små kan fodres stort set som de voksne heste bliver i vores stald:
Et grundfoder af hø /andet stråfoder, et tilskudsfoder for vitaminer og mineraler selvfølgelig i stedet tilpasset ungheste (fx suregrow, equsana superplus etc.) + roepiller/fiberpiller/lucerne for evt. ekstra huld om vinteren og har den brug for ekstra huld udover det + olie/olieholdigt tilskud (jeg er glad for linamix).
Jeg havde en eller anden opfattelse af, at det var helt vildt anderledes med de små - men tja, lidt research og det viser sig, at det er det små detaljer, der skiller deres behov. Jeg bruger et foderprogram til lige at tjekke, at den kombination, jeg bruger pt. fungerer til den aktuelle hest (race mv. gør jo gerne, at de har forskellige behov, fx skal nogle bruge mere energi, men ikke flere vitaminer og mineraler).
Ligesom med voksne heste er det i øvrigt sådan, at der er temmeligt meget stivelse i de fleste fuldfoderblandinger, og det er jeg personligt ikke vild med af de sædvanlige årsager, men det er jo en smagssag (eller måske snarere en religionssag efterhånden herinde på HN
).
Men held og lykke med det. Jeg har selv en DSP-åring i stalden og får forhåbentlig en hjem efter næste weekenden, hvis alt går godt og de er simpelthen bare dejlige de små