Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Stikkende gang...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2012 00:16

Vi fik først på året en dejlig hest. Dejlig hest, men med en uvane med at skulle afsted i en fart ved opsidning. Når min datter var kommet op gik han meget hurtigt og lidt stikkende.

Da smeden skulle beskære ham, opdagede han at han var meget angrebet af sur stråle (det var min datters hest og hende der passede ham helt selv og hun havde ikke erfaring med sur stråle og havde derfor ikke opdaget noget - øv) Han havde efter smedens mening haft det meget længe og ballerne var ømme. Han behandlede det og vi behandlede ham efterfølgende.

Han er nu en hel anden hest. Står mere stille ved opsidning (det ligger dybt i ham at komme afsted - sikkert pga ømme fødder - så vi træner det også en del) Han går meget mere roligt og afslappet i skridt og virker ikke stresset mere.

Tidligere ejer sagde at han nok skulle have sko på, da han var meget ømtået i perioder, men det er jo klart når han har haft ondt. Han har ikke sko på og går fint på alle underlag her.

Problemet er så, at han under ridning går meget stikkende i traven. han skridter godt frem og ned i skridten og i galoppen går han en smule kort, men alligevel fornuftigt. Den stikkende trav gør at han spænder en del i halsen, da han trækker hovedet lidt højt selvom han går i holdning og dermed også i ryggen, hvilket igen gør ham ret svær at sidde ned på. Så min datter kæmper lidt en brav kamp pt. Han er ikke halt og virker ikke til at have ondt, men det virker mere som om at det sidder i ham at det har gjort ondt i fusserne at trave.

Har I nogle forslag til hvordan vi kan træne hans trav, så han bliver mere afslappet og bruger sine forben bedre og mere frit?

Har tænkt lidt på om det ville hjælpe at longere ham et par gange om ugen med fokus på traven?

Og jeg har tænkt på udstrækning af forbenene når han er varm, men ved ikke helt så meget om hvordan det gøres bedst....?

Er der nogen der har stået i samme situation og hvad gjorde I?

0
0
Svar på denne tråd

Måske en idé
Forfatter: 
Dato:  17-05-2012 09:02

Har I overvejet, at prøve boots på hestens forhove?

På den måde kunne I få afdækket, om han er øm i fusserne, uden

at behøve at sko ham.

Han kan jo sagtens være en hest som har brug for hjælp (boots/sko) selvom I kommer de sure stråler til livs?

Mvh. Runa

0
0
Svar på denne tråd

1111111111
Forfatter: 
Dato:  17-05-2012 09:37

Jeg har ikke lige overvejet boots. Han virker netop ikke til at have ondt når han går på fusserne eller man trykker på dem. Og det er faktisk kun i trav - derfor tror jeg det er en vane han har tillagt sig, fordi problemet har stået på længe. Jeg har lidt en idé om at hans sener i forbenene er blevet lidt korte og derfor vil jeg gerne have nogle trænings"fif" der kan løse op for det. Hjælper det ikke med træning/udstrækning kunne det godt være man skulle prøve nogle boots...

0
0
Svar på denne tråd

sko.....
Forfatter: 
Dato:  17-05-2012 18:24

Prøv boots ellers om tidligere ejer foreslår sko.

Jeg har en hest med dårlige hove, sidst der var noget under opsejling kunne man ikke se han var halt. Han var heller ikke øm. Og føltes heller ikke halt at ride på. Der var heller ikke noget at se fra jorden. Men han var stikkende i sin gang at sidde på.

Men nu har jeg selvfølgelig også kendt ham længe, så kender hans gangmønster og kunne derved mærke der var noget galt.

Men hvis det er fordi han er lidt ømtået kan det altså sagtens vise sig ved stikkende gang i trav. -uden det kan ses i benene eller mærkes under rytter i skridt og galop.

Er det ikke føderne så lyder han som en der skal rides en masse frem og ned i letridning. Hvad siger jeres underviser??? :)

Mvh Stinne c",)

At ville skaber evnen til at kunne.....

Dressurbetonet lånehest søges!

Kontakt for mere info :-)

0
0
Svar på denne tråd

Stikkende gang
Forfatter: 
Dato:  17-05-2012 19:11

Med det du beskriver ville jeg overveje at få hesten tjekket af en kiropraktor. Hvis han har gået med ømhed gennem længere tid, kan han være så spændt i muskulaturen, at han bruger sin krop forkert og derved overbelastes og slides. Det vil en kiropraktor kunne afhjælpe, og vedkommende vil også kunne give råd til hvilke øvelser der vil være godt til lige netop jeres hest.

Med skovhestene Bellotino og Donatello

og kattene Albert og Amalie

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-05-2012 08:01

Nu har jeg ikke læst hvad de andre skriver, men jeg har kortvarrigt oplevet det samme.

Min hest går også uden sko, og sidste han havde smed, fik smeden taget lidt rigeligt, kunne jeg se på min hest. Jeg red dagen efter som jeg plejer, der var intet i skridt, i trav var han vild og han ville enormt gerne galoppere. Af en eller anden grund endte jeg med at se den trave i longen, og der var han meget stikkende, men der var intet i galop og heller ikke i skridt. 4 fridage gjorde underværker, og han var fin igen. Så jeg tror min var øm i fusserne.

Men du skriver jo, at du ikke tror den er øm, og med det udgangspunkt, ja, så ville jeg longere den nogle gange om ugen, for at forbedre traven. Det gør jeg selv på min hest.

God 17" Stübben springsadel til salg.

Se min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Stikkende gang ...
Forfatter: 
Dato:  18-05-2012 09:10

Jeg oplevede også sidste vinter, at min hest decideret halt på det ene bagben pga. sur stråle. Når hesten går uden sko er det utrolig vigtigt, at man holder strålerne "friske" og ellers behandler med det samme når først "skaden" er sket, dvs. når de lugter surt.

Når hesten går uden sko, kan den også være ekstra sensitiv overfør det spirende græs, der er på marker i øjeblikket. Dette kan også føre til en mere stikkende gang, da fruktanen fra græsset direkte påvirker hovene.

Derfor vil jeg som de andre anbefale, at I prøver at give den boots på i en periode for at se, om det gør nogen forskel. Hvis ikke kan man overveje, om problemet måske sidder et andet sted, evt. i krydset.

Det er meget normalt at hesten "stikker" mere i traven end i galoppen.

Mange hilsner fra

Lise Andersen

www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd

Stikkende trav
Forfatter: 
Dato:  18-05-2012 09:16

Fik I hesten handelsundersøgt både klinisk og i røntgen???

Hvis I gjorde er hesten jo tjekket, men umiddelbart er min erfaring med stikkende trav, at hesten fejler noget. Evt. kunne det være en hovledsbetændelse, som ikke kan ses på røntgen.

Og ellers så ville jeg prøve med forsko, hvis alt andet er undersøgt. Bare for at se om det gør en forskel....

Rambo Original Heavy med 3 leg arches str. 145 sælges

Nyvasket 1000 excl. porto

0
0
Svar på denne tråd

ooOOOoo
Forfatter: 
Dato:  18-05-2012 22:42

Tak for responsen :)

Hun har ikke redet dressur på ham så længe, så jeg ved faktisk ikke om han bare går sådan naturligt.

Og nej - vi har ikke fået ham undersøgt overhovedet. Vi har fået ham foræret kvit og frit - eller har ham som livslangt lån kan man også sige. Eneste krav var at han ikke måtte sælges videre.

Tror jeg vil prøve at longere ham. Er pt igang med longetræning af vores ponyhingst og arbejder her på at forlænge hans skridtlængde og det fungerer fint med ham. Så det tror jeg skal prøves...

0
0
Svar på denne tråd

ooOOOoo
Forfatter: 
Dato:  19-05-2012 23:41

Ville lige opsummere: Underviste idag min datter på den hest jeg har skrevet om her. Var især meget opmærksom på traven og trænede især at hun skulle ride ham meget frem med sædet og give ham meget plads og rum til at søge dybt. Han går nemlig fint nok i holdning, men går ret højt med hovedet/nakken og spænder derved op og løfter ikke ryggen ordentligt. Desuden gør spændingen at han ikke bruger skuldrene korrekt, og derfor bevæger sig med ret korte hurtige skridt = stikkende gang.

Men idag lykkedes det simpelthen at få ham ned, frem og afslappet i en sådan grad at det var som at se en hel anden hest! Han brugte sig simpelthen Så godt og fik den mest fantastiske svævende store gang. Min datter var helt forundret - det var SÅ fedt at se. Det tog noget tid at komme dertil, men hvor var det FEDT at se det resultat af målrettet træning.

Ville bare lige dele det med Jer, er så glad for at se at træning er vejen frem og at vi nok skal nå målet :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider