Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Muk + immumforsvar
Forfatter: 
Dato:  08-11-2011 20:30

Hej HN'er.

 

Jeg håber I kan hjælpe mig..

Jeg har en hoppe som har haft muk i over 3 mdr. Vi har behandlet det efter dyrlægens anvisninger (vaske, ikke vaske, salver, virkons, indsprøjtning for mider/orme/andet utøj osv), men det er ikke forsvundet endnu.

Nu mistænker vi hoppen for at have svagt immumforsvar, der gør at hun ikke kan bekæmpe mukken.

 

Hvordan styrker man immumforsvaret ved heste??

 

Jeg vil så gerne have at mukken forsvinder, da det generer hende og mig og nu går vi vinteren imøde og frygter at det vil blive værrer.. :-(

 

Håber i kan hjælpe mig..

 

Mvh Mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hybenpulver
Forfatter: 
Dato:  08-11-2011 20:48

Det mildeste og nemmeste er at prøve hybenpulver, det er dog ikke særlig hurtig virkende, men effektivt.

 

jeg vil dog anbefale dig at få taget blodprøver af din hest, så har du et godt billede på hvor du skal sætte ind.

 

du kan sagtens bruge urter, men jeg vil anbefale dig at kontakte en behander der arbejder med urter.

 

jette


Horsemanship ridelejr i vinterferien

Opstaldning på midtsjælland

www.staldmoellegaarden.dk



Center for alternativ behandling

Naturopati til dyr

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kender problemet..
Forfatter: 
Dato:  08-11-2011 21:34

Vi har samme problem med vores ene Irish cob. Problemet er at han har haft det meget lang tid , hvor vi har prøvet med alt mulig da vi troede det var skab.

Vi har på faxe dyrehospital fået afvide at vi skulle barbere hans hovskæg helt væk, vaske ham hver dag og tørre GRUNDIGT .. derefter putte sårhelende salve på og frontline. Derudeover har han fået en sprøjte imod mider osv og antibiotika.

Du må hurtig få gjort noget! Vores hest har som sagt gået med det lang tid og det arvæv der er dannet i koderne vil aldrig forsvinde og dyrelægerne forstod godt hvis vi ville aflive ham, da han pga hævelsen har ondt når han går.. Vi giver ham dog en chance og ser om det hjælper. Men vi har prøvet alt nu.

0
0
Svar på denne tråd
 
 muk-hjælp der virkede for os. .
Forfatter: 
Dato:  08-11-2011 22:12

hej

Vores fik også et pludselig og hurtigt stort angreb af muk.

flere stedet på kroppen, efter den var blevet klippet. Han står lidt uroligt, så måske klipper kan have ramt ham og hud er blevet tynd, og der er kommet muk. det ene sted var det en ret stor plamage.

han er ellers aldrig ramt af muk.

 

Jeg gjorde følgende og alt muk var væk på under 2 uger.

 

Jeg gav ham rød solhat granulat, efter foreskriften på foderspand. Jeg gav hybenpulver 2 gange dagligt. ca 1 til 1½ spsk pr gang.

 

vaskede den første uge 1 gang om dagen med mediskrub fra apoteket og påførte alovera gel, den gode fra helsepusheren.

 

den næste uge fodrede jeg med pulver som ovenfor beskrevet og smurte ca hver 2. dag med alovera.

 

Så var det væk.

 

håber du kan bruge det til noget.

 

hilsen Rikke

 

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Equine Touch kan måske hjælpe...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2011 09:58

Hej Mette.


Equine touch har vist sig at være rigtig godt til bl.a. at styrke hestens immunforsvar.Via linket her kan du læse om en hest, der netop led af eksem, og som er blevet hjulpet af Equine Touch: Eksem og Equine Touch
Som Equine Touch Practitioner ser jeg også igen og igen hvordan hestenes immunforsvar bliver styrket af Equine Touch.


Via linket her kan du se hvilken Equine Touch Practitioner der er tættest på dig: Equine Touch Practitionere i Danmark


Via linket her kan du læse mere om hvad Equine Touch er: Hvad er Equine Touch?

 


Mange hilsner fra Anja Thorup Jensen


www.modernehestehold.dk


- et univers for dig der søger viden og inspiration om heste og hestehold!


Kursus i "Ryttertræning" lørdag d. 10. december

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 immunforsvar
Forfatter: 
Dato:  09-11-2011 10:54

Rød solhat går på immunsystem, og hyben det er jo c-vitamin. Urter virker langsomt, homøopati virker hurtigt. Der er en der hedder Dermavital H, fra allergica. den går på opbyggelse af hud inde fra, når huden har været nedbrudt af feks eksem mm. Den ville jeg nok prøve sammen med rød solhat og evt også hyben. Alternativt ville jeg få hesten testet af kinesiolog, for at finde frem til hvad det er der forårsager problemet, og hvad der ville hjælpe din hest bedst lige nu.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Microvital!!
Forfatter: 
Dato:  09-11-2011 14:04

Jeg ville starte bilen hvis jeg var dig - med det samme og køre afsted og købe en spand Microvital fra St Hippolyt.

Min vallak havde for 3 år siden MASSIVT angreb af mug jeg bare ikke kunne få bugt med. Jørn Laursen fra St Hippolyt var tilfældigvis i stalden til to andre heste og slog et blik på min vallak. Min vallak havde de klassiske symptomer på zinkmangel ( tør skællende hud, skæl i ørerne, Bange for sin egen skygge, uregerlig infektion etc),

Jørn lavede en meget fin foder plan hvor et af elementerne var Microvital som er et vitaminmineralprodukt m organisk bundne sporstoffer, et FORMIDABELT produkt. Min vallak fik ialt 2 spande Microvital og har siden da IKKE haft så meget som 1 MILIMETER muk!!Aldrig har jeg set lignende Han er pt 20 år og har som sagt ikke haft det der ligner muk i 3 år.Jeg havde prøvet ALT inden jeg startede Microvital!

Dog skal du, hvis din hest pt viser tegn på zinkmangel( den vil feks pt være meget mere kræsen end vanligt) så skal du starte m feks en lille teskefuld dagligt i foderet( det ligger i bitte små aflange piller som du så bør smuldre og blande rundt i foderet) og så gradvist stige i mængde når først din hest accepterer microvitalen.Du skal slutte m anbefalede dosis som er et bæger pr dag( ligger i spanden) men som sagt hvis hesten er meget kræsen, så start i det små.

Held og lykke m det. Send gernee PB hvis du har spørgsmål.

Pøj pøj

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bedste muk-produkt
Forfatter: 
Dato:  09-11-2011 14:20

Det bedste muk-produkt har vi netop prøvet i stalden; min søster er blevet forhandler af produkter fra innordic, og de påstår jo at deres produkter er fantastiske. Jeg er noget skeptisk overfor den slags påstande, men jeg må ærligt indrømme, at jeg må give dem ret i, at det er godt. Vi har en ældre hest i stalden som i over 1 måned har stået med meget tykke ben pga. et voldsomt angreb af muk - og på trods af at dyrlæge har været inde over flere gange, så er der ikke noget, der har hjulpet. Men med det nye produkt går det hele nu fremad, og på en uge er hestens angrebne område af muk halveret. Det er ikke et vidundermiddel som fjerner det hele på en nat, men det er altså noget bedre, end det dyrlægen forhandler eller anbefaler. Ifølge producenten er det også noget som flere dyrlæger nu anbefaler til deres klienter. Tjek det her: www.innordic.eu/Webnodes/da/Web/CMS/ Produkter/Innordic/StrongSkin/ StrongSkin+EQ+Start+up

 

Det er noget dyrt, men sammenlignet med et besøg fra dyrlægen er det jo småting.

 

Mht. immunforsvar har jeg pt. min egen hest på en immunstyrkende behandling, da den pt. ikke fungerer for godt; den havde en frygtelig masse orm, har svampeinfektion i huden, dens sarcoider vokser og i det hele taget har den ikke virket til at være helt rigtigt frisk. Den får et vitamintilskud som er lavet til at styrke hestens immunforsvar, jeg har fået det hos min dyrlæge, det er "bare" et tilskud så det er ikke noget man behøver en konsultation for at få. Så prøv at spørg hos din dyrlæge. Uanset hvor godt det virker eller ej, så har hesten nok meget godt af at få et boost hvis den ikke er helt frisk.


... sagde Randi


"Kun småskårne mennesker har orden i tingene, genier kontrollerer kaos"

0
0
Svar på denne tråd
 
 muk ...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2011 16:19

som en anden nævner ville jeg også foreslå en blodprøve for at se om hesten mangler noget.

 

Jeg har selv en der pludselig fik elefantben og muk, den fik ekstra vitaminer (havde mistanke om at den ikke selv indtog nok) og ret hurtigt herefter var der bedring at spore.

 




Beklager taste og stavefejl


www.stenhedegard.dk


Halmpiller sælges



Ungheste sælges, 0, 1 og 2 års drenge

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak tak tak
Forfatter: 
Dato:  09-11-2011 21:12

Tusind tak for alle jeres svar..

 

Sådan noget som at kippe hendes ben er et no go.. På bedøvelses dosis til 1½- 2 heste givet af dyrlægen fik hun sparket klipperen ud af hånden på mig, så det kan ikke lade sig gøre..

 

Men jeg vil prøve at råd fører mig med dyrlægen næste gang han kommer forbi med alle jeres gode forslag.. Lige pt er det ikk hævet eller noget men det vil ikke forsvinde..

 

Heldigvis dækker min sygeforsikring dyrlæge besøgene.. ;-)

 

 


<3 Teglgårdens Rafaella <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Saltvand
Forfatter: 
Dato:  09-11-2011 22:03
jeg har fået 2 nye heste i stalden som begge har mug på bagbenene. Mit råd var, at bade dem i havvand, vi bor tæt på havet.
Det virker helt fantastisk, skorberne falder af og tørre ind. Derefter snøres med en mugsalve.
Mug får heste ofte, hvis de har mangel på zink. Det er derfor meget vigtigt, at bruge et foder der har et zinkindhold der dækker hestens behov. Tjek indholdet evt. Ved sammenligning af flere foderprodukter. Det kan ikke anbefales at give zink som tilskud, da det har indflydelse på f.eks kobberoptagelsen.


Ryttergaarden-Havhusene
0
0
Svar på denne tråd
 
 Muk...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2011 22:14

 

Min hoppe fik muk her i løbet af sommeren.

 

Det var lidt svært at slippe af med, og hun endte med at få infektion på kroppen udover muk på benene.

 

Hendes immunforsvar har været svagt på det tidspunkt. Jeg kunne holde det nede ved at vaske med en hudvenlig desinficerende sæbe (mediscrub eller andet i den stil). Men da hun fik det i pelsen skulle der mere til.

 

Jeg havde dyrlægen ude som gav hende en indsprøjtning med binyrebarkhormon for at booste immunforsvaret.

Udover dette fik hun antibiotika 2 gange daglige i nok 15 dages tid.

I mellemtiden fik hun B-vitamin og Omega3-olie for pelsen. Og jeg fandt ud af (efter at have prøvet lidt forskelligt) at skinhealer var ret effektivt i forhold til f.eks. salisylsyresalve (som opløser hårde skorper).

 

Jeg købte også en gang Think Mud som hun (og resten af flokken) stadig før. Det har hjulpet med at udtørre mukken, så den tilsidst nærmest kunne børstes af.

 

Hvad er det for nogle indsprøjtninger den har fået, og har den fået en længerevarende kur med antibiotika ?

 

 


- Yuki


Med salathesten Rigola


2-års hoppeplag efter Quaterback/Rotspon sælges


Hoppeføl fra 2011 efter Tuschinske/Rotspon sælges


FOLEALARM UDLEjES. SIDDER I GRIMEN. RINGER OP TIL MOBIL VED ALARM

0
0
Svar på denne tråd
 
 kærnmælk og hvidkål
Forfatter: 
Dato:  11-11-2011 07:57

Står i sammen problem, som dig.

Kan heller ikke komme af med det satans muk eller hvad det nu er.

Har også haft dyrlæge, prøvet alle midler ovs... intet hjalp.

 

Men fik gamle husråd, komme kærnmælk på også omslag med hvidkålblade. Det har hun på når hun er på fold, er næsten af med det på det ene ben, men kan ikke rigtig komme til til lives på det andet.

Så nu prøver jeg at vaske dem i saltvand, tørre det, kommer kærnemælken og hvidkål på, og hvis det ikke hjælper, prøver jeg med at smøre honning på og undlader kærnemælken.

 

Det er det eneste der pt har givet resultater. Hævelsen i benene faldt, sårene blev pæne ovs...

 

Det er det billigeste og man fylder ikke sin hest med alt mulig skidt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 StrongSkin
Forfatter: 
Dato:  11-11-2011 19:05

Det er jeg glad for at høre rasmus-modsat, jeg arbejder for Innordic, det er rigtigt at mange dyrlæger anbefaler det nu, den største hestedyrlæge på fyn har det som deres fortrukne produkt mod muk, jeg har også haft 3 andre fynske dyrlæger der har haft ringet efter det i den uge her.

 

Mvh. Stefan

0
0
Svar på denne tråd
 
 fodring og lokalbehandling
Forfatter: 
Dato:  12-11-2011 19:06

Jeg ville gøre to ting:

Få konstateret om der er zink/selen mangel og/eller køre med følgende "behandling":

 

Fodre med meget meget lavt stivelsesindhold. Nul kornprodukter.

Som tilskud køete jeg med en uge med Hippolyts Zinktilskud og en uge med NDS vitaboost eller lignenede vitamin/mineral tilskud.

Det gøres over 2 måneder, derefter går man over til ren vitaboost. Min fik iøvrigt også en b-vitamin indsprøjtning inden opstart af behandlingen.

 

Samtidig behandles der lokalt ved benene.

Nr. 1. Tørre ben og undgå mudder. Det kan være nødvendigt at have en enekelt "indedag" i starten en gang om ugen eller vælge ny form for støelse, evt spaghnum i bunden af boksen, og så lidt halm ovenpå.

 

Vask det angrebne område med Mediscrub. Tør benene grundigt, enten med føntørrer eller med et rent håndklæde til hvert ben. Håndklæderne skal vaskes efter brug.

Hårde skorper smøres med salicylsyresalve og øm hud smøres med zinksalve til børn (numsecreme).

 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 til muk
Forfatter: 
Dato:  13-11-2011 09:09

en gammel garvet avler har fortalt at man skal give sine heste foderkalk så skal man kunne undgå muk. Så jeg er netop startet op og håber det er sandt.

 

Prøv askhim horse herbs - evt ring til hende. De har nogle gode produkter til alt muligt


Ponydækken sælges:

Overgangsdækkener.Lilla i str.115. Brugt 4 gange.Prisen sidder på endnu.Nypris 599kr.Nu kr 400kr.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Askhim
Forfatter: 
Dato:  13-11-2011 12:55

Basisblanding med morgenfrue har jeg tidligere brugt + lige nu får han supli omega 369 granulat.

 

Der er rigtig mange der døjer med muk der hvor jeg har min hest pt. og jeg plejer at ha mange problemer med det men indtil nu er der intet på min ellers meget hudfølsomme hvide araber.

 

Jeg har skrevet et andet indlæg om muk du kan søge på Wildfire, der står ret meget beskrevet.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider