Logo used for printing

HN afstemning
Skal dyrlægen kunne holdes ansvarlig, hvis denne har overset noget ved handelsundersøgelsen? (Forslag: Holi D (Holiday))

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Plag hævet has
Forfatter:  Janni (Fleur) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  05-06-2011 00:24

Netop hjemvendt fra ferie, finder vi i stalden vores ene plag med en hævet has, foran på ledet.

Hævelsen er rimelig hård og kun lidt varm.

Siger intet til berøring.

Ikke helt rentgående, men bevæger sig gerne og lægger gerne vægt på benet.

Er der nogen der har den fjerneste idé om hvad det kan være??

Den går på fold med to andre jævnaldrende plage, så første tanke var et spark, men der er intet som helst at se.

Vi har været væk 1 uge, og dem der har kigget efter hestene har intet set, så jeg aner ikke hvor længe hævelsen har været der.

Nogen bud??

Dyrlægen kontaktes naturligvis mandag, må jeg hellere skynde mig at sige.

Mvh

Janni

Med haflingeren Anton Stenbek og tinkeren Romeo.

0
0
Svar på denne tråd

Hævet has
Forfatter:  Kisser (Skriv besked)
Dato:  05-06-2011 22:17

Kan muligvis være mus i hasen. Du skal få den røntgenfotograferet.

Kisser

0
0
Svar på denne tråd

mit bud
Forfatter:  annaparnes (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  06-06-2011 14:03

... er også en mus

0
0
Svar på denne tråd

123456
Dato:  06-06-2011 14:10

Dyrlægen har netop været her, og der er nu også hævelse i den anden has, samt meget lidt hævelse i kodeledene også.

Enten var det en forgiftning, hvilket vi dog ikke kan få til at hænge sammen med noget som helst.

Eller muligvis OCD, som jeg også frygtede.

Han er på smertestillende nu i 5 dage, hvor der derefter skal tages røntgen og prøve af ledvæsken, såfremt han stadig er hævet.

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

123456
Dato:  08-06-2011 11:47

Min smed var inde på at han måske havde lavet et slemt styrt på folden, således at ligamenter i begge bagben er blevet beskadiget.

Er der nogen der har oplevet noget lignende??

Eller har oplevet heste med samme hævelser i begge haser, foran på hasen (ikke at forveksle med piphas), evt. lettere hævelse i koderne også - og hvad viste det sig i så fald at skyldes??

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

hej Janni
Forfatter:  heartagram (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  19-06-2012 08:14

hvad blev det til med din plag?

jeg har nemli en to års med nøjagtig samme bule foran på hasen pt, dog kun på det ene ben... Han er heller ikke berørings øm, og kun en lille smule halt, men bevæger sig også frivilligt og står fint på det...

vil sætte meget pris på hvis du har tid til at opdatere og jeg håber din hest er blevet bedere :)

når det er sagt, min leger meget og vildt, jeg ser ham tit falde med 100km i timen, så vil gætte på han har revet benet rundt.. men ja... vil meget gerne høre fra dig...

starstonestenfalk.wordpress.com/

Goodbye Poseidon, My heart, my soul, my star, my endless night

Goodbye Amalia, My Legendary Pink Lady

Goodbye Legacy, My love

0
0
Svar på denne tråd

123465
Dato:  19-06-2012 17:11

Ja det er jo nok ikke lige det her du gerne vil høre, men plagen er aflivet i dag grundet OCD i begge baghaser :(

Der blev taget røntgen to gange med 6 mdr. mellemrum, og selvom det er yderst sjældent at ponyer/haflingere har OCD, ja så havde min det jo selvfølgelig

Man kunne naturligvis have valgt at bort operere dem, hvilket vi dog fravalgte af flere årsager.

Håber det ser bedre ud for din plag.

Mvh

Janni

Helt og aldeles hesteløs....

0
0
Svar på denne tråd

puha da
Dato:  19-06-2012 23:54

det er jeg ked a at høre, det var da en sørgelig udgang

men mange tak for svar, min dyrlæge kommer forbi i morgen, så må vi se...

Goodbye Legacy, My love

0
0
Svar på denne tråd

Plage..
Forfatter:  Nete Langhoff (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  20-06-2012 00:09

Hvor der står konstant galle i hasen eller andre led vil 9 ud af 10 gange have OCD...

Jeg fik for 1 år siden selv opereret min ene plag efter galle i hasen og efterfølgende konstantering af OCD. Det er aldrig blevet helt godt han hæver op til tider hvorefter hævelsen så forsvinder igen, men er ikke halt og har aldrig været det, men er i tvivl om han nogensinde bliver ridehest.

Jeg operere aldrig en hest/plag for ocd igen hvor generne allerede har været synlige før operation iform af galle eller halthed. Jeg Operere gerne igen, men kun på heste der endnu ikke har udvist gener. Det har været dyre lære penge..

0
0
Svar på denne tråd

hmmm... ja
Dato:  20-06-2012 00:12

det er faktisk ikke galle der står i hasen på min... der er en ret hård hævelse som træder frem når benet er i jorden, men ikke kan ses når benet er bøjet....

men godt at høre om erfaringer, så har jeg noget a smide efter min stakkels dyrlæge i morgen, og Janni, håber det er ok, vi stjæler din tråd ;)

Goodbye Legacy, My love

0
0
Svar på denne tråd

123465
Dato:  20-06-2012 13:19

Ja selvfølgelig - I "stjæler" bare løs :)

Med vores plag aftog hævelsen gradvist efter 1½-1 måneder (ca), han var aldrig halt men småt gående.

Hævelsen var forholdsvis hård i starten men blev blødere indtil den så forsvandt.

Dyrlægerne syntes det var forsvarligt at lade ham vokse op og se om det nogensinde blev et problem, så han fik lov at gå, indtil her i starten af året, hvor der igen var en lille bule på ene baghas.

Jeg fik det aldrig undersøgt nærmere, men tog beslutningen der om aflivning, kva jeg da ikke selv kunne passe dem grundet min operation.

Min havde samtidig drejede hovsene ben i begge forhove, ikke ret meget men nok til ømtåethed hvis der blev taget blot en smule for meget af.

Så alt i alt, valgte vi aflivningen.

Hvis du søger på operation af OCD så er der mange positive historier omkring det, og dyrlægerne så heller intet problem i hvis vores skulle have været opereret, tværtimod anbefalede de det.

Havde mit helbred ikke svigtet samtidig, og havde plagen ikke også haft det med de drejede hovsene ben, vil jeg ikke afvise at vi havde opereret ham.

Jeg krydser fingre for din plag ikke fejler noget, men blot har fået et harmløst vrid, spark eller lignende :)

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

mange tak
Dato:  21-06-2012 09:46

det er da en trist historie med din, håber du er kommet oven på igen...

hvad kom det sig a at hovsene benet havde drejet sig? nu blir jeg jo ikke spor bange ;)

min dyrlæge synes han skal gå weekenden over, for a se om det går væk a sig selv inden vi går helt i panik, han kan sagtens ha leget og faldet...

men falder hævelsen ikke kommer han nok i røngten i næste uge...

Goodbye Legacy, My love

0
0
Svar på denne tråd

123456
Dato:  21-06-2012 09:55

Njaa jeg har stadig lidt vej endnu før heste kan blive en del af min hverdag igen, men det skal nok komme :)

Hovsenebenet havde intet med OCD´en at gøre, så helt rolig ;)

Dyrlægen mente at mangelfuld beskæring som føl, kunne have gjort det, fordi han stod stejlt. Vi fik dog styr på det med regelmæssig god beskæring, men det holdte hårdt for en periode.

Din dyrlæge har ikke givet smertestillende??

Min fik Metacam i håb om at hævelsen ville falde - virkede det ikke skulle han så i røntgen.

Krydser fingre for din plag står med fine ben i løbet af weekenden :)

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

hmm nej
Dato:  21-06-2012 23:07

ikke smertestillende... mest fordi han er en rod som leger meget, så hvis det er en sene skade er vi ikke meget for a han ikke kan mærke den ;)

Han er heller ikke halt, han leger og spæner rundt... kan godt se han passer lidt på benet når han husker det, men han glemmer det ret tit... så sys ikke det var nødvendigt med smertestillende ;)

og tak for de krydsede fingre, jeg tror desværre ikke hævelsen lægger sig over weekenden, sys ikke der er nogen forandring over hovedet...

tilgengæld har min 13 års en hævelse nøjagtig magen til- på samme ben for a det ikke skal være løgn- og han er lige gået rent igennem røngten i går, på alle 4 ben... så jeg ved godt nok ikke hvad jeg skal tro lige nu...

Goodbye Legacy, My love

0
0
Svar på denne tråd

123456
Dato:  22-06-2012 10:34

Hmm vores dyrlæge talte faktisk om at det kunne være en forgiftning dengang??

Vi undersøgte derfor foldene, men fandt intet, og var jo så heller ikke det.

Men hvis din anden hest også har det, var det måske en mulighed??

Mvh
Janni

0
0
Svar på denne tråd

det var også min
Dato:  22-06-2012 17:13

første tanke, men... to heste med den samme hævelse i det ene bag ben... det lyder lidt pusigt.... desuden blev vores folde sprøjtet i foråret og der gror bare kun græs der ude...

men sys godt nok det er lidt mærkeligt...

Goodbye Legacy, My love

0
0
Svar på denne tråd

Galle i haser
Forfatter:  Missjazzi (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  25-06-2012 14:06

Min 1 års skal opereres for ocd på næste mandag. Hun er hævet pga galle. Og mulig halt på det ene bagben pga ocd. Har haft dyrlæge stortset hver dag i 5 dage nu da hun har givet knælåsninger i knæet skylden for haltheden. Men nu ser jeg ingen anden løsning end at Højgård kigger på hende. Hun har været rentgående i indtil for 5 dage siden. Dog på 2. Dagen igen fuldstændig rentgående. Men nu er hun dårlig igen.

Så jeg håber virkelig på det bedste. Ville være frygteligt at skulle sige farvel til så ung en hest. Jeg er ret berørt over hele situationen. Og jeg håber at hun kommer hjem igen

Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!

Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

På hestens røgt ses menneskets kløgt

0
0
Svar på denne tråd

puha det lyder
Dato:  26-06-2012 11:58

ikke sjovt, håber det bedste for din hest...

lad os vide hvordan det går...

Goodbye Legacy, My love

0
0
Svar på denne tråd

opdatering
Dato:  04-07-2012 21:35

min to års har nu været i røngten, og han er REN, ingen mus

han er nu på antiinflamatorisk og bliver behandlet for en betændelses tilstand i ledet efter en voldsom forvridning, men burde blive ti-fire i orden igen

Goodbye Legacy, My love

0
0
Svar på denne tråd

1234567788
Forfatter:  Missjazzi (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  05-07-2012 09:21

Min var i røntgen i mandags og hun har desværre ødelagt venstre bagknæ pga et traume. Hendes haltheden har intet med hendes OCD at gøre. Billederne af hendes haser var overraskende fine og musene er indkapslet så de vil ikke operere endnu. Men hun skal i røntgen om et års tid hvor det så skal vurderes. Det er dog kritisk med hendes knæ og hun har fået ledbehandling og skal stå stille de næste 3 uger hvor dyrlægen så skal vurdere hvordan hendes fremtid ser ud. Er det ledbånd der har taget skade så kam hun komme sig. Er det menisk så er det mere problematisk. Men det er nye metoder for reperationer af menisk hvor man sprøjter silikone ind. Så vi er afventende mht den lille prinsesse . Dyrlægen var ret overrasket over hvor fine hendes haser var og det kan ske at hun ikke skal have en ocd operation og hendes galle er næsten forsvundet. Stykkerne er så store og sidder de rigtige steder så de burde blive hvor de er. Og gør de det så undgår hun operation. Men det skal som sagt vurderes om et års tid. Så med hendes ocd er jeg glad. Hendes knæ er det værste nu men håber på det bedste. Jeg skal hente hende i dag på Højgård. Må sige at de har været rigtig søde. Og passet godt på min hest.

Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!

Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

På hestens røgt ses menneskets kløgt

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Pris og vilkår for annoncering

Mest populære sider

Logo