Logo used for printing

HN afstemning
Kræver dit opstaldningsted, at din hest er udtaget fra konsum? (Forslag: Nomorehorses)

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Vitamin og mineraler til sommergræs? hvi
Forfatter:  Tenna T (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  22-05-2012 13:24

Hej Hej.

Jeg får sat min dejlig frieser/shire vallak på sommergræs på søndag.
Men ved virkelig ikke hvad for nogen vitaminer og mineraler, jeg skal købe til ham?

Kommer kun ud til ham hver anden dag.Da han står langt væk.Så gerne et produkt der kan bruges hver anden dag?

Han er fra 10juni 2010.

Han er 165cm nu.

Hvad giver i jeres plage når det er?

Håber i kan hjælpe :)

-Tenna

HMS er bare alt for mig og min hest<3

0
0
Svar på denne tråd

Vitaminer på græs
Forfatter:  DonN (Skriv besked)
Dato:  25-05-2012 11:36

Jeg har købt en "Slik-spand" hos Horselab.dk som en veninde havde anbefalet. Den stilles ud på dolden hvor Don'se så bare går og slikker lidt. Den fungerer super godt og indeholder multi-vitaminer og mineraler samtidigt med, at den er det som hedder probiotisk (=godt for fordøjelsen).

Jeg var nødt til at skrive direkte til Horselab fordi de ikke solgte den i web-shoppen men alt gik fint.

0
0
Svar på denne tråd

gls sommertabs
Forfatter:  Anne *Fero* (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  26-05-2012 07:03
Prøv GLS Sommertabs
0
0
Svar på denne tråd

vit/min
Forfatter:  maja1981 (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  26-05-2012 10:32

jeg vil ikke anbefale en spand. nogle heste slikker alt for meget og andre vil ikke røre det. derfor kan man ikke være sikker på hesten får hvad den skal have, og overdosering er ikke smart.

jeg plejer at bruge tjørnehøj mølle minivit. som er bolcher og super nemme at give. hestene elsker dem.

de er rigtig godt sammensat, især i forhold til de mange andre bolcher man kan få. og så er det noget af det billigste man overhovedet kan købe af alle vit/min.

jeg giver pt. lidt roepiller hver dag og har en rest vit/min piller fra horselux tilbage fra i vinters som de så får i.

der er rigtig mange heste der ikke vil spise koncentrerede vit/min piller alene, så skal man have noget at blande i.

0
0
Svar på denne tråd

takkkkkker
Dato:  26-05-2012 11:03

Mange tak alle sammen

Har lige købt dette produkt her Mineral Bricks hvidløg

Også bare bolsher som bare skal gives :) også er der hvidløg i mod insekterne.Kender i dette produkt?

Håber det er godt?

-Tenna

0
0
Svar på denne tråd

Sommerkiks
Forfatter:  annettet (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  26-05-2012 13:04

Maja, Tjørnehøj Sommerkiks elle Equsana, som det jo hedder nu, dækker ikke plage, og det siger de faktisk også selv nu, hvis man kontakter deres foderkonsulenter.

Min dyrlæge, utrolig erfaren, siger så også at generelt dækker de ikke godt nok.

Jeg har brugt Marstall´s sommerkiks, og med glæde, og har givet avlshopperne dobbelt dosis, plage halvanden gange dosis af hvad deres udvokset vægt siger de skal have.

Sidste år valgte jeg at give Travo Performance, og så give dem det i en håndfuld lucerne hver i sær. Vejret var alligevel så dårligt, at de stod inde det meste af sommeren om natten.

Salvana´s har jeg også hørt mange avler bruger, det kunne også være en mulighed.

Annette

Kvalitets avl af springheste

Heste af super springafstamning sælges

12 års DH hoppe sælges. Spring/Military hest

Ung top springhoppe søger rytter til efteråret

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hvad med dem her:
Dato:  26-05-2012 13:44

Mange tak skal du have Annette.

Ved du om de vitamin og mineralbolcher fra eggerman dækker plage?

De hedder Mineral Bricks m. hvidløg.

Det håber jeg de gøre.

Mvh.Tenna

0
0
Svar på denne tråd

Fortsæt med dit foder
Forfatter:  Malou p (Skriv besked)
Dato:  26-05-2012 20:28

Med en plag vil jeg til enhver tid fortsætte med alm foder i græsningsperioden i stedet for vitamin brikker. De er ikke lavet til plage i vækst.

0
0
Svar på denne tråd

tak alle sammen
Dato:  26-05-2012 20:40

Malou p:Gad jeg kunne.Men da han kommer på sommergræs.Hvor jeg ikke kan sætte foder til ham.Kan jeg desværre ikke.Og da jeg skal cykle 14km.Ud til ham kan jeg ikke lige have blandet noget hehe :)
Så derfor tænkte jeg det ville være nemmer med nogen kiks?

Håber virkelig kiks er fine nok?

Havde bestilt nogen.Men de har ikke sendt dem i nu.Ved ikke hvor lang tid det tager, før de sender deres vare ud

-Tenna

0
0
Svar på denne tråd

vitaminer
Forfatter:  maja1981 (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  27-05-2012 11:44

for et par år siden var der flere der lagde tm minivit i flere forskellige foderprogrammer, og tallene så fine ud. derfor mit svar.

jeg har selv givet dem til min plag, men selvfølgelig efter udvokset vægt. og kun når han gik på græs.

hvis de har fundet ud af de så ikke dækker nok ind til plage nu, tør jeg så ikke sige. ( ved du hvad i dem der gør de ikke dækker nok ind hvis man giver efter udvokset vægt?)

jeg husker at mange andre bolcher dækker rigtig dårligt,(samme undersøgelse dengang) og mange mangler eller er overdoseret med et eller flere vitaminer/mineraler.

ikke at tm er perfekte, men ihvertfald i den bedre ende.

TENNA: prøv om du kan finde en med et foderprogrem der vil lægge det ind for dig, sammen med at hesten får græs. så har man en ide om det er helt hul i hovedet eller ej.

jeg syntes jo også det kommer helt an på hvor meget græs hesten får dagligt, om den får nok protein og sådan. det er jo afgørende om den kan nøjes med vit/min piller/bolcher eller skal have andet også.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Dato:  27-05-2012 13:08

Mange tak Maja.
Havde også kigget på Tjørnehøj mølles sommer bolcher.

Mvh.Tenna

0
0
Svar på denne tråd

Vitaminer og mineraler
Forfatter:  annettet (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  27-05-2012 14:06

Nu har det været nævnt flere gange her på HN, at TM Minivit ikke er dækkende for plage, og jeg mener også i andre tråde du har været med i, dog uden at være sikker. Det er også det de selv siger, hvis man går dem på klingen og spørger deres konsulenter.

F.eks. er der ikke makromineraler i deres Minivit, det skal hestene have dækket igennem hø eller grovfoder.

Problemet er, at det er kun en meget kort periode om året man kan være sikker på hestene er dækket af disse via græsset, og det er kun på enten rigtig godt passet marker, eller på f.eks. meget nærringsrigt jord som f.eks. noget inddæmmet fjordjord eller marsken som bliver oversvømmet om vinteren, som for det meste er meget mere nærringsrigt. Det er bla. kendt at hvis man dyrker sådan noget inddæmmet fjordjord, så behøver man faktisk ikke gøde så meget som normalt.

Hvad er makromineraler så, jamen det er ting som Calcium, Fosfor, Natrium, Magnesium, Svovl, og Kalium.

Man har så fundet ud af heste faktisk ikke optager vitaminer og mineraler så godt fra grovfoder som man egentlig forventede. Der var en artikel i Hest mener her for et lille halvt år siden, har desværre ikke bladet, da jeg tog det med til en anden avler, som mente heste fik deres vitaminer og mineraler via græs og wrap, og derfor ikke behøvede andet. Selvfølgelig får de noget ind den vej, man må bare ikke tro de er dækket.

Derfor vil jeg til en hver tid vælge et vitamin og mineral tilskud, som indeholder både vitaminer og mikro/makro mineraler, når vi snakker heste på græs.

Plage kan sagtens gå på græs, uden at få foder ved siden af, men de skal have deres vitaminer og mineraler, så man behøver ikke fodre ved siden af, hvis det er en ok græsmark. Selvfølgelig skal man holde øje med deres huld.

Vitaminer og mineraler er ikke "bare" vitaminer og mineraler, der er stor forskel på kvaliteten af dem, om de er uorganiske eller organiske, holdbarhed og hvordan de er "behandlet".

Derfor er der også tit en kvalitets forskel på de dyre og mindre dyre produkter, man kan ikke bare sige det er fordi producent og forhandler tjener mere på de dyre produkter.

Tag nu f.eks. Minivit og Travo Performance, i sidste ende, så er det den samme pengekasse pengene havner i, nemlig DLG. Hvorfor skulle man side et sted og beslutte "Travo vil vi tjene mere på end Minivit" ??

Jeg siger ikke Minivit ikke er ok, men jeg siger bare hvad min dyrlæge og deres egne konsulenter siger, plus min erfaring på området også siger mig at pris og kvalitet altså i 98 % af tilfældene hænger sammen.

Foderprogrammer, ja det er en rigtig god ting, men det er også en lidt farlig ting, og specielt efter der er kommet programmer som er lidt alle mands eje.

Foderplaner er vejledende, men ikke en facit liste, og man kan tit få tingene til at passe ind, men igen siger programmet jo intet om kvaliteten af produktet, det siger noget om tal, sådan meget firkantet sagt.

Til trådstarter, så kender jeg ikke deres produkt, så der kan jeg ikke udtale mig, desværre.

Men en god ting er evt. at snakke med en uvildig du stoler på, det kan være din dyrlæge eller en uvildig foderkonsulent som Dorthe fra HorseConsult f.eks.

Ellers så hav i mente at pris og kvalitet for det meste hænger sammen, og gå efter et produkt hvor der er fuld dækning, og gerne organiske vitaminer og mineraler. Uorganiske kan også sagtens bruges, men for det meste skal de tildeles i større mængder, pga. dårlige optagelse.

Annette

Kvalitets avl af springheste

Heste af super springafstamning sælges

12 års DH hoppe sælges. Spring/Military hest

Ung top springhoppe søger rytter til efteråret

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Vitaminer & mineraler
Forfatter:  DonN (Skriv besked)
Dato:  07-07-2012 16:15

Annettet....Kunne ikke have skrevet det bedre.

Måtte selv finde ud af det på den hårde måde men efter Hørsholm Hestepraksis fortalte det samme som du skriver, skiftede jeg til Horselab's produkter.

0
0
Svar på denne tråd

travo...
Forfatter:  Trunten 1 (Skriv besked)
Dato:  07-07-2012 19:29

Jeg har ikke fundet noget, der er bedre end travo, til plage - altså som dækker dem ind med calcium-fosfor.

Men hører gerne, hvis I har fundet bedre? :)

0
0
Svar på denne tråd

Mine får
Forfatter:  Vipse »Garcon« (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  08-07-2012 08:00

Racing mineral fra den lokale foderstof, kan ikke lige huske hvilket firma der laver det, men mine trives fint.

De er 22 og 6 år, så selvfølgelig ikke plage.

vh Vipse

Nu med privat dagpleje :-)

www.pamhuledagpleje.dk

2100 m2 byggemoden grund sælges i Hyllinge (4700)

Tæt ved skole, børnehave/dagpleje og købmand.

275.000 kr ved hurtig handel

...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Pris og vilkår for annoncering

Mest populære sider

Logo