Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Kun hø og vitaminer
Forfatter: 
Dato:  14-08-2011 13:37

Jeg er blevet hesteejer igen :-)

Det foder min hest får nu, er faktisk både billigt og godt! Men det kræver en længere køretur for mig, at skaffe det. Tid som jeg meget hellere vil bruge på min hest :-)


Så nu undersøger jeg foder, priser og div.

Og ikke mindst taler med alle, som gider snakken; hvad fodre de med og hvordan fungere det??


Så er jeg stødt på flere også avlere, som kun fodre med græs/hø. Om sommeren og langt hen mod efteråret, går de på græs og om vinteren får de KUN hø/wrap...


Det strider jo lidt imod alt andet jeg læser og undersøger - men der er omvendt ingen grund til, at gøre tingene dyrer eller mere kompliceret, end nødvendigt.


Så er der nogle kloge hoveder, der kan sige for og imod - så jeg har lidt mere viden, jeg selv kan danne min egen for/imod holdning med :-)


det ville være fedt hvis der var nogen,som bruger denne fodremodel - der "tør" give sin erfaring videre - det kræver jo sin "mand" her på HN :-)


Jeg vil lige sige, at der her ikke er tale om en konkurrence hest, som skal yde optimalt - men en voksen hyggehest,som skal bruges til skovture, HMS og ren hygge.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-08-2011 13:46

Skriv gerne PB, hvis I ikke ønsker, at bliver "grisset til" :-) for jeres fordreplaner...


0
0
Svar på denne tråd
 
 ja,....
Forfatter: 
Dato:  14-08-2011 13:51

Bare hø duer ikke, men ja, til de nøjsomme, giver mange vitaminer og hø. :) Dog kan jeg skrive under på, at hø også feder-.. Min 550 kg hest fik i vinters kun 4 kg hø, for at hun ikke blev tykkere og tykkere. Men ville da anbefale at få det ind i et foderprogram, ex. hos firmaet, du køber vitaminerne af (gratis). :)


Vær obs på saltbehov også. Ved godt du skriver, det er en hyggehest., men på vedligehold har min brug for ca. 50 g salt. Men nogle hænger jo en saltsten op.


0
0
Svar på denne tråd
 
 bummelum...
Forfatter: 
Dato:  14-08-2011 14:08

Det er min opfattelse at man et godt stykke henad vejen kan nøjes med hø og vitaminer og mineraler.


Og med det du skal bruge din hest til, så ville jeg ikke fodre den med andet end det.


Min får selv kun hø og vitaminer og mineraler.


Og skulle det nogensinde komme dertil, at hun får behov for mere (hvilket jeg dog stærkt betvivler), så ville jeg nok starte med at supplere op med lucerne, olie osv. i den dur og undgå stivelse i første omgang (der er stivelse i korn og majs bla). Ikke fordi jeg er stivelses-hysterisk, men kan ikke se nogen grund til at fodre dem med det, hvis ikke de har brug for den type energi, og ellers kan hente nok energi fra det førstnævnte.


Hvad hø/wrap angår, så er der jo også ENORM forskel på hvad det indeholder.


Noget hø er så godt, at der kun skal 1,5 kg hø til, for at du har en foderenhed, mens andet hø skal der 3 kg til, for at du har en foderenhed.


Så en analyse af høet/wrappe ner nødvendig, hvis man vil have lagt en mere nøjagtig foderplan.


Min bliver dog fodret ud fra hvad mit øje ser - og det skal man også lige huske at gøre, selvom man får lagt en foderplan. ;-)




Hilsen LouiseN


Langsomt er hurtigt


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-08-2011 10:05

hejsa modellen med hø og vitaminer fungere fint til de fleste heste, selv i træning;)ellers kan der suppleres op med lucerne, roepiller, fiberpiller havre osv..


men jeg forstår lidt at du overvejer at sløjfe vitamin og mineral?? hertil har jeg kun at sige at bare fordi den ikke bliver brugt, vil du vel gerne nyde den i mange år og mangel på vitamin mineral KAN give problemer i det lange løb ( men igen der er også heste som klare det)


så billigt som man kan få diverse mineral vitamin tilskud ville jeg ikke løbe chancen;)


mvh louise



mundkurv str. shetland samt uld dækken str 145 sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-08-2011 10:20

Jeg kopiere lige mit indlæag fra en anden tråd omhandlende cirka det samme:)


Jeg fodrer selv min store hest med vitaminer samt lidt roepiller og olie og hel lucerne. Og han ser faktisk væsentligt pænere ud efter jeg skiftede for 1,5 år siden! Nu rides han en del, men skulle han lave mindre ville jeg i princippet fint kunne kalre mig bare med stråfoder og vitaminer.


Til gengæld får han jo så masser af stråfoder. Det handler jo ikke om at være nærig, men blot om at bruge pengene på det mest fornuftige - nemlig stråfoderet. Hestens mave er indrettet til at leve af grøs/hø. Det er det, den bedst kan fordøje og få mest udbytte af, og mangel på stråfoder giver meget let både mavsår og kolik.


I min verden er fuldfoder kun noget der er nødvendigt, hvis hesten får alt hvad den kan æde af godt stråfoder og stadigvæk har brug for ekstrakalorier for ikke at blive tynd. Defor er fuldfoder i mine øjne noget der er beregnet til enten heste med et høj t stofskifte, heste i hårdt arbejde eller ældre heste, som ikke kan få tygget nok stråfoder / bare generelt er svære at holde pæne.


Dertil kommer, at de fleste fuldfoder produkter indeholder en hel del stivelse og sukker, hvilet grundlæggende er noget møg at hælde i hesten med mindre der er tale om hest med et meget højt arbejdsniveau.


Jeg oplever tit at folk gerne køber dyre foderprodukter i farvestrålend sække, men alligevel bliver voldsomt nærrige, når der skal tildeles hø eller wrap. Og i sådanne tilfælde er det bare ikke hesten man tager hensyn til når man prioriterer, men derimod ejerens behov for at kunne køre ud og hente velduftende muslifoder i smarte poser For ja - tildeler man kun en normal stor hest i arbejde 5 kg hø og vitaminer, så bliver den tynd og kan ikke undvære fuldfoderet. Men i min verden er 5 kg dagligt så også ALT for lidt, hvis man skal undgå maveproblemer - uanset hvad man ellers fylder på hesten.


Vitaminer og mineraler skal hesten selvfølgelig have, men rigtig mange heste, ville kunne klare sig med stråfoder alene derudover eller meget begrænset krybebfoder, hvis bare der blev givet NOK stråfoder.


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-08-2011 10:33

Mine heste bliver primært fodret med hø og vitaminer/mineraler året rundt. Dog får de også lidt roepiller.


De trives super, ser sunde ud mv. Der er lavet foderplaner til dem begge, så alt er afstemt.



Sascha


Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX





Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:


sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 fodre kun med hø/wrap og vitaminer
Forfatter: 
Dato:  15-08-2011 11:05

hvor meget hø/wrap tildeles jeres heste egentlig, hvis de kun fordres med hø/wrap og vitaminer (hvis vi tager udgangspunkt i en almindelig ridehest på ca. 500 kg.)?


Mvh. Ditte


Hus sælges i Blommenslyst ved Odense:

www.edc.dk/Sag/ ?Pid=52701186&res=bd9150c7-9fbd- 45f7-9d67-72d8f5080d57&type=list

Husk at smile til verden - så bliver du meget kønnere at se på :-)

Mor til dejlige Villads

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-08-2011 11:29

Det kommer an på hvor tør wrap du fodrer med.


Min hest (der dog vejer omkring 650 kg men er rimelig nøjsom) fik vel omkring 10 kg god og tør hø plus 1-2 kg tø wrappet lucerne sidste vinter. Jeg vejer ikke altid mit hø af, så det er sådan cirka tal.


Han fik dog også lidt roepiller og et skvæt olie derudover.


Han er i moderat ridning 5-6 dage ugentligt.


Hvis han skulle have wrap i stedet for hø, skulle mængden nok sættes op, da wrap jo har et højere indhold af vand end hø har, og der skal derfor mere til. Hvor meget det skal sættes op afhænger dog i meget høj grad af, hvor våd wrappen er, og hvornår det er høstet og om det er 1. slet eller 2.slet :)


0
0
Svar på denne tråd
 
 tusind tak
Forfatter: 
Dato:  15-08-2011 11:43

for alle jeres indlæg :-)


Der bliver nævnt, at jeg vil udelukke vitaminer og mineraler??

Det ville jeg aldrig gøre!!!


Som udgangspunkt var jeg faktisk ret skeptisk, ved at skulle undlade krybbefoder i det hele taget - men har fået et par PB'er - også fra hesteejere, som kun bruger stråfoder + vitaminer. Og efter at have læst jeres indlæg oveni - vil jeg meget overveje denne fodremodel :-)


Det som kunne bekymre mig er, at heste i naturen jo spiser en del urter og andre planter for, at få de nødvendige vitaminer og tilskud, som de ikke får i græsset - og jeg kunne være nervøs, om de var rigelig dækket ind, med blot en lille portion vitamin og mineralblanding?

Men det kaster jeres indlæg jo fint lys over :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 vitaminer
Forfatter: 
Dato:  16-08-2011 10:19

Vitaminblandinger som Travo, Salvimin mfl. er jo netop sammensat for at kompensere for det som græsset (og korn) mangler. De er ret koncentrerede, jeg skal kun bruge 50g. salvimin om dagen til en pony på 400kg. Jeg blander det så op i lidt udblødte roepiller, dels for at der skal være lidt mere fyld i spanden, dels for at kamuflere smagen af de rene vitamin/mineralpiller. En håndfuld havre eller byg kan også bruges, det skal ikke stå i blød. Og så 10-12 kg. hø. Det virker fint her. Over sommeren har jeg dog brugt minivit-bolcher, det er jo dejlig nemt, men hvor bliver de påtrængende af daglig håndfodring!


Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min foderplan
Forfatter: 
Dato:  16-08-2011 11:35

Her om sommeren går de på mager døgnfold og fodres løbende med hø. De nøjsomme får derudover TM mini Vit. Og de har self adgang til mineralsten og vand.

De i voksealderen og ridning får udover ovenstående af min egen musliblanding. De er alle dækket 100% ind iflg. Foderplanlægningsprogrammet PC horce.


Vinterfoderplanen ser lidt anderledes ud.

Her fodres der med 8 kg. hø, 2 kg. frøgræs, 1 kg havre, ½ kg valset byg, TM mini vit, salt, calcium, E-vitamin, hvidløg, biotin, loppefrøskaller. (disse ting er om sommeren tilsat muslien) Og evt. lidt lækker musli, hvis de skal forkæles. Skal de have lidt ekstra energi får de Lucerne med melasse og en portion olie oven i.


Økonomisk set er det den billigste løsning, hvor alle er dækket ind.

Regner man på det bliver det 19 kr. pr hest, pr. dag.


Jeg dog også en der IKKE tåler kornarter, og den fodres med hø, græsgrønpiller og roepiller. Dette løber op i 26 kr. / dag. :-)


Ja, jeg har spurgt og søgt rådgivning mange steder, men enhver hest sit behov - og mine klarer sig nu bedst på denne måde.

Sidste vinter fik de alle havre blanden med lidt musli, roe og grønpiller. Dette fungerede super godt, altså ud over de blev lidt for tykke :-P


Guldheste haves og laves :-)


Dårligt temperement findes ikke, kun dårlig opdragelse


Hingsteplag Amadeus sælges

Unik vallak Marco 4 år sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foderplan
Forfatter: 
Dato:  16-08-2011 14:18

Altså min hest, som har gået grand prix og går stadig i sporten bliver fodret med:


Græs

Wrap

Regulator Complete

Fiberpiller

Mash

Elektrolytter

Tørgær


De sidste 4 ingridienser er kun fordi han bliver trænet og går i sporten ellers var de helt unødvendige :)


Så det kan sagtens lade sig gøre at fodre sin hest billigt og med så lidt krybbefoder som muligt :)


Regulator complete er kun valgt her, fordi det følger med i opstaldningen sammen med lucerne. Men min gider ikke lucerne da det klumper sig fast i hans hul mellem kindtænderne (han fik fjernet en kindtand for halvandet år siden). Og så forsøger jeg at holde proteintilgangen nede, da han er 16 år :)



Med venlig hilsen

Zooropa - Anne




*** Impossible as they may seem
You've got to fight for every dream
'Cause who's to know which one you let go
Would have made you complete ***

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  16-08-2011 19:39

Der er ingen tvivl om, at var min hest nem at holde i huld. Blev det udelukkende wrap + vitamin/mineraltilskud. Men fordi han er svær at holde i huld, er wrap ikke nok. Men hvis din hest kan holde huld på det, så fodrer endelig på den måde.



***Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey***



R.I.P Dear Tana C. ***An Angel In Heaven***




Springsadel Hubertus Sælges!




!!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra DeT !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mine...
Forfatter: 
Dato:  16-08-2011 22:33

MIne får kun hø + vitaminer/mineraler. De fungerer super godt på dette..



0
0
Svar på denne tråd
 
 simpelt
Forfatter: 
Dato:  17-08-2011 10:53

Jeg holder på at det skal gøres så simpelt som muligt, samtidig med at den enekelte hest´s behov skal dækkes.

Min får:

græs (men ikke for meget)

Halm (ikke næringskilde, men supplement som tygge/hygge/lege tid, og fordi hø ad libitum ikke er godt for min hest)

roepiller

vitamin/minerablanding.


Det har ikke været muligt for mig, at få frøgræshalm af rimelig kvalitet de seneste år, men ellers ville hun få dette i stedet for halmen.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tralala
Forfatter: 
Dato:  17-08-2011 11:14

Nu bliver jeg lidt nysgerrig.. Du skriver "Det strider jo lidt imod alt andet jeg læser og undersøger". Hvad er det, det strider imod...??? Hvad/hvor har du læst at det ville være en dårlig idé, og hvad er argumentet...? Du skriver næsten som om du regner med folk vil få hug herinde, hvis de skriver de kun fodrer med grovfoder og vitaminer, men oftest synes jeg da det er helt omvendt.. Altså at man får den her (Y) for at skære ned på/undlade krybbefoder..


Nå, vores egen foderstrategi (for udvoksede heste):

- De går på græs hele året, og i den periode de kan leve af det, får de kun TM minivit ved siden af.

- Når græssæsonen er slut, får de 10-14 kg tørt wrap dagligt (halvdelen i boks, halvdelen på fold) og så får de enten vitaminer som tilskud, eller den müsliblanding vi bruger - alt efter hvad de har brug for. De nøjsomme får kun wrap + vitaminer, mens de der kræver lidt mere, får wrap + müsli (op til 2 kg dagligt). Vi har aldrig haft en hest i stalden der ikke fungerede på den foderplan.


- Cat -

Under uddannelse til BBH Basis Instruktør - undervisning udbydes i kbh-området

0
0
Svar på denne tråd
 
 hø/wrap + vitaminer
Forfatter: 
Dato:  17-08-2011 12:24

Ja, så har jeg da også lige et spørgsmål.. Vores heste, 1 ox hingst og 1 ox hoppe, går i løsdrift året rundt.. De får selvfølgelig vitaminer/mineraler mens de går på græs.. Meningen var så at de skal over på wrap, ikke helt tørt, men heller ikke det der er meget vådt, de har a libitum, så de kan spise alt hvad de overhovedet lyster.. Men kan de leve af det, plus vitaminer/mineraler, vinteren over? Vi vil så også give dem fiberpellets, for at være sikker på de holder huld..

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-08-2011 23:43

Cat: Der er lige så mange holdninger til hestehold, som der er hestejere! Og man skal ikke lave mange stavefejl på HN for, at blive hængt ud! Et par stykker skrev en PB og det var jeg rigtig glad for - og tænkte hvis andre havde input, de ikke gad forsvare ud i det uendelige, var det en fin måde, at gøre det på!


Det er svært at finde "officiel" materiale om hestefoder - det der er tilgængeligt, er ofte lavet af foderproducenter.

Jeg er først blevet "hestetosset" som voksen - så jeg bevæger mig ikke blandt et hav af hestefolk, eller har fået det ind med modermælken - så jeg må jo prøve, at samle så meget information, som muligt, der hvor det lader sig gøre - så jeg kan finde min "holdning til hestehold" - uden at gøre fatale fejl undervejs.

0
0
Svar på denne tråd
 
 foder.........
Forfatter: 
Dato:  18-08-2011 07:30

Jamen jeg tør da godt give mit besyv med.


Heste kan leve at det mærkeligeste, det ser og høre vi vel alle om, men vil man sin hest det bedste er der i mine øjne nogle maget få foderregler der skal overholdes.


1. vitaminer og mineraler er et must, det er en skrøne at heste på græs ikke skal have vitaminer.

Jeg bruger selv organiske mineraler


2. stråfoder er ikke halm, frøgræshalm osv. men wrap og hø


3. lad din hest spise alt det wrap og hø den har brug for og sørg for at der er stråfoder på folden og i sommerperioden


4. krybbefoder skal tildeles efter behov.



Når jeg regner foder til mine, starter jeg med at tildele så meget stråfoder de kan tygge i sig, herefter giver jeg roepiller, grøntpiller, lucerne og kerne


mine heste kan sagtens leve af wrap og vitaminer, men jeg vil gerne tilføre både fibre og proteiner til deres daglige kost, samt giver jeg lidt kern.


HUSK at bruge dine øjne, enhver foderplan lavet i den bedste mening, kan have mangler til lige netop din hest - så mærker du at din hest ikke trives, skal du ændre på fodret.


jeg vil samtidig foreslå dig at kontakte en foderkonsulent, som kan hjælpe dig her i starten, der er ingen af os fodernørder der ikke har lært af andre og vi har sikkert også lavet rigtig mange fejl hen af vejen.


jette





Western undervisning hver torsdag

Opstaldning på midtsjælland

www.staldmoellegaarden.dk



Center for alternativ behandling

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forskellige typer
Forfatter: 
Dato:  18-08-2011 12:38

Vi har lidt forskellige typer ponyer, og de kan bestemt ikke leve af det samme.

Fell ponyerne kan næsten leve af sten og mosevand, men får dog vitaminer fra Pavo og tørt hø samt en mineral-salt-sten. Bliver det en lige så kold vinter som de to seneste får de i et par måneder suppleret med et krybbefoder uden korn og med kun 4 - 4.5 % stivelse og protein. Der udover får de hvidløg for at holde snot og fluer væk.

De trives fantastisk på dette og bor ude døgnet rundt, året rundt i al slags vejr og bruger aldrig dækken.

Min datters fine pony kan ikke nøjes med ovennævnte, så han får krybbefoder med kornfrit müsli, lucerne og linamix ved siden af høet og kommer desuden på boks hen over vinteren og bruger dækken.

Så forskellige typer, forskellige behov og forskelligt foder


Shadow - the flying Fell

0
0
Svar på denne tråd
 
 simpel fodring
Forfatter: 
Dato:  19-08-2011 17:52

Jeg prøvede sidste vinter - for første gang - at undlade "krybbefoder". Jeg havde en snak med min dyrlæge som mente at det var rigeligt at give lidt roepiller sammen med vit./min. og så hø. De fik også lidt lucerne for ellers var det ikke alle som ville spise roepillerne. Jeg valgte også at supplere hø med roepiller da det kan være med til at forebygge forstoppelse pga. det høje vandindhold. Hestene har vandkop og vand på fold + bliver tilbudt vand i spand hver aften, men for en sikkerheds skyld tænkte jeg det var fornuftigt med noget fugt i tarmene! Når det er muligt at få gulerødder får de det - og det elsker de. Synes det er godt at de har noget at tygge i også! Har ikke konkurenceheste - men de bliver brugt i varierende grad.


Min datters 2 års plag fik dog voksefoder!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Simpelt og godt
Forfatter: 
Dato:  19-08-2011 19:04

Jeg står i stald hos en agronom så foderplaner er der helt styr på - og vi har gennem årene haft nogle gode snakke om fodring når der kom nyt frem om emnet...


Grundfoderet er masser af stråfoderm - der ønskes masser af tyggetid. Dette suppleres naturligvis med vitaminer og mineraler så alle hestene uanset andre forudsætninger er dækket ind.


Alt efter behov tildeles der så krybbefoder.


Synes det er vigtigt at kigge på hesten (!!) - selvom en foderplan siger at hesten er dækket ind betyder det ikke at den nødvendigvis trives optimalt - det har jo også noget at gøre med hestens evne til at optage energi osv fra foderet.


I stalden har vi en hest der kan "leve på en sten" og til den er det problematisk at give den nok at tygge på, uden at den bliver for tyk...


Min egen gamle fik stråfoder ad libitum uden at blive tyk - så han fik suppleret op med krybbefoder. Opblødte grøntpiller var løsningen til ham - han optog tilsyneladende bedre næringen herfra...


God fornøjelse med projekt "find det bedste foder" - nogle gange er simpelt = det bedste...



Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Wrap....
Forfatter: 
Dato:  19-08-2011 20:29

Vi har 32 heste i løsdrift, de får wrap adlibitum og mineraler/vitaminer også adlibitum.

Det er skoleponyer der går 1-2 timer 4 gange om ugen, opstaldede rideheste og vores egne konkurrence ponyer.


Enkelte får fuldfoder ved siden af og det fungerer glimrende. De spiser mindre wrap end da de fik i boksene da de hele tiden er mætte og ikke har behov for at grov æde.


Har vi heste med behov for mere/andet foder får de naturligvis det og vores følhopper får suregrow for at sikre at de får deres mineraler korrekt.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider