Logo used for printing

HN afstemning
Kræver dit opstaldningsted, at din hest er udtaget fra konsum? (Forslag: Nomorehorses)

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tyk hest på kur?
Forfatter:  A *smukhest* (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  21-05-2012 10:23

Hej alle

Min skønne hoppe er for tyk, ikke særligt sjovt på denne årstid hvor der er så meget dejligt grønt græs

Hun har stået på en gård hvor der var adlibitum wrap på folden og hun stod ude hele dagen, hun er en rigtig grov æder... Regnede ud at hun åd omkring 20 kg wrap om dagen.

De kunne desværre ikke tage hensyn til min tykke hest så jeg valgte og flytte hende, synes det er synd hun skal være så tyk

Nu er hun flyttet ud på en dejlig gård med muligheder for slank, hun trives bare så godt og hviler meget i sig selv dejligt.

Jeg har kørt hende langsomt ned hun er jo møg sulten med alt det hun er vant til at æde.

Pt får hun:

2 håndfulde lucerne 2 x dagligt (uden ´melasse/stivelse)

Travo vitamin/mineraller

Lidt gulerødder ca 1 kg

4 kg wrap og 1 skive halm til natten (hun står på spåner)

3 timer græs på nedbidt fold

Adgang til halm på folden

Hun har stået stille et stykke tid er begyndt genoptræning i longe/gå ture(skridt og lidt trav).

Dyrlægen kommer ud lige og tjekker hende om et par uger, ellers er hun sund og frisk.

Ser det helt dumt ud? Ved godt jeg skal være tålmodig og jeg har bestemt ikke travlt...

Håber i kan hjælpe

Elsker mit hoppedyr:)

0
0
Svar på denne tråd

Slankekur
Forfatter:  Henriette (mig selv) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  21-05-2012 16:35

Jeg synes, at det umiddelbart lyder fint. Det eneste jeg tænker på er, at du måske kunne skifte wrap ud med frøgræs. En af vores hopper var meget overvægtigt efter en skade om sommeren, så hen over vinteren fodrede gav vi kun frøgræs og en lille smule wrap (så hun ikke følte sig syndt). Hun tabte omkring 60 kg på den måde, og hun så super godt ud hele tiden med blank pels og rigelig energi. I øvrigt havde hun tidligere haft tendens til lidt løs mave, og kunne nærmest ikke tåle wrap, så fik hun diarre, men efter frøgræs er det slet ikke noget problem mere.

Nu, hvor græsset vælter op, fodrer vi igen kun med frøgræs og halm. De går på græs 6-8 timer dagligt.

"What is right is not always popular and what is popular is not always right."
Albert Einstein

0
0
Svar på denne tråd

pre aspero
Forfatter:  Rosenholm (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  22-05-2012 00:02

Jeg ville skifte de 2 håndfulde lucerne ud med 4 liter Pre Aspero fra Hippolyt. Det mætter nemlig meget og giver en enorm tyggetid.

Giv det gerne af én gang, så føler hesten sig nemlig mæt.

Derudover så ville jeg nok bytte det nedbidte græs ud med 1 time på højere græs og hvis du kan få wrappen i finmasket net, blandet med halm, så giver det også bedre mæthedsfornemmelse.

Har set undersøgelser der viser, at tyggetiden betyder mere end mængden, for hestens mæthedsfornemmelse. Så serverer du 4 kg. wrap på gulvet, som den kan gnaske på kort tid, så ville den føle sig lige så mæt af 2 kg, hvis de 2 kg. var i en kasse/net som ville betyde at det tog lige så lang tid at spise, som de 4 kg.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Pris og vilkår for annoncering

Mest populære sider

Logo