|
|
| øhh heste og høns.? |
|
|
Vi har overvejet og gårdens dyrebestand evt. skal udvides med nogle høns. Hvis vi skal have dem, skal de være i den ene ende af hestestalden. Det er ca. 5 stk høns og stalden er stor og luftig. Men sådan nogle høns, får de utøj? Støver de evt. i en grad så det kan være til gene for hestenes luftveje? Vi har en staldmis "ansat" til skadedyrs bekæmpelse og jeg tænker så få høns ikke vil tiltrække det vilde ekstra mus. Men hvad tænker i? udover at trakehneren sikkert tror hun skal dø af skræk de første dage, men ellers kan de være sammen? Måske det hører til under andre dyr, men det er mest overvejelserne i forhold til hestene i første omgang. Derefter er det "høns for begyndere" hvis de kan være sammen. Mhv Helle
"Det tar lang tid, at få en gammel ven" Mor til Alfred 2009 Mor til Agnes 2011
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har hørt, at man ikke skal holde heste og høns i samme stald. Høns støver en del, og det er jo ikke godt for hestene. Jeg har dog selv haft høns i samme stald som hestene. Det var min smed eller dyrlæge, der sagde det var en dårlig idé. Siden har jeg ikke haft høns i stalden.
Hilsen Mette og tøserneTanni og Duchess
|
|
|
|
| Vi har ingen problemer.... |
|
|
Sålænge stalden er stor nok, så tror jeg ikke det bliver noget problem. Vores heste står i stald med 5 høns og der har aldrig været nogle problemer selvom den ene hest har lidt tendens til astma. Den eneste "gene" der er, er at sådan nogle høns kan larme ret meget hvis man er lidt for langsom til at få dem fodret eller lukke dem ud . Og så glæd jer til at få flere æg end i nogensinde vil få spist . Lige da vi fik hønsene fik vi æggekage, omelet og diverse andre retter med æg flere gange i ugen. Nu er vi så gået over til at levere til vores forældre. Når det ikke lige er så koldt, så får vi 4 æg om dagen og 28 æg om ugen kan vi altså aldrig nogensinde få brugt. Anne-Marie
Er du træt af at blande foder hver dag for at sikre at din hest er dækket ind, så prøv Mühldorfer hestefoder. Ved køb af min. 4 sække leverer vi gratis indenfor en radius af 20 km
|
|
|
|
| Jeg har haft |
|
|
4-5-6 løsgående høns der sov i stalden om natten. Der var også rigeligt med luft i stalden og bestemt ikke gener. Løsgående høns har dog andre gener. Det er træls at træde i en hønselort på staldgangen. Men nøj hvor var de ellers bare søde og kære og meget underholdende. (Dværgwyandotter). Mvh Tina
Quality doesn't cost - it pays ! 2008 meget velredet Quarter Hoppe til salg. Direkte datter af World Champion reiner. (RESERVERET pr 23.01.2012) http://www.alby-horses.com/
|
|
|
|
| høns... |
|
|
jeg vil så ikke lige umiddelbart anbefale høns sammen med heste. har i alle årene da jeg boede hjemme haft hønsene i samme stald som hestene uden problemer (de gik dog langt fra hinanden og var ikke rigtig i tæt kontakt) efter jeg så er flyttet hjemmefra og hønsene er flyttet ind til hestene (nu æsler) så har det ene æsel haft problemer med uforklarlig hårtab. jeg er sikker på det er hønsene der er årsagen. men de er også mange og er alle steder. så hvis det var mig der skulle have dem i samme stald så blev det i modsatte ende af hvor hestene er og i deres egen indhegning. for at svare på dit spørgsmål så ja hønsene kan få utøj og det er faktisk mere sjældent end normalt at de ikke får. bla. lus og lopper er normalt. min mor har haft voldsomme loppeproblemer om sommeren, så voldsomt at de sprang på en når man kom i stalden  det er dog ikke værre end at alle utøj kan bekæmpes, det kræver dog man er opmærksom på det. da det ikke er noget man lige opdager hvis man ikke kigger dem efter. jeg kæmper selv med lus i øjeblikket på mine store wyandotter.(de har egen hønsehus) en race som iøvrigt kan anbefales til æg og spise (jeg får æg nu her om vinteren også) og så siger de nærmest ingenting og er rolige og flyver ikke. de kan fåes både i stor og dværg. er du i tvivl om noget angående høns så kig ind på fjerkrae.dk et forum ligesom dette bare med høns, alle er super hjælpsomme til de spørsmål man nu har 
|
|
|
|
| Mine har også |
|
|
gået sammen med høns og kalkuner, samt moskusænder, inden jeg fik eget sted. Og der har aldrig været problemer. Faktisk passede hestene på moskusænderne, og de gik på folden mellem hestenes ben, så ræven ikke kunne tage dem! Så jeg ville nu ikke være så bekymret, når det kun er få høns det handler om. Held og lykke med det, og glæd dig til friske "hjemmelavede" æg. Mvh Sarah
Træning og undervisning: HMS, arbejde fra jorden, samlet ridning for løs tøjle og trailerlæsning Palomino hoppe på 4 år sælges,mf. Bedækning v ox pony tilbydes
|
|
|
|
| Vælg race med etisk omhu... |
|
|
Nu ved jeg ikke om du i forvejen ved hvilke slags høns du vil have, men hold dig langt væk fra Isa Brown. Den type høns er industrihøns der normalt er beregnet til at lægge kolosalt mange æg inden de slagtes ved 3 - 4 mdr. alderen. Blot et etisk indspark... 
|
|
|
|
| Hønsegård |
|
|
Da Jenson boede i England delte han over en vinter stald med 3-5 høns. Det var en lille stald med 4 bokse, hvor hønsene havde den ene. Der var ingen problemer med at have dem sammen, og den anden hest i stalden havde boet klods op af hønsene i årevis - men hønsene var så også 'på fold' i alle dagtimerne  Også for hønsenes skyld bør man holde dem fri for utøj såvidt muligt. Det kan godt være lidt af en kamp, men ellers er det SÅ hyggeligt at have høns. Især hvis I har mulighed for at lade dem gå frit omkring. Vi har haft danske landhøns i godt to år og elsker dem 
|
|
|
|
| Høns og hest |
|
|
Hej Her går de fint sammen - hønsene bor i boksen ved siden af vores gamle pony. Han og hønsene er ude om dagen - hønsene går frit i haven og på gårdspladsen, og om natten sidder de på deres pind ved siden af ham - tror han hygger sig i deres selskab. Hvis hesten kommer ud i dagtimerne - og kun er sammen med hønsene om natten, så tror jeg ikke, at problemet er så stort. Jeg har 5 høns og 1 hane - det er rolige sorte Plymouth rock - store og tamme. De basker ikke forvildet rundt. Er der 30-40 høns, så er situationen måske en anden. Umiddelbart har jeg ikke været betænkelig ved. Ponyen går sammen med heste om dag - men vil helst være i den lille stald med hønsene. i den store stald, hvor de andre heste står, er han sur og altid irriteret på nabohesten - uanset, hvor dan jeg forsøger at flytte rundt på dem. Men hønsene hygger han sig... I øvrigt er det en daglig glæde med de fritgående store høns - og blommerne er mørkegule sole...mægtigt lækkert..Kan kun anbefale et lille hønsehold til husbehov...
Pinvigs heste behøver ikke at springe over, hvor gærdet er lavest ;o)
Husk at nyde din dag - det kan andre ikke gøre for dig )
|
|
|
|
| spændene... |
|
|
Sikke mange gode svar  Jeg havde ikke tænkt de skulle gå frit.. Det skal naboens lille terrier ihvertfald hurtigt sætte en stopper for, så de skal være i hønsegård både inde og ude. Min "stald" er en 150kvm stor højtloftet lade, så jeg kan vist roligt bygge hønseburet, som er planlagt til den modsatte ende af hestenes bokse. Det blir et spændene forårs projekt at få dem Jeg må lige læse jeres råd om racer nærmere. Jeg er helt på bar bund og skal også lige have styr på foder og redekasser og alt det der, inden vi kan få selve hønsene... men jeg tjekker lige den side fjerkræ.dk, det må være der jeg skal lære alt om høns 
|
|
|
|
| Hanegal |
|
|
PS: du skal nok lige huske at tage med i dine overvejelser, om du ønsker at have en hane også. Det er godt for hønerne med en hane- og det er dejligt med egne kyllinger - men haner larmer. Og de larmer rigtigt meget! Vores høns (høner + hane) bor heldigvis i deres eget hus et godt stykke væk fra stuehuset, så vi bliver sjældent vækket, men jeg skulle hilse fra kattene og sige, at de bliver pænt trætte i ørene, når hanen får et af sine gale-flip tæt på dem 
|
|
|
|
| Høns/heste |
|
|
Jeg har haft høns i over 15 år sammen med hestene. Ingen problemer der. Men høns uden hane larmer altså også, enten før eller efter de har lagt æg. Mine går løs alle vegne, men om vinteren vil de helst være inde og overtager hestenes bokse, når de lukkes ud, og ja de skider på staldgangen. Høns lægger flest æg forår og sommer, flest æg jo yngre de er, min gamle høne på 10 år lagde måske 30 æg i 2011, den burde have hovedet af, men ja det er ikke sket endnu. Man skal være omhyggelig med valg af race, store høns eller små høns, sindig eller aktiv race, jeg kan f.eks bedst lide store sindige høns og det kan mine børnebørn også, de er nemmere at komme tæt på, men smag og behag er jo forskellig og der er en race til alle temperamenter. En ting som ingen har nævt er, at mad og vand til høns på gulvet er yderst tiltrækkende for rotter og mus, den invation får man nemmere med høns. Har kun haft problemer med en naboes hund som ikke kunne lade dem være, ræven er skudt væk af jægerne, og mår og ilder bryder sig tilsyneladende ikke om hestestalden, har før haft problemer med dem, da mine høns havde eget hønsehus. God fornøjelse med projektet.
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Undskyld jeg lige låner tråden her  Er der nogen hønseracer som ikke larmer så meget?? Vi havde planlagt høns i haven - bor i hus på landet med en nabo på hver side. Men der hvor vores heste står nu, har de også høns og kors hvor de dog larmer nogle gange, især omkring æg lægningen. Godt nok bor vi på landet, men den larm gider jeg ikke selv høre på må jeg indrømme, og så gider naboerne nok heller ikke  Er der nogle racer der måske larmer knapt så meget?  Mvh Janni
Med haflingeren Anton Stenbek og Tinkeren Romeo
|
|
|
|
| rolige høns |
|
|
Ja, altså en HANE kunne jo være en snedig hævn på naboens æsler og løse hund.... Meen jeg har to skønne børn der i forvejen forstyrrer nattesøvnen, så ham hanen der, springer vi lige over. Men jeg er absolut også intereset i en rolig børnevenlig type høns, så kommer æglægnings evnen i anden række. Jeg er gået igang med gennemlæsningen af fjerkrae.dk og første ting jeg har lært, er at de ikke må fodres udenfor.
|
|
|
|
| altså hvis |
|
|
stalden ellers er lys og luftig så sker der vel ikke noget ved det.. Utøj skal jo behandles, ligemeget hvilket dyr.. Og der findes også præperater til fjerkræ.. Det gør man 1-2 gange om året,forbyggende, for at holde dem fri for det.. (og så er god staldhygiejne altid et must = stalden vaskes ned/dessinficeres en gang årligt). Vi har haft flere forskellige hønseracer.. Pt. har vi mille fleur dværghøns, de kan flyve og basker en del omkring = de støver meget. Og så har vi hvide silke dværghøns, noget af det mest yndige og fluffy i verden. De kan ikke flyve, er stille og rolige, giver fine perlemors skinnende æg og larmer knap så meget som de andre.
|
|
|
|
|
|