|
|
| Hjælp til Fiberpiller/roepiller |
|
|
Hej Hej alle sammen. Jeg er lige blevet i tvivl om hvad er bedst for ens hest. Er der fiberpiller eller roepiller? og hvad er forskellen og hvorfor ville du vælge den? Hvilken fiber/roepiller bruger du?Hvorfor? Mvh.Tenna
HMS er bare alt for mig og min hest<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Piller.. |
|
|
Hej Som jeg har forstået det er det sådan set lige godt. Jeg er dog skiftet over til kun at bruge fiberpillerne (før brugte jeg begge dele), men synes fiberpillerne er nemmere at håndtere, da de ikke skal være i blød så længe som roepillerne. Om sommeren synes jeg roepillerne gærede hurtigt og om vinteren frøs de. Mine får ca 3,5 kg hver hver dag så derfor skal de blødes op.. De er nærmest "pustet" op med vand allerede efter få min.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak skal du have |
|
|
Tak skal du have. Men skal bare have 500gr.Så det skal self.ikke blødes op. Han ender med at få roepiller,luserne og salvana. Synes hans pels skiner af det.og han lever godt på det.Han er kun to år. Mvh.Tenna 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hov....! |
|
|
Jeg ved om ikke jeg misforstår dig, men: Roepiller skal ALTID blødes op. Også selvom der 'kun' er tale om 500 g. Med fiberpiller kan man lade være op til 500 g iflg producenten. Men roepiller - altid! - Derudover så er roepiller og fiberpiller ikke det samme. Fiberpiller indeholder bl.a. mere protein og fedt. Og selvom energiindholdet (FE) er ca. det samme i tørvægt, så bliver roepillerne jo blødt op og kommer til at fylde langt mere - dermed skal hesten tygge flere opblødte roepiller for at få samme FE som med fiberpiller. Med fiberpiller kan du altså give hesten flere kalorier på kortere tid end med roepiller - og det er godt til heste der skal tage på, men mindre godt, hvis de skal tabe sig. Held og lykke  I
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Arha!!!!!!!!! |
|
|
Issina :Nej du så ikke forkert.Har altid fået at vide at roe og fiberpiller skal opbløds vis de får over 500gr. Men har ikke prøvet at give fiber eller roepiller føre så ved det da ikke  Men vis roepiller skal blødes op, får han bare fiberpiller.Da han står opstaldet og der ville de ikke bløde det op.Da der er så mange heste. Der skal jeg have blandet det i spanden inden. Desværre :S Men tak for du skriver det  -Tenna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Piller |
|
|
Ja det fi jeg ikke lige skrevet.. Roepiller skal altid blødes op, de suger vildt meget vand.! :)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har prøvet begge |
|
|
Men til mine store heste (Belgier og Shire) fungere fibrepiller helt klart bedst, jeg kan ikke holde huld på dem, ved roepillerne b.la fordi der ikke er ret mange fe i roepiller i forhold til fibrepiller, og så indeholder fibrepiller også mange flere gode ting, b.la hørfrø , men faktisk også roepiller. Så ved fibrepiller får du lidt af begge dele. Min shire på 1 tons får følgende om vinteren: 3,5 kg Horselux fibrepiller (3 % stivelse) 3 dl. olie. Mener det er ca. 250g. travosport vitaminer( bliver nok skiftet til travo energy pga. der er mere biotin i) 200g. ølgær for hove og pels. Og så fri hø ca. 30 kg. Min Belgier får både fibrepiller og ERS (7 % stivelse) fra brogaarden, jeg kombinere dem for ikke at skulle bløde fibrepillerne op, da mængden af disse så er mindre.og så ellers det samme som Shiren + loppefrø Da hun fik det samme som min Shire , fik jeg lavet kiggertundersøgelse, scanning af tarmene, blodprøver og afføringsprøve. Udtalelsen fra dyrlægen var, at det var yderst sjældent at se så velfungerende/sund mave og tarme. Men hun havde tynd mave, dette viste sig at være pga. hun havde svært ved at optage så meget væske, og hun ikke fungerede på opblødt foder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
tine ?gsxr?:Tak for dit svar 
Ved ikke om du kan hjælpe mig, med at finde det rette produkt til min dreng.Han er Friser/Shire fra d.10.06.2010.På. 165cm nu. Vil gerne finde det rette foder.Man kan desværre ikke få roepiller eller foder der skal blødes op. Mvh.Tenna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Tenna |
|
|
Hvor mange gange fodre du om dagen? Og får han foder nu, eller kun græs og vitaminer? Hvad med hø ? Vil du ikke sende en privat besked på HG, så kigger jeg lige på en foderplan så han er dækket ind , og får lav stivelse : ) Tror jeg har været inde og kommentere på din profil derinde : )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| roepiller |
|
|
Ja jeg bruger jo så roepiller til min MEGET trivelige pony året rundt - nu går hun på græs 3 timer i døgnet og jordfold resten af tiden (døgnfold). Her er der halm til at spise/rode i, derudover får hun 3-4 kg hø og så følgende: ca 150 gr (to håndfulde) roepiller (Speedibeet)blødt op med 3 x vand 100 gr Equigard 30 gr Glucogard 30 gr Lamin forte vitaminer fra TM Og hun ser strålende ud. Jeg kan ikke bruge fiberpiller til min da de netop feder og min tager på bare hun tænker på at spise dem Roepiller kan jeg med bedre samvittighed bruge da der ikke er ret meget sukker i (< 5%). Tine: Er du gal det må være dyrt at være Shire-ejer - 30 kg hø!!! Min får maks 6 kilo hihi 
Lewitzer - den hemmelige race i DK 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tine ♥Bella♥ |
|
|
Hi hi ja der går en del hø til sådan et par basser, men de er det hele værd : ) Men mine har også gået i løsdrift, så de har brugt lidt ekstra på at holde varmen, men kan godt mærke denne vinter ikke var helt så kold, som de to sidste, denne var de lidt nemmere at fodre på : )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opblødning |
|
|
Hvis man een gang har haft en hest med spiserørsforstoppelse pga. fiberpiller som ikke var blødt op.. (350 gr) så giver man ALDRIG sin hest dem uden de er udblødt. Og vær opmærksom på at visse typer fiberpiller indeholder meget sand. Jeg har en DV blanding på 6 år som går dressur - han får 600 gr om dagen om vinteren og resten wrap og vitaminer/mineraler. Så det er billigt men også rigtig godt foder. /Lisbet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fiberpiller/roepiller. |
|
|
Jeg giver min hest både roepiller og fiberpiller sammen med hippolyt naturmusli og lucerne. Jeg skiftede egentlig foder(brogården) for at spare lidt penge, da hesten ikke er ridende lige p.t og jeg må sige, at jeg er meget positivt overrasket. Hun elsker det, og ser super ud, på trods af, at hun ellers i perioder har svært ved at holde huld. Hun får 500 gr fiberpiller fordelt over 3 måltider, og ca 200 gr roepiller(før opblødning). Jeg bløder ALTID roepillerne op. Vil ikke sige, at det ene er bedre fremfor det andet til min hest i hvertfald. Fiberpiller er super til hesten, hvis den har svært ved at holde huld. Roepiller er godt til alle hest, hvis de ellers gider spise dem. Min hest elsker dem, og jeg har derfor valgt at kombinere dem i min fodring. Held og lykke med det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lisbet65 |
|
|
Hej Lisbet hvilke fibrepiller indeholder meget sand? og kan du linke til et sted hvor det står? Vil jo gerne det bedste for mine heste : )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fiber pellets |
|
|
Hej Tine... Ved bare at Horselux Fiberpellet IKKE indeholder sand. /Lisbet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blabla |
|
|
Jeg synes, at når man snakker tørt/opblødt, skal gøre sig selv den tjeneste at lave en prøve: hæld så meget vand i, som man kan, uden at det bliver til suppe. Så vidt jeg lige husker fra vores stald (bruger begge produkter), så fylder fibeepillerne ca. det halve af roepillerne, eller lidt mindre. Ergo er der jo ingen logik i, at man skulle kunne give lige meget af begge produkter uopblødt.
Når man så har opblødt det, kan man jo også lige kigge på, hvor meget det fylder og så vurdere, om man tør fodre det tørt. Jeg må nok indrømme, at meget mere end 100-200 g tør jeg ikke give tørt, og jeg ville nok overveje et andet produkt, hvis opblødning ikke var muligt.
Mvh. Katja Pikeur Epsom stævnejakke, st. 76, farve navy sælges. Se annonce på profil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roepiller |
| Forfatter:  |
SandraNormann ♥Voguecamoraϖ (Skriv besked) |
| Dato:  |
19-06-2012 22:22 |
|
Hej Tenna. Jeg bruger udelukkende roepiller til min hoppe.(som tilskud til hendes alm. foderplan.) Hun har tendens til forfangenhed, og for at undgå at hun ripper boksbunden bruger jeg roepiller, da de giver mæthedsfornemmelse, men ikke indeholder foder-enheder. Hun får 1 liter piller, hvor jeg hælder 3 liter varmt vand i, og så 1 1/2 liter koldt når de har stået og trukket. Hun får det hele på en gang, når vi har redet. Dog vil det nok blive lidt besværligt for dig, hvis andre står for fodring og ikke har tid til at bløde pillerne op. For det er helt rigtigt at roepillerne har tendens til at "gære" om sommeren og fryse om vinteren, hvis det skal stå i spande. Ellers vil jeg klart anbefale dig Brogaardens Speedi-Beets, de tager 10-15 minutter om at bløde op, så du nemt kan give dem når du alligevel er ude og blande foder  Håber du finder en løsning, for det med at finde det rette foder er en jungle  //Sandra
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blabla |
|
|
Det er ikke korrekt, at roepiller ikke indeholder foderenheder. Synes tit, folk skriver det, og forstår ikke helt, hvor man får det fra. 1 kg roepiller i tørvægt indeholder samme FE som havre. En liter roepiller her og der er således ikke "ingenting" i foderenheder.
Mvh. Katja Pikeur Epsom stævnejakke, st. 76, farve navy sælges. Se annonce på profil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for jeres svar |
|
|
Jeg vælger at give ham 500gr.Roepiller og og 500gr.fiberpiller. Opblødt, da han kommer et andet sted hen,hvor det er selvpasser stald. Og Balance og alt det hø han kan spise  men takker fordi i ville hjælpe,og komme med jeres meninger  hvor meget blødder man 500gr.Fiber/roepiller om i?
Håber du har det godt oppe på de evige græsmarker Daisy <3 Savner dig helt vild,det er selt ikke til at beskrive ;( Opstaldning søges tæt ved 9575.Til vallak på 2år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roepiller |
|
|
500g roepiller skal minimum have 2,5 L vand, jeg ville give dem 3L.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Tak skal du have 
Håber du har det godt oppe på de evige græsmarker Daisy <3 Savner dig helt vild,det er selt ikke til at beskrive ;( Opstaldning søges tæt ved 9575.Til vallak på 2år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|