Logo used for printing

HN afstemning
Kræver dit opstaldningsted, at din hest er udtaget fra konsum? (Forslag: Nomorehorses)

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sommereksem= Problem med sadel??
Forfatter:  Muiver (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  06-06-2012 15:28

Ja har I andre oplevet det?

Har kæmpet i 3 år med at min hest ikke vil have sadel/gjord/seltøj på... Han virker ikke til at have ondt, men til at være generet... ENDELIG efter 3 år var der igår en der gav mig ret i at det virkede som et overfladisk problem (ingen dyrlæger so far har givet mig ret)... Hun mente så oven i købet at kende en dyrlæge der ville tage mig alvorligt og ikke sige: Adfærdsvanskelig, rid ham....

Men har andre med sommereksem oplevet det og hvordan løste i det?

Støt en god sag for kattene,

meld dig ind i Sønderjyllands Dyreværnsforening

og giv kattene en bedre tilværelse!

www.dyrevaernsforening.dk

0
0
Svar på denne tråd

sommereksem
Forfatter:  Bauke (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  06-06-2012 17:49

Hej.

Min frieser har svær sommereksem.

De første år jeg havde ham kunne jeg ikke ride om sommeren.

Han "rynkede" huden ved skulder, manke, ryg hele tiden og var meget tvær.

ørerne tilbage og højt løftet hoved, og jeg var ikke i tvivl om det var sadlen, kombineret med sommereksem.

Om vinteren var der ingen problemer.

Nu har jeg fundet vidunder midlet for os, Tectonik.

Og de sidste 4 år har hesten været klø fri og kan igen rides hele året.

Jeg bruger også kløestillende fedtkreme i manen, og han fortæller mig selv hvornår det er tid at behandle da han begynder at reagerer på sadlen.

Så du er ikke alene om din oplevelse.

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Hvad for en
Dato:  06-06-2012 20:04

kløestillende cream bruger du?

Jeg har prøvet Flusa, som skulle være det samme som tectonik, men uden stor effekt..

Men hvor dejligt med en der har oplevet det samme og det er lykkes.. Min reagerer nu også om vinteren, men mon ikke det kan sidde dybt i huden at det er blevet generet..

Min kan fint rides og arbejder godt, det er kun ved opsadling og hvis han står stille, altså ikke har noget andet at koncentrerer sig om, derfor jeg mener det er mere generende end egentlig smerte..

Dejligt med dit svar

0
0
Svar på denne tråd

sommer eksem
Forfatter:  Bauke (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  06-06-2012 20:38

Hej

det tog faktisk rigtig lang tid, et par år faktisk, hvor han stadig var opmærksom og "rynkede" huden når jeg lagde sadel på (fik den tjekket af sadelmager to gange om året for at være sikker)

det virkede som om han lige skulle sikre sig det ikke var ubehageligt, og især hvis sadlen lå lidt for langt fremme inden jeg fik den rykket på rette plads.

Det samme med strigling ved manke og man.

dette er også forsvundet og han "rynker" heller ikke huden mere.

Min erfaring er at det er bedst at holde huden, nede i manen fedtet, har brugt alm fedtkreme til mennesker. Har også brugt alm madolie men så er hele hesten hurtigt glat som en ål men det virkede egentlig fint nok.

I år var jeg ikke hurtig nok ude med Tectonik, kom gang for sent.

og derfor bruger jeg Hydrokortison kreme( i samråd med dyrlæge) også den til mennesker købt i håndkøb, men det er altså et forsøg. Men det virker kløestillende. (der er en lille smule binyrebarkhormon i)

Og det ser ud til jeg har nået at "fange" det.

Det er vist meget indvduelt hvad der virker for hver enkelt hest.

Lene

0
0
Svar på denne tråd

også berøring her
Forfatter:  Herforth (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  07-06-2012 08:19

Jeg kan kun tilslutte mig, da jeg også ejer en frieser med sommereksem.

Hun var især vanskelig i tilridningen, hvor hun var hyper følsom, og kunne heller ikke "tåle" at jeg bevægede mine ben.

Problemet er blevet meget mindre efter jeg begyndte at bruge eksemdækken på hende, dog er hun stadig meget hys over berøring af øre og hoved.

Udover jeg bruger eksemdækkenet, bruger jeg også nedenstående salve til at tage kløen, hvis det er nødvendigt.

Hilsen Frieser Hanne
0
0
Svar på denne tråd

ewqeqweqwe
Forfatter:  Frubach (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  07-06-2012 11:52

se tråden her det kan være I kan bruge det til noget

Mange hilsner

Fru Bach

Stald Nickolos.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hvor er det
Dato:  09-06-2012 12:46

dejligt hvis jeg endelig har fundet ud af hvad det skyldes... Jeg har jo brugt formuer i dyrlæger, blot for at få at vide at min hest bare er adfærdsvanskelig (og nu kender jeg ham jo nok bedst)...

Jeg har endda sagt at reaktionen han havde er den samme som ved hans man når han har sommereksem... Derfor jeg mente det var i huden problemet sad, men niks, de ville ikke være med på den teori..

Jeg overvejer at snakke med Heidi Nielsen fra Skive, som jeg har fået anbefalet.. For måske det sidder så godt fast at der skal mere til end eksemdækken (som jeg bruger) og div. olier og creamer, har også haft succes med alm. madolie, men fik at vide af en dyrlæge at det var farligt at bruge i solen, da huden kunne "koge" op af det, så har ikke rigtig turde siden...

Jeg overvejer også at ride ham uden underlag, da det jo ligger lidt længere fremme end sadlen og det er ligesom om den lette berøring er mere generende end den faste...

Super dejligt med jeres svar, tak fordi I giver jer tid

0
0
Svar på denne tråd

sommereksem
Forfatter:  Astorp ♥Sædis♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  09-06-2012 15:25

Jeg har gjort mig den erfaring vedr. sommereksem og fra min egen hudsygdom at:

Varme + hudproblemer = lad mig slå en eller anden ihjel

Det klør afsindigt og hesten KAN blive fuldstændig uridelig. Jeg har p.t en vallak der er så sensibel at han til tider ikke kan rides.

0
0
Svar på denne tråd

Igen, hvor
Dato:  12-06-2012 14:39

er jeg glad for at jeg måske har fundet årsagen, med hjælp fra jer.. Nu prøver vi at give ham et skud binyrebarkhormon i morgen for at se om det tager det, så fandt vi da i hvert fald diagnosen..

Ved min er det lidt som om det kun er rigtig generenede når han får tid til at tænke over det.. Han er villig nok til at arbejde og glad og i hopla når der er mulighed for det, på tur osv.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Pris og vilkår for annoncering

Mest populære sider

Logo