|
|
| Meget øm efter beskæring |
|
|
Hej Vi har lige fået en ny islænder til flokken, hun var ikke holdt særligt godt med hensyn til hovene, og de var noget lange på forbenene.. Jeg har så haf smed til hende i torsdags, hvor han beskar hende.. Idag skulle vi så ride en tur, hun gik ok på asfalt men stadig lidt stikkende gang, da vi kom på grus.. var den helt galt, hun snublet flere gange og ville, slet ikke gå på gruset.. søgte ud i græsset konstant.. Hvad ville i gøre..? vil i vente og se tiden an, eller skal hun have forsko på.?
Tur ridning ved vesterhavet, på islandske heste. Se mere på vores hjemmeside. Søndervigheste.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| se tiden an |
|
|
jeg har haft 2 der har gjort det samme. Den ene blev ikke bedre og måtte have forsko på, den anden blev "normal" igen og går stadig uden sko uden problemer. Den anden var stadig lidt uren op til 10 dage efter smeden havde været her, men har siden været fit for fight 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ok jeg må prøve at se tiden an, og se om det ikke fortager sig igen.. ellers må hun have sko på..
Tur ridning ved vesterhavet, på islandske heste. Se mere på vores hjemmeside. Søndervigheste.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overvej boots |
|
|
jeg ville nok skaffe nogle boots, så vil du kunne vurdere om hun kan klare sig uden boots når hovene lige har vænnet sig til at have normal længde. Hun har jo nok gået uden kontakt til underlaget med strålen gennem lang tid - lige pludselig får hun "bare tæet" altså kontakt til underlaget med strålen - det vil give en reaktion indtil hoven har vænnet sig til det. Men den skal selvfølgelig beskyttes!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smed .. |
|
|
Jeg havde engang opstaldet et sted hvor 2 heste nærmest var halte i 3 uger og hun lod dem gå .. Og det gik i sig selv
Gessies Donna & Hamlet skønager <3 Man skal ikke nøjes med mindre end ægte kærlighed
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| på en eller anden måde |
|
|
synes jeg faktisk ikke det er ok at man bare lader stå til i den gode sags tjeneste at hovene skal 'lære' at være barfodede. Så må I da smertestille eller give dem boots på eller et eller andet så ikke de stakkels dyr skal gå og have ondt i flere uger eller måneder.
Med venstre hånd Line http://linebergmann.dk/ Islænder søger part i Helsinge. Sød og nem, redet i både dressur, spring og skoven. Har gået T1 med placering. Skriv for nærmere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| line.... |
|
|
Her mangler jeg den berømte "Synes godt om" knap.
Vicky Mathiesen & fantastiske Dejó, & Kuhlmanns Liva. Billig Welsh bedækning 2012: Fronbach Hello Casanova Sponsored by Kopenhagen Fur - Sadelmager B. K. Rützou - HERI Ll. Haspeholm hestefoder - Kronborggaard.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smed .. |
|
|
Jeg forstår heller ikke selv man kan lade stå til og nogle gange er det også rigtig svært at se til når det ikke er ens egne heste.. Jeg påpegede det ellers nogle gange, men der blev ikke gjort noget ved det.. Det var mere for at fortælle at det jo går i sig selv på et tidspunkt hvis man har samvittighed nok.,
Gessies Donna & Hamlet skønager <3 Man skal ikke nøjes med mindre end ægte kærlighed
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke i orden. |
|
|
Jeg har redet heste "uden sko" i 7 år og det dér lyder ikke i orden. Hesten skal IKKE have ondt. Enten må i vente med at ride til hesten ikke er øm længere eller i må beskytte den med boots. Det kræver omtanke at ride barfods. Korte ture på asfalt, rider jeg uden problemer uden boots. Grusstier med masser af små sten, synes de færreste heste om, især ikke heste der tidligere har været skoet. Man skal mærke og se efter hele tiden. Stikkende gang accepterer jeg slet ikke og en anden ting er, at især ved denne årstid, kan det være et tegn på begyndende forfangenhed. Blot til advarsel. Men går en hest stikkende og ømtået, så bruger den sig forkert og vil begynde at forbinde rideture med noget der gør ondt og det er rigtig synd for hesten. Jeg er 100% for at hesten går uden sko, men så skal der tages de hensyn det kræver. Den ene islænder jeg købte, som 10 års, blev afskoet her hos mig, fik nogle uger fri på foldene/løsdriften, blev derefter stille startet op på boots. Efter måneder, begyndte jeg at skridte meget korte ture på asfalt og øgede dette. Men hele tiden med for meget slid og ømhed for øje. Man må ikke først reagere når hovene er helt nedslidte, men ønsker man på sigt at ride uden boots også, er det en meget god idé at tilbyde hesten forskellige underlag på fold, at sørge for at den ikke får bløde hove af at trampe rundt i mudder, at ordne og sprøjte det indvendige hov med æbleeddike hver dag, at have smed hver 5. uge osv. Gider man ikke de hensyn det kræver,ulejligheden med at sætte boots på osv., men vil ride uanset, ja så er det - efter min mening - nok bedre for hesten at have sko på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 00===00 |
|
|
Min blev på et tidspunkt ømtået, da en smed tog lidt rigeligt af. Men jeg forstår godt den er ømtået, når den ikke har haft smed længe. Min nye og fantastiske smed sagde på et tidspunkt at hvis hovene bliver for lange, vil det medføre hesten nemmere bliver øm efter beskæring, da man skal tage "for meget" af. Hvis hovene var alt for lange skulle din smed ikke have taget det hele på en gang, men taget noget nu og så ventet ½ periode og taget det sidste. Så tror jeg ikke det var sket Et andet problem det kan være kan være sur stråle. Vi har selv én hvor smeden opdagede at han havde meget sur stråle kort efter vi havde fået ham. Han var stresset ved opsidning og gik hurtigt og stikkende og går stadig stikkende, selvom det nu er behandlet og ser fint ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smeden |
|
|
jamen smeden har vel taget en god bid af nogle lidt for lange hove, det betyder så at din hest har ondt. snak med smeden og sør for at han næste gang han ser heste med lange hove, lige tager en slapper og beskærer efter forholdene. det er ikke iorden at din hest skal gå i flere uger og have ondt, fordi smeden synes han skal lave et pænt stykke arbejde, så må han hellere komme lidt ofterer og så beskære lidt af gangen. har hovene været meget lange, kan det også give seneproblemer at skære dem kort i et hug. jeg synes du skal snakke med smeden, finde noget smertestillende og købe nogle boots, og næste gang du har en langtået, skal du insisterer på at de bliver beskåret nænsomt. jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg ville se tiden an. Min går også uden sko og vil også helst undgå grusveje, men det ser ud til at det langsomt bliver bedre. Nu er min sandkassehest og går kun skridtturen på grus når vi en gang i mellem er på tur og når vi skridter af og der får han lov at søge ud i græsset hvis det er muligt. I starten ville han ikke engang gå på asfalt (han havde også lange hove da jeg købte ham og fik dem skåret til almindelig længde) men nu er han helt fin på asfalt, men det har også taget 1 år, dog uden træning/planlagt tilvænning. Jeg synes bare at du skal give den lidt tid, og nu i starten, ville jeg måske trække den i stedet for at ride, men hvis ikke det er muligt, så giv den nogle kortere ture og se om ikke det bliver bedre og bedre for hver gang smeden har været forbi. Hvis der INGEN bedring er om 3-4 måneder, så ville jeg smide sko på, men er der bare nogen bedring, ville jeg se om ikke det kunne gå over. Men jeg er heller ikke fan er sko, og vil til en hver tid prøve at undgå dem, hvis det er muligt.
God 17" Stübben springsadel til salg. Se min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så den skal have ondt |
|
|
i bedste fald 3-4 måneder hver gang man rider tur på den? Det er jo ikke fordi det er rart og tip top i orden at de trækker væk fra grus eller asfalt. Hvis ikke de havde ondt ville de jo gå der hvor de blev bedt om. Jeg ser overhovedet ikke det hestevenlige i det her barfodsnoget hvis det på den måde skal koste ømme fødder i halve og hele år. Jeg kan ikke forstå hvorfor det er ok at hestene har ondt i fødderne i tilvænningens hellige navn. Men de må ikke have ondt i munden af biddet i tilvænningens hellige navn. Er det mere synd for dem at have ondt det ene end det andet sted? når begge er rytterforskyldt? Giv dem nu boots på hvis de partout skal være barfodsheste.
Med venstre hånd Line http://linebergmann.dk/ Islænder søger part i Helsinge. Sød og nem, redet i både dressur, spring og skoven. Har gået T1 med placering. Skriv for nærmere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Samme situation |
|
|
Jeg står lidt i samme situation, min hest har for to uger siden fået skoene af, da jeg heller ikke er tilhænger af sko. Jeg kan se, at på bare de to uger er der sket frem skridt, og er meget tilfreds, selvom der er en del hvor jeg står, der mener noget andet, men dette er også en hel religion sag. 
Min hest er heller ikke glad for gruset, men man kan heller ikke forvente mirakler, når han altid har gået med sko, så man skal selvfølgelig have tålmodighed. 
Boots får han på ligeså snart vi skal på tur, men i sandkassen er det altså uden. Der vil gå nogle år før de bliver fantastiske, men jeg venter gerne, så jeg er fri for tabte sko, og hove med en masse huller der flækker, dette ser jeg ikke som en optimal hov 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træk-ture |
|
|
Som sagt har jeg redet barfod i 7 år og har også mødt mange fordomme. Men fordommene får så også noget at gro af, når nogle mener man bare rider rundt på en ømtået hest. I tilvænningsperioden må man tilvænne hesten til at gå uden sko, ved at TRÆKKE den kortvarigt på asfalt, grus osv. men først når den absolut ikke viser nogen tegn på ømhed ved at gå rundt på folden. På med boots når den skal forlade folden, hvis den er ømtået. Den skal nok vænne sig til det, men den skal ikke udsættes for smerte ved at den partout skal vænne sig til rytter og forskelligt underlag i en periode hvor den samtidig skal vænne sig til at mærke at den har jord under hovene. Det ER en stor forandring og for de fleste, helt klart en forbedring, hvis de har en rytter der tager alt det hensyn det måtte kræve. Ordner hovene hver dag, sprøjter med æbleeddike hver dag indvendig og ser på hesten om den er klar til ridning eller den har fortsat brug for at være foldbums med sine nye bare hove. Der kommer altså ikke noget godt ud af at være stædig og fastholde at hesten sagtens kan bære ømtået rundt på en rytter. Den vil opleve smerte og den vil bruge sig forkert, aflastningsskader osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|