Logo used for printing
Ryttersnak
Røgt og pleje

Spat...
Forfatter:  gittemulle (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  27-08-2010 20:04

Jeg står i den kedelige situation at min dyrlæge mistænker min dejlige hoppe for at have fået spat så nu skal hun have taget røntgenbilleder af alle benene på torsdag så vi ved med sikkerhed om det er det.

Er der andre der har oplevet det og hvor meget kan i bruge jeres heste når de har spat?

Det er min 14 årige haflingerhoppe som jeg har haft ca.5 mdr og hun er bare drømmen af min ridehest, hun har så haltet lidt i ny og næ, havde hende så kiropraktor og massør som hjalp en del men hun haltede stadigvæk i starten af ridning, ikke hver dag men nogle dage, her i denne uge har vi så været på hestetur og hun har vist kraftig halthed på marken de gik på men ikke de gange jeg red hende, kun en af dagene ømmede hun sig lidt under ridning, i dag havde jeg så dyrlæge til hende og hun førte sig rigtig frem overfor de andre heste ( det var ikke hjemme ved os selv) og der var hun slet ikke halt og trådte rigtig flot ind under sig, da så det blev hendes tur til at dyrlægen skulle se på hende kunne vi godt se at hun ikke var rengående.

Hun lavede bøjeprøve på begge bagben og kun det højre bagben var der en svag ændring og lidt væske i i benet, hun mener derfor at vi skal have taget røntgenbilleder så det blir gjort på torsdag, hun har mistanke om Spat.

det skal lige siges at før jeg købte hende har hun stået stille i 2-3 år og før det kun hygge ridning og har fået 3 føl, hun er meget lav i dragterne og har gået uden sko, min smed har givet hende sko på alle 4 ben for at få rettet op på hendes ben.

Jeg håber virkelig ikke det er så slemt med hende så jeg stadigvæk kan ride hende og måske starte lidt stævner, jeg har aldig haft en hest med spat så jeg kender det slet ikke.

Svar på denne tråd  Forrige tråd | Næste tråd
 123456
Forfatter:  Karina299 ♥Amour♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  27-08-2010 20:48

Min tøs på 19 år fik konstateret spat i hasen i sit venstre bagben for lidt over 1 år siden..

Åh nej, ik det, tænkte jeg..

Men det er gået over al forventning..

Hun har ik været halt siden det blev konstateret..

I samråd med dyrlægen fik hun kilesko på og jeg begyndte og gi hende Cortaflex..

Og det har bare virket efter hensigten, hun blir redet næsten hver dag og springer lidt engang imellem..

Så syntes ik du skal opgive din dejlige hest..

Hilsen Karina

*Asterix*

8/4 1999 - 23/7 2009

Den smukkeste stjerne på himlen

dadadada...
Forfatter:  laiseee (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-08-2010 07:48

Mange spat heste kan stadigvæk bruges, og have et værdigt liv!

Min Gamle hoppe har haft det i en del år, hun trak til tider lidt på det ene bagben, men hun har ej snublet, ikke ville løfte ben osv!!

Dyrlægen sagde at det var meget vigtigt at holde sådan en hest igang, jeg kan selvfølgelig aldrig ride militerry på hende, men varm godt op, og rid "normalt" med tanken i baghovedet at man selvfølgelig passer på!!

Idag er hun pensioneret, det blev hun sidste sommer, nu er gigten så "slem" at jeg ikke har løst til at ride på hende mere, og hun råhygger bare ude på marken :-)

Masser af foldtid er en meget vigtig ting for gigthesten, 5 timer er ikke nok, men mange timer! Så de kan holde ledende i gang!

Hø sælges, minibig fra 2009 og 2010 kan leverers, se præs. og skriv pb for mere info!

Op med humøret...
Forfatter:  NH *NH* (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-08-2010 08:52

Spat er langt fra en dødsdom...

Jeg var selv for et stykke tid siden i din situation, hvor jeg netop som dig ikke vidste præcis hvad det var. Min hafinger har spat i begge haser, og skal nu have ro i 3 mdr. Jeg har snakket med mange forskellige mennesker og hørt en del historier, som i LANGT de fleste tilfælde ender godt :-) Kan nævne en spat hest der stadig går geo osv...

Jeg har købt cortaflex til min, samt MSM, som han skal have i foderet. Det er også meget vigtigt at de får ALLE de vitaminer de skal have. Udover det skal han stå med back on track staldgamacherne om natten, og så kan man give dem hasebstykkere (back on track) på et par timer inden ridningen evt.

Jeg hører meget gerne hvad røngtenbillederne viser.

Held og lykke med din haflinger :-)

- Husk haflingere er stærke heste, de skal nok klare sig...

54151561
Dato:  28-08-2010 10:21

Jeg er glad for at høre at flere kan bruge deres heste selvom de har spat, vi var til vores første stævne sidste weekend og lige den dag var hun haltfri og det gik super godt så håber vi fortsat vil kunne starte lidt stævner på lavt niveau og ride tur mm. jeg er godt nok spændt på hvad dyrlægen og røntgenbillederne siger.

ansvar overfor sin hest..
Forfatter:  Århus-rytteren (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-08-2010 13:51

hmm.... Ja, i min verden er spat altså en dødsdom. Man kan prøve at løse det ved sko, behandlinger osv osv osv. Men fakta er at spat er kronisk og altså ikke bliver bedre. Og andet fakta er at, prøver man på at behandle det, vil det gøre ondt på hesten - altså, en hest halter jo ikke fordi den synes det er sjovt, men fordi det gør ondt. Så helt ærligt, giver jeg ikke noget som helst for haltfrie dage og at en hest har et værdigt liv, selvom den halter jævnligt! Jeg forstår simpelthen ikke hvordan man kan være bekendt, at lade sin hest opleve smerte? Det er virkelig for groft!

Jeg har set mange spatheste, minimum 30 igennem tiden og jeg har ikke set en eneste hvor det er blevet til andet end dyreplageri i de behandlinger, fordi ejer ikke havde respekt og ansvar nok overfor sin hest og gjorde hvad der var best for hesten, nemlig at befri den for sine smerter.

Så tag ansvart for din hest og gør hvad der er bedst for HESTEN!! For hestens ve og vel, må da komme før ambitioner, drømme og direkte dumhed!

Lækker Dressursadel SÆLGES NU - Lemtex Cresta: YDERST VELHOLDT!!

- Se også mine andre annoncer. Bla. Cavallo Weltmeister- SOM NYE!! Send en PB ved interesse :o)

spat..
Forfatter:  CaCowgirl 112 (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-08-2010 14:29

hey hey..

jeg fik for 1½ uge siden den dom, at min hest har aktivt voksende spat i bagbenet, jeg har fået at vide af dyrlægen, at jeg skal ride ham hver dag i skridt i 45 min og fodre ham med ordineret tilskud og så skal vi tilbage til kontrol om 6 uger.

Jeg kom hjem fra dyrlægen og var selvfølgelig total nedslået, så jeg søgte på jeg ved ikke hvor mange indlæg om spat og jeg synes størstedelen var de gode historier om, at folk havde heste med spat som intet mærkede til det, hvilket selvfølgelig er mega fedt for dem!..men det er ikke noget som relatere til mit tilfælde eller dit, da hestene tydeligvis viser tegn på at der er noget galt, ved ikke at være rengående.. også selvom det bare er engang imellem..

De dage hvor jeg kommer ud på folden og kalder på min hest, og han galoperer mig i møde, så tænker jeg YES! jeg får også en af de der success spatheste, som intet mærker til det! Men de dage hvor han bare komme skridtende og er tydeligvis mærket af det, ja så synker mit hjerte fuldstændig..

Jeg synes det er super svært at forholde sig til, når det kommer til spat..hvis du får dommen skal du afgøre med dig selv om du har samvittighed til at have en hest, som kan have ondt..og muligvis have ondt det næste halve år før det sætter sig og bliver en del af ledet..og så risikere at det bryder op i et af de andre ben efterfølgende..(og så skal du starte forfra, mere eller mindre..)

En anden ting er, at spatheste skal have rigtig meget motion, faktisk helst hver dag, for at ledet har det bedst muligt, således at eventuelle stivheder minimeres..det skal man også gøre sig klart om det er noget man kan leve op til at vedligeholde..

Der er rigtig mange ting som man skal forholde sig til, som ejer af en spat hest og jeg tumler selv rigtig meget med dem, selvom jeg prøver at vente indtil om 6 uger, i håbet om at jeg måske har noget lidt mere konkret at forholde mig til....

Men hvor synes jeg det er svært samvittighedsmæssigt at have en hest med aktivt voksende spat! For uanset, så er det en kronisk lidelse min hest har og jeg har indset at jeg for alvor nu kun har ham på lånt tid =[

Jeg håber din ikke har spat! og hvis hun har, at hun bliver en af successhistorierne! =]

MVH

Sophie

~Riding a horse is not a gentle hobby, to be picked up and laid down like a game of Solitaire.
It is a grand passion.
 Århus-rytteren
Dato:  28-08-2010 14:30

Det vil jeg da ik gi dig helt ret i..

Hvis du læser det jeg har skrevet om min hest med spat, ja så findes der heste som efter og ha fået stillet diagnosen spat og efterfølgende er sat i behandling ik mærker noget til det..

Det er over 1 år siden det blev konstateret..

Hilsen Karina

*Asterix*

8/4 1999 - 23/7 2009

puhadada
Dato:  28-08-2010 18:05

Jeg krydser godt nok mere og mere fingre for min hest nu efter det i sidste har skrevet, jeg vil nok have det rigtig slemt med hvis min hest skal gå og lide hver dag men også have meget svært ved at skulle undvære hende så jeg prøver at tænke positivt indtil på torsdag.

Jeg var lige kort på ryggen af hende i dag for at se hvordan det stod til, vi skridtede kun og så snart jeg satte hende i trav ja så haltede hun, så hun får helt fri til og med torsdag så vi ved hvad der skal ske.

Vil en hest med spat kunne holde til at blive brugt til avl? Hun er nemlig min drømmehest og jeg vil bare så vildt gerne have nået at få et føl efter hende til at beholde.

gittemulle
Forfatter:  LouiseN (Sir Felix) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-08-2010 19:49

Jeg ved ikke hvad dyrlæger siger omkring spatheste og at sætte dem i fol (der er sikkert delte meninger blandt dem også), men personligt ville jeg ikke sætte en hoppe i fol, hvis den havde spat og den var mærket af det.

Det er altså mange ekstra kilo den skal slæbe rundt på, og med en spathest er det med at holde den i normal huld, så den ikke bærer på ekstra vægt, som vil belaste benene yderligere.

Spat er kronisk, og ja, man kan være heldig at afhjælpe det ved ledbehandlinger, div. tilskud osv, så den kan bruges i et vidst omfang, men på sigt bliver det kun værre.

Min egen blev aflivet pga af det. Han var urentgående på volte i longe (1-1 1/2 grad halt) og reagerede naturligvis også på bøjeprøve. Som det sidste fik han en ledbehandling, som slet ikke havde nogen effekt, så for mig var der ingen anden udvej end aflivning.

Med en spathest skal du oftere have kiropraktor til den, da den vil kompensere for det dårlige bagben og det sætter sig ofte i lænden/krydset, så den skal holdes ved lige.

Hilsen LouiseN

Vi har købt...
Forfatter:  Zavannah (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-08-2010 21:57

den skønneste sportspony, som har lukket spat i begge bagben. Hun har været haltfri og gået både distrikts og landsstævner i LA5, LA6 og PRI oftest til placering - hun havde 436 point i 2008 da vi købte hende. Hun både springer og går dressur - min datter starter LB på hende pt, men har da ambitioner om at komme langt videre. Hun er ren i bøjeprøve nu i en alder af 14år, men har efter dyrlægens udsagn helt sikkert været noget småt gående og uren i bøjeprøve som ung. Vi ved at spatten har lukket sig i ca 6-7 års alderen - da var hun skovturshest - derefter blev hun trænet op i dressur og min datter er den 3. rytter hun lærer op. Hun har gået stævner på højt niveau i 7år efterhånden, med min. 2 stævner pr månede - det var først da vi købte hende hun kom i røntgen og ingen har nogensinde haft mistanke om at hun skulle have spat - men det har hun! Hun er det bedste køb vi nogensinde har gjort og vi er lykkelige for at ingen har opdaget det tidligere og måske ville have kasseret hende på det - vi fik hende billigt pga spatten - 35000,- har vi givet - hun er kat 2 pony og var 13 år da vi købte hende - hun er i øvrigt livs og dyrlæge forsikret uden anmærkninger eller begrænsninger....

Held og lykke med din hest - det skal nok gå....det er i hvert fald tilfældet for vores....

Min kamp, for at lære at ride Zavannah hestevenligt, er startet

Taktfast og med næsen foran lod.

Nu med nyt ideal:

Ashley Holzer og Pop Art

Jeg er stolt af IKKE at have Blue Hors i stamtavlen

Spat....
Forfatter:  AnjaR (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  28-08-2010 22:01

Hej,

Lånte i april en hest på kontrakt med henblik på at købe den.

Efter 3. gang ganske almindelig undervisning blev den halt på højre volte. Fik dyrlægen ud at bøjeprøve, som den ikke gik igennem - derpå røntgen af det ben det drejede sig om - og dyrlægen vendte tilbage med den meget kedelige diagnose "spat" i hasen . Hesten knækker også ligesom lidt sammen i bagparten indimellem selv på folden.

De nærmere omstændigheder ang. lån,ejer og aftaler vil jeg ikke ind på her - kommentarer eller spørgsmål omkring det vil ikke blive besvaret - jeg vil blot fortælle "min" historie med spat.

Hesten skal desværre aflives - og jeg er virkelig kommet til at holde af den - hvor er det bare hårdt..

Vh. AnjaR

spat...
Dato:  29-08-2010 11:51

Min hoppe har jeg haft ca. 5 mdr og viser det sigf at det er spat har jeg fået at vide at den tidligere ejer er forpligtiget til at lade handlen gå tilbage, selvom det er en mulighed så ønsker jeg ikke det for min dejlige hoppe

Spat...
Forfatter:  Heide *Nu uden Milan* (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  29-08-2010 14:13

Milan fik konstateret ungheste spat som 3 års. Men der har aldrig været nogen problemer. Han har aldrig været halt (trods forholdsvis hård træning i både dressur, spring, ture og lign), aldrig fået behandling eller gået med specialsko.

Men nu er der også forskel på unghestespat, som de næsten er født med, og spat som kommer af slitage. Så du kan nok ikke helt bruge mit svar til noget.

Men det er i hvert fald godt at du får din hest i ræntgen. Så får du i hvert fald en diagnose, så du ved hvor du står henne.

** Trine Heide **

Ejet af: Frosti - Hustyrannen

Nu UDEN Nydam's Mr. Milan :'-(

spat...
Dato:  29-08-2010 16:04

Min hest har næppe fået det af slitage hvis det er det hun har, hun har stort set aldrig lavet noget, men jeg læste på nettet et sted at det kan komme af dårlig beskæring og hvis de er lave i dragterne og det er præcis det min hoppe er som min smed er ved at rette op på siden jeg fik hende.

Jeg kan bare blive så rasende ved at tænke på at det rent faktisk kan være fordi hendes hove ikke er blevet passet ordentligt og hun har fået lov til at være så lav i dragterne hele sit liv, indtil nu, det er min dejlige hest absolut ikke tjent med.

Jeg har netop investeret i en ung hoppe på 2 år som så skal være hendes efterfølger, det kan da trøste lidt men jeg vil blive rigtig ked af at skulle af med hende her, hun er jordens dejligste hest.

spat spat og atter spat
Forfatter:  TMA ♥Ladator♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  29-08-2010 17:28

jeg troede min ladator på det tidspunkt kun 5 år gammel var dødsdømt, jeg var rigtig kedafdet jeg havde lige købt springhesten, og troede det var det beste køb jeg nogensinde havde gjort mig.

men men den havde spat fandt dyrlægen ud af, da den havde stået inde pga af muk, og blev halt af dette.

drengen fik 5 mdrs ro.

derefter i tilridning, hvor han blev redet hver dag.

det er nu 5 mdr siden og nu rider vi 1 time om dagen, både dressur og tur, samt løsspring.

dyrlægen har været her og bøjeprøvet ham som han gik rent i gennem, han har lige fået kilersko på (for at forbygge halthed) sagde fack rønne til mig.

hesten har fået grønt lys til at blive indsprunget nu..

det skal lige siges at han sprang over ridebane hegnet på 150 cm for et par dage siden han tog den elegant over i trav.

Da dyrlægen så hans spat i 3 glide led (glideledet var næsten væk og det var et hul lige igennem det) da troede dyrlægen at han ville ende som skovturs hest, MEN HAN TOG GUDSKELOV FEJL, ladator er nu i sit S og 6 år gammel.

det er dog vigtigt at de bliver holdt igang.

er ikke så nervøs over spatheste mere, slet slet ikke.

Med to smukke Holstener drenge Ladator F og Von harknags Wotan

Karina299
Forfatter:  Århus-rytteren (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  29-08-2010 19:38

Jeg er da glad for at din spathest har det godt. Men det er første historie jeg har hørt som er god, indtilvidere! For spat er kronisk og vil en dag komme igen.

Til er med ponyen med lukket spat. Ja, en hest med lukket spat kan sagtens bruges, da spat sider i de små glideled i hasen og ikke i det store led som står for selve bøjningen af benet. Og godt hesten ikke har smerter, men prøv at tænk på hvor mange smerter den hest har gået igennem for at komme dertil. Det ville jeg ihvertfald aldrig lade min hest gå igennem!

Lækker Dressursadel SÆLGES NU - Lemtex Cresta: YDERST VELHOLDT!!

- Se også mine andre annoncer. Bla. Cavallo Weltmeister- SOM NYE!! Send en PB ved interesse :o)

Århus-rytteren
Dato:  29-08-2010 20:59

Ja men det kan du tro jeg også er..

Dyrlægen sagde dengang vi fandt ud af det, at det heldigvis sad et godt sted og højst sansynligt ik ville komme til og genere hende..

Og indtil nu har han heldigvis haft ret..

Hilsen Karina

*Asterix*

8/4 1999 - 23/7 2009

Hva så??
Forfatter:  NH *NH* (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  01-09-2010 17:01

Hvad sagde dyrlægen og billederne??

ungheste spat....
Dato:  01-09-2010 19:29

jeg synes jeg efterhånden har mødt en del heste med unghestespat der er sluppet rimeligt igennem forløbet - vores havde kun været let redet frem til hun var syv - inden da, har hun måske haft smerter, men ikke noget nogen har bemærket - vi er i kontakt med alle de tidligere ejere - og alle blev meget chokerede over at høre at hun har spat - det er der ingen der nogensinde har mistænkt at hun skulle have....

Mind mand på 36 har slidgigt ( som spat) på de 5 lændehvirvler og de 4 mellemliggende diskus er helt flade - han har smerter - nogen dage mere end andre - i lange perioder er han næsten helt smertefri - i andre kravler han nærmest rundt - han har det bedst når han holder sig igang - han har haft det siden han blev kørt ned som 9 årig og fik et skævt bækken pga stor forskel i benlængden, smerterne kom da han var 26 - og da var scanningerne rigtig dårlige - prognosen : om 10 år vil den nederste del af hans rygsøjle være så sammenvokset af knoglenydannelser at han bliver stiv - men smertefri.

hvis man spørger ham, vil han selvfølgelig helst være fri for sin ryglidelse, han mener dog selv at han har et godt liv - arbejde, kone og 2 børn og en større renovering af ejendommen, som han fint kan magte langt de fleste dage. Vi er nu heldigvis også så glade for ham, at vi ikke har overvejet at skifte ham ud med en fejlfri model

pointen - der kan være håb og det skal man holde fast i - en hest har også kun et liv og det skal der naturligvis værnes om - men ikke for enhver pris: du ved det, når det ikke går mere - der er jeg ret sikker på - og indtil da, så hold fast i håbet....

Nu med nyt ideal:

Ashley Holzer og Pop Art

spat,,,
Dato:  02-09-2010 07:00

det er så i dag at hun skal have taget røntgen billeder, jeg er meget spændt og nervøs for hvad de siger, om en time kører jeg hende derop og så må vi se hvornår der er svar

Århus-rytteren
Forfatter:  Bamse-line (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  02-09-2010 07:28

Århus-rytter

Jeg syntes du er temmelig pessimistisk og man kan altså ikke skære alle over én kam? Spat er en forandring i haseledet, den forandring kan være meget forskellig fra hest til hest og den kan gå i bero og aldrig bryde ud igen. Omvendt kan den også bryde ud igen som du rigtig nok skriver, men det er ikke noget der er sikkert, der er tilfælde, hvor det ikke gør og "indkapsler sig selv"!

Spat er noget af det allersværeste at spå om, og i gamle dage ville spat være en dødsdom, men der er mange muligheder idag, både selvfølgelig at holde øje med udviklingen og jævnligt få taget et røntgenbillede, men også midler som cortaflex mm, som desværre bare er svinedyrt!

Hvad mange endnu ikke véd, så har de faktisk i tyskland held til at opperere for spat i dag 99% chance for fuld heldbredelse, men sådan en operation ligger i 10-15000 kr. + ophold, kørsel mm.

Mht. ridning af spatheste, så har de faktsisk bedst af at blive holdt i gang, men selvfølgelig alt med måde og lyt til hesten, hvis den siger fra og siger av, så nytter det altså ikke noget, at smide 3-ringsbid og glidetøjle på "det dumme-dyr"! (kender desværre sådan én:-(

Lang opvarming er alfa og omega, ikke for meget volte-arbejde og så har de faktsisk bedst af at gå i løsdrift, hvor de oftere er i bevægelse, end boks/fold:-)

Håber i kan bruge det til noget.

Mvh. Søs

Tja...
Dato:  02-09-2010 12:55

Med min egen spat-historie, så vil jeg ikke røre sådan en igen med en ildtang - om den så gik rent igennem bøjeprøve.

Det kunne egentlig være meget "sjovt" med noget statistik over spatheste.

Hvor mange der kan rides alm, hvor mange der skal tages hensyn til, og hvor mange der må aflives pga det.

Hilsen LouiseN

dyrlægen
Dato:  02-09-2010 15:14

så fik vi taget de røntgenbilleder og desværre så har min hoppe spat på højre bagben, det er ikke så slemt og dyrlægen mener vi skal give hende Glucosamin, 14 dage fri og tage bagskoene af hende.

Hvad vil i mene af hensyn til den fremtidige ridning, såfremt hun blir halt fri og skal rides snakker vi så kun ture, let dressur eller vil man kunne håber på noget LB/ la dressur? Hoppen har aldrig været redet på det niveau så hun skal lære det helt fra bunden af.

Spat....
Forfatter:  AnjaR (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  02-09-2010 16:13

Det er jeg ked af at høre, men håber det bedste for dig og din hest og at I får mulighed for en del gode år sammen og at det kan lykkes med ridningen.

Held og lykke med det hele!

Vh. AnjaR

intet er umuligt....
Dato:  02-09-2010 19:08

og LB/LA er ikke noget voldsomt højt niveau, så hvis hun er haltfri, bør det ikke være et problem at arbejde hen imod det. spatheste skal normalt holdes godt igang, når de er haltfrie, nogle gange kan de også være lidt kort/lang gående bagtil i opvarmningen, som så forsvinder efter 15 min opvarmning - uden at de virke smertepåvirkede - men mere som når ældre mennesker også lige skal igang inden det går som smurt.

Nu med nyt ideal:

Ashley Holzer og Pop Art

min havde
Forfatter:  Charlotte (Nu uden Celine) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  02-09-2010 19:54

min dejlige hest Lazer fik konstateret svær spat i begge bagben da han var 8 år.

jeg prøvede alt. ringsko, specialbeslag, skridt på fast underlag, trækture uden belastning. fik endda lagt guld ind i begge hans bagben.

han var en talentfuld hest så jeg brugte rigtig mange penge på at behandle ham. han fik også artoflex efter dyrlægens anvisning.

det så ud til at virke. men så fik han en alvorlig foldskade som vagtdyrlægen ikke ville sy. hvilket betød total boksro i 14 dage, da såret ellers ikke ville kunne hele.

det blev hans død for spatten brød ud igen af at have stået stille og være blevet stiv i leddene igen.

som 9 års skrev dyrlægen papirerne til forsikringen og en uge senere fik jeg forsikringen godkendelse af at slagte ham.

han havde desværre meget ondt og havde udover spatten i begge bagben fået en forbensskade pga aflastning af bagbenene. så han haltede på 3 ben.

han løb mig i møde på folden, men han var langtfra rengående og haltede tydeligt.

da jeg købte ham som 6års var han så fin i røntgen. dyrlægen sagde endda at så fine billeder havde han sjældent set og at der aldrig ville blive problemer med hans ben.

men en dårlig smed (set i bakspejlet) har betydet han belastede sine led forkert. desværre

dårlig smed
Dato:  02-09-2010 20:05

det er sansynligvis også den dårlige smed og manglende retning af hendes hove som er skyld i det hos min hoppe, dyrlægen mente vi skal prøve at teg bagskoene af hende for også at se om det måske hjælper da hun fik dem på for at rette hovene da hun står lavt nede, nu prøver vi det som dyrlægen anbefaler og håber så virkelig hun blir rengående og vi kan komme ud til lidt stævner igen og forhåbentlig nå en LB , vi har startet et stævne og hun var så fantastisk så håber virkelig det går godt.

gittemulle
Dato:  02-09-2010 20:32

Jeg er ked af at høre det med min hest, men håber der er succes med de tiltag du gør nu.

Jeg kan dog undre mig over at dyrlægen anbefaler at bagskoene skal pilles af, da en spathest netop gerne skal stå højt i dragterne på baghovene for at aflaste de led hvor spatten sidder.

I nogle tilfælde kan det være nok det at de får sko på og man så får dem højt op i dragten, mens andre også skal have kiler i mellem skoen og hoven (man kan også få decideret kilesko) for at få dem højt nok op i dragten.

Hilsen LouiseN

sko af...
Dato:  02-09-2010 20:59

Min hoppe fik sko på bagbenene for ca.2mdr siden første gang og dyrlægen mener at det måske kan være en grund til at spaten viser sig nu, hun var meget lav i dragerne og så meget som det var/ er kan jeg godt forstå at hun ikke bare skal presses op så hun kommer til at stå højt i stedet for, det er i den helt anden boldgade af som hun står på hendes ben nu.

Jeg håber det virker ihvertfald, jeg har netop bestil Cortaflex HA hjem til hende.

123456
Dato:  02-09-2010 21:07

Kunne det ik være en ide og gi hende kilesko på.

Det fik min hoppe da hun fik konstateret spat..

Rigtig godt at du begynder og gi hende Cortaflex Ha, det får min også og hun har som sagt ikke været halt siden..

Hilsen Karina

*Asterix*

8/4 1999 - 23/7 2009

Spat i bagben.
Forfatter:  Stutteri Romeo (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  02-09-2010 21:24

Hej

Vi har en skønt ponyhoppe, som har haft spat i det ene bagben som føl. Den har aldrig været halt eller haft nogen sygedage, er super godt gående i dressur og spring.

Nu er det en middelaldrene dame, som går distriksstævner i spring uden problemer, så det er heldigvis langt fra alle sygehistorier, som ender ulykkeligt.

Held og lykke med din pony.

Mange hilsner fra

Annette Fredslund
ROMEO´s Hjemmeside
57801288 el. 40201120

OPSTALDNING AF PONYER 1600 kr. pr. måned

SALG AF GODE PONYER TIL HYGGE OG KONKURRENCE

RIDEHUSKORT 250 KR. PR. MDR.

UNDERVISNING DRES/ ...

Spat..
Dato:  21-09-2010 13:09

Nu har min hoppe fået Cotfaflex HA siden sidste mandag, lidt over en uge, jeg longerede hende kort for 4 dage siden for at se om hun stadig var halt og der så det helt godt ud.

i dag prøvede jeg så at ride hende lidt let, hun var super sød,stille og rolig men desværre også halt, isør på venstre volte ses det, det hjalp en smule da hun var varmet op, men stadigvæk halt.

Hun går nu uden sko på bagbenene som min dyrlæge anbefalede, min plan er så at hvis hun stadigvæk er halt når smeden kommer igen, om ca.3-4 uger, så vil jeg snakke med ham og dyrlægen om hun skal have sko med kiler eller hvad.

Hvad syntes i om den teori?

Jeg tænker at ride hende let ved vejen og i skoven så hun kan komme til at gå ligeud og håbe hun ikke halter, er det godt eller skidt? det kan ikke mærkes i skridt om hun er halt, men traven var tydelig på den ene volte, så er selvfølgelig meget i tvivl om jeg så overhovedet skal ride hende eller bare let i skridt for hun kommer lidt i gang, kan jo være hun er rengående når hun er redet varm, men det skal vel heller ikke være meningen at ride hesten når den er halt selvom den så efter feks. 30 min opvarmning ikke er halt mere, eller hvad?

Jeg elsker min hest og vil hende kun det bedste, aner intet om spat så håber i kan hjælpe mig på rette vej selvom der selvfølgelig er mange delte meninger.

Spørg dyrlægen
Forfatter:  Pernille Urque (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  21-09-2010 14:10

jeg synes, at du skal spørge dyrlægen. Jeg har også en hest med spat, og jeg spørger da min dyrlæge, hvad han må. Generelt har spatheste godt at blive brugt, men spat er mange ting, så hvad din hest må, ved din dyrlæge sikkert mere om (end os)

hilsen Pernille

den heldige ejer af lusitanoen Urque

Pony Prestige dressur-sadel til salg

åh ja de spat-heste... :o/
Forfatter:  Maria Lorentzen (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  21-09-2010 14:30

Min gamle hest fik ved et tilfælde konstateret spat som 6 års og jeg var også helt græde-færdig, for med mit daværende ringe kendskab til spat var jeg også helt sikker på at det betød aflivning.

Men vi startede med at gi ham kilesko på og deréfter 3 måneder helt fri på sommergræs.

Genoptræning med en masse skridt over en laaang periode. Lidt som når man genoptræner efter seneskader m.m.

Han var dog altid en anelse uren i opvarmingen. Prøvede en periode noget healing samt noget forskellgt naturmedicin, men det havde ingen effekt.

Vi nåede da alligevel med stort set helt normal ridning at starte masser af stævne i dressur og spring på LB-LA niveau indtil lige før hun sku fylde 12 år...så blev han pludselig meget halt og et røntgen afslørede desværre at det med årene kun var blevet værre samt både gaffelbåndsskader og griffelbensbrud på flere ben.

Så vi nåede at ha mange gode år, men vidste jo hele tiden at det var på lånt tid og set i bakspejlet ville jeg nok idag ha valgt at lade ham aflive allerede dengang. Han var fuldblod og ville ikke ha egnet sig til "bare" at være hygge-hest.

Men det er søreme en svær beslutning du står over for. Synes det er fint du giver det en chance for at se om det kan gå.

Og så er det vist bare tiden der kan vise om din hest kan leve uden smerter eller ej. Held og lykke ihvertfald :o)

Venlig hilsen

Maria

Mor til Oliver 16/12-2005

Halv- eller helpart søges til stor holstenervallak på 9 år og knabstrupper vallak på 6 år på midtsjælland.

(Kan også købes....kontakt mig for pris)

Opfriskning
Dato:  04-10-2010 19:22

Til alle jer der er kommet med gode historier og råd vil jefg da lige meddele hvoradn det er gået.

I torsdags fik min hoppe sko på bagbenene med kiler som var det eneste rigtige ifølge min smed da hun stadigvæk var lidt halt og meget øm på asfalt.

Jeg prøvede weekenden før at ride en lille tur sammen med en anden hest og hun sakkede tit bagud, hvilket er helt unaturligt da det altid har været den anden hest der ikke kunne følge med, hun var da meget øm på asfalt og sten og også lidt halt.

Torsdag fik hun så som sagt sko på med kiler og i går søndag, altså 3 dage efter smeden, tog jeg chancen og sadlede hende op, det var super dejligt at sidde på hende igen, efter ca.20 min. skridt satte jeg hende i trav og hun var super frisk og oppe på dupperne som før hun fik konstateret spat, der var meget meget lidt halthed at lure i starten, det var nok nærmere kun stivhed i benet ( min søster kiggede på os), efter kort tid var der slet ingenting og hun nød det rigtig meget, jeg fik travet hende og skridtet godt på begge volter.

det var vildt dejligt.

det virker bare helt som om at hun er sig selv og vildt glad nu igen, min smed mente at hun nok ville være haltfri efter få dage og jeg må sige det lader til han fik ret, håber det varer ved, blir det værre om vinteren når det er koldere?

Jeg er virkelig forhåbningsfuld nu, det er vildt dejligt.

vil det være en ide at ride med dressur gamacher når jeg rider hende? også når nu hun ikke er helt ung mere, kan godt klodte lidt af og til hihi.

ikke så godt
Dato:  05-10-2010 20:24

i dag gik vores ridetur desværre ikke ligeså godt som i foregårs, hun var frisk og virkede meget jordnær og stabil men var desværre lidt halt på venstre volte.

de kom på stald for 2 dage siden så vi snakkede om om det mon har en effekt til at hun var mere stiv i dag?

vi er i gang med at undersøge om vi kan få lavet en løsdrift til hestene så hun kan være i bevægelse mere af tiden.

Husk på
Forfatter:  Nanna G (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  05-10-2010 21:11

at hesten først blir smertefri, når der ikke længere er aktivitet i forbeningen - og det tar tid! 9-12 måneder er meget realistisk. Vores to spat heste har været henholdsvis 7 og 9 måneder om at blive rengående....så tålmodighed ;-)

123456
Dato:  05-10-2010 21:30

9-12 måneder, det lyder voldsomt..

Men måske jeg bare er en af dem med spathest der har været utrolig heldig..

Min var halt i 14 dage, ligeså snart hun fik kilesko på var hun haltfri..

Hilsen Karina

*Asterix*

8/4 1999 - 23/7 2009

Nu er der jo ikke
Dato:  05-10-2010 21:44

alle heste, der bliver halte - ej heller i den aktive fase. Uanset om hesten reagerer ved at halte eller ej, så sker forbeningen af brusken jo over lang tid - typisk 9-12 måneder.

Mange heste blir aldrig halte og hos dem opdager man tit spat i fx handelsrøntgen. Andre heste blir halte, og ved undersøgelse viser spatten sig.

Som en anden skrev - så er det hårdt og sejt for samvittigheden at have en hest, der er halt af spat i aktiv fase. Men har man mindst et halvt til et helt år, hvor hesten ledbehandles og motioneres, så er der rigtig gode muligheder.

Spat ja, men hvor!
Forfatter:  Peter Lund (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  05-10-2010 22:33

Som Nanna G skriver om, så er Spat jo brusk er imellem 2 knogler "forbener" altså bliver til knogle, og derfor får et "led" til at forsvinde.

Spørgsmålet som ingen kan svarer på er, imellem hvilke led!

Spat kommer typisk i hase -ledet, men da det er opbygget på samme måde som vores egen hæl, indeholder hase -ledet utallige små knogler, sammenholdt a brusk og omgivet af sener.

alt efter hvilke knogler der vokser sammen og hvor lang den "aktive fase" er, kan man først vide om brugen af hesten er anderledes end før. Og jeg giver Nanna G ret i at spat kan tage op til 1 år, fra start til slut!

Men selv om ens hest har haft spat, betyder det ikke at den absolut kommer til at gå dårligere fremover, igen det kommer an på hvilket led!

Jegselv er en glad ejer af en fin 10års Holstener som har det der hedder "føl spat" i begge bagbens haseled. Hvilket aldrig har påvirket ham det mindste, og i øjeblikket træner vi middelsvære øvelser og større samlingsgrad i dressuren.

Føl spat: Spat der fås og overståes på fosterstadiet inden fødslen.

Så selvom spat er noget @!#$ behøver det ikke altid at være fuldstændigt negativt, men som man nok kan regne ud så giver det også vidt forskellige udfald alt efter hvilke af de små knogler i ledet der vokser sammen.

Mvh.

Peter Lund

Rigtigt Peter
Dato:  05-10-2010 22:42

i og med, at hasen har to bruskplader i mellem pibe og lårben dannes der jo tre ledhuler. Langt de fleste tilfælde af spat (og heldigvis dem, der kan blive OK igen) drejer sig om sammen voksning af de to bruskplader, således de blir til èn og der så kun fremkommer to led på røntgenbilledet.

Ja, spat er ikke det sjoveste...men mange gange handler det jo om tålmodighed, og skulle jeg vælge mellem benlidelser, så var spat ikke det sidste, jeg ville vælge - der findes MEGET værre ting!

Spat...
Forfatter:  Tassen 1 (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  06-10-2010 06:32

Har haft verdens djligste fredriksborg vallak, som dessværre fik spat i begge bagben.

Han's forløb:

Han begynder at gå en lille smule sidelens, når der rides og i stalden begynder han at sparke i boksvægene. Han er ude min. 12 timer om dagen, så han burde få udetid nok, men nej. Tager til Ansager dyrehospital og får ham røgnten folgraferet, men de siger, at der intet er. Jeg ønsker at billederne bliver sendt til min dyrlæge, men de kommer aldrig, selvom jeg rykker flere gange. Snakker med min dyrlæge og vi får nogle flere undersøgelser/bøjeprøver m.m. ½ år senere er det så alvorligt med han's sparken i boksvægene, halter på marken m.m., at jeg får taget nye røgnten billeder. Nu er det min egen dyrlæge der tger dem og der er nu spat i begge bagben. Det er ikke kun lidt, men meget og han siger, at det ville man også have kunnet se på de førstee røgntenbileder fra Ansager, hvis man så dem. (er nu sur over, at jeg ikke rykkede for billederne mere end de 5 gange jeg gjorde, men troede på Ansager Dyrehospital). Nu er det så det, at jeg tager den hårde beslutning, da jeg ikke ønsker, at min hest skal sparke alt i stykker, halte på folden evt. ikke kunne rejse sig op en dag m.m.

Han fik fred, kunne ikke gøre mere for ham, så hvil i fred, Tache Birkemose....

Livet er hvad du gør det til....

ridning under halthed
Dato:  06-10-2010 12:54

jeg er jo så meget i tvivl om jeg skal ride hende når hun viser tegn på halt eller bare nøjes med at skridte, hvad gør i?

Samarbejde
Dato:  06-10-2010 13:15

Vi havde som tidligere skrevet et meget tæt samarbejde omkring vores spatheste med et af landets førende hestehospitaler, så vi under hele forløbet, kunne søge støtte og rådgivning, når tvivlen bød sig....

JA, vores heste blev redet og motioneret også når de viste halthed efter dyrlægernes anvisning. Det virker måske umiddelbart uetisk, og vi havde også en del kvaler ved det. Vi valgte dog at stole på vores dyrlæger, og set i bagspejlet ( fx connemaraen, der nu har fungeret super i 4 år efter), så var det den helt rigtige beslutning. Selvfølgelig skal det ikke være hård og samlende dressur med mange små volter, sidebevægelser osv, men i stedet trav og galop på lange lige strækninger med indlagte skridtpauser - gerne 1-2 timer dagligt. Dyrlægerne sagde, at så længe hestene selv havde lyst til at bevæge sig, så var det OK at træne dem trods halthed.

Jeg synes, samarbejdet med dygtige dyrlæger, der ved hvad det handler om er alfa omega. Det bragte os igennem det to gange. I øvrigt, kan jeg sige, at den lokale dyrlæge, der konstaterede spatten hos connemaraen nærmest dødsdømte den. Vi valgte dog at få en second oppinion fra hestedyrlæger på et hestehospital - og heldigvis for det!!! Deres holdning var anderledes, og vi valgte at følge dem. Ponyen klarede det, var rengående efter 7 måneder og er efterfølgende blevet B-pony i dressur og sydjysk mester for hold også i dressur.

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

HN afstemning
Hvilket grovfoder får din hest? (Forslag: Julie ♣Platiano♣ )

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater

Logo