|
|
| Muskelspændinger... |
|
|
Hejsa. Jeg har min skønne vallak, som desværre har fået muskelspændinger, bl.a. pg.a. dårlig tilpasset sadel. Sadelmageren er selvfølgelig bestilt, og han har fået kiopraktiske behandlinger, samt akupunktur. Men han halter stadig som følge af de spændinger han har i højre side af ryg og lænd. Er der nogen der har et godt fif til disse ømheder? Ment i den forstand, noget jeg kan gøre for ham, i stedet for dyrlægen skal ud?? Jeg håber I vil dele jeres erfaring med mig. Hilsen Sofie
|
|
|
|
| Niks.... |
|
|
Du skal overveje dyrlægen. Spændinger i ryggen kan sagtens komme fra en halthed i ben. Når hesten har ondt i benet spænder den i ryggen og giver muskelspændinger i ryggen. Det vil nok være godt for hesten og for dig at få afklaret om det er ryg eller ben.
Ehrm... find selv på noget..
|
|
|
|
| massør |
|
|
Har du overvejet en massør? Hvis du selv har en massør tæt ved dig kan de tit også instruere dig i lidt du selv kan gøre... 
|
|
|
|
| Åh jeg hader |
|
|
råd om massør i sådan et tilfælde. Hvad hvis hesten reelt set er halt pga seneskade, begyndende hovbyld, betændelse i led osv. Så kommer massøren på og masserer løs og det bliver ikke bedre. Der går en måned, måske to osv. og imens forsøges der en masse muligt. Hesten bliver måske redet, sat igang, taget ud, genoptrænet osv. Få nu dyrlæge ud først og få foretaget den bøjeprøve og få konstateret at det "bare" er muskelspændinger. Så kan du kontakte en massør derefter...
|
|
|
|
| Enig ... |
|
|
Jeg er enig i, at massage kunne være oplagt, men selvfølgelig kun, hvis du er sikker på, at haltheden skyldes muskelspændinger i ryggen. Der kan som nævnt ovenfor være mange årsager til halthed, så derfor vil det naturligvis være oplagt at konsultere dyrlægen først. Selvom jeg selv er uddannet hestemassør, så ville jeg aldrig forsøge at behandle en hest for halthed, med mindre dyrlæge eller evt. kiropraktor har anbefalet det som supplement til anden behandling. Jeg har selv tidligere spildt mange penge på diverse alternative behandlingsformer (inkl. kiropraktik) på et problem som kun en dygtig dyrlæge kunne finde årsagen til. Den dyrlæge griner stadig af mig den dag i dag over alle mine alternative behandlingsforsøg  Så hvis du ikke allerede har fået den tjekket igen, så prøv det lige først! 
|
|
|
|
| svar til alle... |
|
|
Tusind tak for jeres svar  Sirius er selvfølgelig mønstret af dyrlægen 1, samt dyrlæge/kiopraktor 2, hvor man er enige om at haltheden stammer fra muskelspændinger i ryg og lænd. Jeg havde ikke lige tænkt på at skrive det i indlægget, selv om det er en vigtig information :9 Bær over med mig  Jeg vil bestille massør, har I andre gode ideer? Såsom f.eks. urter/pulver i håndkøb som kan hjælpe ham lidt af med spændingerne? Jeg træner dagligt med nakke, hals og ryg på staldgangen, med de øvelser som kiopraktoren viste mig. Varme hilsner Sofie
|
|
|
|
| Tålmodighed |
|
|
Hvis det er tilfældet, så skal du nok bare vente på, at massagen og øvelserne har haft lidt tid til at indvirke på spændingerne. Tror desværre ikke, at diverse tilskudsprodukter har nogen effekt her. Selvom der måske er nogen der vil påstå det 
|
|
|
|
| Tålmodighed er en dyd :) |
|
|
Charli: Du har sikkert ret, jeg vil bare så gerne i gang igen. Men ja tålmodighed og rigeligt ro, giver nok pote i sidste ende  Sadelmageren kommer først d. 17/9-10, så der er jo næsten 3 uger til. Så nogle gåture må det blive til 
|
|
|
|
| Massør |
|
|
Jeg havde selv en massør ude til min hoppe , da hun havde muskelspændinger (samt da hoppen fik spiserørsforstoppelse , hvilket massøren også fik løsnet !). Hun har nu også uddannet sig inden for Equine Touch , og syntes det har en rigtig god effekt på hesten , og hjalp i mit tilfælde .. Så det kan bestemt godt anbefales 
Man behøves ikke at mobbe andre , bare fordi de har råd til at spise godt !
|
|
|
|
| hhhhhhhhhhhhhhhh |
|
|
Et godt råd er: Tid. Jeg har hørt at laser skulle være godt, men hæng mig ikke op på det for kender INTET til det selv  God bedring med din hyps
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
|
|
|
| Dumdidej...... |
|
|
Jeg havde en gang også fornøjelsen af en sadeltrykning på min hest - en bette bule i sadellejet 3x4 cm, forsvandt efter et par timer. Hesten stod stille i 4-5 uger, med dyrlæge/akupunktur x 2 i denne periode og massør x 2 ugentligt i perioden. Først da var han rengående i hjørnerne i ridehallen. Vi testede ha, løbende i perioden, men som sagt var han ganske let utaktet i hjørnerne, så pause igen.... ind til at han så var gående efetr 4-5 uger, og dyrlæge/akupunktøren kom ud og gav grønt lys for "genoptræning". Han blev holdt i gang med fold, gåture, longering og klikkertræning i den periode - var jo kun halt med sadel og rytter på ryggen. MVh Charlotte
|
|
|
|
| back on track dækken |
|
|
vil også gøre underværker og speede massørens arbejde op.
|
|
|
|
| overskrift |
| Forfatter:  |
tusindfryd (Skriv besked) |
| Dato:  |
02-09-2010 18:15 |
|
En anden ting, som også er enormt vigtigt at være opmærksom på, er måden du rider på. Misforstå mig ikke - jeg aner jo ikke hvordan du rider, så det er ingen kritik:) Men hvis hesten har oplevet ubehag under ridningen i en sådan grad at den er blevet halt som følge af muskelspændinger, så er det enormt vigtigt, at du fokuserer rigtig rigtig meget på bare at få den til at slappe af under rytter. Når du altså går igang igen. For hvad end hesten er begyndt at spænde som følge af en dårlig tilpasset sadel, en anspændt rytter med for meget fat i tøjlerne eller noget helt tredje, så vil den sandsynligvis forvente at det kommer til at gøre ondt når i går igang igen. Der er altså stor risiko for den begynder at spænde op igen alene fordi den forventer det bliver ubehageligt - også selvom det fysiske ubehag faktisk er fjernet. Det er altså meget vigtigt at gå langsomt frem, og så snart hesten begynder at spænde op, så stoppe op og vende tilbage til noget hvor hesten slapper af, inden man går videre. Jeg har selv oplevet at min hest blev trykket af sadlen og der gik ret lang tid efter ny sadel var købt og tilpasset inden han også psykisk forstod at det ikke gjorde ondt mere.
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Har haft præcis samme problem med min vallak, alt var prøvet: 3 forskellige sadler, 4 sadelmagere, massør, kiropraktik, kranio-sakral, og sidst røngten- lige indtil vi fandt ud af at han havde arvæv+sædstrengsfistel fra kastration. Siden det er opereret væk har der ingen ømheder været.
Mvh Mie -Med supermulen Surprise
Deltag i debatten og konkurrencen om månedens hest på http://www.ridemagasinet.dk - Det nye debatforum for alle heste-interesserede!
|
|
|
|
| Nu skriver |
|
|
du mønsteret... hvad vil det sige? Fik den foretaget en bøjeprøve?
|
|
|
|
| Svar.. |
|
|
Hej alle. Fedt med alle de indlæg. Ja han fik foretaget bøjeprøve osv.  Tusindfryd: Tusind tak for dit indlæg, jeg kan udemærket følge din tanke!!! Han er nemlig ikke halt "som sådan" i longen, men under rytter er han. Og han er faktisk lidt pyldret ( han er jo dreng ) For et par år siden fik han en forstrækning, som han blev behandlet for osv. og kom sig helt. Men der gik der nemlig lang tid før han turde tro på at det faktisk ikke gjorde ondt mere. Så det kan jo være det er det, der trykker ham, og tid skal han jo selvfølgelig også have. Og når vi er om snakken, så har jeg en dårlig side til højre, og det er der hans ømhed er. Men jeg er opmærksom på det, og holder mig selv i nakken om at forbedre det. Det er dejlig med denne debat, kom endelig med flere forslag  En god dag til alle.
|
|
|
|
|
|